• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare på plåtisar

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Man får vara beredd att jobba lite med att förbättra isolering för vattnet och man med en gång då man får hem den både tilläggsisolerar och leder om värmen så att den kommer ända bak till bakdörrarna och bakom garderob

Vi har just bestält den här:SUMMIT 640 | Globecar Reisemobile: Ein Kastenwagen als Reisemobil!

Isolerad gråvattentank uppvärmd av Truma + El om det är riktig kallt,isolerade värmluft-rør,30 mm isolasjon (?),golv-värme......så får vi se när bilen anländer i 2016 hur bra det är!!?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vi har sett på många bilar i Tyskland och det skiljer förmodligen en del i pris men ofta är det inte samma bil som i Sverige så vi landar varje gång i att vi byter i Sverige
Hälsningar
Jan o Lena - Axel o Bruno
Det låter som ni svalt branschens argument. Varför skulle man göra särskilda bilar för den svenska marknaden. Man kan få vinterpaket tex, om man vill detta även i Tyskland. De Svenska importörerna har oftast inte vinterpaket med i de bilar de tar hem. Köper du en begagnad får du oftast med en hel del tillbehör som markis cyckelställ osv i den tyska bilen. Det enda som jag kan sakna i de Tyska specarna är uppvärmd vevhusventilation, men det har inte alla svenskimporterade heller.
Dina argument att det är bra att ha nära till service och hjälp om något sådant behövs håller jag med om.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare på plåtisar

Även jag går nu från en NB till en Globecar. Har just beställt en välutrustad GLOBESTAR 600 L | Globecar Reisemobile: Ein Kastenwagen als Reisemobil! som jag räknar med ska klara vinterkyla bra. Har tidigare kört Pössl utan vinterpaket men även den klarade några dagar med minusgrader. Värmen i bilen var inga problem men tankarna var inte isolerade så...
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Välkomna alla nya plåtisåkare! Noterar att allt fler köper även nya plåtar i Tyskland. När vi räknade på det 2009 resp 2014 tyckte vi att det inte var så stor prisskillnad när man väl "sverigeutrustade" t.ex. en tysksåld Knas Boxstar. Betydligt mindre än en "vanlig" husbil. Men kanske räknade jag fel?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Även jag går nu från en NB till en Globecar. Har just beställt en välutrustad GLOBESTAR 600 L | Globecar Reisemobile: Ein Kastenwagen als Reisemobil! som jag räknar med ska klara vinterkyla bra. Har tidigare kört Pössl utan vinterpaket men även den klarade några dagar med minusgrader. Värmen i bilen var inga problem men tankarna var inte isolerade så...

Bilen ser tilltalande ut på bilderna, men jag känner en obehagskänsla när jag föreställer mig hur det skall vara i sittgruppen med dessa stora oisolerade glasytor på vintern, med tanke på att det långt fram i mars vid högtrycksväder kan vara 20 - 25 minusgrader på morgnarna innan solen hunnit värma.
När jag hade plåtisar så byggde jag (eller lät bygga) en isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset, men till det ser det inte ut att finnas plats i denna bil. Men väljer man med omsorg när och var man åker så fungerar det säkert ändå.

aake
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Jag känner en obehagskänsla när jag föreställer mig hur det skall vara i sittgruppen med dessa stora oisolerade glasytor på vintern.
aake

Jag har just sold min N+B Arto -11,ock bestäld den här plåtisen: SUMMIT 640 | Globecar Reisemobile: Ein Kastenwagen als Reisemobil! Den har Seitz
ram-fönster med dubla fönster og 30 mm isolsajon,uppvärmd gråvatten från
Truman Combi 6E + El om det ska bli 25 blå grader,så det ska inte
va` så galet tror jag,men sef saknas Alde-konvektorer under ock vid
fönster!! För min del,gör det inget,då jag i 25 blå grader aldrig har vistas
i husbilen.Då är jag hemma vid ved-ugnen!! :yes:

Jag noterade att det var mycket utav ekstra utrustningen som följde
den här bilen,inte gjorde det i Tyskland,ock måste betalas som just ekstra
utrustning.Dessutom....2-års garanti mot 5 år i Norge.Jag tog ingen tjangs på det,ock bestälde den här hemma.:rolleyes:
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Visst är det skönt hemma i stugvärmen när det är riktigt kallt, men jag skrev om högtrycksväder i mars, då kan det vara strålande sol och flera plusgrader på dagen men minus 25 på morgonen innan solen hunnit värma. Den finaste tiden här hemma i fjälltrakterna och den vill jag inte missa.

aake
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Bilen ser tilltalande ut på bilderna, men jag känner en obehagskänsla när jag föreställer mig hur det skall vara i sittgruppen med dessa stora oisolerade glasytor på vintern, med tanke på att det långt fram i mars vid högtrycksväder kan vara 20 - 25 minusgrader på morgnarna innan solen hunnit värma.
När jag hade plåtisar så byggde jag (eller lät bygga) en isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset, men till det ser det inte ut att finnas plats i denna bil. Men väljer man med omsorg när och var man åker så fungerar det säkert ändå.

aake

Eller köper ett finskt vintertäcke (MASA) fungerar utmärkt men ger lite mindre utsikt, fast det blir det med väl mellanvägg också.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Jag noterade att det var mycket utav ekstra utrustningen som följde
den här bilen,inte gjorde det i Tyskland,ock måste betalas som just ekstra
utrustning.Dessutom....2-års garanti mot 5 år i Norge.Jag tog ingen tjangs på det,ock bestälde den här hemma.:rolleyes:

Vad skilde mellan Norge och Tyskland? Tillbehör brukar vara mycket billigare i Tyskland. Jämfört med svenska priser.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Eller köper ett finskt vintertäcke (MASA) fungerar utmärkt men ger lite mindre utsikt, fast det blir det med väl mellanvägg också.

Jo visst, men i bilar med mellanvägg har man sittgruppen i aktern där det är gott om fönster och dessutom så kan man öppna dörren till förarhuset när man vill se framåt. För- och nackdelar med allt, men jag upplevde det finska täcket som bökigt när jag hade det för ett antal år sedan och det blev så mörkt i förarhuset att jag inte gärna gjorde mig några ärenden dit och inte heller fungerade det lika effektivt som skydd mot kyla (eller solhetta) som en isolerad mellanvägg och dito dörr gör. Men detta är inget som man kan/bör bygga om man har sittgrupp i främre delen av bilen, vilket säkert även det fungerar bra stora delar av året.

aake
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vad skilde mellan Norge och Tyskland? Tillbehör brukar vara mycket billigare i Tyskland. Jämfört med svenska priser.

Tror inte du förstod vad jag skrev,KalleiViken.

Mycket av tilbehöret inngikk i standard-bilen ock bilprisen i Norge,mens i Tyskland kom det här utstyret som extra tillbehør man skulle betala extra för,ock pris-skillnaden mellan Norge/Tyskland reduserades vesentligt.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

@Ottar
Vi drog samma slutsats efter summering. Därför blev det köp i Sverige/Husbilslandet för oss. Svårt att ge exakta siffror men det rörde sig om 10-20' på en affär om drygt 600'. Då med en gissning på vad vi skulle kunna få för vår gamla contra i inbyte. Därmed inte sagt att vi inte sparat en liten slant på köp i Tyskland. Värdesätta dock svensk eftermarknad och goodwill.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Nyckeln till var man handlar beror mycket till om man kan bli av med sitt gamla objekt.

Tysklands affären kan ju bli dyr om man inte blir av med den gamla bilen.

För många är det inte lätt att sälja begagnat , utbudet är enormt och det finns bilar tillsalu som man sett i flera år.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nybörjare på plåtisar

För våran del blev det vinn vinn. Vi köpte vår första Plåtis Knaus Box star i Tyskland billigt. Efter 4 år bytte vi in den i Pukavik för samma pris vi gett för den. Alltså åkt gratis i fyra år.:D

Rickard i Pukavik sålde den 4 dagar efteråt.

Vår nya Pössl Roadcruiser 2013 med lite extra tillbehör kostade ord. pris 479'000. minus en liten krona i prutning.:D

Alla nöjda och glada...
 

Tjäder

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Hej och tack till alla som har förmedlat sina erfarenheter i detta ämne. Stort tack:)
Med all info jag fått av er, så har vi nog bestämt oss för att köpa våran "Plåtis" i Tyskland.
Då kommer nästa fråga.
Vad jag förstår kan man från 1 april 2015 korttidsregistrera en bil i Tyskland med "gula skyltar", och ha en tillfällig försäkring och då köra den till Sverige.
Någon som gjort detta? och isf vad har det kostat?

Nybörjaren
Christer
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.705
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Hej undrar om plåtis Chausson har någon erfarenhet av den är fransk är det dålig isolering hur kan man se det det är årsmodell 2012 med långbädd
 
Toppen