• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri urladdar.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har problem med bodelens batteri, 2st tilsamman 190amp.
Ställer jag bilen oanvänd med absolut fulladdade batteri så är dom nere på så låg nivå att elen stängs av automatiskt för att inte skada batterierna efter ca 3-4 veckor. Solpanelerna på taket laddar ju inte så mycket vid den här tiden så dom tillför nog inte så mycket.
Är detta normalt? och på vilket sätt och med vad mäter jag urladdningen?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Batteri urladdar.

Du står med huvudströmmen på vad jag förstår
En inverter som kopplas direkt på batteriet och står i standbyläge kan dra upp till ca 0.5 ah även en antennförstärkare suger ström
Själv använder jag en batteritankmätare BM ? nånting ser direkt + och - ström finns även små "grunkor" på biltema som man stoppar i säkringen och visar direkt om nån står och drar ström /bp
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteri urladdar.

Hejsan, att en batteribank på 190Ah. laddar ur så mycket på fyra veckor att vakten slår ifrån kan nog vara rätt normalt, lite beroende på vilka enheter som drar lite "viloström".
Men att solceller på taket inte räcker till att kompensera för den förlusten verkar däremot väldigt underligt, även om årstiden inte ger så mycket sol/ljus på cellerna.
Så du borde nog kolla upp om du har så hög viloförbrukning att inte ens höst-solcellsladdningen räcker till, eller om solcellerna av någon anledning inte laddar något alls, eller väldigt, väldigt lite av någon anledning.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

Skulle idag montera in min nyinköpta inverter så jag tänke kolla och mäta batterispänning etc. Indikeringen på båda batterierna lyser vitt (replace batteri) skulle ju normalt lysa grönt. Batterierna är fulladdade.
Batterierna inköpta 2014-07-11 på Biltema. Enligt katalogen är det bara ett års garanti. Vad kan ha förstört batterierna?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Batteri urladdar.

Den vanligaste orsaken till förstörda batterier är sulfatering.
Sulfatering sker när batteriet lämnas med laddning under 80% och vid lägre laddningsgrad sulfaterar det snabbare. Ett batteri under 80% börjar sulfatera redan efter något dygn men det tar ytterligare dygn innan det skadar batteriet.
Det är därför viktigt att alltid ladda fullt innan man lämnar batterier och se till att de laddas igen innan de sjunker under 80% om man vill ha lång livslängd.
Tänk på att generatorn sällan laddar mer än drygt 80% om man inte kör många timmar. Så en fulladdning med 230V eller solcell behövs om man vill ha livslängd på sina batterier.
Det finns laddare som kan reversera en del sulfatering men det går oftast inte att reparera ett skadat batteri.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

Har 2 st 100 ah smf från Biltema har för mig att dom har 3- årsgaranti funkar för övrigt jättebra med 150w solcell


Har också för mig att när jag köpte dom sa dom att det var 3 års garanti. Men i katalogen står det ett års garanti. Ska ringa dom i morgon.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

Den vanligaste orsaken till förstörda batterier är sulfatering.
Sulfatering sker när batteriet lämnas ............





Jag brukar koppla strömkabeln när vi kommer hem och den får stå med ström på till nästa tur. Märkligt att batterierna inte håller längre. För jag har inte hört att det ska vara dålig kvalitet på dessa batterier.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

Jag brukar koppla strömkabeln när vi kommer hem och den får stå med ström på till nästa tur. Märkligt att batterierna inte håller längre. För jag har inte hört att det ska vara dålig kvalitet på dessa batterier.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

I manualen till displayen som är till regulator för solpanelen (Tracer, tror jag den heter) så finns det en inställning för "temperaturkompensering".
Någon som kan förklara vad som menas med detta? inställnings bar mellan 0-10 där 0 är ingen kompensering.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

Har kollat med Biltema, ett års garanti. Men jag fick beskedet att ta med batterierna till en butik för reklamation (tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen) dom mäter batterierna direkt. Visar det sig att batterierna är kass får jag nya.
 
F

F.d. 50353

Guest
Sv: Batteri urladdar.

Vi hade också problem med urladdat bodelsbatteri.
Fick tipps om att det kan vara bil radion och gps.
tog kontakt med en bilradiohandlare som mätte förbrukningen.
Och där låg felet, han kopplade in en strömbrytare nu är det ok
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Batteri urladdar.

Tommy du har ju en Kabe 750 då har du en strömbrytare som växlar över radion till bodelsbatteriet när motorn är avslagen har du den på går radion och gpsen i bakgrunden så är det på min alpine radio iaf
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Batteri urladdar.

Tommy du har ju en Kabe 750 då har du en strömbrytare som växlar över radion till bodelsbatteriet när motorn är avslagen har du den på går radion och gpsen i bakgrunden så är det på min alpine radio iaf

Ja, så är det. Därför tycker jag det är lite knepigt att den laddar ur. Har kollat och stängt allt som kan tänkas dra ström, så något bättre är det. Har funderat om man ska koppla solpanelerna via regulator direkt på batteriet och sedan koppla samman batterierna (jag har det så), eller man ska koppla på annat vis ??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteri urladdar.

Har problem med bodelens batteri, 2st tilsamman 190amp.
Ställer jag bilen oanvänd med absolut fulladdade batteri så är dom nere på så låg nivå att elen stängs av automatiskt för att inte skada .......

Tommy & Elisabeth; Har funderat om man ska koppla solpanelerna via regulator direkt på batteriet och sedan koppla samman batterierna (jag har det så) skrev:
--------------------------------------------------------------

Med tanke på första och sista inläggen.
Vet du vad det är som bryter bort batterierna efter några veckor?
Om det är låg batterispänning som bryter så är vi tillbaka på hög förbrukning och/eller dålig laddning från solcellerna.

Om de kopplas bort för att elblocket mäter Amp/t in och ut, och de går ner till en så låg nivå att batterierna kopplas bort, så kan det bero på... Enligt sista inlägget är solcellregulatorn kopplad direkt till batterierna om jag läser rätt?
I så fall så räknar ju elblocket bara Amp/t ut ur batteriet, men inte det som går in från solcellerna om de är kopplade direkt till batterierna.

Resultatet av det blir att ström in i batterierna räknas bara när bilens generator laddar och när bilen är inkopplad på 230V så att batteriladdaren laddar, men inte när solcellerna laddar under de veckor bilen står.
Om då batterierna bryts vid en viss min. Amp/t nivå så bryts ju batterierna bort även om batterierna är fulla med oräknad laddning från solcellerna.

Det är möjligt att det inte är Amp/timmar som elblocket räknar, eller att solcellerna är kopplade före elblocket så att deras laddningen räknas in, och i så fall kan du bortse från detta.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteri urladdar.

Jag har solpanelen kopplade via regulator till batterierna.
Om man inte kopplar regulatorn direkt på batterierna, hur kopplar man då?
---------------------------------------------------------------
Om du vill att elektroniken till din display skall ta med och räkna laddningen från solcellerna så måste du koppla in sladdarna från solcellsregulatorn i elblocket.
Det finns troligen en plint som det står laddning eller t.o.m. solcell på, där sladdarna skall kopplas in, i stället för direkt på batterierna.
Då känner elblocket av laddströmmen som kommer från solcellerna och räknar den som plus/ingående ström i Amp/tim i räkneverket.

Det finns ett litet men som man bör kolla. En del elblock sägs kräva en solcellsregulator som är anpassad till just det elblocket som man kopplar in den i, men det kan nog vara en halvbluff för att få sälja mera dyra delar, och det brukar nog funka med en "vanlig" bra regulator.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen