• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu ser det bra ut där bak, nya glas och skyltlykta alla glödlampor är nya fast alla var hela. Lika bra att byta när de börjar bli mörka så allt är klart.
Den vertikala sprickan i glasfiberplasten vid vänstra baklyset är nödtorftig lagad skar i sprickan med en skalpell och använde domkraften för att få plasten ligga bredvid varandra.
Fick ta en bit i taget med biltema superlim och snabhärdare och fick ihop det bra och grovslipade, ska slipa baksidan och lägga en remsa kevlar med epoxi så sitter det ihop. Det går inte fort men tar man en bit i taget så kan man få det klart till slut
 

Bilagor

  • SAM_0431.JPG
    SAM_0431.JPG
    2,8 MB · Visningar: 48
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Regnr följde ju med bilen tänkte mest på giftskandaler när jag såg pcb.
Men det ingår väl i plast och bilen är ju av plast.
Jag tänker att det jag gör ska fungera att använda glitter och lull lull bryr jag mej inte om det ska var funktionellt under bilens förväntade livslängd vilken jag tänker ska sammanfalla med min egen.
Problemet nu är ju att få upp bilen och ligga under och jobba uppåt, men det är nog svårt att leja bort jobbet, men jag har en plan som sickan sa!
Men underligt nog så hopas allt som man måste göra lagom till den årstiden med bra väder, tandlagning i juli och handoperation i augusti med gips och rehabilitering, skulle ju haft servostyrning parkera med en hand går helt enkelt inte. Allt ska ju servas bilen husbilen mej själv och allt ska ske när man ska sitta ute med en öl och njuta av sommaren. Har letat med ljus och lykta efter Co driver men bilen är för gammal och plånboken för tunn.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Regnr följde ju med bilen tänkte mest på giftskandaler när jag såg pcb.
Men det ingår väl i plast och bilen är ju av plast.
Jag tänker att det jag gör ska fungera att använda glitter och lull lull bryr jag mej inte om det ska var funktionellt under bilens förväntade livslängd vilken jag tänker ska sammanfalla med min egen.
Problemet nu är ju att få upp bilen och ligga under och jobba uppåt, men det är nog svårt att leja bort jobbet, men jag har en plan som sickan sa!
Men underligt nog så hopas allt som man måste göra lagom till den årstiden med bra väder, tandlagning i juli och handoperation i augusti med gips och rehabilitering, skulle ju haft servostyrning parkera med en hand går helt enkelt inte. Allt ska ju servas bilen husbilen mej själv och allt ska ske när man ska sitta ute med en öl och njuta av sommaren. Har letat med ljus och lykta efter Co driver men bilen är för gammal och plånboken för tunn.
Nja, du är så jäkla negativ gifter :D:D:D

PCB Printed Circuit Board dvs kretskort det är sådant som jag konstruerar, jag måste nästan köpa plåtarna av dig:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Intressant, hur monteras den och hur ser en sådan ut?[/QUOTE
titta på mina inlägg sök på elservo. Fungerade kanon på min Pilote
Sitter en elmotor på rattstången under instrumentbrädan. Regleras enkelt med en knapp på instrumentbrädan. Går att ställa i intervall ( stark el svag ) servoverkan. Ganska enkel att montera när man kommit underfund med det. Nackdelen är att utrymme krävs från reservhjulsbaljan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag kan beställa nya från transportstyrelsen du kan få köpa dom med självkostnadspris.
jag har etsat en massa kretskort, satt en vettig penna i plottern och framkallade och gjorde kretskort med uv ljus och och etsade.
Hade ju en massa elever som gjorde det och byggde ett likspänningsaggergat av lösa komponenter.
Men kopplingen pcb var nog lite nära.
Kan väl erkänna så här när det är preskibrerat att det blev ganska många dekodrar för tv på den tiden, hade själv alla kanaler gratis men det var inget vi byggde på skolan. La en massa timmar på datorn ville inte ha några via klarade mej med två men datorerna var ju så långsamma när dom skulle routa då, jo jag har aldrig använt ett köpt program så jag hade det senaste.
Väldigt intressant med elektronikkonstruktioner, gjorde en analog polisradio på 70talet som sökte alla frekvenser och stannade när den hittade en signal.
På den tiden körde man mycket analogt.
Vet inte om jag skulle kunna konstruera något idag men på den tiden var det min dröm, men blev lärare istället och det sociala är jobbigt.
Passade bra ihop med modellflyget man gjorde mixer och fartkontroller, men allt sånt är förstört allt köper man så billigt från kina det roliga i hobbyn försvann.
Läste du AoH 1985 kan du se min fd fru hålla en av mina konstruktioner på mittuppslaget.
Bosse gårdstad tog det mesta av äran. Han skrev en massa men kunde inte dom grundläggande ekvationerna för konstruktion av flygplan han körde trial and error systemet men det blir ju krasch och laga och svårt att utvärdera om man inte kan aerodynamikens grunder.
Affe jag har läst allt som du skrivit om monteringen av servot men jag är inte lika duktig som dej på det praktiska och sen måste jag alltid hålls utomhus så jag klarar inte monteringen annars skulle jag med glädje ge 5000 för att få dit servo men helst inte el utan original.
Fick idag veta att jag ska på operationsbordet 1,5tim för att fixa vänster hand och sen blir det gips osv....
Men det blir augusti september så lite semester blir det väl för tandläkaren har bokat 2 dagar i juli.
Jo jag är alltid negativ men jag kommer ändra mej direkt när jag får en vettig orsak.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Läs under "fortsatt renovering" och se hur jag monterade en originalservo. Lite jobb men värt varenda timmas arbete. Kostade inte heller en förmögenhet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Affe jag har läst allt som du skrivit om monteringen av servot men jag är inte lika duktig som dej på det praktiska och sen måste jag alltid hålls utomhus så jag klarar inte monteringen annars skulle jag med glädje ge 5000 för att få dit servo men helst inte el utan original.

Var bara lite knöligt innan man fattade den engelska som monteringsanvisningarna var skrivna på. Sen gick det lätt och du klarar det också. Stog ute på gården och monterade den och gjorde det men du vill ju ha el. El och hydralservo har ju samma funktion. Fördelen med el är den är steglöst justerbar. Så man åker på landsväg sätter den för trögare och i stan lättare servopåverkan. Ingen olja eller remmar och hydralpumpar. Motorn behöver inte heller vara igång om man t.ex lite skall flytta bilen i ett garage. Elservo monteras också idag som standard i många nya bilar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack Affe, tyvärr är min fysiska status just nu i det läget att sånt måste lejas bort och då kostar det massor. Har inga problem med språket eller det tekniska det är själva arbetet med skador i nacke och hals som inte fungerar.
Skulle gärna ge 10.000 för att få ett servo i bilen men sånt går knappast att lämna in till någon.
Har haft elservo i personbil och gillade inte det men det berodde nog mest på kvaliteten då.
I teorin är säkert elservo överlägset man kan ställa alla parametrar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja nu har det äntligen blivit lite gjort på bilen.
Har monterat en ny tank 30l istället för den gamla på 70l, den blev enklare att montera och jag kunde göra jobbet själv.
Gjorde en ram av brädor runt hålet den gamla satt eftersom jag trodde att det fanns skador i golvet men så var inte fallet men jag var tvungen att få ner tanken lite så att slangarna skulle gå fria under luckan.
fick skarva ett par stycken slangar alla var ju avslitna. En gick ju bakom kylskåpet och det vet jag fortfarande inte hur man får ut, men det gick att komma åt den genom ventilationen bak.
Gjorde en skarv där men kunde dragit ny slang men svårt att komma åt den gamla i skåpet under tvättstället.
Tanken hänger i fyra kraftiga öglor som är skruvade genom brädorna och in i glasfiber - plywood sandwichen som golvet består av.
Satt fast den med spännband så det tar ingen tid att lossa om man vill göra om något.
Satt dit en kulventil som avtappning satt dit en stång som kommer ut precis under fotsteget i dörren bara att böja sej ner och dra så öppnas den, mycket enklare en den gamla som satt vid golvet under en hylla längst in i ett skåp där dörren öppnade sej åt fel håll, -hur tänkte de där?
Har tagit bort slangen som gick från en t -koppling från utblåset på trumavärmaren.
Ska se om jag inte kan använda den värmen inne i bilen istället tänker inte vara ute i en massa minusgrader.
Jag pluggade hålet under med hjälp av en sittplatta som isolering och en bit plywood och en massa sikaflex istället för skruv.
Det jag funderar mest på nu är vad den lilla backventilen har för funktion?
Den läcker i backvägen och är avbruten, den sitter på övre delen av vattenvärmaren efter en T-koppling där den ena går till tvättställ och diskbänk den andra går via backventilen ut i en slang under bilen.
Det brukar rinna vatten där om pumpen är på så jag använde skaftet på en tandborste och pluggade slangen för att inte bli av med vattnet när det var tryck, men när man hade vattenvärmen på så blev slangen mjuk och pluggen släppte.
Det som är där nu verkar inte original eftersom det är vanlig tryckluftslang. Så det måste jag laga!
Nästa steg blir startmotorn som jag ska byta själv hoppas jag efter Big Spenders beskrivning.
 

Bilagor

  • SAM_0433.JPG
    SAM_0433.JPG
    4,7 MB · Visningar: 17
  • SAM_0434.JPG
    SAM_0434.JPG
    4,7 MB · Visningar: 18
  • SAM_0435.JPG
    SAM_0435.JPG
    4,6 MB · Visningar: 18
  • SAM_0436.JPG
    SAM_0436.JPG
    5 MB · Visningar: 16
  • SAM_0437.JPG
    SAM_0437.JPG
    4,4 MB · Visningar: 15
  • SAM_0438.JPG
    SAM_0438.JPG
    4,4 MB · Visningar: 20
  • SAM_0439.JPG
    SAM_0439.JPG
    4,3 MB · Visningar: 16

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Härligt att se, ska göra allt jag kan för att komma ifatt dig innan semestern men urk vad tiden går fort nu...:)

Rörande backventilen, den sitter på varmvattensidan efter vad jag förstår eller?

Normalt har man en övertryckventil där ifall pannan skenar, så om den läcker skulle jag tro att den är trasig.

Se denna bild från vår MIN:D bil.

till höger ser du ett t-kors och följer du slangen som går ned till golvet ser du lite klammer och en övertrycksventil.

Den med rött vred på är för att tömma beredaren.

I detta utrymme där värmaren även sitter är det tokhett normalt då fläkten inte orkar transportera bort all värme när man kör på gas så jag har en liten datafläkt som pytsar in värmen i högskåpet där vi har pläxor mm, det sitter även en 5 watts glödlampa i serie som sänker farten och strömförbrukningen ned till 0.1 A. Skulle gå med en FET transistor också såklart :D:D:D
 

Bilagor

  • DSC_0793.JPG
    DSC_0793.JPG
    2,7 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack!
Jag tycker också det borde vara en övertrycksventil men på min är det en pil och det går att blåsa obehindrat åt ena hållet men trögt åt det andra i backriktningen.
Jag misstänker starkt att någon bytt den och inte fattat funktionen och satt dit något som är fel, har ju upprepade gånger sett att någon som kopplat hellre än bra så det förvånar mej inte.
Ska försöka hitta rätt ventil finns kanske hos Kama.
Har inte hittat någon avtappning av värmaren förmodligen används den som avtappar efter pumpen fast den sitter vid vattentanken efter pumpen
I min bil blir det inte särskilt varmt i värmarutrymmet men jag har ju hela garderoben ovanför med bara en skiva med hål i emellan.
Jag har startmotorn och byte av olja i motor och växelåda och byter nog filter också eftersom det kanske finns skräp där som släppt från tanken efter bensinen.
Sen borde det bara vara att packa och åka någonstans där det är skapligt väder.
Verkar om man tittar på väderkartan som det bästa vädret är i närheten där jag bor för det mesta.
På biltema finns det en regulator som reglerar ner från 12v superliten sitter direkt på en tunn kabel och två små tryckknappar för upp och ner, men en glödlampa fungerar bra jag brukar använda glödlampor som motstånd och då händer det inte mycket vid kortslutning utom att lampan lyser starkare.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack!
Jag tycker också det borde vara en övertrycksventil men på min är det en pil och det går att blåsa obehindrat åt ena hållet men trögt åt det andra i backriktningen.
Jag misstänker starkt att någon bytt den och inte fattat funktionen och satt dit något som är fel, har ju upprepade gånger sett att någon som kopplat hellre än bra så det förvånar mej inte.
Ska försöka hitta rätt ventil finns kanske hos Kama.
Har inte hittat någon avtappning av värmaren förmodligen används den som avtappar efter pumpen fast den sitter vid vattentanken efter pumpen
I min bil blir det inte särskilt varmt i värmarutrymmet men jag har ju hela garderoben ovanför med bara en skiva med hål i emellan.
Jag har startmotorn och byte av olja i motor och växelåda och byter nog filter också eftersom det kanske finns skräp där som släppt från tanken efter bensinen.
Sen borde det bara vara att packa och åka någonstans där det är skapligt väder.
Verkar om man tittar på väderkartan som det bästa vädret är i närheten där jag bor för det mesta.
På biltema finns det en regulator som reglerar ner från 12v superliten sitter direkt på en tunn kabel och två små tryckknappar för upp och ner, men en glödlampa fungerar bra jag brukar använda glödlampor som motstånd och då händer det inte mycket vid kortslutning utom att lampan lyser starkare.
Pil ska det nog vara och den ska peka utåt gissningsvis men när du blåser i pilens riktning så ska inget hända, ej heller åt det andra hållet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är faktiskt en backventil!
Förmodligen din också efter mycket forskande har jag kommit fram till att den används till att få in luft i värmaren när man ska tömma vattnet för att värmaren inte ska frysa.
Jag skulle lika gärna kunna plugga den eftersom jag brukar öppna kranarna när jag tömmer men eftersom de går utmed golvet finns det ju risk att det blir ett vattenlås.
Jag har beställt en ny nu.
Om värmaren skulle vilja koka så tror jag det finns säkerhetsanordningar i den som stoppar det.
Ventilen som sitter i golvet har tydligen en funktion som gör att den kan öppna vid högt tryck via membranet det är den enda ventilen som jag har.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är faktiskt en backventil!
Förmodligen din också efter mycket forskande har jag kommit fram till att den används till att få in luft i värmaren när man ska tömma vattnet för att värmaren inte ska frysa.
Jag skulle lika gärna kunna plugga den eftersom jag brukar öppna kranarna när jag tömmer men eftersom de går utmed golvet finns det ju risk att det blir ett vattenlås.
Jag har beställt en ny nu.
Om värmaren skulle vilja koka så tror jag det finns säkerhetsanordningar i den som stoppar det.
Ventilen som sitter i golvet har tydligen en funktion som gör att den kan öppna vid högt tryck via membranet det är den enda ventilen som jag har.
Så kan det absolut vara, bra forskat:)

Ska sitta en backventil på tillförsel till beredaren också så att inte trycket går ut bakvägen.

Inne i värmaren finns det bara elektronik som styrs av "termostaten", lägger den av så kan det blir varmt värre.

Ifall du har avgasrör på sidan av husbilen skall du ha ett lock på när man ej använder den i syfte att stoppa smuts att komma in i den, min la av för något år sedan och jag fick öppna den och där fanns det massor med löv och dessa blockerade tillslut gnistan:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det sitter en plåt på sidan av bilen vid värmaren jag antar att det är den du menar, men det är ju en plåt med små hål i så den borde vara skyddad.
Aldrig haft problem annars med varmvattnet, använde det bara när jag duschade eftersom jag tyckte det kändes bättre än en offentlig dusch på camping där man skulle gå mer eller mindre blöt till bilen.
Idag ska jag försöka få upp framänden på ramper brukar vara svårt de vill gärna glida iväg, sen blir det startmotorbyte vilket jag inte ser fram emot hoppas de små m7 inte går av, fattar inte hur man tänkte när man satt så små udda skruv, men jag antar att det är samma på bensinmotorn där startmotorn har halva effekten.
Är nog bättre att jag gör själv än att någon verkstad tar mutterdragaren och har sönder det hela sedan blir det väntetid och en dyr räkning.
Så ännu en dag med slit och släp liggandes på rygg och jobbar obekvämt, fick ta värktablett igår nacke och axeln är inte bra och blir förmodligen inte bättre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När jag tittade efter så var det ju ett plastgaller det står truma på och två hål in ett övre och ett undre, kunde inte se något skräp där har väl kört så fort att det blåst bort.
Bytte startmotor idag var jobbigt man har ju dåligt med verktyg som går att använda inte ens en ordentlig hylsnyckelsats.
Jag dränkte ju startmotorn med wd40 ett antal gånger i spanien, fick loss bultarna med en vanlig lednyckel 10-11.
Den nya startmotorn kärvade gängorna nästan mer än den gamla men antar att det ska vara så som låsning.
Det var exakt samma fabrikat och märkning som den jag satte dit.
fick inte dit värmeskölden den var trasig i samtliga fästen den satt på en skruv bara.
När jag startade så gick den igång direkt och ett vinande ljud hördes när den startat, mycket högre varv än tidigare, förut lät den mer som 6volt motor.
Tog några timmar inte svårt bara jobbigt att skruva uppåt en massa varv på kärvande pinnbultar, jobbigt att lyfta motorn med en hand och få gängorna att ta.
I morgon blir det oljebyte, växellådan har jag aldrig bytt olja i förut, räcker det att ta bort den bakre pluggen och tappa genom diffen eller måste man lossa bägge?
Sen är ju problemet att få i den nya oljan reservhjulet och luftrenaren måste bort för att komma ner till växellådan.
1,6liter står det och JANKRO har ju skrivit detsamma antar att det är totalt i hela lådan, sen gäller det att mäta amerikanerna envisas ju med att inte använda litermått på flaskorna, på något sätt får jag känslan av ett land som inte hänger med i utvecklingen fattigt och eländigt jämfört med hemomkring.
Har beställt myggmedel som sir Maclean förespråkar hittade på Ebay, för finns det något värre än att ligga i en husbil med osynliga myggor som låter överallt, man vill ju kunna ha dörren öppen på sommaren, har nytta av den hemma också.
På kreta var myggorna jättegiftiga och varken hördes eller syntes men man fick ju väldiga problem av myggbetten.
Börjar känna att man anar ljuset i tunneln och att man är på G.
Måste bara fastställa färdriktning.

Gamla startmotorn svart av kopplingsdamm.
 

Bilagor

  • SAM_0442.JPG
    SAM_0442.JPG
    4,2 MB · Visningar: 11
Toppen