• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Infrastrukturavgift

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Passerade Motalas nya bro på väg till Elmia i augusti. Idag kom faktura på broavgiften, 5 kr. Jag kan förstå att man vill finansiera byggandet av broar och tunnlar med infrastrukturavgift men går det ihop? 5 kr skall räcka till mycket; administration, porto mm. Eller är det förseningsavgifterna på á 300 kr som ger klirr i kassan?:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift

Om alla registrerade sig hos Transportstyrelsen för betalning av sådana avgifter via autogiro så skulle staten, det vill säga vi, spara in massor av pengar och de som bekymrar sig över kostnaden för fakturering av vägavgifter skulle få ro.

Genom registrering för autogiro bortfaller dessutom risken för förseningsavgifter.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Infrastrukturavgift

Tjusigt namn på avgiften. Fick också en faktura idag. Undrar hur avgiftsbeteckningen låter på olika språk. Någon som kan den engelska varianten?
:confused:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Infrastrukturavgift

Kan trösta er med att kostnaden för utskick är mycket, mycket mindre än vad man kan tro. Administationen är väldigt automatiserad.
Det har jag fått berättat för mig av en som har insikt i detta.

Dessutom är påslaget för de som glömt att betala just en mycket stor inkomst enligt samma person.

/Leif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift

Hej
Min tyska bank tar ingen extra avgift när jag betalar fakturor. Jag får betala 6€ per månad för att jag får ha mina pengar där och räntan är 0,00.
Mvh. Klas

Fantastiskt! Jag betalde Promobil-prenumerationen häromdagen, och min bank ville ha 110 kronor för "besväret".
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift

Kan trösta er med att kostnaden för utskick är mycket, mycket mindre än vad man kan tro. Administationen är väldigt automatiserad.
Det har jag fått berättat för mig av en som har insikt i detta.

Dessutom är påslaget för de som glömt att betala just en mycket stor inkomst enligt samma person.

/Leif

På Transportstyrelsen räknar man inte som vanligt folk.

I denna tidningsartikel försöker man förklara hur man "tänker": Myndighetens krav på Bengt, 71: Fem kronor | GT
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Infrastrukturavgift

Förutom det faktum att det var du själv som drog upp "promobil", så kanske det skulle finnas lite tacksamhet mot en medlem som försöker göra att du slipper betala dom bankavgifter du klagade på.

Readly finns till alla stora plattformer. Det har bara tyvärr blivet förbaskat ok att hacka på "knarrevik" i detta forum känner jag. Mobbing i skolan bannlyser vi, men i ett forum med vuxet folk är det tydligen helt ok numera...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Infrastrukturavgift

"Den som leken ger får leken tåla" lärde jag mig en gång i tiden.:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Infrastrukturavgift

Om alla registrerade sig hos Transportstyrelsen för betalning av sådana avgifter via autogiro så skulle staten, det vill säga vi, spara in massor av pengar och de som bekymrar sig över kostnaden för fakturering av vägavgifter skulle få ro.

Genom registrering för autogiro bortfaller dessutom risken för förseningsavgifter.

Kommer aldrig att ha plånboken vidöppen och låta myndigheter och andra plocka hej vilt. En granne fick restskatt på 45 milj, skulle vara 450:-. När han ringde blev svaret, det är bara att betala in och sedan överklaga. Det löste sig efter mycket om o men.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Infrastrukturavgift

Är det bättre att råka ut för groteska påminnelseavgifter när fakturan på 8 kr kommit bort eller glömts av?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Infrastrukturavgift

Tänkte bara bespara dig ca 500 kr!
Men otacksamhet är världens lön v.s.b.

Det har aldrig föresvävat dig att de finns de som medvetet väljer att få uppleva den underbara känslan av att bläddra i en papperstidning?

("Skärmtittande" har jag nog av i jobbet - och när jag följer diskussionerna här.)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Infrastrukturavgift

Det har aldrig föresvävat dig att de finns de som medvetet väljer att få uppleva den underbara känslan av att bläddra i en papperstidning?

("Skärmtittande" har jag nog av i jobbet - och när jag följer diskussionerna här.)

Nej, eftersom du tog upp avgiften på 110 kr tänkte jag hjälpa dig att spara än mer!

För egen del bläddrar jag hellre på plattan, en annan fördel är att man sparar en massa vikt.
 
Toppen