• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kipor elverk startar inte

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej var uppe i dalarna i helgen och hade med mitt kipor 1000 watt. Skulle starta det men gick inte efter ett tag typ 100 ryck gick det att starta puttrade på mycket låga varv 10 sek och stannade sedan. Har alltid fungerat perfekt men inte nu cirka 3 år gammal kollat olja bränsle. Har tidigare alltid startar på första rycket. Är det värt och laga var i så fall bor i trakterna av skara lidköping. Verket har gått max 30 Tim .Mvh ulf
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: kipor elverk startar inte

Ett knep som rädda mig från att riva isär äldre MC-förgasare är att ta någon liter bensin och slå in en kvarts flaska insprutningsrengöring. Det finns STP och Biltema m fl.
Får man bara igenom lite flöde några korta stunder så löser sedan blandningen upp skiten i förgasaren.
När sedan motorn går så blandar man i resten av medlet vartefter man tankar.

Tyvärr så är det risk för att membran och / eller flottör kan vara skadat. Etanol är inte snällt mot de lite äldre bränslesystemen.
Det hjälper inte heller att tanka 98 oktan då de flesta bolagen har etanol i den också.
Vid min senaste rundringning var det endast de som har statoilbensin i tankarna söder om Stockholm som är etanolfria.
Det kan ha ändrat sig då det var något år sedan jag kollade.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

Vi har en stuga där vi är i skogen träd runt om så montera solceller på stugan är ingen god idé. Därav bra med elverk när vi är där. Har för övrigt bytt bensin lagt i k sprit. Bet ende ändrats nu varvar det upp vid start men dör sedan. Allt behöver nog därför rengöras blir väl och lämna in.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: kipor elverk startar inte

I mitt yrke som båt meck så är förgasar problem en stor del av drift problemen som jag arbetar med! Det enda som hjälper är mekanisk rengöring o ultraljudstvätt av förgasare/ delar. Fins inget undermedel som fixar igensatta munstycken/ kanaler som stått ett tag. Det viktiga är i förebyggande syfte dränera förgasare eller kör på alkylatbensin ock undvik kondens i tanken!
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: kipor elverk startar inte

En liten undran? Kan det möjligen vara ett luftproblem istället? Luftintaget sitter väl under verket, vilket kan göra att det blir gôrtätt. Har varit ut för det med ett 1300 W aggregat.
Ha alltid med ett underlag att ställa era Kiporverk på.
/Olle
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: kipor elverk startar inte

Fick rådet att köra på 98 oktan istället för 95.
Köpte en båtmotor och i samband med det frågade jag om det gäller bara båtmotorn men säljaren sa att 98 oktan är att föredra till småmotorer.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: kipor elverk startar inte

Dom mindre elverk som jag kommit i kontakt med har haft en liten avluftning på(eller i anslutning till) tanklocket som ska vara stängd vid transport för att undvika läckage och måste öppnas för att inte skapa vaccum i bränsletanken vid drift, kan det vara något liknande på din modell?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: kipor elverk startar inte

Har ett "blått" elverk som stått stilla med bensin i tanken sedan oktober 2014. Drog 6-7 gånger sedan startade det i helgen. Jag använder miljövänlig bensin på blå dunk. Har aldrig haft de problemen som det skrivs om här med mitt billiga "blå elverk".
 
Toppen