• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG gas för och nackdelar?

F

F.d. 55393

Guest
Hej!

Har börjat fundera över detta med LPG men skulle vilja höra från er med erfarenhet vilka för och nackdelar detta har.
Hälsningar
L8
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Har haft det nu i 5 år och ångrar inte beslutet. Känner ingen annan som monterat LPG som ångrat sig. Bara att de inte gjorde det tidigare.

Däremot finns det sådana som bor på sådana ställen (Norrland) som har begränsad nytta av det.


Började att blanda. En LPG och en P11. Efter något år två LPG.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Vi har haft det sedan fem-sex år. Vi satte in dubbla flaskor från början med extern påfyllning och automatisk växlare mellan tom och full flaska med fjärrvisning. Vi är supernöjda med detta eftersom vi kan fylla nästan överallt där vi brukar tillbringa längre semestrar, främst på kontinenten och i UK. Där finns det LPG i var och varannan mack och därmed lättillgängligt. När vi åker norrut i Sverige gäller det att planera lite mer och passa på att tanka när vi är i närheten av en LPG-station även om en flaska inte är tom.

Vi slipper alltså att åka stora omvägar för att fylla svenska flaskor på de enstaka fyllställen som tar dessa på kontinenten, alternativt ha en svensk och en flaska som är gångbar i just det land vi är i. Detta gäller särskilt i UK där det är omöjligt att fylla utländska flaskor, till exempel svenska. Där skulle det inte gå att semestra någon längre tid utan att ha en engelsk flaska att byta med, utom möjligen om det är en varm sommar med liten gasolförbrukning.

Att fippla med svenska flaskor i till exempel Tyskland eller Italien är bökigt då det inte är speciellt många som kan fylla dessa, ännu värre är det i Frankrike.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Jag har haft Lpg-tank sedan ca 1 år tillbaka. Tricket med Lpg-tank är att man tankat när man passerar och inte som med flaskan man väntar tills det är tomt. När man väl kommit på det då funderar man genast på varför alla tvekar. ..
Okej om man bor geografiskt ofördelaktigt (Norrland) då är det ingen höjdare med lpg-tank men i resten av världen så finns det ingen anledning att tveka.
Dessutom så blir gasen billigare än vid flaskfyllning. Flensburg idag €0.585 . Men jag behöver inte fylla idag jag fyller på måndag när vi åker hemåt. Oavsett hur mycket eller lite jag har i tankarna. .. lika enkelt som jag tankar diesel...!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Vi har en liten 6 kg LPG flaska avsedd endast för matlagning (inkl. ugn). Den fyllde vi när det var några cm gas kvar till botten och vi hade LPG i närheten. Det har fungerat klockrent hela sommaren (i Norge i alla fall). Vi ser bara fördelar med LPG...

Att tänka på:
På vissa stationer får man inte fylla själv och då är det viktigt att kalla "flaskan" för tank, annars får man ingen påfyllning.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Visst är det så att LPG skulle vara ett konkurrenskraftigt alternativ till dieselvärme om det fanns någonstans att fylla. Men det gör det inte inom rimligt avstånd, 23 mil till närmaste plats (i Sundsvall eller i Stjördal i Tröndelag).
Med dieselvärme och kompressorkyl och med en 6 kg gasolflaska för kökslågorna så klarar jag fricamping längre än jag har lust att stanna ute i vildmarken.

aake
 

Grettir

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lund
HBK-Nr
12292
Medlemskap
2024
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Vi har nu bestämt oss för att satsa på LPG. Något i stil med :
"dubbla flaskor med extern påfyllning och automatisk växlare mellan tom och full flaska med fjärrvisning".

Jag vågar inte pyssla med gas, då jag har tummen mitt i handen. :p:

Har sökt på nätet men inte hittat firma i Skåne som utför sådana installationer.
Det handlar om 2x P11 installation (fasta flaskor).

Någon som har tips?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Det är inte speciellt svårt att fixa detta men kan vara tidsödande. det gäller ju att hitta lämpliga placeringar av laskomkopplarens fjärrvisning och kunna dra kablar dit på ett osynligt sätt. Likaså att hitta rätt placering av den externa påfyllningen och då köpa in rätt slangar och kopplingar, vinklar och T-kopplingar samt fyllningsmunstycke med sitt lilla "hus" med lock. Det finns lite olika varianter på detta.

Har du ingen händig i din närhet som kan hjälpa dig? Har du det så går det mesta att (allt) att köpa på nätet. När jag satsade på detta köpte jag flaskorna i Tyskland för jag råkade vara i närheten av fabriken som tillverkar Alugas tankflaskor och på den tiden gick det att köpa direkt där. Vissa kopplingar och extern påfyllning köpte jag via nätet senare.

Annars finns det en gasfirma i Arlöv nära Spillepengen som kanske kan göra ett sådant jobb. Hade du bott närmare Ystad hade jag kanske kunnat hjälpt dig men det är lite väl långt till Lund tycker jag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: LPG gas för och nackdelar?

Vi har nu bestämt oss för att satsa på LPG. Något i stil med :
"dubbla flaskor med extern påfyllning och automatisk växlare mellan tom och full flaska med fjärrvisning".

Jag vågar inte pyssla med gas, då jag har tummen mitt i handen. :p:

Har sökt på nätet men inte hittat firma i Skåne som utför sådana installationer.
Det handlar om 2x P11 installation (fasta flaskor).

Någon som har tips?

Hit kan du åka

Tillbehör Kylinge bilservice.

df5838b819-2015-08-27%2007.27.10.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen