• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan vi ha en läcka ?

F

F.d. 50651

Guest
När min fru öppnade luckan till gasolflaskan, tyckte hon att det luktade som ett ruttet ägg,
Vi ha en komposit flaska, som nästan är tom. Bilen är import från tyskland.
Så vi har en adepter från tysk till svensk flaska. På den tyska delen sitter det en klocka och därefter en reduseringsventil.
Klockan visar vid full flaska en tryck på 5,2-5,3....nu med nästan tom (1-1,5 kg) så visar den fortfarande samma värden.
När jag stänger flaskan, så sjunker mätaren sakta ner.

Tror ni att jag har en läcka?
Kan den i så fall vara mellan adeptern eller anslutningen på flaskan?
Någon som har något förslag?
Var kan man få gjort en provtryckning?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Provtryckningar husvagns/husbilsformor och bilprovningen. Skulle först titta efter inne i bilen om jag har kranar till spis, kylskåp, panna och stänga dem. Om det fortfarande sjunker är det mellan gasflaskan och de andra kranarna. Om det inte sjunker så öppna en kran i taget också öppna kranen på gasflaskan ett tag och prova. Då vet du om det är mellan kranen inne och apparaten det läcker. Gasslangar ska vara datummärkta så man ser om de är för gamla och ska bytas ut. Man kan prova att blanda såpa/diskmedel med vatten och ha på slarver så ser man om det bubblar! Lycka till!
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Jag tänkte att de skulle vara i skåpet som läckan var, efter som det är där det luktar. Men jag ska prova det som du sa imorgon, jag har fyra kranar under diskbänken. En till varje förbrukare och en huvudkran som stänger allt, ska prova dem en o en.
Men om jag stänger huvudkranen, så måste det ju vara vid flaskan de läcker. Men lika bra att prova allt ändå.

Jag var med när bilen provtrycktes i tyskland i våras, blev godkänd till 201703 enligt deras regler. Har både intyg o märke på bilen om godkänandet.

Nåja, tackar för info
Ha de bra
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Hej, som Per & Carina skriver så har du säkert ett läckage, för när du stänger kranen och allt är tätt så skall tryckmätaren stanna och visa tryck i alla fall minst ett dygn helst lite längre.
Jag tänkte bara skarva i med att innan du drar åt någon anslutning eller slang m.m. så ta reda på var och varför det läcker.
Om det plötsligt blir tätt för att man pillat runt lite överallt i grejerna så får man fortsätta att leva i viss ovisshet. Men om man kollar en sak i taget och hittar läckan så vet man att det har blivit ok.
Såpvatten går bra att kolla upp läckor med. Men om du köper en flaska med läckspray, CRC eller något annan läckspray så är det enkelt att spruta in på anslutningar och kopplingar så man förhoppningsvis ser bubblor och då hittar läckan.
Men åter... Ta det lugnt och gör en sak i taget för att ringa in var läckan är.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Lite beroende på hur det ser ut, men om du stänger huvudkranen på tuben och kranen till förbrukarna och trycket sjunker så kan det vara var som helst mellan kranarna det läcker.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Okej, tackar för det.
Jag fixar läcksprej så fort jag kan, och går över hela systemet. Och kommer även testa förbrukare en o en. Även kranarna en o en.
Du sa att tryckmäteren ska visa tryck 24 tim, helst längre. Den sjunker ner till 0 på 2 min, så det är bevisligen en läck.
Ha de bra.....
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Jag råkade en gång ut för att slangen vid gasolflaskan läckte när den var böjd på ett annat sätt än den brukade. Det var små torksprickor som öppnade sig när man flyttade på slangen. Då kom det en lukt som när man kokar kål. Sprejade läcksök på hela slangen och först syntes inga bubblor men efter att ha flyttat lite på slangen dök bubblorna upp. Bara att byta slang. Troligen kunde den hålla tätt grund av att trycket efter regulatorn är så lågt, endast 30 mbar. Som någon sagt: ett sugrör från en hamburgerkedja skulle hålla som gasolrör.
EssoJ
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Ett enkelt sätt att undvika bristfälliga slangar och läckage är att titta på det datum som är tryckt på alla gasolslangar. Detta datum anger tillverkningsåret.
Byt lågtrycksslangar innan 10 år gått och högtryckslangar innan 5 år gått efter detta tillverkningsdatum.
Se upp när ni handlar nya slangar så datumet inte är för gammalt.
Gasolslangar åldras även om de inte används.

Dessutom bör man byta o-ringar och tätgummin vid flaskanslutningen vart 5 år minst.
 
F

F.d. 30455

Guest
Häromkvällen varnade vår gasvarnare. Först med beep beep och strax därefter ihållande. Jag stängde av den, öppnade dörren ut (för att vädra ev gas) samt stängde huvudbrytaren till gasolen. Ingen lukt eller annan indikation på läckage. Tänkte be Bossings kolla om det är läge att byta slangar i samband med service men undrar om det är vanligt att gaslarm "falsklarmar"? Bilen är nyköpt (2 mån sedan) och de hade kollat slangarna då (sa de)... /Magnus
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kan vi ha en läcka ?

o-ringar och tätgummin byts varje år kostar 20:- blir deformerat efter hand och får ej skruvas fast för hårt använd plastnyckeln som var med bilen.

Plastnyckeln är rena skräpet, brister vid minusgrader. Jag har köpt en nyckel på Biltema och kapat "skaftet" för att inte bli för stark.
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Jag gjorde en självtest efter ett förslag från något forum...
Jag stängde kranarna på bägge flaskorna (pc10) och väntade till morgonen efter. Då provade jag att tända på spisen. Funkade utan problem. Efter 5-10 sek släckte jag. Provade igen ytterligare ett dygn senare utan att ha öppnat ngn kran. Lågan tändes men slocknade av sig själv inom någon sekund.
Hur tillförlitlig är den här testen för att avgöra om det finns ngn läcka?
Min enda indikation på läcka är att gasvarnaren tjutit. Jag har inte noterat ngn minskning av gasolen i flaskorna eller känt lukt.
Vill ju ändå vara säker... Är en provtryckning säkrare?
Kollade med Bossings i Linköping och de skulle ta nästan 1000 sek/tim i felsökning (löpande pris) och jag tycker det känns väldigt dyrt.
Tips...
/Magnus
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Jag skulle bli förvånad om du har någon läcka i systemet. Att gasvarnaren ljudit vid ett tillfälle kan bero på flera saker: hund (eller människa :msn_embarrassed:) som lättat på trycket, spillt några droppar sprit i närheten av gasvarnarens sensor, plötslig temperaturförändring, mindre bra gasvarnare som fellarmar etc.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kan vi ha en läcka ?

Jag gjorde en självtest efter ett förslag från något forum...
Jag stängde kranarna på bägge flaskorna (pc10) och väntade till morgonen efter. Då provade jag att tända på spisen. Funkade utan problem. Efter 5-10 sek släckte jag. Provade igen ytterligare ett dygn senare utan att ha öppnat ngn kran. Lågan tändes men slocknade av sig själv inom någon sekund.
/Magnus
--------------------------------------------------
Hej Magnus, det behövs endast ett väldigt litet läckage för att lågan inte skall tändas efter ett dygn eller bara efter någon timme eller mindre, så på det sättet är testet väldigt tillförlitligt.

Jag förstår dock inte riktigt din beskrivning av när du tände lågan och efter 5-10 sek släckte, och väntade ett dygn och åter tände lågan igen en sek på resterande gas utan att ha öppnat någon kran.

Om man skall vara riktigt petig och kolla så bra och lite överdrivet :p: som det går, så är ett rätt säkert sätt som följer.....

Man bör försäkra sig om att all luft är borta ur hela gasolsystemet/rören.

Flaskans kran öppen.
Tänd alla förbrukare inne i bilen, en i taget och släck när lågan tänds.
Då vet du att det är fullt med gasol i alla slangar och rör, och inga luftfickor finns i systemet.
Stäng kranen på flaskan.
Gå in och tänd en låga på spiseln.
Kolla ganska noga hur många sekunder lågan brinner innan den slocknar av sig självt. (Stäng kranen.)

Då har du en brinntid på gasolen som står i systemet när det är fullt med gas.

Öppna kranen på flaskan igen, gå runt och tänd/släck alla lågor igen för att fylla systemet helt med gasol igen.
Stäng kranen på flaskan.

Sedan kan du vänta flera timmar eller kanske över natten eller kanske ett helt dygn på en gång.
Tänd då åter samma låga på spiseln igen och kolla hur många sekunder den brinner nu.
Efter ett dygn så kan tiden kanske minskat något, men skall fortfarande vara i närheten av den fösta tiden du fick.

Efter två dygn med samma förfarande så brukar nog tiden ha minskat betydligt, men gasolen bara försvinner efter ett tag och det är naturligt.

Om det finns bara en liiiten läcka så brukar det vara omöjligt att bara efter en timme eller ännu kortare tids väntan tända spislågan.

Den första tiden på lågan du fick, kan du använda dig av senare också. Stäng kranen på flaskan ex. när du kommer hem efter en resa. Gå ut nästa morgon och tänd samma spislåga som vid de andra testerna. Om brinntiden verkar bra så vet du att allt är ok. och tätt tills du skall fara iväg nästa gång.

M.v.h. JANKRO.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kan vi ha en läcka ?

o-ringar och tätgummin byts varje år kostar 20:- blir deformerat efter hand och får ej skruvas fast för hårt använd plastnyckeln som var med bilen.

Plastnyckeln från Truma som fanns med i bilen är fullständigt värdelös i kyla. Gick i två delar när jag använde den i Idrefjäll -20 grader. Har köpt en nyckel på Biltema och sågat av den för att minska möjligheten att dra för hårt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Re: Kan vi ha en läcka ?

Häromkvällen varnade vår gasvarnare. Först med beep beep och strax därefter ihållande. Jag stängde av den, öppnade dörren ut (för att vädra ev gas) samt stängde huvudbrytaren till gasolen. Ingen lukt eller annan indikation på läckage. Tänkte be Bossings kolla om det är läge att byta slangar i samband med service men undrar om det är vanligt att gaslarm "falsklarmar"? Bilen är nyköpt (2 mån sedan) och de hade kollat slangarna då (sa de)... /Magnus

Jag hade "falsklarm" ett flertal gånger i somras, både på gasollarm och narkoslarm, utan att kunna hitta någon orsak. Svårt att tro att båda larm skulle falla för åldersstrecket samtidigt.... Mot slutet av sommaren funkade inte längre en gasdämpare som håller överskåpslucka kvar i öppet läge (öppnar uppåt), den hade helt tappat orken. Aha! Kan det ha varit utläckande gas från dämparen som fick larmen att gå igång? Hittills verkar det så för sedan dess har larmen verkat OK.
 
Toppen