• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontroll av Lpg flaskor

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Funderar på att byta till Lpg fastanslutna gasolflaskor. Vad jag förstår kostar det ca 2500 - 3500 kr plus adepter. Det jag funderar på är livslängden/kontroll av flaskorna. En vanlig glasflaska ska provas efter ett antal år. Hur går det till, och vad kostar det samt vem gör kontrollen.
Tomhoff
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontroll av Lpg flaskor

Med noen få unntak så er det 10 års varighet på sertifikater på gass tanker og flasker. For LPG så finnes det tanker som har sertifikater uten utløpsdato, men normen er her 10 år. Testingen koster endel og tar tid så jeg tror mange vil velge å kjøpe ny tankflaske i stedet for å få nytt sertifikat på den gamle, det er ikke mange hundre kroner en kan spare på resertifiseringen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontroll av Lpg flaskor

Aluminium er en mye bedre varmeleder enn stål mens plast er mye dårligere (sämre). I teori skulle alu være bedre enn stål om vinteren, men forskjellen er ikke stor. Det som er klart er at plast er mye dårligere, nesten som om en pakker flasken i isolasjon. Dette siste kan skape vinterforhold i flasken når er forbruker gass.

For de som var på årsmøtet i Borlänge så er det muĺig dere la merke til de store gasolflaskene til oppvarmingen av hallen og ìslaget utenpå flaskene som viste nivået på gasolen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kontroll av Lpg flaskor

Jag var också av uppfattningen att stål var bäst.
Men med mina tankflaskor, en stål och en alu. när det blev kallt och stålflaskan var inkopplad skiftade regulatorn över till aluflaskan fast stålflaskan var halvfull.
Har nu bytt ut stålfl.till alu eftersom vi kör på vintern.
Har också fått besked att man hjälper till med revideringen där jag har köpt flaskorna när det är tid om tio år.
Krister.
 
Toppen