• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kipor elverk startar inte

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej var uppe i dalarna i helgen och hade med mitt kipor 1000 watt. Skulle starta det men gick inte efter ett tag typ 100 ryck gick det att starta puttrade på mycket låga varv 10 sek och stannade sedan. Har alltid fungerat perfekt men inte nu cirka 3 år gammal kollat olja bränsle. Har tidigare alltid startar på första rycket. Är det värt och laga var i så fall bor i trakterna av skara lidköping. Verket har gått max 30 Tim .Mvh ulf
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: kipor elverk startar inte

Kan bero på felaktig förvaring med liten bränslemängd i tanken. Då kan det bildas kondens och små vattendroppar från kondensen kan blockera bränsletillförsel.
Jag skulle nog testa att tillsätta en del karburatorsprit och lika envis som du tidigare gjorde göra en hel del startförsök när väl vätskorna har blandat sig.:cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: kipor elverk startar inte

Byt ut bensinen, dagens bensin klarar lagring mycket dåligt, det verkar som det lättantändliga dunstar ur den på några månader. Har haft problemet på motorcyklar som står över vintern t.ex.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: kipor elverk startar inte

Din beskrivning rimor av hur motorn till slut startade efter massor med ryck stämmer med hur min BMW mc betedde sig efter flera års förvaring. Jag bytte bensin och försökte starta igen men icke så jag lämnade in mc:n på felsökning och service hos en mc-verkstad. Felet berodde på att mc:n stått med 95 oktanig bensin och den klarar inte långtidsförvaring, kanske mindre än ett år. Verkstaden bytte bränslepump och bränslefilter, slangar och rengjorde tanken. Allt var en enda gegga eftersom pump, filter m.m. sitter inne i tanken. Så min gissning är att den tillsatta etanolen i bensinen har slammat igen din bränslepump om du har haft 95 oktanig bensin i tanken. Ha alltid i 98 oktan om du förvarar elverket längre tid utan körning, det har jag i mitt elverk och det fungerar efter längre uppehåll. En del använder alkylatbensin och det lär också funka.
Åke
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Jag har också ett Kipor 1000 elverk. Fick rådet att dels enbart använda alkylatbensin ( typ Aspen) , dels låta verket gå och tömma tanken minst en gång per år. Har följt dessa råd och det har funkat klockrent sedan 2007 (?).
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

hej kanske är något på spåret.

Jag körde dock slut på soppan förra året då jag använde det sist gick det tills det stannade av soppatorsk.

När jag sprutade in startgas i samband med startförsök så gick det upp i varv som det ska för sedan dö.

Har kollat tändstift samt gjort rent detta.

nu är det full tank på verket och jag fyllde fullt innan jag gjorde några startförsök.

vad bör jag göra?
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: kipor elverk startar inte

Blir stiftet vått när du har dragit 10-20ggr eller är stiftet torrt:
Vid vått stift kommer bensin fram fel på antingen stift eller bränsle.
vid torrt stift kommer inget bränsle fram, förgasarfel.
Lars
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Det har jag. Min tanke är att den inte får bensin pumpad fram kan det vara något fel mellan tank och förgasare typ ett membran eller så som inte pumpar eftersom den går på startgas är det ju tecken på att bränsle ej når fram.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: kipor elverk startar inte

det sitter en mebranpump inne innanför plastlocken, den kanske gett upp, det är tydligen en identisk pump som sitter i honda 10i, och man brukar uppgradera till den pumpen.
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: kipor elverk startar inte

Jeg har lest et sted, men husker ikke hvor, at det er en oljenivå sensor som kan gi trøbbel på kipor, den varsler da at det er for lite olje og som sikkerhet da så starter ikke aggregatet.
Kontroller oljenivå og eventuelt se om det sitter en sensor montert
Mvh Terje
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Hej.

Som du skriver, då startar det oftast inte alls. Men kanske ändå värt en koll?
I detta fall har ju faktiskt elverket ändå startat men går ojämnt, stannar...
Jag skulle rengjort, nytt bränsle, kontrollerat stiftet.

Jag har missat olja nån gång i mitt, då startar det inte, enkelt kontrollerat.
Har använt mitt väldigt sporadiskt det senaste åren, innan gick det för
fullt bl.a. på RC-träffar där det laddades kraftfullt med LiPo accar.

Bränsle (98okt) fyller jag alltid på fullt om elverket kommer stå ett tag.
Vilket det oftast gör, ibland tom. bortåt 1år mellan starterna.
Mitt har med korrekta förutsättningar, ändå alltid startat.

Oftast på endast 1-3 ryck i snöret. XG3000

Mvh. Magnus
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Har fortsatt att titta på elverket. Tändstift är ok. Ingen gamla bensin i verket full tank med ny bensin. Kollat olja är ok. Enda sättet att få det att starta är att luta det alt st lutande en stund då rinner bensin fram och det startar direkt går dock på låga varv några sekunder för att sedan dö och går då inte starta på några minuter igen men när bränsle runnit fram funkar det igen för att sedan dö. Att dd et inte varvar upp som det ska tyser ju på att det får för lite bränsle tillsätter jag start gas går det upp i jämna fina varv direkt. Min slutsats är därav att det som inte funkar är för att bensin inte pumpas fram. Då är det väl bara membran/pumpen alt förgasare kvar att kolla över. Vad tror ni är jag rätt ute ? Tacksam för synpunkter
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Hade problem med ett honda elverk, rost i förgasaren, i huset med flottören. Rengöring och renblåsning så var det okey igen. Efter denna övning tömmer jag förgasaren med dräneringsskruven inför längre tids förvaring
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Dräneringsskruven är det den som sitter under förgasaren. Om jag har full tank lossar den och det kommer soppa då är det väl inte fel på förgasare eller membranet. Hur som helst är väl förgasare eller membran det som är boven?
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: kipor elverk startar inte

Plocka i sär förgasaren ock blås rent alla munstycken o kanaler titta riktigt noga på dom små hålen i munstyckenen ärjar oftast igen.problemen uppstår när bensinen som står kvar dunstat bort så blir det avlagringar. Dränera era förgasare vid långtids förvaring eller kör på alkylatbensin.
 
Toppen