• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det problemet förekommer väl inte på moderna framhjulsdrivna bilar. Det var tydligen ett lite simplare montage på dom äldre. En motor som sitter tvärs i bilen och sedan dåliga motorfästen måste väl vridningen av motorn bli större och där med överföringen till växelspaken.
Allt är såklart bättre när det är nytt men vridmomentet som motorn överför till hjulen är detsamma oavsett hur den är monterad, växelspaken rör sig såklart och med nya fästen blir det bättre, trimmar man skithårt sätter man en kätting till fjäderfästet ifall motorfästet brister:)

Körupplevelsen med en ny koppling jämfört med en gammal går inte att beskriva, kan som en parentes nämna att jag köpte en ny bil häromdagen och den gamla som bara gått 14000 mil kändes som att kliva in min ena Alfas(som har dubbelskivig koppling dvs jäkligt tung att koppla) efteråt när jag jämför med den splitter nya, den nya går knappt att köra utan ryck...:D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om din Alfa med dubbellamellkoppling är väldigt tungtrampad finns det risk att den ena lamellen sitter fast på splinesen.
Härligt användarnamn Alfa hade en bil med det namnet,du kanske har en sådan eller?!

Helt rätt men den är trög även om allt är okey , den är i stort sett helt ny, när den fastnar som du beskriver så frikopplar den illa den "drar" ungefär som en automat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja Affe du har rätt många av de första framhjulsdrivna var lite knepiga med kopplingen ville gärna hoppa och rycka, men det gäller ju inte nyare bilar min Clio går perfekt och har inte de tendenser som de gamla hade att vilja gå rakt fram i varje kurva.
Vridmomentet verkar i sidled på en bil med motorn åt rätt håll har man sen kardan och drivning bak har man en bättre vägkänsla och förmodligen håller det ihop bättre. Men är det halt väljer jag hellre framhjulsdrivet har haft ett par BMW jättejobbiga på vintern.
En husbil har så mycket vikt på bakaxeln att jag hade fördragit en sån lösning men det påverkar ju bodelen negativt.
När en dieselmotor går med lågt varv så varierar momentet över ett varv beroende på när motorn tänder, en halvt engagerad koppling förstärker dessa tendenser samtidigt som motorn fjädrar i sina fästen har man sedan länkaget så draget att kopplingen påverkas av motorns rörelser så blir det lätt ryckigt.
Beroende på om motorn är monterad på tvären med växellådan bredvid eller på längden med växellådan efter kommer momenten vid belastning att fördela sig olika på en tvärställd motor kommer alla momenten att röra sig i färdriktningen men i en längsmonterad motor den blir uppdelad på ett vridande moment i sidled och drivkrafterna går i färdriktningen.
Det blir en skillnad på 90grader, sedan blir det betydligt större avstånd på de fästen som ska ta upp drivkrafterna resultatet är ett lugnare beteende.
Ranko valde sin Husbil med omsorg och jag tycker han gjorde rätt beslut. Men det kostar på.
Den optimala lösningen vore en subaru drivlina de har också en automat som är riktigt bra, det är den bästa bilen jag haft som jag sålde bort till förmån för caddyn. Han som köpte den åt sin far hade ju subaru själv log med hela ansiktet när han provkört och ville bara handla utan prut. Hade då glömt vilka problem det kan vara med bilar imprezan bara gick och gick, kollade oljan ibland men behövde inte fylla på sen var det mest att tanka och köra, automat fyrhjulsdrift gjorde att jag knappt märkte av vinterföret.
En dubbelskivig koppling borde ju inte vara tyngre att manöverera snarare lättare eftersom det blir större ytor som ska ta upp kraften kan trycket vara mindre på lamellerna, kanske du har något fel där i hydraulsystemet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Härligt användarnamn Alfa hade en bil med det namnet,du kanske har en sådan eller?!



Helt rätt men den är trög även om allt är okey , den är i stort sett helt ny, när den fastnar som du beskriver så frikopplar den illa den "drar" ungefär som en automat.

Vem vet? ;)

Vad är trögt? Allt är ju en bedömningsfråga, men jag har aldrig uppfattat någon av mina som tröga när kopplingen är i ordning. Däremot har jag inte upplevt att den "drar" kan möjligen bero på i vilket läge någon av lamellerna fastnar på splinesen?
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag hade n gammal Subaru och fick känslan att den vid gaspådrag rörde sig i sidled. Då jag körde road racing på den goda tiden och åkte också då BMW fick man ofta alltid ha med i beräkningen viid fullt nedlägg i en kurva kunde cykeln vagga till lite extra vid kraftig ökning vid gaspådrag
78D1565C-8B8C-4885-85E0-C7BA41CE2F39.jpeg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vem vet? ;)

Vad är trögt? Allt är ju en bedömningsfråga, men jag har aldrig uppfattat någon av mina som tröga när kopplingen är i ordning. Däremot har jag inte upplevt att den "drar" kan möjligen bero på i vilket läge den fastnar på splinesen?
Aha...:) Trögt är relativt, hoppade denna vecka in i vår nya Giulietta från vår Punto och sedan in i Punto och då kändes Punto jäkligt trög ungefär som när jag går från Punto till husbilen men Alfan med den dubbelskiviga är en helt annan sak MEN den ska vara trög eller i vart fall helt okey att man blir sne i ryggen efter ett halvår med kökörning :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vridmomentet i motorn kan säkert vrida balansen på en motorcykel, den motorn känner jag igen hade en BMW 700 - bilen för en massa år sedan.
Numera sitter ju motorerna åt andra hållet och hjälper till med häftiga framhjulslyft.
Hade inga problem med min subaru men den hade inte så många mil på mätaren bara 12000 de brukar klara över 30000 utan vidare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vridmomentet i motorn kan säkert vrida balansen på en motorcykel, den motorn känner jag igen hade en BMW 700 - bilen för en massa år sedan.
Numera sitter ju motorerna åt andra hållet och hjälper till med häftiga framhjulslyft.
Hade inga problem med min subaru men den hade inte så många mil på mätaren bara 12000 de brukar klara över 30000 utan vidare.
Inte jag heller men bara nämnde det när vi pratade om motorplacering
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Visst märker man momentet i de gamla BMW-Boxrarna, har haft ett par sådana. De blev betydligt bättre när svänghjulet och kopplingen blev lättare och man gjorde om drivningen till generatorn så att den roterade åt motsatt håll mot vevaxeln. Men då hade jag redan bytt märke. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nytillverkas väl än idag i ryssland Dnepr och Ural finns eller fanns många av dem med sidovagn såg dom i st.petersburg 96. BMW var väl ett av de få märken som hade kvalite på 60 talet men sen kom ju den japanska vågen.
När jag fick körkort på 60-talet och övergick till bil blev jag besviken det blev inte så roligt att köra som de första mopederna.
När jag så småningom fick köra bil hela dagarna först folkvagnsbuss en gammal split och sen pv duett med en liggande 8 på då var det enbart jobbigt.
Det som känns trevligast idag är faktiskt husbilen och det skiljer inte mycket i bränslekostnad eller fart man får ju inte köra fortare än 80-100km rutomkring här och det är också husbilens bekvämlighetsfart samt att den numera styr jättbra flyttning av batteri byte av avloppstank balansering fram och egen justering av framvagnen har resulterat i en mycket bättre bil.
Beträffande fjäderbenslagren som kärvade i frankrike förra året, jag använde en burk wd40 som jag tömde några ggr, sedan har jag sprayat olja underifrån mot lagringen ett antal ggr och det känns inga problem av det nu, så jag slapp att byta lagringar, har gjort så på flera bilar med lyckat resultat, kan fukten komma in så ska väl olja också komma in tänkte jag.
Måste ta tag i värmaren men måste uppbåda lite energi först och läsa om råden jag fick i början av tråden smörjde upp kranen då eftersom man fick dra upp den när man tryckt ner den vid start. bästa vore ju att ta loss den värmaren helt och ta in den så man kan göra i ordning allt, eller få köpa en ny till skampris någonstans.
Problemet kan också vara att det behövs en ordentlig rengöring av brännarna, den är ju bättre nu i varje fall förra sommaren stängde den av sej på natten och ville inte starta.
Hela installationen är ju inte rolig eftersom skruv och stag saknas och plåtar är krokiga, förmodligen när man satt in elslingan och fått spelet när det krånglade, vissa människor blir ju helt tokiga när det krånglar istället för att ta en paus och tänka till. Lampsladden tyder ju på att det inte är något proffs som gjort jobbet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fick för mej att gå ut till husbilen och testa värmaren i skarpt läge någon minusgrad.
Vred på gaskranen ordentligt jag brukar bara ta något enstaka varv testade spisen fungerade perfekt, testade värmaren startade direkt vred upp och den började flämta som den brukar samtidigt som tändaren började ticka.
Vred långsamt ned den igen tills den brann jämnt och fint slog på fläkten på auto och vred upp vredet en bit, efter några minuter vred jag på fullt och då hörde man att det brann ordentligt så småningom ökade fläkten varvtalet en bit och det värmde bra fast jag kände lite lukt av bränt gummi.
Så när det blev ordentligt kallt så fungerade värmaren men inte när det bara var runt 10gr då vill den inte gå för fullt.
Eller så har jag varit för lat och inte öppnat upp kranen på gasolen tillräckligt.
Så jag hade alltså kunnat fortsätta söderut som jag tänkt men inte vågade riktigt, har ett annat litet fel som är vanligt trots att jag trodde det var fixat när vindrutetorkaren går blir det spänningsfall ser man på instrumentbelysningen, samtidigt visar mätaren i cig uttaget för låga värden så spänningsfall eller jordfel.
Kan också vara sliten generator då ger den ofta för lite ström på högre varv eftersom kolens anliggning blir sämre, i vilket fall skulle den behöva bytas ändå vilket är ganska enkelt jobb.
Nu blir det nog avställning men skulle gärna ta en liten tur först men det har ju blivit salt på vägarna så det är nog inte värt, man ser rost runt stolsfästen och även under hytten, ena dörren har ju hål på insidan nedtill, men också den delen är lätt att byta bara ett par bult och flytta låset.
Allt beror på att vattnet följer taklinjen och rinner på dörrar och skarvar mellan hytt och bodel.
Bra design beträffande luftmotståndet men dåligt med vattenavrinningen, förr gjorde man dropplist på bilarna det var jättebra och man kunde hänga på lastbågar osv utan någon dyr special ställning, man slapp också en massa vatten överallt på rutorna när snön på taket smälte elller det regnade.
Hade bilen uppfört sig lika bra på vägen vid förra resan så hade jag fått en bekväm resa istället för att vara slut av allt vevande med ratten.
Summeringen för året är att det mesta är mycket bättre än för ett år sedan då plastpelle och jag körde iväg lite på vinst och förlust.
Vägegenskaperna: från att ha varit väldigt vinglig och osäker på vägen så går den nu ganska stadigt och många långtradare blev omkörda speciellt på hemresan trots hård sidvind. Det uppnåddes av justering till som det verkar nu rätta värden på framhjulsinställningen, avloppstanken bak som både störde luftströmmen och flyttade tyngdpunkten bakåt, flyttade fram bobatteriet och bytte sida det stod på. Bytte plats med de snedslitna framdäcken till bak och balanserade däcken med en riktig maskin av en som verkligen kan och vet.
Alla åtgärderna gjorde att det glapp som jag upplevt i styrväxeln var borta man fick en tydlig vägkänsla som jag saknade och kände i ratten när vinden ville fösa bilen åt sidorna, man kunde köra ganska avslappat med en hand på ratten inga problem med att marcha 90 -100km/t vilket känns som en ganska bekväm fart och fungerar även i uppförsbackar så länge jag har bra diesel i bilen, det som shell sverige och shell tyskland säljer är helt enkelt inte samma produkt.
Motor och växellåda har gått jättebra mycket små vibrationer i spaken numera inget som stör, glöder bara vid kallstart på morgonen är den bara lite ljummen efter att ha stått några timmar är det bara att vrida om så går den. Har inte vågat testa toppfarten med den tyska dieseln men skulle gissa på 120km en bit över 110km på svensk båtdiesel inte dåligt med 73hk borde inte gå egentligen det är mätt med två gps på långa raksträckor.
Sängen lade jag en del slantar på och tempur är ju alltid tempur men jysks madrass 10cm var kanonbra.
Slog på tv i tyskland och fick in en massa kanaler men det fel på ljudet för de pratade tyska hela tiden, i moseldalen är det problem med tv t.om datorn blev lite seg via telenor.
Så nu blir det att gå i ide över vintern och återkomma nästa år när det börjar bli dags igen blir bara någon varmkörning /mån den närmsta tiden, 2018 är sista året jag betalar skatt sen kan den gott vara påställd.
Blir nog en resa till värmen i vintern men med flyg sparkscykeln blir nog enda fordonet kanske hyr en scooter några dagar och kör upp i bergen.
Vi höres! Mot solnedgången.
 

Bilagor

  • 20170223_144850.jpg
    20170223_144850.jpg
    2,1 MB · Visningar: 28

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fick för mej att gå ut till husbilen och testa värmaren i skarpt läge någon minusgrad.
Vred på gaskranen ordentligt jag brukar bara ta något enstaka varv testade spisen fungerade perfekt, testade värmaren startade direkt vred upp och den började flämta som den brukar samtidigt som tändaren började ticka.
Vred långsamt ned den igen tills den brann jämnt och fint slog på fläkten på auto och vred upp vredet en bit, efter några minuter vred jag på fullt och då hörde man att det brann ordentligt så småningom ökade fläkten varvtalet en bit och det värmde bra fast jag kände lite lukt av bränt gummi.
Så när det blev ordentligt kallt så fungerade värmaren men inte när det bara var runt 10gr då vill den inte gå för fullt.
Eller så har jag varit för lat och inte öppnat upp kranen på gasolen tillräckligt.
Så jag hade alltså kunnat fortsätta söderut som jag tänkt men inte vågade riktigt, har ett annat litet fel som är vanligt trots att jag trodde det var fixat när vindrutetorkaren går blir det spänningsfall ser man på instrumentbelysningen, samtidigt visar mätaren i cig uttaget för låga värden så spänningsfall eller jordfel.
Kan också vara sliten generator då ger den ofta för lite ström på högre varv eftersom kolens anliggning blir sämre, i vilket fall skulle den behöva bytas ändå vilket är ganska enkelt jobb.

Chansa inte mer nu på att saker är hela, riv isär värmaren och renovera den med nya delar så är du klar med den.

Beträffande spänningsfall och generator, håll isär sakerna när du felsöker, du behöver inte tänka på om generatorn är dålig eller ej utan mät allt utom den.
- Mät motorn till chassi
- Batteri till chassi
- Generator + till batteri +
- Bodelsbatteri - till chassi
- torkar motor till jord
- Torkarmotorn till batteri +

osv, alla dessa ska visa 0 volt vid last och motorngång om inte åtgärda tills dom gör det, gör gärna detta med halvtomma batterier så att du på så sätt skapar last.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja nu har det gått ett tag, Husbilen avställd min clio har fått nya hjul/däck, beställde nokia året runt från däckonline, när de kommit till Finspångs Bilskrot visade sej att jag köpte enligt pappren på bilen men någon hade monterat andra fälgar däcken var 13" och fälgarna 14", rena katastrofen, dessutom var det 8 hål i fälgarna för att det skulle passa många bilar.
Men det hade inte passat min bil eftersom man kunde se att bultarna i hålen inte låg i centrum.
Eftersom jag var på en skrot så lyfte man in en likadan clio som min som kommit in en vecka innan och tog bort hjulen skiftade däck och allt var klart.
600 kostade det oförskämt billigt med tanke på merjobbet och att riktpriset skulle varit samma, provkörde och inga vibrationer fanns bilen kändes som ny, man böt samtliga ventiler mot nya, perfekt jobb rekommenderas!
Förstod varför hastighetsmätaren visade nästan 10km för mycket tidigare och nu normala 4 km vid 100km/t, var ju fel hjuldiameter.
Enda problemet är att man lätt kör för fort man känner inte farten i bilen och däckljudet är mycket lägre än tidigare, väl investerade pengar.
Hällde ju i RVS i motorn med på följd att den går tystare nu så jag har fått problem med att köra eftersom jag inte hör varvet som tidigare blir lätt att man gasar för mycket och slirar iväg.
Utanför huset står en gammal trött Husbil, men jag vet att om jag vrider på starten så hostar den igång vilket jag ska göra om /när det blir plusgrader, har en teori om varför kopplingen fastnar när den får stå.
Har sett vatten i motorummet så någonstans rinner det in och kanske tar sej till lamellen och då rostar det fast på kort tid, kopplingen fungerar ju perfekt så fort man får bort att den fastnat, räcker nog att man varmkör ordentligt.
Så egentligen nu när gasolpannan verkar fungera skulle man kunna dra iväg någonstans men vart och så här års?
Blir nog flyg har sett resor men min far blir sämre och jag kan ju inte sitta i värmen och dricka öl när jag borde vara hemma så jag avvaktar. Nåddes av dödsbud idag allas vår Jappe somnade in i sin husbil efter att i snö och ruskväder nått santa pola. Det var en mycket tråkig nyhet, det var en färgstark människa, de sista åren bodde han heltid i sin husbil och den är verkligen liten inuti med mellanvägg både fram och bak men väldigt välsolerad. Vi lär inte se någon fortsättning på Moselboka om inte det finns ett manuskript som någon kan jobba vidare på.
Jo jag vet hur man mäter spänningsfall har ju undervisat i det i ca 30 år men tack för omtanken M. Jag överväger att byta generator för säkerhets skull inte särskilt svårt alls, hittar säkert en fabriksrenoverad i tyskland.
Och ja jag vet att jag gärna vill stressa och komma någonvart och sen är jag lite bekväm med att leta mindre vägar.
Funderar om jag inte skulle kunna möta våren söderut och få en lite kortare vinter, färja till lubeck vidare berlin och stanna några mil söderut vid https://www.tropical-islands.de/en/ och sen vidare via munchen österike till kroatien eller möjligen italien. Inte så väldigt långt att köra inte badbart men jag badar inte så mycket numera, och kanske lite lugnare körning dit och hem. God och billig mat i kroatien, billig camping.
 

Bilagor

  • 20161223_162820.jpg
    20161223_162820.jpg
    1,4 MB · Visningar: 27
  • vinter.jpg
    vinter.jpg
    3,1 MB · Visningar: 25

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har en fin generator liggande som du kan få. MEN den är egentligen till en Renault Magane och har remskiva för flerspårsrem! Så det skulle innebära en del inpassningsproblem, för är det inte kilrem på din originalgenerator.
//Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för erbjudandet men jag har kilrem på min gamla bil och det kan bli problem och sen är det inte fel med en ny kilremskiva heller, ska forska i saken på ebay där jag köpte startmotorn, enklast att fixa det så.
Tar ju inte lång tid att byta och ska jag resa iväg så blir det mars april beroende på väder och vind.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har provat att startat motorn med ett tudor startbatteri till båt inköpt från skeppa marin som brukar ha bra saker, laddade när jag köpte det förra hösten. Monterade det och det fungerade perfekt.
Skulle starta men de var inte tillräckligt kvar i batteriet, normalt så har det fungerat i 2 vintrar tidigare, en undersökning visade att att automatkopplingen för laddning inte kopplat om som den ska även fast jag kopplat in 220volt.
en extralladdare löste problemet på en timme och den startade men kopplingen var låst som vanligt efter en längre tid 2mån utan att köras.
Fick loss den med våld på 1växel men det känns inte bra.
Väntade två dagar samma bekymmer med kopplingen fuktigt och vått överallt här.
Har nu satt en bräda mellan kopplingen och sätet så den är nedtryckt hela tiden. Jo det skulle vara bra att lämna in den och bara byta men den lösningen köper jag inte just nu.
Kan jag skapa nya problem nu kommer provstarta hela tiden?
Tror det rostar på beläggen.
 
Toppen