• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare på plåtisar

Tjäder

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2024
Hej

Vi funderar på att köpa en plåtis, en SunLiving SLX,som verka passa oss både ekonomiskt och funktionsmässigt (vi är tältvagns campare sedan 20 år och ska byta upp oss).

Vi har tittar på några beg 2015 i Tyskland och jag trodde att det är samma bilar som säljs i Sverige, men det har visat sig att 2015 bilarna i Tyskland inte har Truma Combi 4E, enbart Truma Combi 4. Finns det mer som skiljer sig? Någon som vet?

Har kontakt med Auto Schoknecht i Teterow, är det någon som har haft med dom att göra?
Tacksam för all info om detta, även vad som behövs för importera efter att dom gula skyltarna är okej?

Nybörjare på hal is!
Christer
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Effekten på Truma Combi 4E brukar vara väldigt dålig. Har funnit att det är bättre att ha en separat "elkamin (med låg ljudnivå). Den enda fördelen med Truma Combi 4E är att den värmer vatten när man står på landström.
Tänker du använda SunLiving SLX vintertid i fjällen eller i stark kyla måste du extraisolera färskvattentanken. Om du leder varmluft till bakdörrarna via ett rör blir det frostsäkrare.

Du kan maila mig så får du tips och erfarenheter
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare på plåtisar

Jag står just i begrepp att beställa en Globecar Globestar 600L med Truma Combi 4E. Menar du att det är bortkastade pengar? Jag kan ju knappast satsa på en 6E till en så liten bil, 5,99. Kanske bättre bara med en tystgående värmefläkt, eller???
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Det är inga lätta frågor att svara på, det du får göra är att fundera över dina vanor.
- hur ofta står jag på ström?
- använder jag bilen på vintern?

jag har haft eltillsats (truma Combi E) i mina tidigare bilar och ser för och nackdelar så här. Bra att kunna värma vattnet på camping sommartid är den största fördelen.
Värme effekten med de 1800W som jag hade i min bil är mycket sämre än en separat elkamin på 1000W, alldeles för dålig "blås" i slangarna på truman, jag hittade inget sätt att öka blåset. Tar du ut 1800W så har du inte så mycket över för övriga eluttag på en camping med 10A säkring, jag tänker på vattenkokare, fön osv. För att värma bilen hemma är en elkamin bättre, slit inte på trumas fläktar utan använd en billig kamin.
Vet inte om du blev klokare, det är ju en prisfråga också, om E tillsatsen är billig så Ok om inte ????
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare på plåtisar

Om du beställer den med Truma:s nya kontrollpanel kan du reglera fläktens hastighet separat, så i det fallet gäller tidigare erfarenheter inte. Sedan fördelas värmen mycket bättre i bilen via det ordinarie slangsystemet, framförallt en fördel vintertid, då det är viktigt att värmen kommer till alla platser i bilen. I Sverige är elvärmen också bra argument vid försäljning av bilen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Visst har Montreal ett starkt argument här, själv skulle jag starkt prioritera en bil med fungerande elpatron, även om elpatronen i Truma inte lär vara den bästa.
Själv åkte jag ner till Tyskland och bytte ut min nästan nya Webasto dual top centralvärmepanna till varianten med elpatron, Webasto dual top Evo 8, trots att detta kostade drygt 3.000€. Detta eftersom det inte gick att komplettera med elpatron i efterhand.
Någon värmefläkt skulle absolut inte fungera i norrländskt vinterklimat, vattenledningar och annat vitalt skulle frysa.

aake
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Någon värmefläkt skulle absolut inte fungera i norrländskt vinterklimat, vattenledningar och annat vitalt skulle frysa.

aake

Nu har jag ju inte påstått att det skulle räcka med enbart el värme varken truma eller separat kamin. Gasol eller diesel är det som gäller, el är bara att stötta med. När man kör behöver man en gasol eller diesel brännare som värmer.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Visst Kalle, det förstår jag att du menar.
Men när man har bilen stående med värme påslagen hemma på gården mellan turerna då eldar i vilket fall jag enbart med el. Och har jag tillgång till el så klarar min extremt välisolerade bil dessutom att hålla normal bostadskomfort ner till flera minusgrader på 1 kW och ner mot 20 minus på 2 kW och sannolikt ännu längre ner i vinterkyla om man stödeldar lite med diesel i samband med duschning.

aake
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare på plåtisar

Själv prioriterar jag att vara helt oberoende av extern el dvs. gasol eller diesel för uppvärmning, solpaneler för laddning och liten växelriktare (gärna sinus) för eltandborste och laddning av känslig elektronik. Gillar också en MPPT regulator som även laddar startbatteriet.. tryggt vid lite längre stopp tänker jag. Det handlar ju om hur man avser att använda sin lilla plåtis. Om man är ute i sträng vinterkyla blir det kanske lite andra lösningar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare på plåtisar

El är ju ganska praktiskt när du ställer bilen mellan användningstillfällena, speciellt vintertid om du inte vill tömma allt mellan varje tur. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

El är ju ganska praktiskt när du ställer bilen mellan användningstillfällena, speciellt vintertid om du inte vill tömma allt mellan varje tur. :)
Jag skulle inte ligga och köra Trumafläkten veckovis hemma på gården. Rejält mycket dyrare att byta ut än att köpa en ny elkamin. Men det är ju jag, andra har andra lösningar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

I min förra bil hade jag en Truma Combi 6D och på den tiden fanns ingen version med elpatron att köpa, alltså inget annat val än att tömma och vinterställa mellan turerna om man inte skulle ut inom de allra närmaste dygnen. Jag skulle aldrig tordas lita på att inget skulle frysa sönder om jag endast hade en elfläkt i boutrymmet.

Vid nyinköp vill jag rekommendera Webasto dual top Evo 8, vilken verkligen ger full värmeeffekt till boutrymmet och alltså inte enbart värmer vatten när man kör den på enbart el.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare på plåtisar

Det finns ju de som bor i husbilar ganska långa perioder även på vintern, då går ju pannan hela tiden, så de klarar allt en hel del, jag har heller inte hört särskilt mycket om fläktar som krånglar. Så att låta den gå mellan ett par helger t.ex. bör inte vara något problem.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vilka bilar har dieselvärmare , hur mycket fördyrar det bilen?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Knaus, Pössl, Globecar m.fl. har det som tillval. Westfalia har det som standard.

Globecar kostar ca 9000kr extra med Truma dieselvärmare, så det är väl ett riktmärke.

Adria Twin går att få med Alde vattenburen värme med värmeväxlare och golvvärme. Ett gott alternativ för vinterbruk. Dock kostar det en del.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Tycker nog att gasolen är ett bra alternativ. Osar inte vid förbränning, bra till spis och kyl. Diesel spisar är otroligt tröga sägs det, har inte provat själv. Så till gasolspisen skall man nog ha med en gasolflaska för att bli nöjd. Det gäller att hitta en gasol leverantör med rimliga priser.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Tittar på Plåtis nu,ock vi har fastnat vid 2 stk.
Antingen:

Modellübersicht

eller

V68 - Van RAPIDO, Bobiler RAPIDO

Mest trivsamma,og bäst innuti tycker vi.
de

Dessutom värkar dom båda veldigt solida ock välbyggda,jämtimot
flera andra märken.

Tycker även det är viktigt men Thruma og batterier i 2-sittsen,för
rätt fördelning av värme,og lätt att komma till batterier.
 
Toppen