• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag skulle nog prövat med att göra ett spår i hjulbulten med vinkelslip och sedan ta en slagskruvmejsel Eller sticker inte bulten ut något utanför fälgen?
//Göte J
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bengtic, förlåt att jag hoppar in. Förstorar man lite i inlägg 105 i denna tråd kan man skönja den - i vart fall för mig - något udda lösningen med tre hål. Kanske kan vara till någon ledning för en mer uppfinningsrik medlem än jag.

J Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bägge verktygen är provade den första köpte jag på lidl och det vänligaste jag kan säja är skräp och sopor köp inte.
Den andra har en firma testat, det är så förnurligt att det finns en yttre ring som bara snurrar .
Nämda firma har en chef som kallas wille va...
han bröt bort plasten på hjulet och svetsade dit en mutter sen var problemet löst fick två nya hjulbultar till det facila priset 200kr!
Men vad är det här som sitter i centrum på höger framhjul?

Skiftade bak mot framhjul och testade började skaka i ratten i hundra och i 110 skakade det ganska ordentligt i 90 fungerar det bra kan vara obalans eller skeva fälgar det knepiga är att det kommer och går hade lite problem tidigare också. Tänker att om fälgarna är skeva så kommer hjulen i olika läge där det förstärker respektive motverkar obalans.
 

Bilagor

  • 20171018_105554[1].jpg
    20171018_105554[1].jpg
    681,9 KB · Visningar: 26
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hade en bil med kilometerskatt på en låda som hade en vajer via T-koppling från hastighetsmätaren, kanske det är en smartare lösning, slog ju sönder kåpan av plast som satt över och skyddade det hela eller rättare sagt wille vandal gjorde det med kofot.
Men nöden har ingen lag.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag skulle gissa att dina vibrationsproblem som kommer och går är en drivknut som inte är helt frisk. Jag har haft samma fenomen på 2 husbilar
och trodde till en början att obalansen kom från hjulen och att man efter
diverse svängande åt höger och vänster fick obalansen i hjulen att samverka
pga differentialen, men så var inte fallet utan en inre drivknut var kass på båda bilarna. detta uppkom på båda bilarna vid 11-12 tusen mil en bensinare och en turbodiesel

Lars
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har googlat ganska mycket och det kan mycket väl vara som du säjer, märkte det av och till för nästan 1000mil sedan i farter över 100km men nu efter skifte av hjulen blev det mycket starkare men jag ska upp i hundra om det ska märkas.
Då är frågan om hur långt jag kan köra, tror att det mesta av arbetet blir billigare söderöver, tror man byter drivaxlarna som en enhet.
Ska prova att köra en sväng i solen idag och se om det blir bättre.
 

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fick byta drivaxel på en fiat/hobby 1986 för något år sedan.Efter bytet särade jag på damasken för inre knuten på den gamla, det var helt torrt fett i den så jag misstänker att en rengöring o nytt fett så kunde den ha rullat många mil till.
Rätt enkelt att kolla så det inte bara saknas fett eller att fettet stelnat o tappat smörjförmågan
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag kört 7mil bilen går jättebra förutom att det i farter över 90km börjar vibrera mer och mer i 110km så är det på gränsen till otäckt.
Misstänker vänster fram som har onödigt mycket vikter på en plats.
Kanske blev fel på balanseringen och hjulet suttit därbak där det inte märks så mycket.
Hade fälgen varit skev skulle det märkas i alla farter, om det är drivknutar brukar det knäppa och låta när man kör cirklar höger vänster eller backar.
I min erfarenhet finns det inte såna fel att drivknutarna ger obalans vid en viss hastighet de sitter ju om det är de inre så närma lådan att det vid frirullning i nedförsbacke inte borde på verka men det gjorde det vid test i lång backe utför.
Funderar på att ta den slitna reserven och skifta med min gamla biltema domkraft och sen provköra, blir det bra eller helt annorlunda vet jag problemet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Finns ju sprayfett på burk, borde gå att få in röret och tömma burken men man får ju hoppas lösningmedlet dunstar, har ju gjort så på styrlederna och spindeln med en tunn nål som en spruta men risken är att det går lite för lätt så det känns glappt.
En liten fiat uno var väldigt tungstyrd och blev jättebra på en gång.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Sista bilen jag bytade drivaxel på kunde gå 4-5 mil utan någon som helst vibration sen kunde det helt plötsligt börja med en mindre vibration som sedan ökade och till slut skakade hela bilen , för att sedan helt upphöra
Det var inre drivknuten på den sidan där det inte finns något stödlager som hade gett upp
Hörde inga knak eller andra missljud vid varken höger ellervänstersvängar
När jag delade knuten såg jag att den var torr och en av kulorna satt fast,
tror knappast det hade hjälpt att tvätta rent och smörja upp igen
En ny komplett axel kostade strax över 2000:-
Lars
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Faran av blåst problemet löst!
Det var obalans det finns en expert som under många år aldrig lämnat från sej ett dåligt balanserat däck och han balanserade bägg hjulen fram.
Efter första hjulet var det mycket bättre gick att köra i 110km med mindre vibrationer, efter andra hjulet var det perfekt.
Han trodde det var ett vinkelfel på den balanseringsmaskin som används första gången.
Verkar vara vanliga fel på däcksfirmor att utrustningen inte ställs in och kontrolleras med jämna mellanrum, t.o.m. på min skola stämde inte mätaren när man fyllde på luft trots att det är en så enkel sak att byta.
Det var ganska vågat och jobbigt att skruva loss hjulen hade en 15år gammal biltemadomkraft 1 ton tror jag!
Man har ju ingen kondition och däcken är ju ruggigt tunga. Krypa på knäna är ju inte min favorit trivs bättre i hög luft runt 2 m över marken.:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ett par bilder från inredningen där är det jag tänkt att jag ska bo ett bra tag framöver.
År faktiskt lite rädd att ge mej av från ett bekvämt tråkigt liv, det enda som tvingat upp mej på morgonen och ut och göra något vettigt är ju husbilen.
Får mej lite att tänka på de som klev in i raketen till månen.
 

Bilagor

  • SAM_0538.JPG
    SAM_0538.JPG
    4,2 MB · Visningar: 37
  • SAM_0539.JPG
    SAM_0539.JPG
    4,5 MB · Visningar: 30
  • SAM_0540.JPG
    SAM_0540.JPG
    4,5 MB · Visningar: 27
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag måste få tacka för alla råd jag fått, jag har övervägt alla svar och googlat och frågat de jag känner som kan mycket mer än jag.
Jag kommer behöva er hjälp framöver det har hjälpt mej väldigt mycket eftersom jag varken är mekaniker eller expert på något men har klarat mej bra eftersom jag lyssnar på andras råd.:spinny:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det ser ju väldigt mysigt ut!
Ge dig nu iväg innan höststormar, snö och annat otyg kommer! Vi följer dig på din resa söderut ska du veta.
Nästa år ska nog vi ge oss av söder ut har vi tänkt. Om det blir Spanien eller Albanien Grekland har vi inte bestämt än, vi får se vart det bär.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ett par bilder från inredningen där är det jag tänkt att jag ska bo ett bra tag framöver.
År faktiskt lite rädd att ge mej av från ett bekvämt tråkigt liv, det enda som tvingat upp mej på morgonen och ut och göra något vettigt är ju husbilen.
Får mej lite att tänka på de som klev in i raketen till månen.
Ser dock lite mysigare ut än Apollo kapseln:D

Alla kom hem även från månresorna trots lite problem så du borde nog klara dig bra förutom koppling då....:D:D

Ha det tokbra, hade du åkt åt andra hållet hade jag varit avis på dig.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tror inte på sliten koppling. Snarare att tryckplattan glider dåligt på splinsen. Tex rostiga splines. Inte helt ovanligt på bilar som stått länge. Men om det endast är vid start så är det väl bara att starta i neutralläge?

Tryckplattan:wideeyed: du menar förstås lamellen:yes:
 
Toppen