• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag vill dock med en dåres envishet att alla som kan ska undvika adblue som skiten så fint heter, den blåa färgen kommer väl från färgämnenen som inte har någon praktisk funktion.
Den fryser ju i minusgrader, en lastbill som nästan inte står still och kan ha värme på till tanken klarar sig, men en personbil eller husbil som inte har någon värme på kommer ju få felmeddelande när det frusit.
Vet inte vad som händer om man inte fyllt tanken men antar att elektroniken kommer straffa bilägaren på något utstuderat sofistikerat sätt som naturligtvis kommer kosta pengar.
Utsläpp kan möjligen vara ett stockholmsproblem men jämfört med europa så är det som att pissa i havet där finns det utsläpp.
Mina rutor var precis fulla av sot och det mesta kom nog inte från min egen bil.
Jag tror också att min gamla dieselmotor tål det mesta jämfört med en modern diesel. Effektuttaget är ju väldigt lågt på 2,5L bränslefiltret sitter lätt åtkomligt och är lätt att tappa av eller lufta. Byta kostar inte mycket och är lätt att göra.

Har följt dina strapatser med stort nöje men blir lite konfunderad när du hela tiden framhåller din bils förträfflighet och samtidigt dömer ut det moderna.
Har vad som anses som en modern bil och kör cirka 1500 mil om året hälften i Europa och andra delen i sverige, har inga av dessa problem som du radar upp i inlägg efter inlägg.
Får en känsla av att du skapar massor av problem som egentligen inte existerar vilket brukar vara ett bra sätt att fördärva en semester,för all del kan det uppstå bekymmer men då får man lösa dem då de uppstår.
Att man ska utbilda sig till kemist så man kan blanda en kubik bränsle på sin Europasemester är inget för mig jag tankar när det börjar ta slut helt enkelt.
På tal om att veta, kan du visa en bild på blå ad blue? har för mig att den är transparent.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ska man labba med saker så ska man nog läsa på rejält och inte tro och lyssna på webforum för mycket då det sprids så mycket rykten att man kan bli mörkrädd.

Att vara envis är kanon om man är påläst frpån fackkällor inte hörsägnen, hur tex soppa påverkar motorn är inte lätt att veta om man inte jobbar med soppa och då menar jag inte att man jobbar på en bensinstation:)

Tänk tex vad som händer om man har en vass 2-taktare med direktblanding av oljan och sedan anser att det är säkrare at blanda olja i soppa direkt(vilket det är om man har koll) och den olja man blandar i gör att soppan blir för tjock så att motorn går för snålt, då blev det inte säkrare!

I motorn ska soppan kyla motorn också och smörja vilket gör att påverkar man soppan så påverkar man temperaturen också, samma med tändstift tex men där är det lite lättare att se och förstå.

Sotar den mycket så kanske kolvringarna bränner fast och vad händer då, längre komp men ännu värre är att kolven börjar släpa mot cylindern så både kolv och cylindern tar stryk.

Oljetillsatser som är så bra att man ska kunna köra utan olja i flera minuter:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Skriver jag verkligen så illa? Är jag så lätt att missförstå?
Jag tankade bara som vanligt i europa men blev fundersam på om man inte kunde få de där 15 extra kusarna hemomkring också, var på en mack där man blandade in tillsatser i dieselbränslet och blev nyfiken om man kunde få veta vad det var och om det gick att göra här också.
Många med äldre bilar slår i lite olja för att smörja insprutningspumpen.
Har du en nyare bil finns det ingen sån pump och alltså inte det problemet.
Att jag tycker gamla bilar är bra beror på att jag aldrig skulle kunna köpa något nyare än det jag har om jag inte säljer huset först, surt sa räven.
Jo adblue har jag sett i 5 litersdunkar på macken och de var blå, lastbilarna tankar ju i slang så där vet jag inget.
Tror 5 l kostade 350 kr men räckte hyfsat länge men en extra utgift dock.
Minska utsläppen är nog bra men vad som verkligen behövs är att minska trafiken som ständigt ökar och kostar mer och mer. Mitt tips är en återgång till det som var tidigare.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jo adblue har jag sett i 5 litersdunkar på macken och de var blå, lastbilarna tankar ju i slang så där vet jag inget.
Tror 5 l kostade 350 kr men räckte hyfsat länge men en extra utgift dock..
Har Adblue i Passaten. Tankar 12-13 liter var 1500 mil. Kostar 6,50kr/liter vid pumpen. Kan det göra att avgaserna blir renare så tar jag gärna den kostnaden. Partikelfiltret gör med att avgasröret är helt rent vid utblåset.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Några klipp från forum:
Kalle Nilssonför ett år sedan AdBlue är väldigt miljöskadligt. Det bildas lustgas i den kemiska reaktionen. Lustgas sticker hål på ozonskiktet i atmosfären....


brunohorvatför ett år sedan Konstigt att ni säger;
"En klar, giftfri vätska som är ofarlig att hantera och som inte förorenar miljön."
När det klart står i instruktionsboken till min bil (Peugeot 308SW) att vätskan är korrosiv och inte bör hanteras med bara händer. Får man den i ansiktet ska man ta sig till läkare enligt manualen. Vad gäller?



BiTu Johanför ett år sedan Med de VW som har AdBlue kan du inte köra utan.


Vätskans fryspunkt är minus 11 grader. Men tanken och ledningarna är eluppvärmda för att avgasreningen ska fungera även i sträng kyla. Däremot kan man fråga sig om det är lämpligt att åka omkring med reservvätska i bilen. På förpackningen står att den ska förvaras i 0-25 plusgrader.


Det krävs bara två teskedar olja för att förorena en 19 000 liters tank med AdBlue. - See more at: Sanningen om AdBlue - Tigercat


Det krävs bara två teskedar olja för att förorena en 19 000 liters tank med AdBlue. - See more at: Sanningen om AdBlue - Tigercat
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja lika bra att lägga ner "mot de dumma kämpar de vise förgäves" och "tiden kommer bevisa att jag har rätt"
Såklart jag inte ska ha nitrometan i bilen det är dyrt och giftigt och rostar motorn var ju jag som skrev ingen annan.
Men jag undrar fortfarande vad de blandar in i dieseln i hela eu -utom sverige?
När jag provstartade efter att bilen stått på el- laddning i ett dygn sjönk spänningen till 11,6v när jag körde startmotorn var det 11v det tyder ju på något problem.
Jag har nu inhandlat ett tudor startbatteri med lägre inre motstånd och förmodligen större förmåga att laddas.
Varit till Husvagnsverkstaden i Norrköping och pratat med en man om skadevärdering.
Han varnade för att man kanske inte vill betala rep. på en gammal bil.

Väntar på att representanten för det Franska försäkringsbolaget ska höra av sej räknar inte med att de är lika effektiva som vi Sverige är.
Jag kommer aldrig godta någon inlösen av min bil, får jag en rimlig summa och stå för reparationen själv så tar jag det. Den är inte till salu!
 

Bilagor

  • SAM_0337.JPG
    SAM_0337.JPG
    3,8 MB · Visningar: 36
  • SAM_0344.JPG
    SAM_0344.JPG
    4,4 MB · Visningar: 35
  • SAM_0342.JPG
    SAM_0342.JPG
    2,9 MB · Visningar: 33

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja lika bra att lägga ner "mot de dumma kämpar de vise förgäves" och "tiden kommer bevisa att jag har rätt"
Såklart jag inte ska ha nitrometan i bilen det är dyrt och giftigt och rostar motorn var ju jag som skrev ingen annan.
Men jag undrar fortfarande vad de blandar in i dieseln i hela eu -utom sverige?
När jag provstartade efter att bilen stått på el- laddning i ett dygn sjönk spänningen till 11,6v när jag körde startmotorn var det 11v det tyder ju på något problem.
Jag har nu inhandlat ett tudor startbatteri med lägre inre motstånd och förmodligen större förmåga att laddas.
Varit till Husvagnsverkstaden i Norrköping och pratat med en man om skadevärdering.
Han varnade för att man kanske inte vill betala rep. på en gammal bil.

Väntar på att representanten för det Franska försäkringsbolaget ska höra av sej räknar inte med att de är lika effektiva som vi Sverige är.
Jag kommer aldrig godta någon inlösen av min bil, får jag en rimlig summa och stå för reparationen själv så tar jag det. Den är inte till salu!
Att spänning sjunker till 11 volt medans du kör startmotor är helt normalt men det betyder såklart inte att batteriet är prima!!

Vad laddar du med för laddare, är den bra?

Beskriv gärna vad bilderna visar?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bilderna visar gråvattentanken, den var inklädd med plywood och isolering det kommer en värmeslang dit från trumavärmaren. plywooden har gått sönder och fästena i golvet har släppt, förmodligen är tanken sprucken eftersom allt spillvatten rann ut vid kollisionen. sedan ser man sprickor iplasten runt tanken och i kjolen nedanför golvet och där saknas en bit av plasten.
Man måste riva bort allt laga alla sprickor och sätta dit en ny tank!
Några andra skador kan jag inte se.
Det var en vw touran som körde in i min bil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag varit i Norrköping och visat upp bilen Husvagnsverkstaden, han kröp omkring under och lyste med ficklampa och tittade inne i bilen.
Vissa sprickor går knappast att åtgärda och hela köket måste bort för att bedöma skadan.
Han trodde inte det skulle gå under mitt köpepris att laga och jag har ju kostat på säkert 20000kr efter det.
Jag får helt enkelt avvakta och se var det hela landar.
Jag vill ju inte att någon ska lösa in bilen och jag vill inte heller ha en ersättningsbil i vanliga material även om den är finare på pappret.
I nödfall får jag laga själv kanske med hjälp av någon.
Jag är inte rädd för lite plastjobb och en tank slangar och plywood är ju mest fråga om arbete och inte så mycket pengar.
Sen behöver ju inte allt vara i nyskick.
När jag körde dit och hem så brukar jag få växla ner till 4 och 70km men nu kunde jag ligga kvar på femman i 80km.
Motorn går alltså bättre nu än innan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fick ett samtal från skadevärderaren han bedömer 80-85tusen eftersom han måste riva ut köket, jag skulle tillägga efter att ha krupit under bilen att toeletten måste ut också.
Har kört ett par mil eftersom den är påställd i väntan på svar från försäkringen.
Motorn fungerar utmärkt växlingen är mycket bättre än när jag åkte växlarna klickar i direkt inte mycket motstånd i lådan längre som det var från början.
Nu utan avloppstank bak och utan något vatten i bilen känns den pigg, testade 110km+ på en kortsträcka men köregenskaperna är inte såna att jag vill köra i den farten, men det går!
Min enda förklaring är de dyra tillsatserna jag hällt i och efter mina erfarenheter
Från caddyn och den här bilen anser jag att det är väl investerade pengar fast jag egentligen inte tror på sånt.
Jag kommer förmodligen laga upp bilen med lite hjälp, den tog mej genom hela europa och hem och jag bodde bättre än de flesta, motor växelllåda fungerar bra numera och den skulle fungera som endabil om det kniper eftersom den är ganska smidig och jag håller samma fart som de flesta på vägen. Förbrukningen är rimlig på runt litern. Om ett par år är den skattebefriad!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag sken solen och jag kröp under med såg och "stora nyckeln" kofot.
Lyckades få loss resterna runt tanken som jag tagit ur tidigare.
Har fortfarande bilen påställd eftersom jag inte får något svar från Trygg Hansa. De gör verkligen inte sitt jobb i det här fallet och blir det dåligt kommer jag publicera alla kontakter och namn på nätet som varning till andra, Hade jag struntat i dom och löst det själv med mail till frankrike hade det säkert varit klart nu, men nu sitter jag i saxen med ett försäkringsbolag som säkert vill ha en egen provision.
Jag måste ju kunna köra till en verkstad och då krävs det att bilen är påställd även om det kostar pengar ca: 650kr/månad.
För en ensam pensionär är det kostsamt.
Kunde dock inte låta bli att köra några mil, efter min långa resa känner jag mej mera bekväm och hemtam med husbilen numera än med en liten småbil.
Motorn går numera mycket tystare än den gjorde i somras och det är mer klipp i den förmodligen beroende att jag ställde upp pumpen, men den svartryker ingenting numera och går mycket jämnare så den ofrivilliga bensinbehandlingen brände nog bort en massa sot.
Jag har läst om att många slår i lite diesel i bensinbilar för att ta bort sot men aldrig tvärtom och det stämmer nog för en modern dieselmotor som fungerar helt annorlunda än en gammal eftersom den kan totalrasa.
Jag skulle normalt aldrig köra vidare med bensin i tanken men jag var i lite chock efter min krock, skulle heller aldrig tankat fel jag kollar normalt alltid vad jag tankar. Det finns så många olika namn på bensin och diesel och reklam på handtagen som gör att man lätt luras när man kör mellan länderna i europa.
En sak jag funderar över är framvagnsinställningen som kostade en tusenlapp, jag tror den är fel.
När jag stryker med handen över framdäcken så känns det vasst inifrån och ut på bägge sidor vilket tyder på att däcken plogar alltså för mycket toen in så de blir snedslitna.
Blev ju många mil på kort tid så sånt märks ju mera jag brukar ju normalt inte köra så mycket på ett år.
Verkstaden påstod att man inte kunde justera till rätt caster vilket jag inte förstår, justeringar saknas inte så det är förmodligen något annat som saknas kompetens kanske, det fanns en övrigt punkt på fakturan runt 50kr.
Jag funderade mycket på vad det kunde vara och sen hittade jag en ny mutter på staget fram, frågan är vad som hänt och om det finns gängor kvar om man forskar lite.
Ibland verkar det som om en del av de som jobbar med bilar egentligen skulle blivit smeder om det yrket funnits.
På en känd volvoverkstad fanns det en sån de kallade honom för smeden, han fick byta arbetsplats och ligga ute och jobba med större bilar som inte gick in i verkstaden slutade självmant tror jag. Drog av en pinnbult på min bil så ena stötdämparen satt på bara några gängor.
Toe in kan jag själv laborera med men caster är nog svårare att få till,
och där tror jag det stora problemet finns, jag kan relatera till min första bilen saab tvåtakt som förmodligen varit ute för något.
När man släppte ratten efter en sväng så for den till mittläget omedelbart så det gällde att hålla i ordentligt och var man bekväm och lät ratten glida mellan fingrarna i stan så gällde det att vara beredd att nypa åt.
Backning var otäck gasade man på och svängde kunde lätt ratten slitas ur händerna.
Har kört flera saabar efteråt och ingen var som den så den kanske varit krockad.
Ett annat problem som kommer efter någon mil är vibrationen i växelspaken på femman.
Det var inte så från början och eftersom det kom efter några hundra mil så misstänker jag det faktum att den numera är väldigt lättväxlad alla växlar går i med tydliga klicklägen och inget motstånd alls som det var från början när man var väldigt osäker på om växeln var i och i så fall vilken.
Det var samma sak med caddyn att den blev mycket mer lättväxlad och den gemensamma nämnaren är ju den tillsats som skulle minska friktionen överallt i lådan.
Förmodligen så beror det på att oljan blir varm och mer lättflytande efter någon eller några mil och eftersom friktionen minskat så överförs alla vibrationer till växelspaken.
Behandlingen är nog helt avslutad efter ca 1000mil så jag ska prova med att byta växellådsolja så kanske problemet försvinner JANKRO hade ju ett förslag på bra olja det ska nog vara så att viskositeten inte är för låg när oljan blir varm.
Motoroljan kommer jag byta när det blir väder 1000mils hårdkörning är nog tillräckligt och en del av sotet från bensinbehandlingen finns nog i oljan och så får man tänka på att den europeiska dieseln som är extradyr med tillsatser som jag oftast tankade sliter säkert extra.
Provade aldrig toppfarten men vid drygt 110km ökade den fortfarande bra men då var det otäckt med styrningen man hade inte full koll. Jag misstänker att den kunde gå betydligt fortare, Plastpelle höll påoch testade hela tiden om jag kunde hänga med han ökade lite vartefter och snart låg man och marchade 100plus men då släppte jag av och lät honom köra vidare.
Hans bil har 150 hk och jag har på pappret 73hk men jag är säker på att jag hade minst 90 med den dieseln.
Det är också förklaringen till att alla dieslar i sverige drar mycket mer bränsle än vad man deklarerar, min bil gick otroligt långt ibland den längsta sträckan till halv tank var på shells diesel vpower men det fanns annan diesel som var ännu vassare men kanske inte lika ekonomisk.
Man blandade ju i tillsatserna direkt i tanken vid pumpen så det blev väl kanske för mycket ibland, tror inte vi kan göra det på den svenska dieseln eftersom det är risk för motorras av den torra dieseln, vet egentligen inte om man ska kalla det diesel egentligen.
Det är ju så mycket skräp som egentligen inte deltar i förbränningen, rena avfallsprodukter som skulle gå till värmekraftverken eller liknande för förbränning. När jag var ung släppte man ut tonvis med råterpentin i sjön glan för att bli av med det och det blev fiskdöd och skriverier.
Idag har man döpt om det till tallolja och blandar det i både bensin och diesel, jag tankar inte på preem fast macken ligger 200m härifrån och oftast är billigast. Man skryter om att man har rengörande tillsatser, måste man göra ren motorn hela tiden och i sånt fall vart tar skiten vägen?
Tidigare var det väldigt vanligt att man gjorde motortvätt och ett tag skulle man ha plastbehandling av motorn snyggt men mekanikerna svor.
Tror ingen gör det längre allvarliga skador på lager och elektronik har nog stoppat eländet.
 

Bilagor

  • 20170223_144850.jpg
    20170223_144850.jpg
    3 MB · Visningar: 30
  • 20170223_141317[2].jpg
    20170223_141317[2].jpg
    2,9 MB · Visningar: 34

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan igen bengtic och skönt att du verkar ha "piggnat till" efter lite motgångar :p:.
Angående din vibrerande växelspak så kan man nog misstänks att delarna i femmans växel inne i lådan är slitna och då fladdrar den yttre ingreppsringen med sitt spår för växelgaffeln och fortplantar fladdret till växelgaffeln och sedan vidare genom delarna och upp till växelspaken. (Att fladder, och som följd av det en vib. spak ev. kan vara felet är jag säker på).
Det kan som du skriver hjälpa med en lite segare olja som håller lite mer ordning på "skramlet" även när lådan är varm.

Så angående olika bränsleförbrukning med olika inblandningar i dieseln som sägs vara miljövänlig och bra på många sätt även om de inblandade ofta glömmer att berätta om nackdelarna som ökad förbrukning och växtlighet som trivs i tanken.
Jag är så omodern så jag behöll min oljebrännare i min ännu delvis inkopplade värmepanna i källaren. Oljan är ju för dyr nu för tiden att värma med även om det inte skiljer speciellt mycket om man jämför med ren eldrift av pannan. Men strunt samma, med åtskilliga olika möjligheter att värma huset på billigare sätt så har jag fortfarande kvar möjligheten med oljebrännare i pannan, och det finns inget som slår det om det börjar bli -25 grader eller mer (som vi som tur är slipper för det mesta på våra breddgrader). Men ju mer värme man behöver ju sämre värmer ju många moderna "enkonomiska" värmepåfund.
Nåväl jag har ändrat och meckat en del med värmekällorna under vintern för att alla varianter skall funka om/när jag kan behöver det.
Helt klart och ovetenskapligt så vill även en gammal oljebrännare ha mer än 10% mer bränsle om man häller i utspätt "miljöbränsle" i stället för ren blankdiesel som genast tar ner förbrukningen. Dessutom degade finfiltret i själva munstycket igen, och det problemet har jag aldrig upplevt tidigare.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jo jag mår bättre nu men har haft problem vaknat upp och och trott jag varit någon annanstans, men nu har det varit bra i flera veckor. Men helt klart ska jag laga bilen och köra runt i sommar i sverige.
Jag satt och läste igenom vad du skrev om problemet tidigare det hade jag missat, innan jag läste ditt svar ikväll.
Jag funderade mycket på det under min resa och trodde egentligen att det måste härröra från gaffeln i lådan, när jag köpte bilen fanns det ett glapp i spaken på bortåt 10 cm så jag visste ofta inte vilken växel som låg i förrän jag släppte upp kopplingen.
Det visade sig att axeln från spaken som går in i lådan hade hamnat i ett konstigt läge och jag lyckades med mer tur än skicklighet få den rätt, det felet hade nog hängt med ett antal mil efter att någon mekat med lådan.
Men jag kan inte förstå att det gick att växla alls i det läget, men att det förmodligen bidragit till förslitningen.
Den tillsats som minskade friktionen och gjorde lådan lättväxlad har kanske haft den inverkan att styrningen på femman blivit sämre.
Frågan är om man ska byta olja och en sats till för att minska förslitningen eller bara byta olja, det finns ju ett sätt att snabbtesta trycka i en tub STP och se vad som händer? RedLine är ju ruggigt dyr på mekonomen var där idag.
Läste en sk faultfinder där det rekommenderades att det kunde vara för mycket fett i kulan vid växelspaken den ska tydligen fungera som vibrationsdämpare och den smörjde jag riktigt ordentligt.
La på tjockt fett runt växelaxeln innan jag körde hemåt och det var betydligt bättre ett tag men förmodligen försvann fettet när det blev varmt.
Har funderat på att göra en egen vibrationsdämpare, skulle räcka med någon tyngd fastskruvad på växelaxeln för att förändra frekvensen på vibrationerna, kör jag runt 95 så minskar oljudet betydligt förmodligen hinner inte spaken med i vibrationerna.
Jag tror inte lådan kommer att rasa i första taget pga av slitaget.
När jag tänker efter så hade jag lite vibrationer i caddyns växelspak ibland och den var ju också behandlad med tillsatser och alla leder ordentligt smörjda, den var ordentligt kärv när jag köpte den man fick ta i ordentligt för att få i växlarna.
Läste också på ett citroenforum har ju samma motor, att det var problem med motorfästet uppe på höger sida så jag ska nog byta det, hade ju inga problem innan kamremsbyte och då måste man lossa motorfästet och tydligen kan gummit se helt bra ut men har separerat, det problemet kan ju också vara värmerelaterat när motorn blir varm, verkar ganska lätt att byta.

Ifråga om bränsle så har vi ett på pappret bättre miljöbränsle men bilarna förbrukar så mycket mer istället, man märker säkert inte så mycket av kraftförlusten med riktigt starka motorer men husbilar med svaga motorer som får jobba hårt i motvind ger det stora utslag.
Vi är flera som gjort samma erfarenhet att blankdiesel är det bästa som finns i sverige fast den är mycket sämre än den diesel som alla länder i europa har än just sverige, vi har ju också ett miljöparti som utan egen kunskap men med många ord påverkat politiskt. Jag tankar alltid blankdiesel i Norrköping
Att man fått stöd för det från industrin är inte svårt att förstå, man får bra betalt för något som egentligen är miljöavfall alla tjänar på det bensin bolagen papperbruken odlarna. Att dessutom lägga en stor skatt på det hela innebär att också staten är med i bedrägeriet. Verkar som om förbrukningen ökar med samma procent som inblandningen, det innebär att tillsatserna inte deltar i förbränningen och förmodligen beror det på att de inte brinner på samma sätt utan miljövinsten uppstår genom utspädning vilket är att lura sig själv.

Pappersbruket i skärblacka t.ex har ju problem att bli av med luten och den kör man runt på grusvägar och tömmer ut för att minska dammet, men nu är de flesta vägarna asfalterade men när jag var ung körde man runt hela tiden med behållare som sprutade ut lut på vägen det blev ju hela pölar fulla med lut som luktade förskräckligt. Och jo man gjorde det gratis och folk trodde att pappersbruket var snällt och hjälpte orten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När det gäller värme använder jag mest en luft luft värmepump elpannan blir ganska dyr. Men den klarar ju inte minusgrader under -15.
Så jag förvärmer luften när det är kallt med en kamin, det behövs inte mycket för att pumpen ska fungera bra vid minus 20 och även lägre.
Tror att det finns pumpar som fungerar till minus 25 Nibe tror jag skriver det i sin reklam, det är bara det att det inte går med det köldmedium som används om man inte gör det i flera steg.
Tror de fuskat och lagt in en elslinga som går igång när det blir riktigt kallt men att de håller tyst om det för pumpen kommer ju dra mycket mer el.
Skrev en del om det på ett forum men knappt ingen trodde mej och ingen ville försöka utan de ville jag skulle sätta upp mätapparater och bevisa vad jag kom fram till.
Tror det är ett logiskt feltänk som gör att man inte tror på att det fungerar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har inte blivit mycket gjort, väntar på att få försäkringspengar, letat ny bil på blocket men det jag kan hitta kostar massor och är sämre.
Antar att jag inte får tillräckligt med pengar för att byta utan måste laga det jag har och förmodligen det mesta själv eftersom kostnaderna att lämna på lagning säkert kommer överstiga bilens värde.
Vet inte vad jag kommer bli utsatt för egentligen, borde ju hållas skadelös men jag antar att det kanske inte fungerar så utan som vanligt att den som inget har får betala.
Blir det väldigt dåligt kommer jag säkert i ilskan öppna en ny tråd där all kommunikation blir offentlig andra till varning.
Har i ledan på att vänta köpt en billig vattentank på 30 l den gamla är på 90l
så det blir lite som en buffertank med kanske en lös tank för tömning så man slipper dessa svåra backningar och flyttningar på bilen i onödan.
Jag behöver en ny startmotor och har forskat en hel del, men det finns massor att välja på och när man kommer till beställningssidan ser man att det är samma firma med en massa olika ingångar.
Det är massor olika priser och olika kuggantal och effekter även om fästena är samma.
Finns även en del som ska passa med reduceringsväxel eller utan. Med och motsols förekommer jag också. Men om de är gjorda i kina -går solen åt samma håll?
Måste jag ta bort startmotorn för att få rätt eller kan man fråga här och få riktiga data.
mlaajanen har samma motor som jag Jankro har rotat ganska mycket i en bensinare som kanske passar.
Jag är rädd att beställa fel eftersom jag lätt kan få samma problem igen.
Mina problem har nog varit en kombination av tre bekymmer, dåligt spänd generatorrem, dålig kontakt med kontaktorn, och slitna lager som gjort att startmotorn fältar när den blir varm.
De två första är fixade och det gjorde att jag tog mej hem men den kan ju börja fälta igen så det känns bäst att byta.
Man undrar varför man orkar hålla på med en gammal husbil men på något sätt så får man förtroende för den när man kört igenom hela europa med den och som jag förstår nu ganska oförberedd och sen trivs jag väldigt bra i den.
Man läser om många som skriver med känsla om sin gamla husbil och saknar den och så länge inte plånboken och nya behov dyker upp så vill jag gärna behålla det jag har.
Det blir en viss känsla när man ensam ingen el minusgrader och knappt något att äta ändå kan klara sig utmärkt i en gammal bil.
 

Bilagor

  • 9971009.jpg
    9971009.jpg
    36,8 KB · Visningar: 222
  • 9133_startmotor1_1pil.JPG
    9133_startmotor1_1pil.JPG
    33,2 KB · Visningar: 220
Toppen