• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänga av solpanel

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Nån som vet om man bör stänga av solpanelen när man vinterförvarar bilen inomhus? Det kanske inte är bra att den försöker ladda hela vintern. Man kan ju t ex dra ur pluskabeln eller säkringen till regulatorn eller är det onödigt?
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Stänga av solanel

Jag har min solpanel inkopplad hela vintern inomhus. Har inte märkt att batteriet laddas ut, tror att min regulator har ett skydd mot just sådan urladdning.

Om du ska koppla bort solpanelen skall du först ta bort en av kablarna från panelen till regulatorn. Regulatorn skall alltid kopplas till batteriet innan panelen kopplas in i regulatorn.
/Leif
 
Senast ändrad:

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solpanel

Tänkte precis ställa en fråga om detta. Jag råkade nämligen nyligen ut för att batterierna hade laddats ur. Allt var stendött när jag kom till bilen. Förvarar den nu under tak så batterierna laddas inte.
Vad jag undrar över är att det går inte att stänga av regulatorn. Jag hade stängt av allt inne på panelen men regulatorn i garaget lyser ändå. Kan det vara den som drar så mycket ström att mina tre bodelsbatterier hade laddat ur helt efter bara två veckor?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Stänga av solpanel

Står husbilen utomhus utan el och utan tak över, så är det till fördel för batteriet att stå på underhållsladdning via solpanelen.

Står den inomhus utan el-anslutning kan det vara idé att koppla bort solpanelen, det finns en viss risk att en obelyst solpanel under en längre tid kan drar ur batteriet.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solpanel

Står husbilen utomhus utan el och utan tak över, så är det till fördel för batteriet att stå på underhållsladdning via solpanelen.

Står den inomhus utan el-anslutning kan det vara idé att koppla bort solpanelen, det finns en viss risk att en obelyst solpanel under en längre tid kan drar ur batteriet.

Tack Gunnar för ditt svar. Min bil står under tak och på två veckor var batterierna uttömda. Nu har jag mailat till Solar i portugal som installerade. Tycker att det är konstigt att det inte går att stänga av regulatorn. Väntar med spänning på vad dom svarar.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solpanel

Jag kontaktade Fredrik på AWIMEX i Simrishamn om frågan.
Här är svaret:

Det spelar ingen roll om panelen är kopplad mot batteri eller ej. Står den inomhus ger den ej ström. Den tar ingen ström i häller.
Förutom det med solcellen tycker jag man ska koppla bort allt från batteriet ändå. All elektronik tar lite ström fast det ej är igång, är allt frånkopplat så
är det bara batteriets självurladdning som försvinner.

[FONT=&quot]Fredrik Svensson[/FONT]



[FONT=&quot]P.O. Box 11, SE-272 21 Simrishamn, Sweden[/FONT]
[FONT=&quot]Fabriksgatan 27, SE-272 36 SIMRISHAMN, Sweden[/FONT]
[FONT=&quot]Tel: +46 414-160 50[/FONT]
[FONT=&quot]Mobil: +46 702226423[/FONT]
[FONT=&quot]fredrik.svensson@awimex.se[/FONT]
[FONT=&quot]www.awimex.se[/FONT]
 

Bilagor

  • awimex.jpg
    awimex.jpg
    4,3 KB · Visningar: 627
Senast ändrad:

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Stänga av solpanel

OK! Koppla bort säkringen till solpanelen är ju lätt. Så blir det. Jag har möjlighet att ladda bilen under vinterförvaringen inomhus via elkabeln. Tänkte sätta en timer som laddar en timma varje dag. Kan det vara en bra idé?
 
Toppen