• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jodå men Jappe föredrar rött vin vad jag vet, sen äter han inte potatis men ägg och bacon går bra om det är från rätt gris.
Får man dricka rött i Moseldalen, det låter ungeför lika illa som att komma till Norrland med en flaska brännvin från bolaget eller Spanskt vin på Sicilien :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det dyrkes faktisk en del røde druer i Moseldalen, hovedsakelig Dornfelder som gir en meget bra fruktig rødvin. For de som foretrekker tørre røde viner finnes og Spätburgunder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jodå men Jappe föredrar rött vin vad jag vet, sen äter han inte potatis men ägg och bacon går bra om det är från rätt gris.

Jag föredrar inte rött vin framför vitt vin! Rött eller vitt beror på omständigheteerna t.ex. maten man äter till. I Moseldalen har jag provat rött vin några gånger med blandat resultat så jag håller mig till Rieslingvin, "halbtrocken" som passar bra till Schnitzlar och favoriten Flammkuchen.

flamm.jpg

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nej det är en 1,4l 8 ventiler men det är nog nästan samma motor, problem är att jag nu på måndag ska få handen sönderskuren av en kirurg så det lär inte gå att skruva själv sedan är jag rädd för att göra fel och dåligt med bra verktyg så jag fördrar att leja bort den biten.
Alla delar ska vara på väg från tyskland så finns det någon som vill tjäna en slant och meka så går det bra. Tror inte det varit någon service på många år och det verkar avspegla sej i bränsleförbrukningen uppåt 0,8 är mycket för liten bil och lugn körning, milkostnaden är ju nästan som husbilen minus skatt. Kan ju bero på biltemas lambdasond som jag bytte inför förra besiktningen, kanske skulle koppla ur den det är ett faktum att alla miljöåtgärder sedan massor med år tillbaka gett högre förbrukning och större utsläpp i verkligheten.

Jappe nu får du förklara hur du kan äta Flammkuchen och samtidigt hålla på med lchf har bara sett dej dricka rött vin men vin som vin, däremot öl tror jag du är dålig på.
Sedan trodde jag att du bara åt grönsallad med en köttbit.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jappe nu får du förklara hur du kan äta Flammkuchen och samtidigt hålla på med lchf har bara sett dej dricka rött vin men vin som vin, däremot öl tror jag du är dålig på.
Sedan trodde jag att du bara åt grönsallad med en köttbit.

Det var nog två år sedan jag åt min senaste (inte sista, hoppas jag) Flammkuchen. Även solen har fläckar! Men pizza äter jag jogge mig inte!

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det man inte dör på en gång av kan man nog äta?
Hoppas allt är bra med dej Jappe kommer ihåg vår sista diskussion positivt du är en mycket ödmjuk och känslig person.
Hoppas att allt ordnar sej och du vet att min inbjudan står kvar om dina vägar råkar ligga åt det här hållet.
Finns ett enkelt gästrum och ett pizzaställe 50m bort .....
Bengt
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bengt, det var en jäkla Clio till att sörpla bensin du har. Jag blev tvungen att hämta in boken där jag noterar alla tankningar till vår Clio, 1,2 l 16v 2008. Från 17/1 till 13/8 blev snittförbrukningen 0,55 l/mil! Har du kollat att inte bromsarna ligger på?
//Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag tycker också det är mycket, står ju ibland 0,8 på förbrukningen men oftast runt 0,75 .
Trodde det skulle gå ner efter jag bytt lambdasonden, drog ju inte mycket mer när den gick på 3 cylindrar eftersom tändmodulen var trasig.
Men jag ska göra lite ordentlig service misstänker att ingen gjort någonting på åratal.
Har inte lagt så mycket jobb på den än nödvändigt, fick den av min far som inte ska köra men nu vill ha den tillbaka, fast han mest blir skjutsad i rullstollen....
Ny olja filter och luftfilter ska väl göra lite skillnad.
Husbilen känns viktigast just nu, fast jag inte kan köra på några veckor, lackerade grillen i vitt idag eftersom mitt kylarskydd verkar göra att den kyler dåligt.
Har satt dit ett par fästen för ett spännband som ska hålla batteriet på plats med ett spännband under passagerarstolen.
I morgon är det tänkt jag ska borra hål mellan husdelen och förardelen och dra igenom batterikablarna. Blir bättre med batteriet fram. Sen så är det ju en del som ska värmas upp som finns under sängen.:mh:
 

Bilagor

  • SAM_0476.JPG
    SAM_0476.JPG
    6,4 MB · Visningar: 25

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ska du borra dig genom golvet och in under passagerarstolen med sladden eller hur tar du dig in med den?

Bifogar en bild på ett bra och VACKERT drivpaket till husbilen om du vill hänga på de nyare och köra över 100, dock bottenvridet är inte perfekt men däremot när du varvar:D
 

Bilagor

  • DSC_0101.jpg
    DSC_0101.jpg
    2,2 MB · Visningar: 38

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Apropå Clion som drar mycket bränsle. Minns jag rätt att du bytt lambdasonden tidigare. I så fall vet du om att Renaults lambdasonder är annorlunda mot de flesta andra fabrikat, dvs det räcker inte att få dit en med rätt antal kablar! Med fel typ får du fel utspänning och reglersystemet kommer att reglera fel eller inte alls! En tanke bara.
//Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ganska enkelt att dra in sladden två 10mm borrhål i mellanväggen till förarstolen, sen ska jag få lite ordning på färgerna svart på plus finns inte i min värld och brunt till minus vilket ju brukar vara fasen på 220v.
Men det är den lille elektrikern som varit framme och vittjat starkströmsförrådet i jakt på kablar.
Kommer inte flytta batteriet förrän jag är klar med handen som ska skäras sönder i morgon, vet inte än om det blir någon resa med husbilen i närtid
eller bara en charter resa, det är ju det att jag blir så rastlös så jag tröttnar fort både på campingar och sandstränder.
Även solen har fläckar fotade in i luckan över hytten och där har det regnat in, förmodligen någon skarv mellan hytt och kaross, enda skarven som finns och naturligtvis ska de inte kunna göra ett vettig jobb när de bygger bilen.
Jo clion har 4 trådar från lambdasonden det vet jag eftersom en av dem var svart och låg bakom en annan kabel och gömde sig, så det blev två turer till biltema.
Märkte ingen skillnad i förbrukningen enligt datorn mellan den trasiga givaren mot den nya men mätaren på besiktningen tyckte det var ok efter bytet.
Tror att skillnaden mellan fyra och 3 trådar beror på noggrannheten man vill ju ha bort resistansen som uppstår i kablarna vid olika temperaturer och det gör man med en smart koppling i elektronikboxen, nästan säker på att det hade gått med tre och lurat boxen genom att koppla ihop den fjärde kabeln med en av de tre.
Men det är ju okänt när och om oljebyte gjorts de sista 4000milen var en äldre kvinna som kört ett par hundra mil på året och haft bilen i garage på vintern. Så jag tror att någon service inte blivit gjord så det kan nog bli bättre, ska jag lyxa till det riktigt kan jag ju köpas rvs och slå i motoroljan, har ju testat det på två bilar nu fast det är ju lite dyrt.

Min toppfart enl. gps är nog mellan 115 -120km numera och 100 går fint att köra men det är ju vägegenskaperna som sagt, är väl samma med den cresent 2000 som robert visar på bild hade en sån original och vägegenskaperna är sådana att originalmotorn räcker mer än väl.
det som satt på var ju minst 10hk, man märker att polisväsendet numera har annat att göra än att jaga fartsyndare.
 

Bilagor

  • SAM_0477.JPG
    SAM_0477.JPG
    4,5 MB · Visningar: 17
  • SAM_0481.JPG
    SAM_0481.JPG
    3,7 MB · Visningar: 18
  • SAM_0480.JPG
    SAM_0480.JPG
    5,7 MB · Visningar: 23
  • SAM_0482.JPG
    SAM_0482.JPG
    4,3 MB · Visningar: 19

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ganska enkelt att dra in sladden två 10mm borrhål i mellanväggen till förarstolen, sen ska jag få lite ordning på färgerna svart på plus finns inte i min värld och brunt till minus vilket ju brukar vara fasen på 220v.
Men det är den lille elektrikern som varit framme och vittjat starkströmsförrådet i jakt på kablar.
Kommer inte flytta batteriet förrän jag är klar med handen som ska skäras sönder i morgon, vet inte än om det blir någon resa med husbilen i närtid
eller bara en charter resa, det är ju det att jag blir så rastlös så jag tröttnar fort både på campingar och sandstränder.
Även solen har fläckar fotade in i luckan över hytten och där har det regnat in, förmodligen någon skarv mellan hytt och kaross, enda skarven som finns och naturligtvis ska de inte kunna göra ett vettig jobb när de bygger bilen.
Jo clion har 4 trådar från lambdasonden det vet jag eftersom en av dem var svart och låg bakom en annan kabel och gömde sig, så det blev två turer till biltema.
Märkte ingen skillnad i förbrukningen enligt datorn mellan den trasiga givaren mot den nya men mätaren på besiktningen tyckte det var ok efter bytet.
Tror att skillnaden mellan fyra och 3 trådar beror på noggrannheten man vill ju ha bort resistansen som uppstår i kablarna vid olika temperaturer och det gör man med en smart koppling i elektronikboxen, nästan säker på att det hade gått med tre och lurat boxen genom att koppla ihop den fjärde kabeln med en av de tre.
Men det är ju okänt när och om oljebyte gjorts de sista 4000milen var en äldre kvinna som kört ett par hundra mil på året och haft bilen i garage på vintern. Så jag tror att någon service inte blivit gjord så det kan nog bli bättre, ska jag lyxa till det riktigt kan jag ju köpas rvs och slå i motoroljan, har ju testat det på två bilar nu fast det är ju lite dyrt.

Min toppfart enl. gps är nog mellan 115 -120km numera och 100 går fint att köra men det är ju vägegenskaperna som sagt, är väl samma med den cresent 2000 som robert visar på bild hade en sån original och vägegenskaperna är sådana att originalmotorn räcker mer än väl.
det som satt på var ju minst 10hk, man märker att polisväsendet numera har annat att göra än att jaga fartsyndare.
För att minska risken för tokkortis på +12V kabel så kan du dra en stump trädgårdsslang på de ställen den passerr när plåt.

Smartast med - är att svetsa fast en M10 skruv under sätet tex på balken och sätta en jordfläta på så sätt tappar du garanterat ingen spänning när bilen laddar över - kabeln iallafall.

Beträffande campingar och sandstränder, jag tycker en stor poäng med just husbil är att man kan åka runt till olika platser och stanna vart som helst så varför åka 300 mil och sedan ligga still i två veckor om du inte gillar det, åk 30 mil stanna en dag eller två och 30 mil till osv istället.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag funderade på en bit slang men genomföringen är ju en utpressning av stolsfästet mot golvet och där blir det ingen belastning.
Det andra hålet är ju trä så det blir inga problem, kommer ju normalt inte gå mycket ström i den kabeln på 6kvm mm.
Vad jag kan se kommer startmotorn inte belasta bobatteriet, den enda strömmen blir nog från solcellen när bobatteriet har över 14v. Eller från generatorn när startbatteriet har över 14v.
Det sitter en liten röd knapp vid instrument panelen, vid något tillfälle har jag tryckt på den och hört ett klick från ett relä.
Misstänker att det är så att bobatteriet delar med sej av strömmen till startbatteriet om det är nedgånget eftersom jag när startbatteriet var lågt och bobatteriet hade hög spänning såg att spänningen så småningom var lika på bägge enl ett ganska dåligt instrument som man kan läsa av på panelen.
Förmodligen var det det som hjälpte till när jag skulle starta på morgonen och hade en slak generatorrem. Som tur var lyste solen i många timmar.
Har satt dit snabbkopplingar så jag kan koppla ifrån batteriet enkelt.
Eftersom jag inte vet hur laddningen styrs riktigt är jag lite orolig för att koppla ihop minus på bobatteriet med chassijord.
Ja jag har dåligt med ro i kroppen ibland och det är flera som skrivit om samma sak så jag är inte ensam.
Blir det någon mer resa söderut så kommer jag att köra vettiga vägar och stanna där jag vill några dagar och försöka hitta den enklaste och kortaste vägen och undvika rondeller. Måste upp tidigt så jag får försöka komma i säng skapligt fast sova några timmar lär jag få göra på sjukhuset, inget jag ser fram emot ynkrygg som man är.:wideeyed:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag funderade på en bit slang men genomföringen är ju en utpressning av stolsfästet mot golvet och där blir det ingen belastning.
Det andra hålet är ju trä så det blir inga problem, kommer ju normalt inte gå mycket ström i den kabeln på 6kvm mm.
Vad jag kan se kommer startmotorn inte belasta bobatteriet, den enda strömmen blir nog från solcellen när bobatteriet har över 14v. Eller från generatorn när startbatteriet har över 14v.
Det sitter en liten röd knapp vid instrument panelen, vid något tillfälle har jag tryckt på den och hört ett klick från ett relä.
Misstänker att det är så att bobatteriet delar med sej av strömmen till startbatteriet om det är nedgånget eftersom jag när startbatteriet var lågt och bobatteriet hade hög spänning såg att spänningen så småningom var lika på bägge enl ett ganska dåligt instrument som man kan läsa av på panelen.
Förmodligen var det det som hjälpte till när jag skulle starta på morgonen och hade en slak generatorrem. Som tur var lyste solen i många timmar.
Har satt dit snabbkopplingar så jag kan koppla ifrån batteriet enkelt.
Eftersom jag inte vet hur laddningen styrs riktigt är jag lite orolig för att koppla ihop minus på bobatteriet med chassijord.
:wideeyed:
Det finns bara en jord(minus) och det är chassit i 99 av 100 fall eller ska jag säga 10000 fall :)

Batteriet skall kopplas till chassit stenhårt.

beträffande generator och 14 volt, är generator frisk så är det alltid 14 volt när motorn går.

Hur det hela fungerar i din husbil är ytterst enkelt att klura ut, bara kolla vart den röda kabeln från motorndelen kommer in till boldelen dvs vilken prul den är kopplad till ett relä eller vad?

Men som sagt - är chassit i bodelen och i bilen.

Tror inte att bodelen delar med sig, det låter väldigt väldigt konstigt så det tror jag inte på det minsta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Däremot så är alla kablar dragna med en jord eftersom man inte har jordpunkter i plaskarossen, blir ju lite som en båt. Det har ställt till det lite ibland eftersom ledlampor kan få minus på mittpolen och så blir det ju aldrig i en plåtbil eftersom lamphållarna automatiskt får rätt jord.
Så den närmaste gemensamma jordpunkten för allt elektriskt är vid väggen där alla plintarna finns, var den är kopplad till chassiet har jag ingen koll på.
Någon har ju varit på det elektriska tidigare med som det verkar friskt kopplat hälften bränt mentalitet. Eftersom det fungerar nu så vågar jag inte röra mer än jag måste för det blir att ligga på alla fyra och följa kablar.
Jag har ju mest jobbat med elektronik och där har man fått lära sig att man bara ska ha en jordpunkt i t. ex förstärkarchassin På luxor vid provningen var vi tvungna att bara ha en jordpunkt även om kablarna var skärmade och skulle jordas i bägge ändar fick man kapa skärmen eftersom det enbart var minusledningen som fick vara jordpunkt.
Jag trodde inte heller att bodelen delar med sej men har lusläst instruktioner och titta på kopplingsschema.
Och när den stått länge utan att startas har spänningen på startbatteriet varit bra vilket verkar som att solpanelen delar med sej dit. Jag har altså ett halvintelligent skiljerelä som sköter det hela, när jag hade tagit bort bobatteriet och sen lossade polskon från startbatteriet började ett relä slå till och från med högfekvens nästan som en summer jag tror det var skiljereläet som då fick spänning av solcellen och försökte hitta ett batteri att ansluta till.
Har du inte det i din bil borde stå någonstans bland pappren våra bilar är ju lika bortsett från alkoven.
En generator ger betydligt mer än 14volt det är regulatorn som tar ner spänningen och den sitter ju oftast inne i generatorn.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Däremot så är alla kablar dragna med en jord eftersom man inte har jordpunkter i plaskarossen, blir ju lite som en båt. Det har ställt till det lite ibland eftersom ledlampor kan få minus på mittpolen och så blir det ju aldrig i en plåtbil eftersom lamphållarna automatiskt får rätt jord.
Så den närmaste gemensamma jordpunkten för allt elektriskt är vid väggen där alla plintarna finns, var den är kopplad till chassiet har jag ingen koll på.
Någon har ju varit på det elektriska tidigare med som det verkar friskt kopplat hälften bränt mentalitet. Eftersom det fungerar nu så vågar jag inte röra mer än jag måste för det blir att ligga på alla fyra och följa kablar.
Jag har ju mest jobbat med elektronik och där har man fått lära sig att man bara ska ha en jordpunkt i t. ex förstärkarchassin På luxor vid provningen var vi tvungna att bara ha en jordpunkt även om kablarna var skärmade och skulle jordas i bägge ändar fick man kapa skärmen eftersom det enbart var minusledningen som fick vara jordpunkt.
Jag trodde inte heller att bodelen delar med sej men har lusläst instruktioner och titta på kopplingsschema.
Och när den stått länge utan att startas har spänningen på startbatteriet varit bra vilket verkar som att solpanelen delar med sej dit. Jag har altså ett halvintelligent skiljerelä som sköter det hela, när jag hade tagit bort bobatteriet och sen lossade polskon från startbatteriet började ett relä slå till och från med högfekvens nästan som en summer jag tror det var skiljereläet som då fick spänning av solcellen och försökte hitta ett batteri att ansluta till.
Har du inte det i din bil borde stå någonstans bland pappren våra bilar är ju lika bortsett från alkoven.
Jag har inget "dela med sig" annat än att om 220 är inkopplat så kopplas bodels och bilbatteriet ihop och laddas via EBL 220 laddare samt samma sak sker när generatorn laddar.

Eftersom du laddar bodelsbatteriet via generator så måste du jorda stenhårt lämoligen som jag slkrev med en svetsad skruv och en vanlig billig jordfläta.

Vad har du för EBL?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Laddningsaggregatet heter Calira LG 512, det som jag tror är skiljereläet heter Tremat ts45. Det styrs av D+.
Normalt laddas tydligen av generatorn när bilen är igång och förmodligen prioriteras batteri 1 startbatteriet.
Annars så laddas den ju via den inbyggda automatladdaren som väljer batteri efter laddningsnivå -tror jag.
Men hur solpanelen samverkar vet jag inte kanske går spänningen bakvägen och slår om skiljereläet eller via automatladdaren, har glömt hur det var undersökte det hela 1 1/2 år sedan tror jag men jag tror att knappen på panelen manövererar en hopkoppling av batterierna.
Ibland när jag kommer till bilen så står mätaren på bobatteriet på 14v och startbatteriet på ca 13v sedan trycker jag in knappen och nästa gång jag tittar så står de lika på ca 13,5v.
Man kan se en del om man zoomar i bilden där aggregatet sitter, men samtidigt fick jag se att det tydligen läckt in vatten vid golvet mot ytterväggen och det har kommit i år!?
Nu ser jag att det sitter två tyristorer som styrs av en symbol med schmittrigger på det är nog den som åstadkommer hysteresen vid till och frånkoppling, men det var tremats ts45 som surrade så dant så det är nog via den som starbatteriet får sin ström, misstänker nu att det finns en funktion där som sammankopplar batterierna och som förmodligen slås ifrån så fort generatorn börjar ladda.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Laddningsaggregatet heter Calira LG 512, det som jag tror är skiljereläet heter Tremat ts45. Det styrs av D+.
Normalt laddas tydligen av generatorn när bilen är igång och förmodligen prioriteras batteri 1 startbatteriet.
Annars så laddas den ju via den inbyggda automatladdaren som väljer batteri efter laddningsnivå -tror jag.
Men hur solpanelen samverkar vet jag inte kanske går spänningen bakvägen och slår om skiljereläet eller via automatladdaren, har glömt hur det var undersökte det hela 1 1/2 år sedan tror jag men jag tror att knappen på panelen manövererar en hopkoppling av batterierna.
Ibland när jag kommer till bilen så står mätaren på bobatteriet på 14v och startbatteriet på ca 13v sedan trycker jag in knappen och nästa gång jag tittar så står de lika på ca 13,5v.
Man kan se en del om man zoomar i bilden där aggregatet sitter, men samtidigt fick jag se att det tydligen läckt in vatten vid golvet mot ytterväggen och det har kommit i år!?
Nu ser jag att det sitter två tyristorer som styrs av en symbol med schmittrigger på det är nog den som åstadkommer hysteresen vid till och frånkoppling, men det var tremats ts45 som surrade så dant så det är nog via den som starbatteriet får sin ström, misstänker nu att det finns en funktion där som sammankopplar batterierna och som förmodligen slås ifrån så fort generatorn börjar ladda.
Calira LG 512 verkar bara vara en vanlig laddare eller?

Någon prioritering vid generatorladdning tror jag inte på utan så fort generatorn laddar så kopplas troligen batterierna ihop.

Men den röda knappen, kan den vara en tvångsstyrning av skiljereläet? Om du har tändningen av och trycker på den röda knappen, tänds laddlampan då?

Men återigen, jorda batteriet som jag skrev om du vill ha bra laddning.
 
Toppen