• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Peter du har säkert rätt min tank var inte isolerad men inklädd i plywood avloppsventilen satt ju utsatt för kalluft.
Värmaren var inte på och jag hade ett täcke mellan boutrymme och hytt så det var riktigt kallt när man stannade ibland, det var is i norra spanien och snö i delar av frankrike var ju på lite hög höjd ibland. När jag kom in i tyskland var det snöoväder men det lade sig, men då hade ju påkörningen gjort att slangarna slitits av så avloppet var bara att glömma.
Så man kan klara sig utan en massa värme om man inte ska vara ute i en massa minusgrader jag är inte mycket för självplågeri och för gammal för att ensam utsätta mej för dylikt.
Klarar jag några frostnätter så är det ok längre sträcker sej inte mina ambitioner.
Vid problem kan jag lätt hänga på en spillvattenlunga den tror jag är bättre på camping för då slipper man köra och tömma, ganska knepigt på vissa ställen men förmodligen inte i sverige där allt är så välordnat??
Med avloppspumpen kan jag ju tömma några liter på en gata med avloppsbrunn, är ju bara vatten blandat med diskmedel eller tvålvatten.
En del har tydligen en kvarn från toaletten och tömmer det i avloppen men det måste vara helt fel dagvatten avloppen ska inte ta emot sånt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om det behövs så mycket som upp till ett kvarts varv för att korrigera kursen så borde nog bilen stå tills det är fixat. Jag tycker det låter lite farligt & när man läser vad du skriver så låter det som att du är av samma åsikt.
Det kan inte vara så att styrväxeln är lite sliten? Om det är på detta viset så borde det märkas ett glapp som ökar ju närmare fullt rattutslag du kommer. Orsaken är att kuggstången är bomberad. Vissa äldre styrväxlar hade en ställskruv så att man kunde öka pinjongens tryck mot kuggstången. På vissa växlar satt den utvändigt vid pinjongen & på vissa satt den under locket på pinjongens ändsida (mitt emot styrstången).

Bennie
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det kan omöjligt vara ett kvarts varv glapp, och om det är styrleder som är glappa borde det upptäckts av bilprovningen.

Bennsan: Det är nog styrsnäckor du tänker på som man kunde justera lite på inte kuggstångsstyrningar.

Jag tror att det helt enkelt är så en lastbil från den tiden reagerar i kombination med de däck och stötdämpare bilen har idag.

Börja med det enklaste, nya riktiga sommardäck, texGoodyear Cargo G26 185/75 R 14 C 102/100R

http://https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1059475

Sedan ska du nog riva ned fjädringen fram som tidigare nämnts och byta fjäderbenslagren samt kanske dämparna när du ändå har allt nere och innan du kostar på en hjulinställning.

Viktigt att tänka på är att detta inte är en lastbil utan en husbil, dvs den går med full last jämt så du måste påtala detta för din biltillbehörsfirma, se nedan där man listar de som är avsedda för lastbilar ej husbilar. Samma sak gäller mycket annat, bromsar hjullager mm mm

Reservdelskatalog AD Bildelar > Reservdelar

https://www.autoexperten.se/reservdelar/?page=1&sort=recommended&categories=1491
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

"Bennsan: Det är nog styrsnäckor du tänker på som man kunde justera lite på inte kuggstångsstyrningar."

Jodå jag menade verkligen kuggstångsstyrningar. Jag jobbade en period med utveckling av ett nytt styrservo till Volvo. Vi gjorde då jämförande prov med konkurrerande styrservon bl.a CamGear & Honeywell som hade ställskruv.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om jag blir omkörd av en lastbil i hög fart de kan ju köra över hundra ingen verkar kolla, så sticker framänden iväg åt ena hållet sedan när den nästan är förbi styr den åt andra hållet och för att hålla den någorlunda rakt blir det ca 1/4 varv på ratten totalt. Bruka släppa av gasen, skullejag hålla ratten still blir det krock med lastbilen eller diket, så det är ganska spännande ibland och man måste vara på helspänn.
När den står still och i långsam fart följer den styrningen, har tittat på hjulen och rört på ratten och det följer med bra när jag står still dock är det en fjädrande känsla i styrningen som en gammal styrsnäcka.
Och jo det ska gå att justera men jag vet ju inte om det gäller just den jag har.
Styrsnäckor har jag justerat flera gånger med bra resultat även använt en list med spik för att ställa toe in.
Jag får undersöka lite mer när det blir varmare ute, prio ett är baklysen och vattentank slangar och sånt.
Blev väl för van vid att köra caddy den gick ju spikrakt bra när man blir bländad i mörkret på husbilen blir det svårare eftersom jag ofta måste korrigera kursen och när man inte ser vid möte blir det jobbigt, tur man sitter högt upp.
Det är därför jag tror att bilen är feljusterad i caster känns som den är baktung sånt vet väl ni som lastat för mycket på en vanlig gammal personbil helst med snäckväxel och körde något tungt därbak och det var långt överhäng.
Ratten går väldigt lätt och bilen ålar sig fram a la vw 1600 kombi med full last och motorn bak.
Den går ju så mycket bättre nu när vikten är minskad bak, kanske skulle ha batteriet under framstolen? Inte så svårt att flytta, bara dra om ett par kablar som skulle behöva bytas i alla fall.
förare och tank toalett och batteri sitter på vänstersidan.
Jag misstänker alltså ett konstruktionsfel som påverkar en del bara att titta på sidovyn så ser man att det ser konstigt ut men jag har ståhöjd bak så boendet är bra och kör man inte över 90 så går det bra för det mesta.
Låter dock på er som att det inte är normalt beteende på en husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om jag blir omkörd av en lastbil i hög fart de kan ju köra över hundra ingen verkar kolla, så sticker framänden iväg åt ena hållet sedan när den nästan är förbi styr den åt andra hållet och för att hålla den någorlunda rakt blir det ca 1/4 varv på ratten totalt. Bruka släppa av gasen, skullejag hålla ratten still blir det krock med lastbilen eller diket, så det är ganska spännande ibland och man måste vara på helspänn.
När den står still och i långsam fart följer den styrningen, har tittat på hjulen och rört på ratten och det följer med bra när jag står still dock är det en fjädrande känsla i styrningen som en gammal styrsnäcka.
Och jo det ska gå att justera men jag vet ju inte om det gäller just den jag har.
Styrsnäckor har jag justerat flera gånger med bra resultat även använt en list med spik för att ställa toe in.
Jag får undersöka lite mer när det blir varmare ute, prio ett är baklysen och vattentank slangar och sånt.
Blev väl för van vid att köra caddy den gick ju spikrakt bra när man blir bländad i mörkret på husbilen blir det svårare eftersom jag ofta måste korrigera kursen och när man inte ser vid möte blir det jobbigt, tur man sitter högt upp.
Det är därför jag tror att bilen är feljusterad i caster känns som den är baktung sånt vet väl ni som lastat för mycket på en vanlig gammal personbil helst med snäckväxel och körde något tungt därbak och det var långt överhäng.
Ratten går väldigt lätt och bilen ålar sig fram a la vw 1600 kombi med full last och motorn bak.
Den går ju så mycket bättre nu när vikten är minskad bak, kanske skulle ha batteriet under framstolen? Inte så svårt att flytta, bara dra om ett par kablar som skulle behöva bytas i alla fall.
förare och tank toalett och batteri sitter på vänstersidan.
Jag misstänker alltså ett konstruktionsfel som påverkar en del bara att titta på sidovyn så ser man att det ser konstigt ut men jag har ståhöjd bak så boendet är bra och kör man inte över 90 så går det bra för det mesta.
Låter dock på er som att det inte är normalt beteende på en husbil.
Det som händer när du blir omkörd är nog helt normalt och inget som man kan fixa med hjulinställning, däremot med däck och dämpare såklart kan man göra allt möjligt men det kräver nog sin insats!

Så du ska nog inte köra med än ca 90, husbilen är inte konstruerad för högre farter än så och varför plåga sönder den för några ynka km/t extra.

Och släpp inte gasen, där gör du ett fatalt fel.
Ska förtydliga texten ovan, varje gång man ändrar riktning eller fart så förflyttar tyngdpunkten sig, och det kan vara både bra och dåligt, oftast dåligt då bilen ändrar beteende.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När styrningen känns mjuk tror jag att bussningar i framvagnen är för mjuka. Visst kan däcken vara orsak också, men tror inte att glapp i styrleder är problemet, då skulle det kännas i ratten. Hade en äldre Frankia helintegrerad 530 som var slingrig. Vi bytte ett par bussningar till reaktionsstagen tror jag det hette. Stora runda gummi mellan brickor. Det och sedan Michelin så gick den riktigt bra faktiskt. Provat med att sänka däckstrycket bak?
Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag ska ta tag i framvagnen när jag fixat det mest akuta -bakvagnen med slangar och tank och baklysen, sen känns den körbar.
Ska handla en domkraft som klarar att hissa framvagnen, nu har jag en gammal 1 ton och sen har jag köpt ett par ramper som bakdelen av bilen står på nu.
Solen skiner men när jag gick ut så 5grader i skuggan det är för kallt.
Pilote1 du brukar alltid ha rätt ska undersöka knutarna de använde ingen skakmaskin på besiktningen. Fram har jag försökt kolla gummit i infästningen till stagen och de verkar ok. Tack än en gång för din hjälp under resan.
Såg från ett tidigare inlägg att man kunde ha en kulbult där som blir ganska stum.
Jag tror att när man bytte styrväxeln mot en från skroten blev något fel.
Jag framhärdar i att Caster måste justeras den förklaring jag fick från firman som ställde in framvagnen att de inte kunde justera den vinkeln köper jag inte, de hade debiterat 56kr för övrigt och det var en ny mutter på höger stag. De hade heller inte fått ratten rätt vilket jag själv skruvat bort innan jag lämnade in den. Jag fick papper på att inställningarna stod på marginalen.
Man har enl. pappren ställt toe in -1mm men det stämmer inte med bilden och jag ser på däcken att de är felslitna efter 900mil. Det är vänsterspalten som avses det lilla chassiet.
Jag tror att man måste nog hitta en bra verkstad som kan fixa inställningen om det visar sig att det inte finns något glapp någonstans.
Tyvärr så på en mindre ort verkar kompetensen vara dålig, jag har läst in mej på området för många år sedan men inte alla fattar hur och varför det ska vara på ett visst sätt.
Jag kan naturligtvis köra med bilen men jag vill köra komfortabelt och känna mej trygg och inte vara en stoppkloss.
Mlaajanen Jag tolkar det du skrev att det är normalt att inte köra fortare än 90 och att du har liknande problem, jag marchade vissa sträckor i spanien runt 100km verklig fart enl. flera gps då slipper man trycket från lastbilarna på motorvägen.
Jag upptäckte också att bilen blev ostadigare när man släppte av så jag försökte göra det när de bytt fil och fanns i backspegeln när de var bredvid var det sämre den blev mer ostabil.
Det värsta var de mindre bilarna med kapell, när de kom i minst 130 så blev det sån luftkudde och så snabbt att bilen flyttade sej minst en halvmeter i sidled oavsett vad jag gjorde.
Såg plastpelles roadmaster vingla till lite också ibland men var nog inte lika mycket på alerten som jag och den bilen går ju fint att köra 130 med mil efter mil 150 hk! Man gör ju hela europa på några dagar i vänsterfilen.
Jag kommer nog finnas i sverige under sommaren till vintern får det bli charter söderut.
 

Bilagor

  • Hjulinnstilling.jpg
    Hjulinnstilling.jpg
    88,7 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag skulle inte använda ordet problem för den effekter du nämner, iallfall inte att något är fel. Alla bilar drabbas av "sug" när en stor kör förbi tom flygplan:D

Jag hävdar bestämt att ingen konstruktör tänk sig att köra i 100 km/t med full last, bara tänk på däcken 185 mm breda samt 14 tum och 3 ton, prova att röra på ratten och se hur mycket däcken vrider sig vid statisk last då kan du sedan tänka dig vid dynamiskt last i 100 km/t!

Sänk farten och njut av körningen, den går kanonfint i 85-90, sliter minimalt på allt och drar minimalt med soppa, du förväntar dig mer än bilen klarar av tror jag map köregenskaper.

Självklart ska casterstaget justeras, är gummibussningarna slitna så rör sig vinkeln och även under belastning så ändras vinkeln därav att man på tex Alfor byter ut dessa mot kulleder vid bankörning.

Men igen, stötdämpare och däck, det är A och O för att få en bil att gå bra på vägen, det är inte billigt men antingen kör man lugnare och billigare eller kostar på och kör tuffare, finns ingen genväg.

Som sagt, glöm inte att det inte är vanliga dämpare, lager, bromsar mm utan förstärkta som gäller annars så blir det dåligt ändå, du såg mina länkar till ADbilder mfl?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Intressant läsning och ger plats för en del funderingar kring våra gamla lätta lastbilar. I första hand bilar före 1994.
Betänk att gamlingarna är tillverkade på ett gammalt sätt med alla infästningar i ramen till skillnad från senare bilar som har en s.k. subframe med moderna länkarmar och framför allt krägningshämmare.
Så här ser jag på vårt stölleprov.
Bilen tillverkad 1985 och modellen finns från 1980 till o med 1993 och tillhör stenålderstekniken.
Det nödvändigaste finns för att kalla den lastbil, att det sedan byggdes en husbilsdel på chassit är ju en annan historia. Avsikten med grundkonstruktionen var att bygga en hyggligt pålitlig transportbil/buss som fyllde grundkraven alltså att transportera saker o ting och ofta lätt last. Att det sedan blev en husbil och i vårt fall med en vikt utan tillbehör på 2600 kg att släpa på. Tung last förändrar ju en del, dels måste motorn arbeta betydligt mer varje gång bilen körs, och att sedan maxlasta bilen innebär ju att allt får jobba mycket mera varje gång man kör bilen. Vår bil hade från början en gammal sugdiesel som i o för sig gick bra men motorsvag och sackade ordentligt i backar och motvind. Detta fixades med byte till en senare modell av motor med turbo och senare också intercooler. Blev en helt annan bil. Åker lätt i motorvägsfart 110 km och ibland också 120 utan allt för stora problem.
Nu kommer vi tillbaka till den gamla grundkonstruktionen med gammaldags framvagn. Alla värden på såväl camber som caster har fasta värden och egentligen inte justerbara. Vad gäller cambervinklarna så kan man ju alltid fila på hålen i övre infästning för att kanske få mera negativ camber, viss justering kan också ske med castervinklarna och där finns det större möjligheter att fila upp hålen. Men varför? Fabriksinställningarna är nog bäst och kollar man dessa mot fabriken rekommendation och dessa värden ligger inom föreskrivna värden, dåså.
Det man kan och bör byta är alla gummibussningar i stag och länkarmar. Dessa blir sällan mjuka och svampiga utan regält hårda och kan ge viss glapphet eller mindre precisa värden och det är allt....
Idealet vore att hitta en krägningshämmare för framvagnen och även bakvagn för den delen men det är inte så enkelt. Försöker med detta på vår bil men just nu utan resultat men jobbar vidare på det.
Framvagnen har renoverats på vår bil med allt nytt utom fjädrarna och upplever att det egentligen funkar ganska bra. Naturligtvis ruskar det till vid möten av långtradare mm men upplever det inte som något problem.
Bytte till 15" hjul och justerade framvagnen efter det tyngre chassits (18) spec.
Bra väghållning och går snårrakt på vägen.

Mvh Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan, jag är också lite fundersam som Bror, min gamla bäver är ju även helintegrerad och större vindfång men går ändå som tåget utan några större överraskningar i väghållningen. Vid vinddrag från långtradare så suger det ju till men det händer inte något dramatiskt som man behöver oroa sig för.
Det borde vara något som är galet på din bengtic när den far runt som den gör på vägen.
Till att börja med så påstås det ju att bilar som har en lång och en kort drivaxel, d.v.s. om den högra drivaxeln inte har ett stödlager och mellanknut utan bara en lång axel så skall bilarna bli oroliga i sidled vid gaspådrag och motorbroms. Men jag har för mig att Bror har den konstruktionen och inte upplever problem med med den varianten.
De uppför sig väldigt illa och oroligt om inte toe står bra, alltså i närheten av noll, men det skall ju vara inställt.
Jag har som Bror också tveksamhet över att de små justeringar som går att göra på caster och ev. även cambervinklar inte kan göra någon större förändring om de inte nu är helt fel p.g. av någon tidigare smäll.
Kuggstången är rätt stadig om det inte ev. hänt något med lagren som håller ordning på själva kuggskruven till styrstången så borde inte den heller kunna ställa till så stora problem.
Inre spindelbultarna (under damaskerna) kan glappa upp sig och då kan det ena eller det andra däcket få övertaget beroende på hur vägen lutar och det är inte alls säkert att bes. ser det felet om de slarvar lite som någon redan påpekat, men det borde nog ändå firman som ställde in framvagnen ha observerat tycker man.
Och så lagren uppe i MacPhersonbenen.... har inte de redan varit uppe i diskussion om de kärvar, eller är de kollade. Om de inte är ok. så får man oftast en väldigt underlig gummieffekt när man vrider på ratten.
Kort sagt något måste vara fel för så hopplösa som bengtic upplever väghållningen är inte de gamla Ducatona även om de inte ligger som en macka på vägen :D.
En krängningshämmare i framvagnen som Bror skriver om har jag också funderat över en hel del. Det kan inte vara svårt alls att få dit den bara man kunde hitta en som har rätt bredd så man kan fästa den vid de här stagen som går fram till främre balken med sina stora gummibuffertar.

Vi får se vad som händer, av en händelse så har jag just köpt en låda med delar till framvagn och styrning från Tyskland som jag skall montera på bilen. Det behövs nog inte egentligen.....:oops:, men det är snart det enda som inte inte är utbytt och renoverat på bilen så jag kunde inte låta bli så här på vårkanten. Ja jag vet, lite tokigt kanske.
Jag skall ta några bilder och lägga in senare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

JANKRO:

Hur vart i Tyskland handlar du, är det på EBAY eller?
------------------------------------------

Hejsan, jag hade lite påtvingad tid över för ett tag sedan (feber) och tänkte att det var dags att kolla över prisläget lite extra, obs. inte snål bara ekonomisk :D:p:.

Man kan ju handla framvagnsdelar jättebilligt på eBay och då ofta från England.
De har ju dock ospecade tillverkare, och även om de har många plus på eBay's bedömningar så säger det inte så mycket om hur de mår efter några års användning.

Utgången var ca. 3300:- här hemma till ca. 550:- som allra billigast på eBay för en lika samling med delar till styrning och framvagn.

Jag började med att Googla runt lite på olika tillverkare av eftermarknadsdelar till bilar och kunde konstatera att en del även är tillverkare av originaldelar till biltillverkare och en del vet man inget om alls.
Det verkar som om det står TRW, Febi:bilstein eller MOOG så borde det motsvara originaldel.
Om det bl. a. står MAPCO så är det skapliga eftermarknadsdelar.
Sedan finns det en drös med olika udda helt okända namn med väldigt billigt pris.
Det finns också namn som Monroe som troligen inte heller sätter sitt namn på sk.. .
(Med viss reservation för lite fel uppgifter :oops:.)

Jag hittade en firma som verkligen verkar att ha hela registret av tillverkare som leverantörer, och dessutom full redovisning på tillgång m.m.
De uppger antal tillverkare och även prisspannet på samma del från olika tillverkare, från dyraste till billigaste.

Styr1.JPG

Styr2.JPG

Jag kollade tillverkare och troligen kvalié kontra pris.... Och hamnade på ca. 1600:- med fri frakt på delar från erkända tillverkare.
Med tanke på att de delar på bilen som är skapliga men ändå skall bytas ut nu, har suttit där i 28 år och 19.000mil, och idén är jag inte skall behöva byta ut dem en gång till även om jag (troligen) behåller bilen långt framöver.

Ett problem uppstår dock när man är på gång att klicka på delarna :oops:.... Om jag inte köper till det priset.... då tar jag den som det är lite finare tillverkare av och som kostar lite mer.... eller kanske jag då skall lägga på två hundringar till och ta en ännu finare ????? :wall: beslutångest.

Ja, ja. Jag kunde i alla fall konstatera att en bildel som en svensk eftermarknadsfirma bedömer som (bra-bättre-bäst) bäst i detta fallet tillverkas av TRW och alltså borde vara väldigt bra, kostar ca. 320:- i Sverige och ca. 180:- hos denna firma.

Jag vet ju inget mer om firman än så tyvärr, men den verkar väldigt stor och har bra uppdatering på mail hela tiden med fraktuppföljning av varorna, så den funkar nog lika bra som de flesta andra för att hålla sig väl med kunderna.

Här spindelleder till bilar nyare än -85. Obs. det finns två storlekar men det är inte helt säkert att före eller efter -85 avgör storleken även om det stämmer för det mesta.
https://www.bildelaronline24.se/fiat/ducato-flak-chassi-280/14369/10681/spindelled-kulled

Här inre styrstaget med kulleden som hamnar inne i gummibälgen. Obs det finns lite olika totallängd på staget. Båda funkar troligen på alla bilar men ett 275m.m. stag kan bli lite snålt ingängat i P-änden på en bil som har 290m.m. från början.
https://www.bildelaronline24.se/fiat/ducato-flak-chassi-280/14369/10298/styrleder

Här är grundlänken till firman, och svenska går att välja samt sökning på bilnummer finns.
https://www.bildelaronline24.se/

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Det är ju mycket möjligt att en del delar tillverkas på samma ställe men säljs med olika namn, kanske även de dyrare delarna från "finare" firmor har samma förhoppningsvis seriösa tillverkare ibland. Men på exempelvis gummidamaskerna på TRW delar så brukar det stå TRW inpräglat i gjutningen, så på sådana delar verkar det ju vara full kontroll utan fusk.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det är en enorm djungel med reservdelar.

Det man lätt kan missa är att originaltillverkaren (OEM) kan sälja till 3:e part dvs återförsäljare men det betyder inte att det är samma del, stora inköpare sätter sina krav 3:e partare tar vad det får på det stora hela.

Det är en lång process för en OEM att få sina delar godkända av en biltillverkare.

Nästa trubbel i just vårat fall är att man inte kan gå på lastbilens originaldelar utan det sitter förstärka saker ofta på husbilar då dom alltid går med full last, dvs när tex Fiat bygger sina chassin så byggs så dom olika beroende på vem som är köpare och vart den ska, husbilsfirmorna får lite annorlunda saker monterat och en annan instruktionsbok, tex oljebyten är mycket så tätare än på en vanlig bil.

Då gäller det att återförsäljaren har koll på detta och det är inte alltid fallet, har själv haft mycket mycket sådana upplevelser i mitt Alfa liv där man "kodat" dvs grupperat alla bilar av en viss modell som likadana fel med flit eller klantighet vet jag inte såklart.

Detta är såklart inget unikt för bilar, alla brancher är likadana, inom tex datorer är det samma sak med tex hårddiskar(SSD) och minnen.

En av de mest extrema brancheran är flyg där man kräver enormt noggrann selektering(test och montering i produktionen) och 100% spårbarhet dvs att alla detaljer ska registreras och alla underleverantörer kontrolleras.

Nu behöver man såklart inte alltid hänga upp sig på detta men det kan vara bra att känna till det.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har aldrig sett någon special instruktionsbok till husbil för bildelen. Det är i Fiats fall den vanliga Ducato instruktionsboken de slänger med!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja min instructionsbok har inga språk jag kan läsa men det följer bara med böcker separat om truma värmaren och electrolux kylen, lite finns om toaletten.
Jag har köpt en hel del från 24 h de finns under en mängd olika namn som alla leder till samma ställe.
Det har fungerat bra tidigare men man måste vara försiktig när man handlar.
Jag köper inget på nätet från sverige eftersom de förmodligen köper från samma ställe och lägger på sin avans.
Jag tror att min bil går att få bättre när det gäller styrningen men eftersom den blivit så mycket bättre pga. avlägsnandet av avloppstanken misstänker jag kontruktionsfel där den blivit väldigt baktung.
Sen ska jag skruva lite på en p-ände på höger sida så att ratten står rakt.
Börjar med en kvarts varv och testa.
När man inte har plastpelle framför sig som ligger och testar med sin 150hk och ser var gränsen går kan man ju ta det i sin egen takt.
Han ökade lite i taget och det var han som ägde kartan och målet men det var inte motorn som inte orkade med tanke på turbodieseln utan vägegenskaperna.
Vi hade ju kommit överens om max 90 för att spara bränsle men långa sträckor gick det 100+ enl. gps.
Mycket råd har jag fått och jag begrundar dom kanske jag kräver för mycket av bilen, luftmotståndet är nog lite lägre än för äldre konstruktioner och det är lätt att komma upp i farter som den kanske inte är konstruerad för trots den klena motorn.
Vet inte om det är tack vare motorbehandlingen jag gjorde när jag körde iväg eller om det var bensinbehandlingen men motorn har ändrat karaktär tystare och starkare än tidigare.
Startade lätt och efter en minut gångtid stängde jag av och glömde glöda men den startade som en bensinare.
Grå rykte en del när jag startade men det försvann.
Har haft en del kommunikation med mitt försäkringsbolag som tagit en del kraft.
Kanhända blir det en ny tråd att starta där jag lägger allt på bordet även sånt man normalt håller tyst om.
Återkommer när våren äntligen bestämmer si för att stanna och jag fått en del svar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja min instructionsbok har inga språk jag kan läsa men det följer bara med böcker separat om truma värmaren och electrolux kylen, lite finns om toaletten.
Jag har köpt en hel del från 24 h de finns under en mängd olika namn som alla leder till samma ställe.
Det har fungerat bra tidigare men man måste vara försiktig när man handlar.
Jag köper inget på nätet från sverige eftersom de förmodligen köper från samma ställe och lägger på sin avans.
Jag tror att min bil går att få bättre när det gäller styrningen men eftersom den blivit så mycket bättre pga. avlägsnandet av avloppstanken misstänker jag kontruktionsfel där den blivit väldigt baktung.
Sen ska jag skruva lite på en p-ände på höger sida så att ratten står rakt.
Börjar med en kvarts varv och testa.
r.
Man justerar inte p-ändan på en sida för att få ratten rak, du måste göra på båda sidorna då eller kanske lättare beroende på hur mycket fel den står justera rattstången in till styrväxeln eller såklart ratten på rattstången.
 
Senast ändrad:
Toppen