• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min snurrande Oyster

Carthi51

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024
Hej på er, jag har fått problem med min Oysterparabol som inte vill stanna när den hittat Thor. Jag får bild i 2 - 3 sekunder sen snurrar den vidare, har försökt felsöka i instruktionsboken med inte hittat någon lämplig åtgärd. Någon annan som upplevt samma problem? Tacksam för svar. Claes, Knausarna
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Min snurrande Oyster

I och med att du ej får stopp på parabolen är det genast lite svårare.
Om du går in på Ten-Haaft haaft.com har du en möjlighet att ladda ner en ny uppdaterat mjukvara till datorn som sedan kan överföras till sattellitmottagaren med hjälp av en seriell kabel. Det kan funka?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Min snurrande Oyster

Om den funker som den skal med en tysk kanal så er det oppdatering av programvaren og kanalliste som er løsningen. Avhengig av årgang på boksen så er det seriekabel for de eldste og usb stikke for de nyeste. En mellomperiode kunne oppdateres fra satellitt eller med seriekabel.

Årsak til behovet for oppdatering er at en eldre Thor satellitt er slukket og det var en av senderene der som ble benyttet som referanse for å finne Thor gruppen. Nå benyttes en tilsvarende sender i en av de nyeste Thor satellittene.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Min snurrande Oyster

Om den funker som den skal med en tysk kanal så er det oppdatering av programvaren og kanalliste som er løsningen. Avhengig av årgang på boksen så er det seriekabel for de eldste og usb stikke for de nyeste. En mellomperiode kunne oppdateres fra satellitt eller med seriekabel.

Årsak til behovet for oppdatering er at en eldre Thor satellitt er slukket og det var en av senderene der som ble benyttet som referanse for å finne Thor gruppen. Nå benyttes en tilsvarende sender i en av de nyeste Thor satellittene.

Knausarnas bil är från 2009.
Men visst är det så att om han kan låsa på en "tysk kanal" så går det att ladda ner ny mjukvara över satellit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Carthi51

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024
Sv: Min snurrande Oyster

Hej igen, har nu varit inne på ten-haaft o kollat. Hittade tre varianter att hämta hem:
Download...update with Tera Term

Download...program Tera Term

Download channellist and receiver firmware

Vilket verkar rimligt i mitt fall? Update via satellit verkar inte aktuellt då tallriken inte vill stå still. Claes
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Min snurrande Oyster

Står den inte still ens vid uppstart med Astra? För övrigt är det nog det sista alternativet som gäller för dig.
Var inne och kollade lite hastigt, så tydligen har man gjort en uppdatering av kanallistan den 22 sept. 2015.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Min snurrande Oyster

Om den ikke finner Astra så er det en alvorlig feil. Oppdatering fra satellitt benytter en tjenestefrekvens på Astra1. For å løse programvare problemet for Thor så trenger en å oppdatere både programvare og kanalliste.
 

Carthi51

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024
Sv: Min snurrande Oyster

Den fungerade i torsdags som den ska. Sen började "karusellen". Den fäller upp som den ska, verkar hitta Thor men står bara still 2-3 sekunder sen börjar den snurra igen, man hinner se att den hittade SVT1. Där husbilen står nu så har den fri sikt så långt universum når, alltså inget hus eller träd eller berg i vägen. Claes.
 

Carthi51

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024
Sv: Min snurrande Oyster

Ett liten fråga från mig som inte är så datakunnig; vad är en "seriell kabel"? claes
 
F

F.d. 19780

Guest
Sv: Min snurrande Oyster

Hei vi hadde akurat samme problem på vår antenne. Fikk oppdatert softvare .det var også feil på skew motoren som vrider hodet den skal stå rett ved disse breddegrader .fungerer nå perfekt
 

Carthi51

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
bollnäs
HBK-Nr
4348
Medlemskap
2024
Sv: Min snurrande Oyster

Hej och tack till alla som skickat tips om vad felet kunde vara och hur det skulle kunna åtgärdas. Tog en rövare idag och ringde till JR-larm och berättade om min situation. Ca 45 min senare var min parabol stilla och fin som den ska vara, den hade av någon anledning tappat minnet av vissa inställningar. Mikael på JR guidade mig lugnt genom proceduren med att återställa allt. Återigen tack till er alla! Claes.
 
E

Elis13

Guest
Sv: Min snurrande Oyster

Hej och tack till alla som skickat tips om vad felet kunde vara och hur det skulle kunna åtgärdas. Tog en rövare idag och ringde till JR-larm och berättade om min situation. Ca 45 min senare var min parabol stilla och fin som den ska vara, den hade av någon anledning tappat minnet av vissa inställningar. Mikael på JR guidade mig lugnt genom proceduren med att återställa allt. Återigen tack till er alla! Claes.

Hej, jag har precis samma fel på min anläggning - den har funkat tidigare men nu i helgen gick parabolen som en gräddvisp utan att stanna. JR-larm verkar ju ha rätt medicin så har du något tfnnr eller mailadress? (bor iofs i Härnösand men kan ju nyttja etern). Tack på förhand!
 

Bojar

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8811
Medlemskap
2024
Sv: Min snurrande Oyster

Lånar tråden. Fick ett litet problem med min Oyster parabol. Den låste sig i uppfällt läge så jag var tvungen att montera bort "tallriken" för att kunna köra vidare. Nu har jag genom att bryta strömmen och sedan slå på densamma lyckats få den att starta upp igen. När jag nu startar upp den så börjar den ju att söka, hur får jag den att stanna så jag kan montera på "tallriken" igen.

Tack på förhand
Bosse Jarsmo
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Min snurrande Oyster

Bryt strömmen på boxen när fästet snurrar,
 
Toppen