• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det var under mitt skruvande i somras jag fick ratten fel pga at jag skruvade på höger P.ände. Gav upp betalade 1000kr och fick en bil som ratten fortfarande stod fel på men som gick något bättre. Vet inte vad man egentligen justerade??
eftersom jag nu ser pga. däckens förslitning att det står toe in ska jag försiktigt justera lite i taget, justera ut höger p-ände så att jag förhoppningsvis får noll eller lite plus eftersom jag misstänker att framhjulsdriften drar hjulen mot minus.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det var under mitt skruvande i somras jag fick ratten fel pga at jag skruvade på höger P.ände. Gav upp betalade 1000kr och fick en bil som ratten fortfarande stod fel på men som gick något bättre. Vet inte vad man egentligen justerade??
eftersom jag nu ser pga. däckens förslitning att det står toe in ska jag försiktigt justera lite i taget, justera ut höger p-ände så att jag förhoppningsvis får noll eller lite plus eftersom jag misstänker att framhjulsdriften drar hjulen mot minus.
Än en gång, du kan inte få ratten rak genom att skruva på en P-ända, det enda du rör då är toi-in eller out, du skriver - men vad är minus är toi-in - så perkar hjulen isär och är tou-out - pekar hjulen ihop, och det omvända.

Ska du få ratten rak ska du nog lämna in bilen, det fixa dom för en liten slant och det går snabbt på en verkstad men du måste såklart tala om att ratten ska stå rakt till verkstaden, annars fixar dom bara hjulinställningen som inte har något med ratten att göra, du vill ha en rattinställning :)

Vart slits däcken, ytter eller innerkant?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan, jag håller på att byta det mesta i framvagn och styrning som inte redan är utbytt som jag nämnde tidigare och återkommer med lite bilder senare.

Du har ju problem med stabiliteten, och det verkar ju som toe inte står rätt än trots verkstadsbesöket även om det också kan vara något annat som bråkar för dig.
När allt är bortplockat (även kuggstången) så finns det vissa mått på styrstagen/P-ändarna som man skall ställa in som grund, sedan finns det ett mått som säger att kuggstången står i mitten som man utgår från när man sedan finjusterar toe.
Sedan ställer man ratten rätt genom att ställa splinesen i "kardanknuten" på styrstången i ett bra hack.
Står ratten lite snett då så kan man ju kompensera med lite olika justering på P-ändarna vid inställningen. Råkar man få ratten lite för sned ändå så kan man lossa ratten och och flytta den så nära rak som möjligt på sina splines innan justeringen av P-ändarna för att allt annat är ju i närheten av noll.

Det är ju tyvärr svårt att veta om din kuggstång står i mitten när ratten står rakt, eller om ratten är flyttad någon gång, eller om knuten är utbytt. För att kolla det så måste damaskerna bort och utstick på kuggstången mätas.
Men det har ingen större betydelse i o. f. Om det är inom rimliga gränser så gör det inte så mycket om man har lite mer utslag åt något håll.
Skall man komma rätt med ratten utan att böka från grundinställning med exakt centrerad kuggstång, så borde enklast vara att först ställa in toe så man vet att det står rätt, och kanske då försöka att vrida på det styrstaget som drar ratten åt rätt håll, sedan flytta ratten några hack och förhoppningsvis komma rätt med den. Ligger den fortfarande lite fel för att inget hack får den rak så får man avsluta med en finjustering på styrstagen/P-ändarna.
Lossa muttrarna och vrid in den ena lite och vrid ut den andra exakt lika mycket för att inte sabba teo-inställningen, men ändå vrida ratten till rätt läge.

Man kan ju även rikta upp ratten bara genom att vrida mycket men lika mycket på båda P-ändarna i stället för att flytta på rattens splines.

Styrning.JPG

(Ett helt gängvarv på ett styrstag ändrar toe ca 3 m.m. kan kanske vara bra att veta.)

Hoppas det inte blev rörigt utan bilder :oops: M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

JANKRO. Fin och åskådlig bild. Den högra drivaxel är längre och rak fram till samma punkt som den vänstra börjar, ungefär där går den igenom ett hål klätt i gummi, vad fyller det för funktion och vad blir effekterna av om detta gummi är slitet?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När jag jobbade på bilverkstad och bytte lite delar i framvagnen så fick jag ibland justera ratten. Gjorde så här. Lossade ratten och föste den lätt med muttern. Körde ut på Skånegatan i Göteborg med lös ratt. Var det fel så stannade jag mitt i trafiken och flyttade ratten ett splines. En bil blev bakom mig blev irriterad och hängde sig på signalen. Jag hade just då ratten lös och blev så förbannad så jag gick ut med ratten i näven dkällde på gubben. Detta är helt sant men tänkte på det då diskussionen kom upp i tråden. Bara en kommentar och ett roligt minne. :) Till saken hör att vår verkstad låg precis i anslutning Skånegatan och användes ofta för provkörning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När jag jobbade på bilverkstad och bytte lite delar i framvagnen så fick jag ibland justera ratten. Gjorde så här. Lossade ratten och föste den lätt med muttern. Körde ut på Skånegatan i Göteborg med lös ratt. Var det fel så stannade jag mitt i trafiken och flyttade ratten ett splines. En bil blev bakom mig blev irriterad och hängde sig på signalen. Jag hade just då ratten lös och blev så förbannad så jag gick ut med ratten i näven dkällde på gubben. Detta är helt sant men tänkte på det då diskussionen kom upp i tråden. Bara en kommentar och ett roligt minne. :) Till saken hör att vår verkstad låg precis i anslutning Skånegatan och användes ofta för provkörning.
Han måste ha förstått att du stannade ibland då ratten var lös:D:D:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Affezell det där måste vara en riktigt rolig historia så här efteråt!!
Jag har gjort sammanlunda på en gammal tvåtakts saab
körde rakt fram och stannade och ryckte loss ratten och satte den rätt efter ett byte av knut.
Jag är den fegare sorten som stannar först. Sen fanns det om jag minns rätt en liten sladd som man var tvungen att få dit för att tutan skulle fungera.
Eftersom jag själv åstadkom problemet med rak ratt i höstas så vet jag ju var felet med rak ratt kommer ifrån skruvade på både höger och vänster Pstag då.
Mycket fint beskrivet JANKRO rakt efter skolboken som jag lärt mej och en bra bild som hjälper mitt huvud att förstå. 3 Millimeter/varv var ett bra tips.

Jag vet att man måste vara försiktig med att ställa på p-änden och sen kompensera med ratten. Det finns ju en vits med att styrstagen är vinklade nämligen ska det inre hjulet styra mer än det yttre vid en kurva.
Men det ska mycket till för att man ska få det så fel då gäller det en stor reparation och någon som inte kan jobbet.
Ska bli intressant att följa ditt jobb särskilt justeringen av styrväxeln eftersom det är där jag misstänker problemet kan sitta.
Men jag har även en tanke att Pilote1 kan ha rätt när han påpekar inre knuten kan vara glapp.
Den byttes på min Caddy då jag fick ett tips om att den inte var ok, det var inget fel bara en okunnig besiktare. Så jag litar inte på att besiktningen ska hitta mina fel annars hade det var billigt att besikta och få ett bra svar där, även om det gamla gänget där hjälpt mej genom åren.
Det som jag tror kan vara orsaken är att min styrväxel kommer från skroten tagen från en något yngre bil, var den ok från början?
Vem har monterat och ställt in alla hjulvinklar eller bara skruvat dit den?
Misstänker att detta gjort att den i långliga tider stått hos säljare och sålts vidare av de sista ägarna. En bil som man inte känner att man kan lita på skapar en dålig känsla.
När jag körde hem den så var den så dålig att jag bara var glad att få hem den. Men jag har fixat det mesta över tiden. Och nej jag provkörde inte innan jag köpte, var lite rädd att köra så stor bil och redan i första kurvan så höll det på att gå galet ingen servo massor med varv på ratten.
Och den går otroligt mycket bättre nu än när jag köpte den på alla sätt.
Det som gör att jag inte kastar in handsken och byter till något annat eller skaffar mej en bra personbil och flyger charter är ju att boendet är så bra allt fungerar ju bortsett skadorna som jag fixar till på något sätt.
Det är ju som ett andra hem.

Jag tror att en del av oss som hålls med gamla husbilar inte enbart gör det pga. ekonomin utan för att vi verkligen trivs med våra gamla bilar och vet att de går och blir det problem kan vi ta fram verktygslådan och fixa det .
Sen är ju bodelen oftast mycket trevligare än i nya bilar.
Hade man bara en lokal att rulla in bilen i när man ska jobba istället för att ligga på marken då skulle ju allt vara perfekt, har ju funderat på ett tält men det blir inte billigt och mörkt en byggnad blir ju stor och kräver förmodligen byggnadslov och ritningar.
Tänk om man kunde tippa omkull bilen på sidan vad lätt det skulle gå att meka då, skulle bara krävas ett parasoll mot ev. regn.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja tänk så man höll på. Jobbade på en bilelektrisk verkstad och där ingick ofta att åka ut med starthjälp under vintern. Gamla WV bubblor hade ofta problem med bränsleröret beläget i tunneln som växelarmen går i till motorn bak. Chefen hade en speciallösning på att tina upp ett fruset rör. Han tog ett par starkablar mellan sin bils batteri(6V). Anslut ena klamman fram till bränsleröret under fram tanken och andra kabeln bak till bränsleröret vid pumpen och la näven på röret och kände så att det blev lite varmt, röret tinat och problemet löst :):)
Detta är sanning under det glada -62 till -65 talet och absolut inget påhitt. Så jobbade man på en bilelektrisk verkstad.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Men på den tiden fanns kunskap!
Känns inte roligt att när man befinner sej på en verkstad prata ett språk man inte förstår Svenska
Och en terminiologi man trodde var självklar i yrket att förklara saker man tror är självklar men som gammal lärare ser man att de inte fattar någonting.
Jag har ju sett utbildningen lite från insidan från ren katastrof till ganska bra tills,de där kommer inte få jobb.
Lämnar ogärna bilen på verkstad specellt om de har anställda det ska helst var enmansfirmor som kan sitt jobb annars blir de inte kvar.
Saknar de gamla verkstäderna där folk kunde sitt jobb.
Det man med stigande ålder funderar över är det likadant på sjukhuset?
Jag väntar på svar för en handoperation sist fick jag vänta så länge att jag har problem med lillfingret..
Men den som ska göra jobbet litar jag på och hoppas att han inte ska gå i pension innan.
Precision vi nära 65 säjer en del ingen skakning alls. Hoppas jag hinner.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

JANKRO. Fin och åskådlig bild. Den högra drivaxel är längre och rak fram till samma punkt som den vänstra börjar, ungefär där går den igenom ett hål klätt i gummi, vad fyller det för funktion och vad blir effekterna av om detta gummi är slitet?
-----------------------------------------------------
Hejsan, bilden är kanske lite för mycket förenklad, för hela bilen fattas ju :D, och med det vad som finns vid skarven på drivaxeln.

Växellådan sitter ju på vänstersidan. och då behövs naturligtvis en längre drivaxel till högersidan.
Det finns en hel del skrivit om att drivaxlar skall vara lika långa för att att bilen inte skall dra snett vid acceleration och motorbroms. Så första delen fram till klumpen är fejk förlängning av växellådan kan man säga. Klumpen på mitten är en alltså en drivknut lika som den som sitter direkt vid växellådan på vänstersidan. Vid klumpen sitter också ett stödlager i en hållare så på det sättet blir båda drivaxlarna lika långa och skall då inte ställa till några överraskningar.

Här ser du stödlagret (röd pil), och som syns från det lagret så är drivaxlarna lika och lika långa på båda sidor med en drivknut på var sida om axeln, inre och yttre drivknut.
PICT0194-400.jpg

Här är hållaren på motorn till stödlagret. Det bortre hålet som syns i växellådan är där man stoppar in drivaxeln som då når fram till stödlagerhållaren.
PICT0203-400.jpg

Fotot är ett par år gammalt men alla delarna är nyrenoverade förutom styrningen som jag pysslar med just nu i år.
PICT0200-400.jpg

Det finns bilar som inte har stödlagret utan bara en lång drivaxel på högersidan. Det verkar också funka bra, i alla fall med de motorstyrkor och hastigheter som en gammal Ducato kan åstadkomma :p:. Bror Axelson lär ha den varianten utan några problem.

M.v.h. JANKRO

Ps. Om gummit är slitet och trasigt så kommer det in smuts och damm i drivknuten samt fettet brukar stänka ut. Då brukar det inte ta så lång tid innan knuten går hädan tyvärr.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

-----------------------------------------------------
Hejsan, bilden är kanske lite för mycket förenklad, för hela bilen fattas ju :D, och med det vad som finns vid skarven på drivaxeln.

Växellådan sitter ju på vänstersidan. och då behövs naturligtvis en längre drivaxel till högersidan.
Det finns en hel del skrivit om att drivaxlar skall vara lika långa för att att bilen inte skall dra snett vid acceleration och motorbroms. Så första delen fram till klumpen är fejk förlängning av växellådan kan man säga. Klumpen på mitten är en alltså en drivknut lika som den som sitter direkt vid växellådan på vänstersidan. Vid klumpen sitter också ett stödlager i en hållare så på det sättet blir båda drivaxlarna lika långa och skall då inte ställa till några överraskningar.

Här ser du stödlagret (röd pil), och som syns från det lagret så är drivaxlarna lika och lika långa på båda sidor med en drivknut på var sida om axeln, inre och yttre drivknut.
Visa bilaga 123193

Här är hållaren på motorn till stödlagret. Det bortre hålet som syns i växellådan är där man stoppar in drivaxeln som då når fram till stödlagerhållaren.
Visa bilaga 123191

Fotot är ett par år gammalt men alla delarna är nyrenoverade förutom styrningen som jag pysslar med just nu i år.
Visa bilaga 123192

Det finns bilar som inte har stödlagret utan bara en lång drivaxel på högersidan. Det verkar också funka bra, i alla fall med de motorstyrkor och hastigheter som en gammal Ducato kan åstadkomma :p:. Bror Axelson lär ha den varianten utan några problem.

M.v.h. JANKRO

Ps. Om gummit är slitet och trasigt så kommer det in smuts och damm i drivknuten samt fettet brukar stänka ut. Då brukar det inte ta så lång tid innan knuten går hädan tyvärr.
Hej, det är ingen damask som är trasig utan kan det vara så att min bil inte har stödlager. Och där stodlagret ska sitta(mittersta bilden) finns en "gummibeläggning" i hålet där man fäste lagret i motorn, det är detta gummi jag fundera på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ahaa.... På det viset mlaajanen, jag har tyvärr aldrig meckat med en sådan konstruktion med lång drivaxel.
Det är nog bäst om någon med erfarenhet av en sådan drivaxel ger ett utlåtande.
Exempelvis Bror Axelson :p:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Bror hann skriva några minuter före mig så jag överlåter frågan :).
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När jag jobbade på bilverkstad och bytte lite delar i framvagnen så fick jag ibland justera ratten. Gjorde så här. Lossade ratten och föste den lätt med muttern. Körde ut på Skånegatan i Göteborg med lös ratt. Var det fel så stannade jag mitt i trafiken och flyttade ratten ett splines. En bil blev bakom mig blev irriterad och hängde sig på signalen. Jag hade just då ratten lös och blev så förbannad så jag gick ut med ratten i näven dkällde på gubben. Detta är helt sant men tänkte på det då diskussionen kom upp i tråden. Bara en kommentar och ett roligt minne. :) Till saken hör att vår verkstad låg precis i anslutning Skånegatan och användes ofta för provkörning.

Så kunde man antagligen göra förr i tiden. Usch vad man bar sig åt på den tiden som var 1962 :):)

Intet nytt under solen, Affe :msn_weird:

[YOUTUBE]2SGcTzX8uXQ[/YOUTUBE]
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Justera to in är ganska lätt, om man nu ställer ratten i mittenläge gå ut kolla däck sidans fram och baksida klockan 9 o 3, 9är framåt och 3 är mot bakaxeln på framhjulet mot hur det skymmer mot bakhjulet står rattvinkelen fel så ser du inte bakhjulet i vinkel på ena sidan ,eller sidan på husbilen justera på den sida eller däcket du inte ser,ta sedan en juster stång (typ gardin stång som du kan justera längd) mät insidan av däck sidans framkant mellan framdäckens framkant kl9 mot baksidan kl3 då skall det vara ca 2-mm skilnad kl 3 alltså bakom hjulsidan eller kom till tjörn så hjälper jag er, ,eller ring ,,mvh håkan ps jag ser det på håll framför bilen om det är fel (yrkes skada)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Den 1/1 2017 blev jag påkörd bakifrån, 4mån senare 1/4 gick ledstången av i mitt hus och jag ramlade med huvudet före i trappen.
Två trasiga tänder som är ganska bra lagat med plast en fraktur i vanster axel sydd med fyra stygn i pannan + div. skador. Riktigt ont i nacken men blev röntgad hade tur kunde legat totalförlamad, har inte så mycket minnen från den dagen fick en ordentlig smäll i huvudet.
Jag undrar om jag överlever detta året om det fortsätter, kan inte göra särskilt mycket och hela kroppen värker, men tack för alla tips.
Skulle gärna kolla hur det ser ut under min bil men då lär jag inte komma upp igen, jobbigt bara att skriva. Men jag läker fantastiskt bra som vanligt i min familj.
Det visade sig att ledstången hade en genomgående kvist där brottet inträffade och snedträ, sedan kom jag på att när man satt skivor på väggen hade man inte monterat ett fäste så den ostagade delen av ledstången blev väldigt lång. Förmodligen knäcktes ledstången när vi bar upp möbler till övervåningen.
Var tvungen att få gnälla lite de flesta har väl varit med om värre, men så fort värsta värken släpper så ska jag försöka komma igång med bilen.
Baklyktorna ska bytas och nummerskyltbelysningen.
Vatten tanken ska dit och slangarna flytta fram bo batteriet till under framstolen. Skruva en aning på höger P-ände sen så kan jag nog köra en tur. Plast skadorna kan jag ta lite vartefter.
Ställde aldrig av bilen så det är bara att köra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Verkar ta ett tag det här -komplikationer ögonen nästan igensvullna öronen ordentligt svullna, men det verkar släppa. Konstigt mådde ju bättre för ett par veckor sedan.
Det hela började dagen efter jag tog bort stygnen på vårdcentralen, jag kan inte helt utesluta en infektion såg en vit prick vid syningen som blödde när jag tryckte på den dagen efter.
Farligt att gå till sjukhuset folk dör ju där hela tiden.:wideeyed:
 
Toppen