• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Skulle tagit några bilder men glömde kameran, så jobbigt att krypa under bilen.
Skruvade idag fast en bräda med en massa sikaflex på som lim under golvet för att minska att det flexade så mycket, eftersom golvet inte är riktigt rakt hade jag behövt någon att stå inne i bilen, men det blir nog mycket bättre än förut.
Har lite jobb med buntband under vill inte att gasolrören ska kunna vibrera och röra sig, blir lätt utmattningsbrott då.
Har skurit till lite skumgummi ikväll ska limma ihop två sorters skummgummi för att få lite bekvämare underlag att sova på.
Har skaffat allt som behövs för att göra en liten isolerad vägg mellan hytt och bodel bakom passagerarstolen.
Men det finns både fördelar och nackdelar med ett sånt arrangemang, jag söker alltid bästa lösning specifikt för mej själv och mina behov.
Men Jappes lösning att helt enkelt ha ett täcke imellan ha fungerat bra och nu har jag köpt ett ganska mycket dyrare termotäcke, har förstått att många gör av med massor med gasol när rutorna i förardelen är dåligt isolerade det är ju den svaga punkten på många bilar.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Skulle tagit några bilder men glömde kameran, så jobbigt att krypa under bilen.
Skruvade idag fast en bräda med en massa sikaflex på som lim under golvet för att minska att det flexade så mycket, eftersom golvet inte är riktigt rakt hade jag behövt någon att stå inne i bilen, men det blir nog mycket bättre än förut.
Har lite jobb med buntband under vill inte att gasolrören ska kunna vibrera och röra sig, blir lätt utmattningsbrott då.
Har skurit till lite skumgummi ikväll ska limma ihop två sorters skummgummi för att få lite bekvämare underlag att sova på.
Har skaffat allt som behövs för att göra en liten isolerad vägg mellan hytt och bodel bakom passagerarstolen.
Men det finns både fördelar och nackdelar med ett sånt arrangemang, jag söker alltid bästa lösning specifikt för mej själv och mina behov.
Men Jappes lösning att helt enkelt ha ett täcke imellan ha fungerat bra och nu har jag köpt ett ganska mycket dyrare termotäcke, har förstått att många gör av med massor med gasol när rutorna i förardelen är dåligt isolerade det är ju den svaga punkten på många bilar.
Kan du verkligen limma med sika i syfte att minska ett ev flexade, jag hade nog mera försökt med epoxy tex istället!

Rörande isolering i hytten, iallafall på vår husbil så är hela förarhytten oisolerad dvs fönstren är långt ifrån det enda problemet.

Vårat problem är att få täcket mellan förarhytt och bodel helt tätt map drag vintertid dvs.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Vinkeljärnen som satt runt avloppstanken var limmade med sika plus skruv, det sitter ett vinkeljärn kvar som jag inte kunde få loss trots att jag tagit bort skruvarna så nog sitter det allt, men gäller att inte kliva på golvet innan det härdat. Ja epoxi hade varit bättre men svårt att inte få på kläderna när man ligger på rygg under, golvet är heller inte helt jämnt.
Ja hytten är ju lika oisolerad som vilken personbil som helst, Jag har sytt fast kardborrband på täcket och har motsvarande på sidorna och övertill, det blir ganska tätt nedre delen av täcket hänger ju ner på golvet bakom stolarna där stolarna trycker fast det mot mellanväggen, har satt en skiva för gången från hytten så jag får gå ut och runt bilen om jag ska till bodelen.
Ja plåtisarna är nog ganska kalla mycket glasytor och de omvända förarstolarna gör ju att man sitter i hytten, det som finns är ju ett invändigt skydd för fönstren men deras funktion är jag ganska tveksam över.
Tror knappast det finns någon isolering värd namnet i förardörren heller eftersom det finns fönsterhissar är det knappast plats för isolering.
Man ser ju också på kondensen i kallt väder hur isoleringen är.
Det lär gå åt mycket gas för att hålla varmt!
På natten finns ju möjligheten att stänga till vid duschen på vissa modeller och det bör hjälpa till att få sängutrymmet varmt.
Blir ju ganska kallt även söderut på nätterna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har blivit lite gjort, dynan är klar limmade ihop två olika sorters skumgummi och det verkar lite mjukare nu.
Har gjort en liten mellanvägg bakom passagerarstolen, gjorde en mall av isolerande underlag som är lätt att skära till en mall av, överförde mallen till plywood som jag sågade ut.
Underlagsplasten tålde inte spraylim men på rusta fanns det 6mm liggunderlag som bara kostade 40kr, passade perfekt så den limmades på ena sidan av plywooden, sedan sånt där vitt fjädrande material som jag inte vet vad det heter.
Till slut kläddes allt i grått möbeltyg som jag använt tidigare till skivan som sitter i mittgången blir lite mer ombonat och med en kudde bakom kan man halvligga i sänghörnet när man sitter framför datorn eller tittar på tv.
Blir nu betydligt mindre som ska skärmas av vid kvällen när kylan kommer.
Är inte helt klar hur jag ska lösa den delen än, det stora problemet är att när jag kör måste stolen vara så långt tillbakaskjuten och lutad att ryggstödet går in i boutrymmet där sängplatsen är så varje kväll får man ställa upp ryggstödet och hänga upp täcket, vilket nu blir lättare.
Hade det inte varit för det problemet hade jag gjort en likadan vägg bakom förarstolen.
Man skulle kanske ha en sån där plastskärm som taxi brukar ha.
Sedan funderar jag på att sätta dit en bekväm fåtölj istället för ordinarie sittdynor med lösa ryggstöd, det kommer ju från husvagnstänkandet där man sänkte bordet och plockade om dynorna till en knölig och obekväm sovyta för i mitt fall 2,5 person.
Har ju en Kinnarp direktörstol från min tid som lärare, fick ta med mej den när jag gick i pension, var ju finaste stolen på hela skolan och utlöste nog en del avundsjuka, i varje fall utlöste det en renoveringsvåg av kontoren vilket var välbehövligt, tar man bort underredet så borde det med en del jobb gå att sätta fast den på befintligt sittutrymme.
Problemet med det är att man mera definitivt tar steget till en enmansbil men det har ju fungerat för Jappe så varför inte.
Träffar man någon kanske hon har en 8m Niesmann eller liknande så då är problemet löst.
Har en Op tid för gallsten den 27/9 hoppas att jag som vanligt läker med rekordfart så då är siktet inställt på söderut, dåligt minne som jag har är eländet i vintras bortglömt och jag vägrar läsa vad jag skrev då.
Hoppet är ju det sista som lämnar människan, men ovanför ingången till Dantes Inferno lär det stå att I som här inträden låten hoppet fara!
 

Bilagor

  • SAM_0498.JPG
    SAM_0498.JPG
    5 MB · Visningar: 17
  • SAM_0499.JPG
    SAM_0499.JPG
    3,4 MB · Visningar: 15
  • SAM_0502.JPG
    SAM_0502.JPG
    4,6 MB · Visningar: 15
  • SAM_0503.JPG
    SAM_0503.JPG
    5 MB · Visningar: 16
  • SAM_0504.JPG
    SAM_0504.JPG
    4,2 MB · Visningar: 17
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

En vecka sedan op av gallsten, var lite jobbigare än tänkt för både kirurg och personal, tog dubbla tiden och fick dubbla budskap eftersom det var ett team som jobbade mellan fyra ingångshål.
Den ena sade efteråt att gallblåsan som de tog bort var inflammerad vilket jag trodde själv eftersom jag haft ont och det kändes som feber i kroppen, den andra sade att allt gått bra och det tagit längre tid men varför fick jag inte veta men någon inflammerad gallblåsa hade jag inte!
Som jag mådde efteråt så är jag benägen att tro den första.
Har ju inget med bilar att göra men det brukar vara likadant med verkstäder olika budskap hela tiden senast med min Clio som efter ny olja och oljefilter plus en billig RVS-behandling går tystare i motorn så jag börjar glömma växlarna ibland och är inte helt säker på om motorn går när jag har stannat.
Bränsleförbrukningen har också gått ned lite, skulle nog vara snålare om det inte vore för däcken.

Har fått lite ny kraft och fått min mellanvägg bakom passagerarstolen monterad, blev ganska bra så nu har jag ett bra hörn att sitta i med en kudde bakom, blir även bättre utan drag när jag ska sova.
Då passade inte mitt gamla täcke som jag haft som isolering till hytten och som var bra men lite kallt i minusgrader och bara punktvärme igång pga lite el.
Hade ju tänkt montera ett termotäcke men det blir lite väl bylsigt och sen hade jag ju uppdaterat det gamla med ett vinylfönster vilket var bra för att kunna se framåt.
Jag fick nu kapa det gamla eftersom det skulle passa till den nya mellanväggen sedan ska det ligga i ett tättvävt påslakan som gör att det blir ganska tätt, eftersom täcket nu blev kavadratiskt kunde jag få in det i påslakanet vridet 90 grader.
Det förenklade en hel del eftersom påslakanet också måste kapas och den delen kommer att ligga mot golvet så det behöver inte se perfekt ut.
Sedan ska det hela sys ihop med varandra man ska alltså inte kunna ta ut täcket, och så ska kardborrband sys fast.
Under min vinterfärd så uppskattade jag att täcket var monterat även under dagtid för att minska draget från bodelen men det var snålt tilltaget men nu har jag tagit höjd för det problemet så det ska kunna vara på plats även under körning utan problem men det blir förståss ingen perfekt passning när man skjutit fram förarstolen
Blir ju lite mixter med att få uppskuret av påslakandet och påsytt så att plastrutan blir synlig.
Det kommer att bli varmare snyggare och enklare nu att stanna över natt inte mycket att mixtra med, matchade färgen hyfsat med inredningen.
Det får inte vara för rörigt med färger i ett litet utrymme blir ganska jobbigt i längden.
Fick lite jobb med mitt bord som jag lade galon som skinnimitation på, spraylimmet har blivit mjukt över tiden och kanterna krullar upp sej, samma med mitt soffbord inne och olika spraylim.
Det var bara att dra av galonet och tvätta av bordet så var det som innan, jag misstänker att mjukgörningmedlet i galonet påverkat limmet så att det blivit upplöst.
Så bordet måste jag fixa innan/om jag åker om några veckor, var ju väldigt bra med skinnimitation såg snyggt ut och saker stod kvar där man ställt dom.
Fåtöljen har jag bara tagit av underedet på men jag är lite tveksam om just den passar in och om jag monterar så blir det svårt att komma åt stuvutrymmet under bänken inifrån hade bekymmer att få in cykeln där utifrån. Ska testa så fort jag kan.
Måste nog köpa en skarp version av IGO navigation, har ju en test variant av IGO primo men med lite gamla kartor fast vad jag vet är det nästan samma i den nya altså för gamla.
Den gamla hade jag mest för utvärdering och den var ostabil och lade av ibland, när man kom till en trafikplats och fick köranvisningar blev skärmen svart när ljudet kom, körde mycket med here, google maps och garmin, men de övertydliga anvisningarna vid rondeller och trafikplatser med avfarter var suverän med IGO.
Trots strulet var den bäst utom där kartan var för gammal men jag körde alltid maps som backup, men den är farlig kan skicka ut en på en kostig är det ett streck på kartan tror maps det är en väg.
 

Bilagor

  • 20171004_175015.jpg
    20171004_175015.jpg
    2,4 MB · Visningar: 19
  • 20171004_175105.jpg
    20171004_175105.jpg
    2,5 MB · Visningar: 15
  • SAM_0532.JPG
    SAM_0532.JPG
    4,8 MB · Visningar: 12
  • SAM_0533.JPG
    SAM_0533.JPG
    4,1 MB · Visningar: 13
  • SAM_0531.JPG
    SAM_0531.JPG
    4,7 MB · Visningar: 12
  • SAM_0534.JPG
    SAM_0534.JPG
    4,9 MB · Visningar: 12
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var och testade att ha fåtölj i bilen men den jag hade fungerar inte bra, tills vidare är det nog en bra avpassad kudde som får gälla.
Har pysslat med bordet hade planer på att limma på en plastmatta men materialkostnaden skulle hamna på 500kr, så jag köpte en liten burk färg istället har slipat målat och slipat igen och målat med sidenmatt vit lackfärg.
Har blivit förkyld och lösningsmedlet i färgen som är en av de sakerna jag inte tål så bra men glömde gjorde att jag inte orkat göra mycket mer idag.
Satt länge och funderade i husbilen var ju kanonväder och plötsligt kom jag på att tinnitusen var knappt märkbar?? Har haft en dammsugare i öronen i många år nu.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var och testade att ha fåtölj i bilen men den jag hade fungerar inte bra, tills vidare är det nog en bra avpassad kudde som får gälla.
Har pysslat med bordet hade planer på att limma på en plastmatta men materialkostnaden skulle hamna på 500kr, så jag köpte en liten burk färg istället har slipat målat och slipat igen och målat med sidenmatt vit lackfärg.
Har blivit förkyld och lösningsmedlet i färgen som är en av de sakerna jag inte tål så bra men glömde gjorde att jag inte orkat göra mycket mer idag.
Satt länge och funderade i husbilen var ju kanonväder och plötsligt kom jag på att tinnitusen var knappt märkbar?? Har haft en dammsugare i öronen i många år nu.
Samma här Bengtic
Kontenuerlig tinnitus så långt jag minns. Ett högt tjut
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tinnitus är ganska jobbigt, eftersom man har ett ljud i öronen så blir resutatet att man hör sämre i telefonen och när man pratar med folk, inte lika roligt att lyssna på musik längre.
Men vid sällsynta tillfällen minskar det och nästan försvinner och man vet inte varför??.
Jag går vidare med att få ett ombonat hem, har sytt för egen hand med en ikea symaskin som jag höll på i flera timmar och mekade med innan jag kom på att jag skulle byta till tunnare tråd och trä om tråden.
Har sytt fast kardborrband på ett påslakan lagt dit mitt modifierade täcke och sytt fast det permanent i påslakandet det som är kvar är en svår syning genom ett täcke två lager påslakantyg och kardborrband.
Då är allt egentligen klart men jag har ett litet plastfönster också och jag måste klippa upp hål på bägge sidor av täcket och sy fast det hela så att jag får ett litet fönster som passar så att jag kan se genom fönstret bak genom täcket.
Är väldigt bra att kunna se framåt från bodelen.
Jag beslöt att göra en bättre sängplats som skulle fungera för ett längre boende, jag är van att ha en tempur bäddmadrass och dito kudde, mina vistelser på landstingets olika sängar och dito sängkläder har fått mej att inse hur viktigt det är med en bra säng.
Har köpt en tempurkopia från jysk som verkar fungera originalet kostar minst 8ggr mer, de har under halva priset just nu.
Så nu kommer jag ha en säng 80x200cm och fick kapa en dyna 13cm och flytta om litet.
Jag planerar att åka om ca 2 veckor och den tiden kommer snabbt och jag hittar ständigt mer saker som behöver göras, men min förberedelse nu är mycket bättre än förra året och i stort sett allt fungerar bättre och jag kommer iväg nästan en månad tidigare än förra året vilket gör att jag får en bättre resa ner.
Resan ner till franska gränsen är planerad men jag är väldigt osäker om frankrike har två mål där undvika rondeller och betalvägar.
När jag kommit så långt räknar jag med skapligt väder och målet blir spanska medelhavskusten, känner just nu inte att jag vill åka in i portugal det är ganska mycket billigare på camping men en del annat är dyrare.
 

Bilagor

  • SAM_0537.JPG
    SAM_0537.JPG
    4,1 MB · Visningar: 9
  • SAM_0535.JPG
    SAM_0535.JPG
    5 MB · Visningar: 10
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fortsätter med inredningen köpte ny kudde tempurkopia har ju originalet och den verkar efter test väldigt bra, villa ju allt som har till hemmet hemma det som jag ska ha i husbilen blir ju nytt eller extra.
Har fått färdigt mitt isoleringstäcke med fönsterruta sydde ihop isoleringsgardiner som jag sätter upp med kardborrband så blir det varmare och dragfritt från fönstren och det borde fungera även mot solen för det kan ju bli ganska varmt om man står med sidan mot solen.
Har monterat två cig uttag för spänningsomvandlare och laddare osv, ett i hytten och ett i bodelen bägge kopplade till bobatteriet.
Skruvade fast ett handtag vid dörren så det ska bli lite enklare att gå ut och in har ju ingen pall med för en sån glömmer man bara eller snubblar på.
Ska dammsuga och plocka in en del av det av inredningen som jag har inne sedan blir det att börja packa. På tisdag har jag tid för att skifta framhjulen mot bakhjulen är ju mer mönster bak och blir det snö eller lera så är det bra med bra mönster fram oavsett vad kvällspressen "experter" skriver.
I veckan ska jag försöka boka färja Malmö -Travemunde nattfärja, har räknat på de olika vägarna och den är bra eftersom jag kan ta mej långt in i tyskland på ett enkelt sätt och hoppas möta lite varmare väder.
Har köpt IGO navigering gillade den gamla och tycker den är bättre än den nya eftersom jag kunde göra mycket utan glasögon men kartorna var föråldrade.
Återkommer med foton, sen börjar det bli dags för att byta forum, men säkert händer det saker som jag behöver hjälp med här bilen är ju gammal och det är ju ett tag sedan jag körde en längre sträcka, så fort den står några veckor blir jag tvungen att starta med en växel i och kopplingen nere och då smäller det till eftersom kopplingen har fastnat.
Men det släpper och sen går det som vanligt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fortsätter med inredningen köpte ny kudde tempurkopia har ju originalet och den verkar efter test väldigt bra, villa ju allt som har till hemmet hemma det som jag ska ha i husbilen blir ju nytt eller extra.
Har fått färdigt mitt isoleringstäcke med fönsterruta sydde ihop isoleringsgardiner som jag sätter upp med kardborrband så blir det varmare och dragfritt från fönstren och det borde fungera även mot solen för det kan ju bli ganska varmt om man står med sidan mot solen.
Har monterat två cig uttag för spänningsomvandlare och laddare osv, ett i hytten och ett i bodelen bägge kopplade till bobatteriet.
Skruvade fast ett handtag vid dörren så det ska bli lite enklare att gå ut och in har ju ingen pall med för en sån glömmer man bara eller snubblar på.
Ska dammsuga och plocka in en del av det av inredningen som jag har inne sedan blir det att börja packa. På tisdag har jag tid för att skifta framhjulen mot bakhjulen är ju mer mönster bak och blir det snö eller lera så är det bra med bra mönster fram oavsett Kenneka Jenkinsvad kvällspressen "experter" skriver.
I veckan ska jag försöka boka färja Malmö -Travemunde nattfärja, har räknat på de olika vägarna och den är bra eftersom jag kan ta mej långt in i tyskland på ett enkelt sätt och hoppas möta lite varmare väder.
Har köpt IGO navigering gillade den gamla och tycker den är bättre än den nya eftersom jag kunde göra mycket utan glasögon men kartorna var föråldrade.
Återkommer med foton, sen börjar det bli dags för att byta forum, men säkert händer det saker som jag behöver hjälp med här bilen är ju gammal och det är ju ett tag sedan jag körde en längre sträcka, så fort den står några veckor blir jag tvungen att starta med en växel i och kopplingen nere och då smäller det till eftersom kopplingen har fastnat.
Men det släpper och sen går det som vanligt.
Rörande kopplingen så byt den innan då orsakar skador på lådan, skänk också en tanke till startmotorn om du startar med växeln i!

Det problemet som du nämner är vanligt på bilar med dubbeskivig koppling, vet inte om din bil har det men tvivlar starkt och då betyder det att den friklopplar mindre bra därav min kommentar om att byta ASAP.

Snålhet bedrar ofta vishet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Den ska vara enkelskivig, jag startar på ettan med kopplingen i botten och då vil en dra iväg trots uppförsbacke och handbroms sen smäller det til och allt är som förut har ju varit så i flera år och tydligen vanlgt problem men det kommer lite ofta nu. Mindre problem på sommaren, ska åka söderut om någon vecka så något byte blir det inte, Undrar om det går att smörja med blinkersolja....:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Då jag höll på som bilmek var det vanligaste problemet att lamellen el tryckplattan börjar ta slut. I så fall bytte vi bäggedera.
Felet enligt min chef var att lamellen var för tunn och svikten i den var borta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Är det så mycket bättre förberett när kopplingen krånglar? Det kan ju bli som med startmotorn. Kopplingen kan han ios byta i Tyskland eller nerigenom europa till ett mycket bättre pris än här hemma. På min förra HB bytte jag i Flensburg, betalade 5000:- jämfört med 15000:- här hemma.

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Är det så mycket bättre förberett när kopplingen krånglar? Det kan ju bli som med startmotorn. Kopplingen kan han ios byta i Tyskland eller nerigenom europa till ett mycket bättre pris än här hemma. På min förra HB bytte jag i Flensburg, betalade 5000:- jämfört med 15000:- här hemma.

Bennie
Håller verkligen med, starta med växeln i är att be om problem.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag finns här så att diskutera mej i tredje person är inte nödvändigt.
Vid tidigare problem med kopplingen sökte jag på HBK och på nätet och det visade sej vara vanligt även på personbilar som stod ett tag. Ett sätt var att köra motorn varm innan man la i växeln. Jag kopplingen är nog sliten efter 18000 mil, Men normalt så händer det inte när man använder bilen utan bara under längre uppehåll i körningen, bilen har ju varit avställd i 6 veckor nu.
Verkar också som problemet uppstår vid regnigt och fuktigt väder, har en ide om att det bildas rost som gör att kopplingen fastnar händer med bromskivorna också att det smäller till när man ska köra iväg efter ett längre stopp men det släpper ju.

Ska man vara riktigt säker ska man ju byta kopplingen men då kan jag lika gärna stanna hemma än att spendera 15000kr, eller kanske man skulle köpa ny bil för det finns säkert annat som kan gå sönder, undrar om framhjulslagren det låter lite framifrån vid vissa varvtal och nog viner det lite från växellådan.
Om jag börjar en reseberättelse i bygga och renovera forumet så blir den förmodligen flyttad till reseberättelse forumet så jag börjar en ny tråd där.
Har köpt ett par lampor, en ska fungera som taklampa eftersom alla lampor sitter under skåpen och en är läslampa vid sängen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bror axelsson skrev så här:

"I min värld finns det bara ett sätt att lossa en "frusen" koppling och är som följer.
Lägg in ettans växel, trampa hårt på bromsen och slå till startmotorn, kan få göra upprepade försök. Kopplingen släpper efter ett eller flera försök.
Detta har jag att göra på mina gamla bilar varje vår och orsakas av att själva lamellbeläggen fastnar mellan svänghjul och kopplingens tryckplatta."
 
Toppen