• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Plast karosseri og alukarosseri steller til det for jording, alu er nesten alltid isolert fra chassi for å hindre galvaniske strømmer. Calira sine elblokker har normalt en spennings styring av skillereleet. Har sett at dette fører til ladning av bilbatteri fra solpaneler når bobatteri er fullt. Tipper knappen ved førerplass er en overstyring av denne automatikken, cbe har dette kun som en liten sikring som kan settes inn ved akutte behov.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

kom hem nu efter operationen, allt är ok gick bra, drog därifrån så fort jag kunde.
har bara en kilometer hem så jag tog bilen.
Tumme och pekfinger är fria så det går att göra en del, men blir väl ont när bedövningen släpper.
Ser att många styr söderut i sept oktober och det är nog bra mycket trevligare än i mitten av november, satsar nog hellre på det än charter som jag gjort en 30 ggr innan minst och varje gång säjer jag aldrig mer men så är man på det igen. kanske kan ja hitta en billig vänsterdörr på någon skrot gångjärnen sitter ju med bara sex bult och inga kablar, den är ganska rostig så på vänstersidan finns det läckage. tror det är betydligt billigare därnere här vill de ha 1800kr för en dörr. plus frakt.
Får gå över bilen med sikaflex.
bra att knut kunde förklara min laddning den mannen vet visst allt!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Plast karosseri og alukarosseri steller til det for jording, alu er nesten alltid isolert fra chassi for å hindre galvaniske strømmer. Calira sine elblokker har normalt en spennings styring av skillereleet. Har sett at dette fører til ladning av bilbatteri fra solpaneler når bobatteri er fullt. Tipper knappen ved førerplass er en overstyring av denne automatikken, cbe har dette kun som en liten sikring som kan settes inn ved akutte behov.
Iallafall min bil har aluminiumytterplåtar men dom har ingenting med chassit eller spänningen att göra.

Du rör till det hela, alla lampor och förbrukare är kopplade till chassit i 99% av alla husbilar eller 100% skulle jag gissa på vare sig det är en dålig kabel eller en bra som jag förslår.

Jord/minus till alla förbrukare skall ha ett så låg resistans som möjligt och inget annat.

Kopplar man inte som jag nämner så blir det en form av seriekoppling, dvs bilens jord är 0V, bodelens är kanske 0,2V högre än bilens under laddning från generatorn osv.
Toppa detta med att amn har spänningsfall på + sidan också då kan man som en säljare säga att laddsystemet prioriterar startbatteriet för att garantera att man alltid har det fullt:D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Sist jag tog upp frågan angående jord via chassiet eller inte,så blev det nästan av alla ett svar att jag skulle dra med jord till alla förbrukare.
Om du menar att man drar en egen jord till varje förbrukare så är det helt korrekt.

Exakt samma sak gäller batteriet som också är en förbrukare(vid laddning iallafall), dvs den jord som finns i bilen är chassit samt motorn, eftersom chassit är en utmärkt ledare så är det alltså klart enklast och bäst att koppla batteriet till chassit på samma sätt som man gör i motorn, dvs chassit är "jordpunkten" som alla förbrukare kopplas via startmotor generator batteri lysen allt via chassit.

Ett undantag från detta är båtar där man gärna vill att motorn ej är jord dvs alla givare, startmotor generator har en separat jord kabel dvs ej använder motorn som jord.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Men hur är det har chassijord till din belysning bak, dvs chassijord kopplad via aluminiumplåten, eller är det separata jordkablar via chassiet-rambalkarna.
Själv skulle ja vara väldigt observant om chassiet av stål kopplades direkt karosseriplåten, det är att tigga om problem.
Jag har ju en jordpunkt med ett antal stift på vänstersida i motorrummet tror att jorden går dit men från bobatteriet finns det ju antal plintar som för både plus och minus tll alla förbrukare. Klart det blir en omväg till chassiet den vägen och jag tror att det ska vara som det är just nu eftersom allt fungerar, Ska försöka få till ett uttag till kompressorkylen direkt på bobatteriet och se om solpaneen kan strömförsörja den, det funger dåligt via cigarettändar uttaget för klena areor på kabeln. Men det är original.
kompressorn behöver en massa ström när den startar och blir det spänningsfall så går batterivakten och stänger av.
Vill gärna slippa använda gasolkylen så mycket jag kan det är väldigt svårt att tända och måste gå maxeffekt annars slocknar lågan, behövs en rengöring som blir svårt att göra eftersom det sitter fast eftersom det ligger klickgolv över plastmattan.
Ja varför är man orolig när det passerar ström mellan plåt och aluminium och kopparkablar jo vid fukt rostar plåten och aluminiumet oxiderar och kopparn ärgar. Även utan ström får man galvanism men med ström och säskilt om vattnet är saltvatten är det frågan om timmar i olyckliga fall.
Tror att en 6kvmm. koppar kabel kan fungera nog så bra som plåt som är en mycket dålig ledare. Det är oftast vid kopplingarna man tappar tiondelar. Finns egentligen inga stora strömförbrukare annat än vatten pumpen men den slår jag bara på när jag behöver den, har tömt vattentanken igår man vet ju inte när kylan kommer, det är bara toalett tanken vattnet som jag måste spola ut men jag tror att vi kan klara sept utan frostnätter men det var bara 7 grader inatt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Men hur är det har chassijord till din belysning bak, dvs chassijord kopplad via aluminiumplåten, eller är det separata jordkablar via chassiet-rambalkarna.
Själv skulle ja vara väldigt observant om chassiet av stål kopplades direkt karosseriplåten, det är att tigga om problem.
Jag har ju en jordpunkt med ett antal stift på vänstersida i motorrummet tror att jorden går dit men från bobatteriet finns det ju antal plintar som för både plus och minus tll alla förbrukare. Klart det blir en omväg till chassiet den vägen och jag tror att det ska vara som det är just nu eftersom allt fungerar, Ska försöka få till ett uttag till kompressorkylen direkt på bobatteriet och se om solpaneen kan strömförsörja den, det funger dåligt via cigarettändar uttaget för klena areor på kabeln. Men det är original.
kompressorn behöver en massa ström när den startar och blir det spänningsfall så går batterivakten och stänger av.
Vill gärna slippa använda gasolkylen så mycket jag kan det är väldigt svårt att tända och måste gå maxeffekt annars slocknar lågan, behövs en rengöring som blir svårt att göra eftersom det sitter fast eftersom det ligger klickgolv över plastmattan.
Ja varför är man orolig när det passerar ström mellan plåt och aluminium och kopparkablar jo vid fukt rostar plåten och aluminiumet oxiderar och kopparn ärgar. Även utan ström får man galvanism men med ström och säskilt om vattnet är saltvatten är det frågan om timmar i olyckliga fall.
Tror att en 6kvmm. koppar kabel kan fungera nog så bra som plåt som är en mycket dålig ledare. Det är oftast vid kopplingarna man tappar tiondelar. Finns egentligen inga stora strömförbrukare annat än vatten pumpen men den slår jag bara på när jag behöver den, har tömt vattentanken igår man vet ju inte när kylan kommer, det är bara toalett tanken vattnet som jag måste spola ut men jag tror att vi kan klara sept utan frostnätter men det var bara 7 grader inatt.
Beträffande bakljus od så gör man som så att leverantören av chassit leverarar allt klart och kopplat till påbyggarna sedan får dom göra vad dom vill, dvs bakljus od får all el från fordonsdelen dvs via den tjocka kabelstammen, detta är samma för de flesta som säljer till påbyggare eller för den delen en båt, allt kommer nyckelfärdigt och man kopplar in motornbatteri och sedan funkar det.

Blanda inte in vad husbilen har för skal det har inte med saken att göra då ingenting är anslutet till ytterskiktet gäller dig din bil också då den är i plast.

En 6 mm kopparkabel har inte en chans i h-e mot chassit det kan jag lova dig det är några mm2 mer i chassit än 6 :D

Du tappar en hel del under generatorladdning över en 6mm som går från tex bilbatteriet in till bodelen samma med jord och tappar du säg 0,3 volt över jord och + kabel tillsammans så är det skillnanden på att halvladda batteriet och fulladda det.

6mm skulle jag säga inte ska vara längre än 1 meter om den skall sköta laddning, däremot när du ligger still och laddar mobilen så är det lugna gatan.

Beträffade gas kylskåpet, fixa det finns inget bättre än gaskyl kan jag säga efter ett helt liv med kompressorkyl i båtar som kräver massor med ström, max två dygn per batteri som sedan är helt tomt. Samma som gasol/fotogenvärme kontra Eber katastrof ur elsynpunkt.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

På vår husbil så sitter det original en kopparfläta från motor till chassie men kompletterades med ytterligare en på växellådssidan. Monterade också jordplintar i bodelen som var draget direkt till chassiet. Tror att man måste göra så för att slippa spänningsfall pga dålig jordanslutning. Gäller varesig bodelen är byggd med aluminiumplåt eller plast. Riktig jord är a och o.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om man räknar på resistransen för koppar resp. järn så behöver en ledare av järn (chassiet) ha 34 mm2 för att få samma resistans som 6 mm2 koppar vid samma längd! Hur många kvadrat är rambalkarna på??
Iofs räknat på rena metaller, stål kanske avviker från rent järn?
//Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Stål har normalt en noe større motstand enn jern. Neste problem en lett kommer opp i er jordloop som gir rf og ems støy når strøm går flere veier med forskjellig motstand mellom strømkilde og forbruker. Når vi designet radioutstyr var det viktig at chassi ble passivt jordet i ett og bare ett punkt, alle moduler og strømforbrukende komponenter fikk kun en pluss og en minusledning kortest mulig ledning fra kilde. Minste feil og en fikk brum i lafrekvens og kraftig ems eller rf støy i høy frekvens delene. Med denne bakgrunn er det for meg naturlig å benytte kabling for det aller meste, med et unntak: billys.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Stål har nästan 10ggr högre motstånd än koppar enl, nätet.
så nästan 60kvmm area behövs eftersom det är kol i järnet som leder sämre.
för att jämföra med 6kvmm koppar. Stål är inget enhethetligt material en av orsakerna att det rostar är att det finns kolmolekyler med annan elektrokemisk spänning än rent järn sk återvunnet stål kan nog rosta betydligt mer om det inte är rent, så två plåtar som sitter ihop kan nog rosta om man därtill ska dra en stor ström igenom.
Sen har vi frågan hur chassiet sitter ihop är det plåtar med punktsvetsar?
Hur nyttigt är det att dra stora strömstyrkor genom osäkra halvrostade bultförband. Det är inte av en slump att alla jordpunkter brukar ärga och rosta.
Ett bo batteri är ju inget startbatteri det ska inte använda stora strömstyrkor.
Spänningsfallet blir inte så stort vid låga strömstyrkor solpanelen ger inte så mycket, 3m ger vid 10A 0,09v och det kan jag leva med. Hemma drar man ofta det genom 0,75kvmm sladd till kaminer och liknande men den brukar ju bli lite ljummen. Ett batteri blir över tid alltid fullladdat om inladdningen är något större än den inre självurladdningen.
Hade ju ellära på schemat i 30 år.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Stål har nästan 10ggr högre motstånd än koppar enl, nätet.
så nästan 60kvmm area behövs eftersom det är kol i järnet som leder sämre.
för att jämföra med 6kvmm koppar. Stål är inget enhethetligt material en av orsakerna att det rostar är att det finns kolmolekyler med annan elektrokemisk spänning än rent järn sk återvunnet stål kan nog rosta betydligt mer om det inte är rent, så två plåtar som sitter ihop kan nog rosta om man därtill ska dra en stor ström igenom.
Sen har vi frågan hur chassiet sitter ihop är det plåtar med punktsvetsar?
Hur nyttigt är det att dra stora strömstyrkor genom osäkra halvrostade bultförband. Det är inte av en slump att alla jordpunkter brukar ärga och rosta.
Ett bo batteri är ju inget startbatteri det ska inte använda stora strömstyrkor.
Spänningsfallet blir inte så stort vid låga strömstyrkor solpanelen ger inte så mycket, 3m ger vid 10A 0,09v och det kan jag leva med. Hemma drar man ofta det genom 0,75kvmm sladd till kaminer och liknande men den brukar ju bli lite ljummen. Ett batteri blir över tid alltid fullladdat om inladdningen är något större än den inre självurladdningen.
Hade ju ellära på schemat i 30 år.
Ena minuten är det inga stora strömmar nästa är det jättestora strömmar som inte chassit klarar av:D

Vart drar du din - kabel idag om jag får fråga?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ingenstans jag är ju enarmad bandit:msn_thumbdown: nu och får vänta några veckor.
men det blir nog till de kopplingar som bobatteriet nu har med ev tillägg för extra jord om jag hittar någon.
när det gäller startbatteriet är det stora strömmar men knappast mitt lilla bobatteri skillnad med dubbla 120 ah och generator och solpanel därefter.
det jag skriver är med tanke på fler som läser eftersom det är sånt jag tror mej kunna.
Det mesta andra brukar jag fråga om bl.a. här på forumet.
Tyvärr har jag väl lite av arbetsskada kvar,- lärare brukar ju tro att de alltid vet en massa och många har ju inte varit i verkligheten utan bara bytt sida på katedern. Men det har jag och det jag mekat med är gammalt skräp minst 50 bilar under åren.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ingenstans jag är ju enarmad bandit:msn_thumbdown: nu och får vänta några veckor.
men det blir nog till de kopplingar som bobatteriet nu har med ev tillägg för extra jord om jag hittar någon.
när det gäller startbatteriet är det stora strömmar men knappast mitt lilla bobatteri skillnad med dubbla 120 ah och generator och solpanel därefter.
det jag skriver är med tanke på fler som läser eftersom det är sånt jag tror mej kunna.
Det mesta andra brukar jag fråga om bl.a. här på forumet.
Tyvärr har jag väl lite av arbetsskada kvar,- lärare brukar ju tro att de alltid vet en massa och många har ju inte varit i verkligheten utan bara bytt sida på katedern. Men det har jag och det jag mekat med är gammalt skräp minst 50 bilar under åren.
Du är bra envis du:D gör så här, nat ditt bodelsbatteri är halvtomt, starta motorn och mät spänningen över bodelsbatteriet och över bilbatteriet, sedan mäter du från chassit till bodelsbatteriet och från chassit till bilbatteriet då vet du om dina 6mm klarar jobbet, men du vet det finns en sak till, samma som med en golvplanka, den ska även fungera när den blir gammal dvs lite marginal är också bra att ha speciellt om grejerna kommer från Feltema och har halvt ärgat bort:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har ju en liten mätare på panelen där jag kan se spänningen på respektive batteri sedan har jag en digitalmätare som jag mäter på i bodelens el uttag med en adapter och instrumentbrädans uttag.
Så dessa mätningar är redan gjorda, svårt att tömma bobatteriet har bara ledlampor och datorns laddning är försumbar finns inget som drar ström annat än värmefläkten till cirkulationen vilken går på lägsta varv ofta har jag klarat mej med värmaren på punktvärme. Det som kan komma att dra ström är om jag kopplar in kompressor boxen på bobatteriet men den har ju ett fungerande underspänningskydd.
Gav tom. bort mitt gamla 100ah batteri som jag kunde kopplat parallellt eftersom jag inte känner att jag behöver strömmen.
Börjar undra hur den här tråden startade skulle ju bara flytta batteriet och dra kablarna till samma ställe de suttit förut, ville inte ha ett bilbatteri i sänglådan beroende på viktfördelningen och är det kallt ute när man ska lägga sej tar det ju en lång tid att få värme i det.
Alla utrymmen under sittbänkar och skåp har ju öppningar för ventilation.
Är ju inte så mycket mer att göra innan man kan köra söderut om allt ordnar sej, fylla på en flaska med gasol, helst skifta de mest slitna däcken fram till bak. Blir ju lite säkrare så.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Trodde man skulle få lite elkunskap, men det här är ju bara ett ordkrig mellan två personer med olika teorier. Blev inte mer klokare av det.
Jorå om du lyssnar på rätt skribent:D

Som jag skrev allra först jorda batteriet rejält så minimerar man förlusterna vid laddning över - kabeln, + måste man såklart ha en rejäl MEN den bör alltid vara "tunnare" än + detta för att garantera att ev spänningsfall sker över + kabeln och på så sätt garantera att referensen (-) alltid är stabil.

Om man sedan laddar med en DC/DC omvandlare för att kompensera för spänningsfallet i + kabeln då är det såklart också dumt att inte jorda bra för varför ska man öka + spänningen om man inte minskar förlusterna i - kabeln först.

Så genom att jorda bra så har man bara en tamp att leta fel i när något händer.

Om man sedan skall ha förbrukare så ska dom gärna ej kopplas till batteriets utan dom skall också kopplas till jord/chassit kanske via en plint, dvs ej koppla som en julgran i serie via batteriets -

Bäst är att varje förbrukare har en egen - till jord precis som batteriet har en egen och precis som Knut mfl skrivit en jordpunkt(där chassit är en jättebra sådan detta utan att prata NASA kvalitet) och den skall ej vara batteriets -.

Så regel nummer ett är jorda jorda jorda helst i en punkt bara.

Finns inget som luriga jordfel.

Jordningen är faktiskt en mycket viktig anledning till att IC kretsar i datorer har små kapslar idag, förut var dom jättestora och inne i dom satt en liten liten krets med långa långa trådar ut till de ben man löder på och dessa orsakade otroligt svåra fel kallat groundbounce dvs att jorden/referensen "hoppar" precis som den gör vid kopplingar som i Bengtics fall men de syns bara vid hög ström tex laddning och då i form av dålig laddning(låg spänning vilket oftast medför minskad ström).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Så regel nummer ett är jorda jorda jorda helst i en punkt bara.

Selv er jeg av dårlig erfaring skeptisk til å benytte en stålramme som kabling, det blir minst 2 galvaniske koblinger som kan fungere utmerket når de er tørre og rene. Med saltsørpe så starter moroa med galvanisk motstand og korrosjon.

Ren ubrutt kobberkabel av rett dimensjon fjerner mange usikkerhetsmomenter og forhindrer støy fra jordingen.

I elektriske kretser er det en fordel om en jobber med flerlags trykte kretser å ha ett Vcc lag og et GND lag, dette blir en kapasitator som spiser støy. I ett og tolag kretsdesign gir en størst mulig areal til disse to.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

I en bil är det ju förhoppningsvis endast likström vi talar om så jämförelse med amatörradio haltar kanske en aning. Och likström gör det så mkt enklare

Visst kan man dra dubbla kablar överallt (+ och - kablar) men det både väger och kostar. Därför använder bilindustrin chassiet som - kabel. (benämningen jord blir egentligen lite tokig då det inte har ett dugg med den jord man har i sina växelströmsanläggningar i byggnader. Det vi kallar jord är egentligen inget annat än minus kabeln.

I de allra flesta fall är chassiet fult tillräcklig som - ledare.
Jag skulle tro att även rambenen på en bil med "lös" bodel av tex plast är fullt tillräckliga. Annars måtte det vara mycket tunn plåt i Fiats ramar?
Rost kan så klart ställa till det men att åka omkring med en så rostig ram, att strömmen till olika förbrukare och kanske även laddning av bodelsbatterier inte tar sig fram, skulle i alla fall jag inte vilja göra.

Galvaniska strömmar är ju ett knepigt kapitel som ju kan uppstå mellan olika metallare. Och kanske kan det påskyndas av att det går 12 volt igenom dem ? Nu är ju redan Dukaton, eller vad vi har, kopplat så från fabrik så om öven bodelens förbrukare nyttjar chassiet som minusledare (ej jord) så antar jag att det inte påverkar problemen med galvaniska strömmar i nån större utsträckning.

Vad som är viktigt är att alla anslutningar till chassiet görs väl. Skapa rent färgen under skruven. montera med taggbricka och dra åt hårt. Rostskydda sedan direkt innan oxideringen hunnit starta.

Så tänker i alla fall jag kring detta. Och när det gäller kablar till o från batterier kan de aldrig bli för tjocka. Minst 25Kvmm. Är de långa skall de vara grövre för att inte få spänningsfall som i sin tur försämrar laddningen påtagligt.
 
Toppen