• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot j5 Extraktorrör

F

F.d. 30693

Guest
Hej, jag har som rubriken lyder en Peugeot j5 med en Bensinmotor på 84hk.
Den är ju lite starkare original än Ducato motorn bla pga annat grenrör.
Nu undrar jag om det finns några erfarenheter av att montera Extraktorrör eller göra andra modifieringar på denna motor?
Har bara funnit inlägg om xn1t på nätet, denna heter xn1ta.

Har i farten köpt ett rör men tvekar att börja pilla om jag ändå inte kan uppnå någon märkbar förbättring.

Tack på förhand
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Kolla med ferrita rostfritt system i Köping 1
 
F

F.d. 30693

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Ja jag har redan köpt ett begagnat som passar, men undrar om det är någon vits att montera på den här lite starkare varianten?
Om det knappt blir någon skillnad så hoppar jag över, lär ju bli lite avdragna pinnbultar tex, så då ska det vara värt det.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

1993 monterade jag på min bensinare av 89:års modell gjorde susen som en diesel men man måste ta upp munstycket till 0,7 mm för att få full effekt. Min bil gick inte direkt fortare men fick ett helt annat vrid runt 92 hk enligt diagram från tillverkare och jag tvivlade inte. Ring gärna vill inte hålla på med ändlösa mailkonversationer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Hej Pawah, ja det finns ju lite olika varianter. I din motor finns det en annan kamaxel, lite högre kompression, lite andra munstycken och troligen ett bättre grenrör från början.

Om det ser ut så här så skall det inte vara mycket idé att byta till extraktorrör.
exhaust_manifold_xn1ta.jpg


Om det däremot ser ut så här så funkar det som en strypventil för avgaserna.
exhaust_manifold_comparison_xn1t.jpg


Men lite modifiering av förgasarens munstycken, luftrenare m.m. kan man nog ändå ge sig på ;).

M..v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Kanske lite överkurs, men avsikten med ett extraktorör är att avgasströmmen från ex. cylinder 1 (som nu har stängd avgasventil) skall dra med sig avgasströmmen från cylinder 2 som har öppen avgasventil osv.
Med andra ord så krävs det att strömningsmotståndet i alla delrör är exakt lika stor. Även längden och diametern av delarna har inverkan på verkningsgraden.:)

Ger bäst verkningsgrad vid högre varvtal.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Det är möjligt att de fått fram lite extraktoreffekt i det övre grenröret. För även röret som man skruvar dit på det grenröret har mellanvägg som förlänger de delade krökarna.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Inget av rören såg ut så på min bil kanske därav resultatet självupplevt därför vet jag, däremot byte på andra motorer där det inte märkts nämvärt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Skall köpa extraktorrör till min bil.
Något att tänka på vid monteringen ?
Är det krångligt ?
Tänkte beställa hela satsen från Ferrita.
Om jag inte byter bil istället
 
F

F.d. 30693

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Tack för responsen, jag har det lite grövre/annorlunda grenröret
på min motor, så blir inget byte.
Har därmed ett extraktorrör till salu, jag får inrikta mig på råden från JANKRO om munstycken och luftfilter :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Tack för responsen, jag har det lite grövre/annorlunda grenröret
på min motor, så blir inget byte.
Har därmed ett extraktorrör till salu, jag får inrikta mig på råden från JANKRO om munstycken och luftfilter :)

Hej
Skall idag kolla vilket grenrör jag har på min bil.
Om det är fel kan jag vara intresserad av ditt felköpta rör.
 
F

F.d. 30693

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Hej
Skall idag kolla vilket grenrör jag har på min bil.
Om det är fel kan jag vara intresserad av ditt felköpta rör.

Ja gör det du, röret jag har är något begagnat med två monterade muffar för lambda om man vill ha det (man kan ju plugga igen enkelt annars)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Kunde inte låta bli.:rolleyes:

Lägg märke till "trattarna" på insugssidan, s.k. rampipes. Skulle vara roligt att få veta mer om insidan.

(Bilden "lånat" från nätet.:)
 

Bilagor

  • Extraktorrör.png
    Extraktorrör.png
    642,2 KB · Visningar: 5
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Skall köpa extraktorrör till min bil.
Något att tänka på vid monteringen ?
Är det krångligt ?
Tänkte beställa hela satsen från Ferrita.
Om jag inte byter bil istället

Trångt vid torpedväggen fick tippa motorn framåt efter att jag lossat motorfästena för att få röret över pinnbultarna slår på någon centimeter men allt går. Som sagt mitt grenrör var ett platt smalt rör som jag förstod direkt inte var särskilt effektivt bilen var från 1989.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Är detta rätt extraktorrör till Citroen C25 ?
 

Bilagor

  • Extraktorrör 1.jpg
    Extraktorrör 1.jpg
    6,8 MB · Visningar: 14
  • Extraktorrör.jpg
    Extraktorrör.jpg
    4,4 MB · Visningar: 9

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot j5 Extraktorrör

Hallå
jag har ett Feritta grenrör och det gjorde stor skillnad fick även brotcha munstycket lite
grenror.jpg

Hej Pawah, ja det finns ju lite olika varianter. I din motor finns det en annan kamaxel, lite högre kompression, lite andra munstycken och troligen ett bättre grenrör från början.

Om det ser ut så här så skall det inte vara mycket idé att byta till extraktorrör.
Visa bilaga 103672


Om det däremot ser ut så här så funkar det som en strypventil för avgaserna.
Visa bilaga 103673


Men lite modifiering av förgasarens munstycken, luftrenare m.m. kan man nog ändå ge sig på ;).

M..v.h. JANKRO.
 
Toppen