• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej igen..
Angående din startmotor har jag tittat på dina bilder,och där sitter
värmeskölden på plats.Men för att den ska fungera behövs luft och
jag tror att nätet du har monterat framför kylaren påverkar cirkulationen
runt motorn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för alla råd om min startmotor, speciellt från mr Big som skrivit en jättebra handledning om jag måste lossa eländet, och M7 näe såna finns ju inte.
Har fått tillverka en sån bult en gång men då hade man en hel verkstad att leka med inget var i princip omöjligt.
Jo det klickar i start motorn men förmodligen kärvar det när den är varm, har gått bra att starta efter wd40 behandlingen trots körningen med stora backar här men det regnade som vanligt så det blev ju kylning.
Det tar 5 min att ta bort den undre kylargallret blir det mer problem så tar jag bort det, händer bara när den är varm.
När jag kommer ner i Portugal ska jag leta upp verkstad som jappe rekommenderat ska vara väldigt billigt.
Vill byta bakre växellådsupphängning misstänker den orsakar en del problem.
Vill inte krypa under bilen där jag står nu.
Bra klipp i motorn efter pilotes anvisningar tror jag fått bränslemängden bra nu men märker att bränsleförbrukningen ökat eftersom jag tar mer effekt på motorvägskörningarna, backarna är långa och branta men oftast går den upp på femman men ibland har jag fått växla ner och pina i knappt 70på fyran.
Använder motorbromsen så mycket jag kan men vänster bak är fullständigt svart av bromsdamm bägge byttes ju i samband med besiktning, antar det rättar till sej.
Både roligt och jobbigt att resa så här men ett trevligt äventyr så här långt, bävar för hemresan men den ligger förhoppningsvis långt fram.
Skulle kunna tänka mej att lämna bilen här till våren flyga hem och komma ner när jag får lust.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

En sak slog mig, du vet väl att det finns en modifiering till växellådan där man ökar mängden olja,troligtvis för att kyla bättre. Modifieringen består i att ändra mätstickans gradering, en äkta fransk fix:)

Beträffande startmotorn så låter som solenoinden är dålig, dom brukar finnas att köpa lösa men såklart en ny komplett startmotor kanske inte kostar så mycket mer.

Ibland fungerar det med en hammare som man dunkar till den med, dvs ifall den kärvat fast.

Här i Sverige kostar startmotorn 2200 SEK.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är lätt att kolla om det är solenoiden så gör så här
På den sitter tre anslutningar
1 från batteriet (grov kabel)
2 In till startmotorn (grov anslutning till kolen)
3 från tändlåset (tunn kabel,manöver)
Ta en startkabel från + på batteriet till anslutning 2

Om startmotorn är riktig invändigt så kommer den att börja rotera för fullt men utan att bendixdrevet slår till. OBS (gör denna test bara nån sekund)
Vanliga fel invändigt
Solenoiden sluter inte strömmen till startmotorn även om den slår till
Kolen slut
Ankaret går i fält vilket alltid beror på bussningen i bakgaveln
Kollektorn kan vara nersliten vilket innebär att kolen kommer att bara studsa på kollektorn med gnistbildning och svag startmotor. Finns en temporär lösning för
detta
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Fick samma problem igår körde av vägen för att ringa PP och kolla kartan, stod i uppförsbacke och motorn klickade knappt, under med spray mest för att kyla tänkte starta på växeln men uppförsrsbacke bilar ganska nära bakom och en påfart gav mej kalla fötter.
Tog bort undre plåten på grillen den som skymmer startmotorn mest.
Fick i gång den, definitivt ett värmeproblem, vet att värme gör att de magnetiska krafterna avtar betydligt, används som termostat i lödkolvar sk. Curie effekten.
Tack snälla för de råd jag får de är ovärderliga i mitt lite utsatta läge.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej
Är det ett markant klick du hör och slocknar ljuset när du vrider på nyckeln ?
Ursäkta olika frågor men måste för att sätta mig in i ditt problem
Det kan va så att kolven i solenoiden sväller av värmen. Själva startmotorn kan näppeligen fastna av värmen. På något sätt måste du göra testet jag beskrivit. Måste veta om det är solenoiden eller moyåtorn som fastnar. Tar inte startmotorn mycket ström genom att ljuset slocknar måste det vara solenoiden.
Har varit med endast en gång att solenoiden satt fast. Tog då ut den och putsade av kolven och då fungerade den perfekt igen. Förstår att det är svårt för dig därnere att göra felsökningar. Bästa är att ha startmotorn loss så man kan testa ordentligt. Har jobbat så mycket med startmotorer så dom kan jag utantill. Dom ser ju lika dana ut idag som för 40 år sedan.
Hör gärna av dig Bengtic
Du kan också prova med att knacka lite på solenoiden lite.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har kört 20 mil idag utan problem med startmotorn, verkar inte vara något som drar ovanligt mycket ström.
Gissar på solenoiden som kanske kärvar eller att den inte får någon bra kontakt, men verkar inte som den slår in drevet som den ska men bara när den är varm.
Blev väl ganska varm motorn får ju jobba hårt i backarna men tyckte det gick bättre idag har nog fått för lite kylning tidigare.
Runt 20+ grader idag klar sol på em.
blir kanske bortåt 30 mil i morgon.
Problemen med oljud från höger fram har försvunnit dränkte ju fjäderbenet med wd40 ett par ggr, så det var lagret som forumet trodde.
Ska försöka få bakre växelådsfästet bytt tror det har en viss inverkan på vibrationerna i växelspaken eftersom motorn vrider sig vid motorbroms och pådrag. Ska ju vara billigt att laga härnere enligt jappe.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Beträffande startmotorn så tror jag att det är solenoiden som tappar sin magnetism som jag skrev tidigare, om du skruvar isär allt så kan du koppla bort själva startmotorn och bara lägga ström på solenoiden, troligtvis så släpper den efter ett tag pga värmen då isåfall har du hittat felet.

Men är det billigt att repa där nere så sätt i en ny startmotorn och problemet är löst, jag har haft detta problem på personbil och det är lagom kul och billigt när man kört in i ett parkeringsgarage och måste vänta på att den kallnar för några hundra i timmen :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ta loss solenoiden och ta ut kolven och gör ren och putsa av den. Har varit med om detta tidigare och genom värmen sväller kolven och att det är skit emellan genom åren så kärvar den och når då inte fram till kontaktpunkterna bak i den. Putsa av den annars köp en ny solenoid. Lite krånglig att få loss eftersom den skall lossa bakifrån
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Körde 30 mil idag och den vägrade en gång efter hårdkörning på motorväg när den stått still en stund, ganska varmt gick i t-shirt och det brukar vara bortåt 25 då, men startade efter andra försöket.
Får jag loss den så fixar jag den nog själv problemet är ju bristen på verktyg.
Men jag antar att den hankar sej hem som den är.
Har skruvat lite med startmotorer förr vi byggde vinch till modellflygplan av dom, alltså inga leksaker utan hightech saker.
Gjorde ny bakgavel i aluminium med kullager istället för bussning, gjorde den så man kunde justera kolen och få den mycket starkare men det fick man inte enligt regelboken även om det inte gick att mäta.
Blev högre effekt men tog mer ström.
Blir kvar här några dagar är i Tavira så det blir kanske tid för att pyssla om bilen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Körde 30 mil idag och den vägrade en gång efter hårdkörning på motorväg när den stått still en stund, ganska varmt gick i t-shirt och det brukar vara bortåt 25 då, men startade efter andra försöket.
Får jag loss den så fixar jag den nog själv problemet är ju bristen på verktyg.
Men jag antar att den hankar sej hem som den är.
Har skruvat lite med startmotorer förr vi byggde vinch till modellflygplan av dom, alltså inga leksaker utan hightech saker.
Gjorde ny bakgavel i aluminium med kullager istället för bussning, gjorde den så man kunde justera kolen och få den mycket starkare men det fick man inte enligt regelboken även om det inte gick att mäta.
Blev högre effekt men tog mer ström.
Blir kvar här några dagar är i Tavira så det blir kanske tid för att pyssla om bilen.
Ja är det startmotorn så blir den sakta bara sämre och sämre, men har du kontrollerat kabelskon som jag skrev om innan du river isär allt?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nej jag har bara suttit i solen med en drink och njutit av sommaren i morgon ska jag ta loss värmefläkten och göra rent enl beskrivning jag fått här på forumet den låter lite och så fort solen går ned blir det kyligt.
Men jag får en känsla av att jag måste titta på anslutningarna eftersom det ibland saknas kraft som att det är oxiderade kabelskor, sitter ju utsatt för vägsalt och vatten.
Tror egentligen inte det är så stora fel på startmotorn är betydligt mer nervös för växelmekanismen eftersom det blir ett riktigt haveri om något händer där.
Står på rött grus/sand och man vill inte ligga på marken under bilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag har jag varit duktig, tog bort elfläkten efter mlaajanens råd den var riktigt full med damm hade mycket jobb med att peta bort allt med en pincett, hade tagit några sekunder med tryckluft.
Egentligen ska den inte kunna flytta luft alls men den halvan som vetter mot motorn var inte smutsig så det är den som gjort att det fungerar.
Kändes inget glapp i några lager de är helkapslade så ingen spray där, kolen verkade bra och eftersom jag inga hade var det bara dumt att lossa dom.
den är mycket tystare nu men har lite tjut vid vissa varvtal men är tyst på det lägsta.
Den typen av fläkt ökar ju i varv när den inte kan pumpa luft och det har den inte kunnat göra så den har varvat mer och det har blivit tjut mitt i natten och då har man stängt av och det blivit för kallt.
Fanns en vit kabel som var skruvad i isoleringen men förmodligen har det blivit kontakt ändå.
Är en extrakabel monterad eftersom elvärme är eftermonterad och förmodligen stoppar den kontaktorn från att dra om inte elfläkten är på, på gasol har jag lyckats köra som punktvärme men inte med el, går väl förbikoppla om man forskar lite men det blir förmodligen för varmt utan fläkt.
Ska gå att zooma mycket i bilderna.
 

Bilagor

  • SAM_0291.JPG
    SAM_0291.JPG
    3,6 MB · Visningar: 38
  • SAM_0295.JPG
    SAM_0295.JPG
    4,6 MB · Visningar: 44
  • SAM_0296.JPG
    SAM_0296.JPG
    6 MB · Visningar: 38

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag har jag varit duktig, tog bort elfläkten efter mlaajanens råd den var riktigt full med damm hade mycket jobb med att peta bort allt med en pincett, hade tagit några sekunder med tryckluft.
Egentligen ska den inte kunna flytta luft alls men den halvan som vetter mot motorn var inte smutsig så det är den som gjort att det fungerar.
Kändes inget glapp i några lager de är helkapslade så ingen spray där, kolen verkade bra och eftersom jag inga hade var det bara dumt att lossa dom.
den är mycket tystare nu men har lite tjut vid vissa varvtal men är tyst på det lägsta.
Den typen av fläkt ökar ju i varv när den inte kan pumpa luft och det har den inte kunnat göra så den har varvat mer och det har blivit tjut mitt i natten och då har man stängt av och det blivit för kallt.
Fanns en vit kabel som var skruvad i isoleringen men förmodligen har det blivit kontakt ändå.
Är en extrakabel monterad eftersom elvärme är eftermonterad och förmodligen stoppar den kontaktorn från att dra om inte elfläkten är på, på gasol har jag lyckats köra som punktvärme men inte med el, går väl förbikoppla om man forskar lite men det blir förmodligen för varmt utan fläkt.
Ska gå att zooma mycket i bilderna.
Visst känns det mycket trevligare att ha fläkten på nu, kommer själv ihåg när jag gjorde rent den första gången det kändes som friskluft :)

Sedan kan man såklart klura på slangarna...;)

Beträffade den extra ledningen, jag har ingen koppling mellan elvärme och fläkt och har original Truma grejer.

Har värmen alltid på 500W under vintern dock utan fläkt så att husbilen håller sig torr och lagom varm ifall man vill dra iväg.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har en eftermonterad eltillsats från truma med en separat kontaktor för på/av förmodligen via termostaten, jag är nästan säker på att man tar en matning från fläktmotorn så går inte fläkten så slår inte elvärmen till. Det är ju en vanlig kabel för 220volt och det verkar inte vara original. Har 1000 eller 2000watt att välja på.
Skulle vilja att fläkten stannar när termostaten slår ifrån värmaren, då slipper man att ha kallluft blåsande i onödan blir lite sämre reglerfunktion men bättre.
Har kopplingsschemat hemma men det blir klurigt ändå eftersom det är svårt att få ihop värmaren med resten och jag är inte säker på att montaget är gjort av någon som kan eller rättare sagt jag är säker på att det är en hempulare eftersom plåtar och skruvar saknas eller är skadade, förmodligen någon som skulle blivit smed istället.
Kan bli svårt att få ihop det med gasolen det blir ett fempiporsproblem som holmes sa till dr Watson.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hejsan bengtic, det stämmer bra att det är kopplat så att elvärmen inte kan vara på om inte fläkten är på.
Jag har läst att de hade lite bekymmer med både el och gasol samtidigt i värmarna.
De gjorde ett par åtgärder för att skydda från en allt för het kamin eftersom en kombination av både el och gasol samtidigt innebär ca. 5400W som måste bort från kaminen så effektivt som möjligt för att inte bli överhettat.
Om ingen har kopplat om inne i kaminen så borde du ha termostatpatronen till gasolen sittande i överkant av kaminen i stället för nere vid golvet som är den vanliga placeringen om kaminen bara är kopplad för gasol. Detta är för att gasolen skall dras ner tidigare i kombination med elpatron, åter för att undvika överhettning från 5400W. Detta gör tyvärr att värmen dras ner för tidigt även när man bara kör på gasol. Vilket kan åtgärdas till viss del om man flyttar lite på termostatpatronen.
Om man ser till att bara köra på el så kan det nog funka ändå utan fläkt, men det blir nog rätt varmt vid den inre elpatronen om inte fläkten går.

Så till fläkten och på och av.....
Du skriver att fläkten borde slå av när värmen slår av....
Ändrar den inte hastighet och stannar helt eller nästan när värmen går ner.
Har du inte en sådan här panel till fläkten?
2010-05-13_202514.jpg
I så fall så har du (eller borde ha) konstant gång på fläkten om brytaren står uppåt, och den går då hela tiden på den hastighet som du ställer in på vredet.
Om du i stället sätter brytaren på A för automat så skall fläkthastigheten ändras från noll eller väldigt lite till mer och mer ju mer mer värme som kaminen producerar, till full fart som då endast begränsas av den maxfart du ställt och valt på vredet.
Fläkten skall ha omkring fyra hastighetssteg beroende av hur mycket värme kaminen klämmer fram.
Satt det ingen klump på fläkthuset som kablarna till fläktmotorn hängde samman med? Något kan ju vara trasigt och eller omkopplat, men så skall funktionen vara. Läge A på brytaren, ingen eller jättelåg fart på fläkten vid kall kamin.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja panelen stämmer, auto blir samma lägsta hastighet som manuel, har inte sett någon vettig funktion på auto.
Termostaten sitter vid golvet på högra sidan och blir nog knappast uppvärmd är ju helt öppet på undersidan av värmaren man kan faktiskt se marken när kåpan är borta misstänker att det ska sitta någon sorts tätning där som saknas.
Verkar sitta någon givare både på tempen och varvtalet som sitter i omkopplaren du visade, termostaten vid golvet är väl bara för gasen och har väl inget med eldriften att göra?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja panelen stämmer, auto blir samma lägsta hastighet som manuel, har inte sett någon vettig funktion på auto.
Termostaten sitter vid golvet på högra sidan och blir nog knappast uppvärmd är ju helt öppet på undersidan av värmaren man kan faktiskt se marken när kåpan är borta misstänker att det ska sitta någon sorts tätning där som saknas.
Verkar sitta någon givare både på tempen och varvtalet som sitter i omkopplaren du visade, termostaten vid golvet är väl bara för gasen och har väl inget med eldriften att göra?
Hmm, om du sätter den i AUTO samt vrider ratten till max samt slår igång värmaren då ska fläkten öka i varv i takt med att värmaren blir varmare(det kan ta en stund).

Har för mig att givaren till AUTO läget sitter i fläktmotorn, AUTO är alltså termostat styrd fläkt inte termostatstyrd värme då ingen reglering av värmen kan ske från fläktenheten.

Men som sagt, jag har Truma original Ultraheater dock den modernaste varianten och där finns ingen styrning av fläkten.

Systemet är bra tycker jag för det finns inga externa beroenden, värmaren behöver gas och två batterier, fläkten 12V, elvärmen 220 volt och allt kan köras indiviuellt. Klockren konstruktion, som jänkarna säger "Keep it simple stupid" :)
 
Toppen