• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla LPG utomlands

HåkanBe

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
13352
Medlemskap
2024
Har monterat 2 fasta P11 på Flygstadens Gasol i Halmstad!
Fungerar helt perfekt men vi var i Tyskland och skulle fylla så fick vi besked om att man måste ha påfyllnadventilen utanför bilen!
Någon annan som stött på detta och är det så i alla länder utom i Sverige?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fylla LPG utomlands

Det er de nye reglene i større deler av EU, men om du bruker selvbetjenings pumpe så kontrolleres det ikke :D. Har ikke brukt mange betjente pumper.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Fylla LPG utomlands

Är det inte bättre att inrätta sig i de "nya" reglerna som kommer och har kommit på vissa ställen?
Försöka fuska sig fram har väl aldrig blivit bra?
Det är lite av detta som får oss husbilsåkare att få ett dåligt rykte......göra som vi vill och strunta i regler och följder!
Dåligt tycker jag att "föreslå" fixa det själv!
/ Frank
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fylla LPG utomlands

Det som kan verka lite egendomligt är att en tankflaska som jag kan fylla ena dagen via munstycke direkt på flaskan måste fyllas via extern påfyllnad andra dagen. Finns det något speciellt säkerhetsskäl till detta?

För en amatör kan det te sig säkrare att fylla så nära flaskan som möjligt i stället för genom ett extern munstycke som skall gå vidare genom en slang och, som i vårt fall, ett T-stycke som kopplar ihop två flaskor. Ju fler kopplingar och langar desto fler möjliga källor till läckage. Men vad vet jag, det finns kanske några speciella skäl till de nya reglerna?

Eller är det så att beslutsfattarna vill måna om vår bekvämlighet? För det är onekligen bekvämare att fylla via extern ventil, speciellt när två flaskor är sammankopplade och därmed fylls samtidigt jämfört med att fylla en och en.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Fylla LPG utomlands

Skulle förvåna mig om det inte finns anledning att införa en sådan ändring.
Men som sagt alla är ju saliga i sin tro. Det somslår mig är ju att allt som kan eller kostar pengar inte är poppis bland många husbilsåkare. Se bara vad som skrivs om ställplats avgifter...mm.
Tycker det var väldigt bra att man införde kontrollbesiktning för många år sedan trotts då många protester och faktiskt kostade en slant vart år. :twitcy:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Fylla LPG utomlands

Som jag förstått det, så har det hänt olyckor med fyllning av LPG-tankar för motordrift när dessa haft påfyllningen "inomhus", bakom en bagagelucka till exempel.

Det blir lätt ett litet eller större pys som jag förstår det när kopplingen tas loss.
Denna gasmängd vill myndigheterna att den kan ventileras bort utomhus.

Jag kan förstå att alla bilar och användningsområden dras över en kam, inte lätt att lagstifta och säga att husbilar skall vara undantagna, och i så fall varför.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fylla LPG utomlands

Mitt tips om selvbetjening er best egnet som en midlertidig løsning til en får på plass ekstern tanking. Og som MichaelS skriver reglene er generelle for fyllĩng av LPG, det skal ikke være mulighet for å samle eksplosiv mengde gass i bilen.

Slangene fra ekstern tanking til tankene er kun trykksatt under tanking, det er backventil i tanken og for de fleste slike slanger er det og backventil ved koplingen ute.

Det har vært ulykker med eksplosjon av gass i bagasjerom på LPG personbiler.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fylla LPG utomlands

Det är alltså lagstiftarnas oförmåga att stifta lagar som eliminerar ett problem utan att samtidigt drabba andra områden där lagstiftningens konsekvenser inte gäller. Jag tänker på husbilar som har sina gasoltankar i ventilerade utrymmen som nås direkt utifrån.

Här finns ju alltid en ventilation ut i det fria och eventuellt gasspill när munstycket tas bort efter fyllning vädras ut direkt genom den öppna luckan och skulle det bli en liten rest kvar nedanför luckans kant så rinner den ut genom bottenventilationen.

Det är kanske sådana här kantigheter i lagstiftningen som medför ett motstånd mot att montera in kostnadskrävande anordningar för att uppfylla lagkrav vars orsaker beror på andra omständigheter än i just husbilar med tankar i ovan beskrivna utrymmen. Det är nog inte konstigare än att somliga kör lite fortare på tomma vägsträckor med låg hastighetsbegränsning därför att det vissa tider råder tät trafik där.

Sedan kan ju en extern påfyllning vara att föredra av bekvämlighetssynpunkt eftersom det förenklar tankningen
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Fylla LPG utomlands

Detta är inte fakta, men på ett "fylleställe" sa dom att det beror på att det är olika skatt beroende på om gasen används som hushållsgas eller som drivmedel.
Finns utvändig fyllning kan det se ut som att gasen används som drivmedel.

Vi har utvändig påfyllning, otroligt bekvämt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fylla LPG utomlands

Det är alltså lagstiftarnas oförmåga att stifta lagar som eliminerar ett problem utan att samtidigt drabba andra områden där lagstiftningens konsekvenser inte gäller. Jag tänker på husbilar som har sina gasoltankar i ventilerade utrymmen som nås direkt utifrån.

Här finns ju alltid en ventilation ut i det fria och eventuellt gasspill när munstycket tas bort efter fyllning vädras ut direkt genom den öppna luckan och skulle det bli en liten rest kvar nedanför luckans kant så rinner den ut genom bottenventilationen.

Det är kanske sådana här kantigheter i lagstiftningen som medför ett motstånd mot att montera in kostnadskrävande anordningar för att uppfylla lagkrav vars orsaker beror på andra omständigheter än i just husbilar med tankar i ovan beskrivna utrymmen. Det är nog inte konstigare än att somliga kör lite fortare på tomma vägsträckor med låg hastighetsbegränsning därför att det vissa tider råder tät trafik där.

Sedan kan ju en extern påfyllning vara att föredra av bekvämlighetssynpunkt eftersom det förenklar tankningen

Det skulle nog nästan bli omöjligt att skapa lagar om man skulle ta hänsyn till varje variant som existerar, och reglerna skulle bli närmast omöjliga att läsa, dessutom är jag inte så säker på att alla husbilar har ett väl ventilerat utrymme, jag tänker på alla privatbyggda bilar, t.ex. plåtisar och bussar som byggts genom åren, det är nog inte så säkert att alla regler följts i detalj där. Det är ju oftast ganska enkelt att montera en utvändig påfyllning? :)
 
Toppen