• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan, ja runt 1,6 till max 1,7 Liter brukar bli bra :).
Du skall lossa båda bottenpluggarna för det är en mellanvägg inne i lådan så den blir inte helt tömd med bara en plugg borta, vilken du än väljer.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja då har jag bytt olja idag, perfekt väder för det.
Hade spån på bakersta pluggen men inga på främre, gick bra att lossa och tömma, hade en hink att tömma i.
Däremot att fylla blev lite mer arbete, bort med reservhjulet och luftburken kablarna till backljuskontakten och sen lossa själva kontakten, hittade en bit slang som passade i hålet och tratten, men det tog en bra stund att hälla i.
Använde oljestickan för ungefärligt mått på det som var kvar i andra flaskan så någonstans runt 1,6 till 1,7l har jag slagit i.
Knepig färg på oljan -blå den gamla var mörkbrun och luktade inget vidare så det var verkligen dags att byta.
Oljebytet i motorn har jag gjort förra året så det var inga problem slog i helsyntet 5-40, det står att det räcker med 10-20/ 40 och halvsyntet, men i caddyn skulle det vara den olja jag slog i nu, antar att det hänt lite sedan -89 och att det var ett bra val.
Jo jag köpte ju på Lidl den här gången brukar ju handla på swedol annars.
Har beställt en slags värmebandage för grenröret eftersom skyddsplåten framför starten är trasig, tror det är en bättre lösning eftersom mina startproblem kom av värmen när jag stod still vilket tyder på att plåten inte var så effektiv.
Nu väntar jag på backventilen och sedan att funktionsprova vatten värme och avlopp.
Köpte en ny matta till golvet som passar bättre sedan städning och ev. flyttar jag batteriet till under passagerarstolen köpte ett par billiga startkablar blev mycket billigare än vanlig kabel 6mm2.
Eftersom jag köpte nytt startbatteri får jag över ett fungerande 100ah batteri med några år på nacken men kan inte se behovet att använda så det får bli reserv som får stå i källaren.
Nu är altså frågan vart man ska åka i sommar Har funderat både på åland och Helsingör och en sväng runt i danmark.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bengtic efter ha följt din resa till spanien i höstas så tror jag att det skulle vara bra att du tar en tripp till utlandet. Så är du på G igen lycka till följer din tråd med glädje (Åland är mitt tips)
Ha de Paffw
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja efter att ha analyserat min resa så var det startmotorn och osäkerheten om motorn startar som förstörde mycket, kunde ju inte leta upp en camping i lugn och ro och äta och vila upp mej, tanken var ju att stanna i värmen men blev som Jappe skrev hemkallad av fadern.
Nästa gång ska jag planera hela resan själv och åka direkt till målet.
Kunde ju varit nere i värmen på en vecka istället för 3 veckor och tusen rondeller.
Har varit på åland ett antal gånger en gång med motorcykel. Funderar nu på helsingör och följa kusten västerut men mycket beror på vädret.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Verkar som sjukvården lagt beslag på en stor del av sommaren, det verkar som inte bara bilen behöver renoveras tillbringade helgen på sjukhus med gallstensanfall och det vet ganska många hur det känns.

Har lindat avgasröret med en slags vävd värmeskydd så att startmotorn inte ska bli så varm.
Satt dit en ny backventil till trumas vattenvärmare, blev ju av med vattnet hela tiden när pumpen stod på.
Nu ska jag bara skruva på pänden så jag får ner slitaget på framhjulen.
Städning och packa så är jag på G.
 

Bilagor

  • SAM_0445.JPG
    SAM_0445.JPG
    5,6 MB · Visningar: 12
  • SAM_0443.JPG
    SAM_0443.JPG
    5,3 MB · Visningar: 14
  • SAM_0444.JPG
    SAM_0444.JPG
    5,4 MB · Visningar: 9
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag jobbat lite med att ändra toein inte helt lätt, använde en gardinstång och tuchpenna, fick fram att det var 5mm mindre fram än bak.
Jag fuskade då bilen stod uppkörd på ramp så jag kunde inte rulla hjulen så mätningsfel pga. däcken får man lätt.
Hade problem att lossa låsmuttern på pänden förmodligen har man dragit fast den så mycket man orkade, behövdes blåslampa och värma muttern och lång förlängare.
Det är en av orsakerna till att jag inte gärna lämnar bort bilen till okunniga mekaniker.
skruvade 1 varv som ska motsvara 3mm men ratten står ungefär som förut, ville ju att verkstaden skulle justera så att den stod rakt eftersom jag själv skruvade bort det med hjälp av pändarna, men inte ens det klarade de av. Eventuellt blir det aktuellt med ytterligare ett varv.
Kompetensen är inte på topp, när jag var tvreparatör fick jag genomgå utbildning och avlägga prov för att få en godkänd legitimation från sifu som jag skulle kunna visa upp för kunden, verkstadsbranchen verkar inte ha såna krav.
Provkörde bilen och den gick jättebra men däcken är ganska så snedslitna så egentligen skulle jag skifta mot bakhjulen.
Oljebytet gjorde att motorn gick tystare och nu hörde jag vinandet från växellådan vilket jag inte hört tidigare, får se hur det låter när jag kört bilen med nya oljan.
Nästa sak blir att dra om slangen som blåste värme på avloppstanken under golvet, den ska ut i boutrymmet och bidra till bättre värme, tar upp ett hål och sätter dit en ventil kommer stoppa lite av draget som blir från ytterdörren som inte är riktigt tät men samtidigt ger ventilation.
Har faktiskt inte sett till någon ventilation i bilen utom runt botten på trumavärmaren verkar saknas några tätningar mot golvet där.
Finns ju till kylskåpet men där kommer det ju inte ut i bilen samma med gasolutrymmet som sitter ventilerat ute.
Har ändå aldrig märkt av någon dålig luft. Om det blir bra väder så räknar jag med en liten testtur till helgen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu är jag färdig äntligen!
Bytte Köksblandaren idag nya slangar och kopplingar tur vi har Jemm och fix som har öppet på en lördag och den kostade bara 129kr mycket billigare än bara packningar till den jag har hemma och den har börjat läcka efter ett halvår.
Ska byta i tvättstället också där sitter något dåligt original som fult dåligt och dyrt, men där får jag borra bort några popnit för att få loss handfatet för att komma åt underifrån klarar jag inte.
Visar foto på värmeskyddsbandaget på grenröret och på det nya värmeutsläppet kanske jag sätter något för så det ser snyggare ut men det sitter inne i ett skåp så det syns inte så mycket.
Satt dit gallret framför grillen men lämnar öppet undertill så det blir bra kylning över startmotorn.
I morgon söndag blir det besök i hufvudstaden med ett par övernattningar-tror jag.
 

Bilagor

  • SAM_0450.JPG
    SAM_0450.JPG
    3,8 MB · Visningar: 24
  • SAM_0449.JPG
    SAM_0449.JPG
    4 MB · Visningar: 19
  • SAM_0452.JPG
    SAM_0452.JPG
    4,6 MB · Visningar: 21
  • SAM_0451.JPG
    SAM_0451.JPG
    3,8 MB · Visningar: 22
  • SAM_0453.JPG
    SAM_0453.JPG
    5 MB · Visningar: 23
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag varit ute på test tur 40 mil.
Efter justering av p änden står ratten nästan rakt och bilen uppför sig bättre.
100km /t långa sträckor med en 73hk motor gick ju jättbra men krävde en del passning.
Långa backen norrut från norrköping upp mot kolmårdskogarna gick det 90km och det är bra mycket bättre än jag trodde den skulle orka.
JANKROs tips om redline oljan i växellådan var bra nästan alla vibrationer som överröstat motorn tidigare var borta!
Trots värme och hårdkörning startar bilen direkt med nya startmotorn.
Så allt fungerar jättebra nu, verkligen roligt efter allt slit.
Planerar att åka till Ripa träffen som är en modellflygträff jag varit på för många år sedan väldigt trevligt. Sedan blir det kanske en sväng till danmark.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har hunnit med en sväng till Linköping bilen går fortsatt bra klättrar uppför alla backar på femman i 90 tidigare var det fyran och 75.
Jag ställde ju upp pumpen enligt pilote1 anvisningar och det verkar ganska optimalt nu ser ingen rök alls förbrukningen ligger runt litern och då har det inte varit snålkörning.
Köpte en sparkcykel från blocket som var för vuxna ska ha den i husbilen, den gamla elsparkcykeln brann ju elektroniken på och elcykeln är för tung att lyfta upp på cykelstället.
Ska en sväng till Arkösund fredag möter upp ett par båtar som lägger till där, så det blir lite fest och övernattning.
Kontrollerade att allt fungerade på gasol och skulle öppna kranen, den var redan öppen och hade så varit ganska länge längre än jag kunde minnas.
Men allt var ok, spisen fungerade fick igång kylen ganska kvickt vilket är ovanligt, värmaren startade direkt och trumaboilern för varmvattnet gick igång direkt med grön lysdiod efter 10 minuter var det ljummet vatten!

Hade tänkt flytta eller parallellkoppla bobatteriet, har ju satt dit ett nytt Tudor marin startbatteri, den kabeln jag funderade på var en startkabel som jag haft liggande som inte dög som startkabel en riktigt typisk china grej, en massa plast och ca:075kvmm
Samma som i en lampsladd duger ju inte ens till småförbrukare.
Ska ta den kabel jag köpte nyligen på jula för 79kr den verkar klara en hel del och har mer än 6kvmm area vilket är fullt tillräckligt för bobatteriet som jag helst vill ha under passagerarstolen dels för att få bättre viktfördelning och för att ev. koppla ihop det med det 100ah batteri jag har som bobatteri nu.
Har internetstrul just nu och efter seriös felsökning och kontakt med support verkar det inte bättre än att datorn inte fungera som den ska, har uppdaterat för ett tag sen och uppdateringarna har tydligen slagit på automatiska uppdateringar.
Automatiska uppdateringar är livsfarliga en bekant vaknade på morgonen och hade plötsligt win 10 i datorn vilket krånglar till allt, är det en gammal dator ska man inte ha nya operativ det blir bara problem, sen har man ju lust att stämma mickrosoft för att pracka på en programvara som man inte efterfrågat och varför gör dom det?
Inte för att vara snälla utan tjäna pengar på reklam.
 

Bilagor

  • SAM_0454.JPG
    SAM_0454.JPG
    4,8 MB · Visningar: 13
  • SAM_0456.JPG
    SAM_0456.JPG
    4,5 MB · Visningar: 15
  • SAM_0457.JPG
    SAM_0457.JPG
    3,5 MB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fortfarande strul med mitt internet, flera kontakter med min operatör har inte hjälpt inte heller samsung och byte av simkort gjorde ingen skillnad.
Misstänker starkt min telefon som bryter ner efter 2 minuter.
Det är så jag kan skicka det här.
Gjorde en tur på två nätters övernattning vi arkösunds lågntidsparkering våldgästande min kusin med en 34fotare och åt jättefin mat på campingen intill.
Bilen fungerade bra allt är som det ska t.o.m. toaletten som blev hårdtestad pga.
mat och dryckjom.
Är hemma nu och har fått mina tandproblem omsedda av en skicklig iranier, tur att dom finns utan dom skulle svensk sjukvård få problem.
Jo jag röstade på SD men man kan ju ändra sej!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har löst problemet med internet, när ideerna tagit slut med att fixa telefonen så övergick jag till datorn som jag varit på i omgångar.
Uppdaterade drivrutinerna till nätverkskortet och lite annat som hade med nätverkskortet att göra då det plötsligt kom upp en varning att min drivrutin inte var säker och stängdes av.
Sen har det gått jättebra men man undrar ju hur eländet kommit in i datorn det borde ju inte varit med microsofts automatiska uppdateringar som nu är avstängda?

Plockade bort cykelstället eftersom jag inser att jag inte får upp cykeln ens med talja och block, har ju en lätt cykel som går att plocka isär så det får väl bli den i delar i förvaringsutrymmet, annars fungerar sparkcykeln bra, men inte på en brygga efter blivit bjuden på grogg, men hade tur och fick bara lite ont.
Grillen åkte också bort sen jag såg att tempmätaren ökade lite i sommarvärmen. Så lite ogjort arbete.
Efter 70-80mil så skulle jag fylla i luft gjorde det senast i spanien och det var perfekt i alla hjulen, ratten står numera nästan perfekt rakt vid körning rakt fram och en del av det vassa på framdäcken pga. överdriven toe in är borta. Om det inte blåser så går det att styra med en hand men absolut inte släppa vägen med blicken mer än ett par sekunder så det fungerar bra nu. Tankade fullt 55mil på mätaren och samma på pumpen trots ganska mycket körning närmare hundra km/t. Men det är med enbart blankdiesel.
Blir inte mycket dyrare att köra husbil än personbil och jag känner mej betydligt tryggare i den numera efter att ha kört runt i europa, Stockholm är ju ingen match alls numera med gps och husbil.
Efter att ha tittat på väderutsikterna söderut kom jag aldrig iväg utan har bidat min tid och lyssnat på mina skramlande gallstenar.
Handlade ett powerpack idag eftersom jag blivit lite beroende av det jag redan har, det är på 20ah och kostar 300kr på vår nya lågprisbutik dollarstore.
Det lär knappast ta slut i första taget men det blir ju lite stort och tungt fast nu kan man glömma laddproblem för ett bra tag på mobiler och surfplatta.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Sätt dävertar typ båt på bakväggen så kan du hissa upp cykeln i dom. :)
Skämt åsido här på söndagskvällen eftersom du i min tråd kommenterade min värmeanläggning som bastu. :):)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det finns säkert lösningar på cykelproblemet, ett sätt är ju att träna upp sej men viljan har inte infunnit sig efter axelfrakturen.
:cool:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om tempen går upp i den värme vi har i detta landet sommaren 2017 så skulle jag fundera på om kylaren/termostaten är riktigt bra, det ska finnas betydligt större marginaler än så i ett kylsystem.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Just vid tillfället var det nästan 30 vid vägbanan och tempen började tangera 90markeringen, vet inte hur jag har det med kylfläktarnas funktion, men helt klart så tar det snygga gallret bort en del av luftströmmen.
Just i det här området där jag bor så verkar det ha varit varmare om man jämför smhi temp. Visar yttre bilmätaren 29gr så säjer smhi 24. Inne i bilen 35.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Just vid tillfället var det nästan 30 vid vägbanan och tempen började tangera 90markeringen, vet inte hur jag har det med kylfläktarnas funktion, men helt klart så tar det snygga gallret bort en del av luftströmmen.
Just i det här området där jag bor så verkar det ha varit varmare om man jämför smhi temp. Visar yttre bilmätaren 29gr så säjer smhi 24. Inne i bilen 35.
Har du ett fungerade kylsystem så behöver du absolut inte ta bort något kylargaller, tänk också på att detta galler är ett bra skydd för tex stenar.

Men du ska såklart se till att fläkten fungerar, det finns en kontakt på vänster(babord) sida av kylaren, kortsluter du dessa kontakter skall fläkgen dra igång, den andra fläkten som finns vet jag inte om den används eller om det är något för de bilar som har AC!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag bytte ju till en ny kylare och fick rota i det där som jag minns var det en dubbel funktion i termostaten men har aldrig testat i skarpt läge tempen har aldrig varit över 90grader men eftersom den aldrig brukar gå dit normalt så har jag inte funderat så mycket på det men i spanien med långa backar och värme så tog jag bort den då den gick upp till 90gader.
Nu kände jag att det var dags att ta bort den igen och ska nog lackera om den svarta plasten istället, med facit i hand kunde jag lika gärna köpt den bredare kylaren för ungefär samma pris fästen och allt fanns ju redan.
Funderar ibland hur dom har det därnere i spanien nu när det var så varmt kring nyår, det måste vara som vår vinter fast tvärtom.
Köpa lägenhet i spanien finns inte på kartan för mej när man bara kan använda den högst halva året.
Tror det blir billigare att hyra en möblerad lägenhet och flyga ner än att köra husbil och bo på camping. bränsle försäkring skatt camping och färjeavgifter ställs mot kanske 4000/mån i hyra och ryan air flygbiljett.
Hyra en stuga långtid i olihao på vintern blir också billigare än husbil.
Funderar på vart jag ska åka med husbilen har inte kommit till skott ännu.
Fick ett erbjudande om kvinnosällskap några dagar men tror det blir trångt med sängplatser fast det kanske går att ordna så finns inte viljan riktigt....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag bytte ju till en ny kylare och fick rota i det där som jag minns var det en dubbel funktion i termostaten men har aldrig testat i skarpt läge tempen har aldrig varit över 90grader men eftersom den aldrig brukar gå dit normalt så har jag inte funderat så mycket på det men i spanien med långa backar och värme så tog jag bort den då den gick upp till 90gader.
Nu kände jag att det var dags att ta bort den igen och ska nog lackera om den svarta plasten istället, med facit i hand kunde jag lika gärna köpt den bredare kylaren för ungefär samma pris fästen och allt fanns ju redan.
Funderar ibland hur dom har det därnere i spanien nu när det var så varmt kring nyår, det måste vara som vår vinter fast tvärtom.
Köpa lägenhet i spanien finns inte på kartan för mej när man bara kan använda den högst halva året.
Tror det blir billigare att hyra en möblerad lägenhet och flyga ner än att köra husbil och bo på camping. bränsle försäkring skatt camping och färjeavgifter ställs mot kanske 4000/mån i hyra och ryan air flygbiljett.
Hyra en stuga långtid i olihao på vintern blir också billigare än husbil.
Funderar på vart jag ska åka med husbilen har inte kommit till skott ännu.
Fick ett erbjudande om kvinnosällskap några dagar men tror det blir trångt med sängplatser fast det kanske går att ordna så finns inte viljan riktigt....
Det är troligen isåfall din hemmagjorda grill som inte är bra konstruerad map luftgenomströmning, man ska konstruera för funktion främst inte utseende:D

Däremot borde du nu när du har en ny startmotor fundera på att bocka till ett nytt värmeskydd för startmotorn så att inte denna åldras i förtid.
 
Toppen