• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej igen bengtic. Hur mår gummibussningarna framme vid fästena för staget.
Vi har skrivit om de här bussningarna för ett tag sedan (du kanske böt då?). Det är ju likadana bussningar både framför och bakom "hornet". De främre brukar brukar vara tillplattade och då har ju justeringen för Caster påverkats.
Man kan sätta dit nya och utgå från det läget i stället om man vill.
Om man byter gummibussningarna så måste man kolla toe in/ut igen för någon vinkel till styrstaget ändras också så toevärdet påverkas rätt mycket märkte jag när jag bytte mina.


Det jag också har märkt om man byter bussningarna och justerar toe, är tyvärr att efter 1000 mil eller så, så måste man åter kolla toe för när gummibussningarna satt sig lite så ändras inställningen igen.

M.v.h. JANKRO.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej.

Om du kommer åt så försök spraya lite rostlösare på spindeln (axeln som handtaget sitter på) ev. skruva bort muttern och ta bort handtaget så rostlösaren lättare kan krypa in. Försök att värma på spindeln med en lödkolv (öppen låga är nog stor risk för brand). Efter det så får du försöka lea upp det med korta rörelse fram och tillbaks. Det vanliga är att spindeln fastnar och inte kulan i ventilen. Finns det möjlighet att ta bort ventilen så blir ju naturligtvis lättare att få den att lossna i spindeln.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ska prova med att värma försiktigt, sitter riktigt illa till men nu vet jag åtminstonde hur jag kan försöka fixa det.
Fick skruva bort skåpsdörren för att kunna ta foton!
Ska spruta rostlösare genom avtappningen om det ev. kan göra någon nytta.
Tack!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Kan inte någon redogöra mer om Caster vinkeln?
Min Arca är också utan servo, och nu med den tyngre motorn och mindre ratten är det en hel träningspass att parkera bilen. Mina gummin var slitna och det fanns även en massa prickor men jag lade inte i det läget så stor vikt på detta. Då var huvudsaken att det hela fungerade. Bilen beter sig annars bra på vägen, kan ledigt köra 100km/h och mer utan vinglande. Passagerar sidans framhjul ligger kanske 15 mm längre bak än förarsidans. Finns det något grundinställning?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Efter att ha haft en gammal bil med fel castervinkel så vet jag att ratten vill tillbaka efter en sväng och bilen känns stabilare, vid backning däremot blir det omvända förhållandet och hjulen vill till ytterlägena vid gaspådrag.
Jag har använt autodata för att hitta hur det skall stå men konstigt nog får man olika data beroende på om det är fiat citroen eller pegueot fast vad jag förstått är det samma chassi förmodligen byggt på samma fabrik.
En skåpbil i tätortstrafik utan servo är nog mer lättkörd med närmare noll i castervinkeln om man inte har servo, kanske därför jag inte haft problem med frånvaron av servo plus att jag har vinterdäck.
Liten ratt inget servo och tung motor verkar jobbigt, köp ett par slicks också så blir du snart en riktig bodybuildare.
Du har säkert olika caster eller språngvinkel på dina framhjul. Vet inte riktigt hur det ser ut när gummina är dåliga men ska titta på mina, sprickor låter inget bra, min motor är ju en väldigt slö 75hk diesel som knappast frestar på framvagnen.
Teoretiskt borde ju caster öka vid gaspådrag med en stark motor och dåliga gummin -eller så blir det tvärtom.....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej igen, bussningarna är fyra st. och alla lika. en framför och en bakom varje "horn" fram.
Varje gång däcket träffar något på vägen så blir det en stöt bakåt som plattar till det främre, och då det är mycket tillplattat brukar det finnas sprickor i det främre gummit. Säkert ingen katastrof, bara gummibussningarna inte är så tillplattade så det börjar bli glappt så funkar det nog skapligt.

Nya gummibussningar ca. 25:- st.
4660012.jpg

Den bakre har skaplig form, den främre tillplattad......
DSCF0293-400.jpg

och sprucken i ytan.
DSCF0294-400.jpg

När den främre blir tillplattad så hamnar framhjulen lite längre bakåt, och hjulvinklarna ändras lite, och som sagt så måste man ha koll även på toe för det ändras också även om man inte tycker att just det skulle påverkas.

Bussningarna vid Nr.4
Skärmklipps.JPG

I mina papper så står det 0 till 1 grad på caster.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om man vill vara lite bekväm av sig, och den bakre bussningen ser skapligt ok. ut så kan man ju bara byta den platta främre bussningen.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Kan inte någon redogöra mer om Caster vinkeln?
Min Arca är också utan servo, och nu med den tyngre motorn och mindre ratten är det en hel träningspass att parkera bilen. Mina gummin var slitna och det fanns även en massa prickor men jag lade inte i det läget så stor vikt på detta. Då var huvudsaken att det hela fungerade. Bilen beter sig annars bra på vägen, kan ledigt köra 100km/h och mer utan vinglande. Passagerar sidans framhjul ligger kanske 15 mm längre bak än förarsidans. Finns det något grundinställning?
-------------------------------------------------------
Hejsan, nej det är som det är på många "nyare" bilar, ungefär som det är förutom toe som justeras med P-ändarna i styrstagen.
Jag vet inte om man ev. kan flytta något på hornen eller om det är slägga som gäller vid justering. Du kan ju försöka kolla läget på hornen och om det är deras ev. olika läge som gör att framhjulen ligger olika.
Men om bilen går stadigt, rakt och hjulen slits jämnt så kanske man inte behöver bråka med det.
Hos Axel A. så finns det satser med gummin till både staget och "hundbenet" om man vill byta allt.
Det är lite olika till lilla och stora chassit.

Skärmklippyu.JPG


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det var ju så med motorbytet att precis där vid casterstagens fästöga var det för trångt. På passagerar sidan. I motorn sitter hydraulpump precis där och den sticker ut ca 50mm. Jag fick ta bort den och sätta en platta så inte oljan rinner ut. Likförbannat fick inte motorn plats. Servon skulle tagit emot om jag flyttat den ytterligare några cm. Så till slut fick man göra det man inte ville, att flytta fästen för Casterstagen. Cirka 5cm längre ut på pass. sidan. Inga andra förändringar i samband med detta.

Operationen gjorde allafall att man funderade lite hur fransmannen har ev. funderat vid konstruktionen. De har de inte gjort alls. Det mesta är arvegods. Det är en salig hopahälla av olika principer som är pressade med statligt kraft i samma bil. Man ville väl spara vikt?

Varjefall, om man ändrar höjden på framvagnen säg 5cm, så ändras toe in kanska mycket. Sänker du framvagnen ändras den nästan lika mycket åt andra hållet. Har att göra med styrväxelns placering i höjdled. Detta gör att om man kör över en gupp, så ändras hjulvinklana först det ena hållet, och när bakhjulen når samma gupp blir det korrigering med besked. Har svårt tänka mig att halv latinos har tänkt ut detta? Fast de har ju gjort Panhard, ID 19, 2CV och mycket mer....;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Precis så känns det i min bil när det guppar och lutar känns det som om bilen styr själv, håller man kvar då kan den rätta till sej men ofta måste man korrigera. Med den utväxeln och och rattdiametern blir det en massa vevande.
Hade några gamla foton från i höstas på bussningarna.
 

Bilagor

  • IMG_20151010_131250.jpg
    IMG_20151010_131250.jpg
    1,5 MB · Visningar: 23
  • IMG_20151010_131303.jpg
    IMG_20151010_131303.jpg
    1,4 MB · Visningar: 21
  • IMG_20151010_131320.jpg
    IMG_20151010_131320.jpg
    1,4 MB · Visningar: 19
  • IMG_20151010_131624.jpg
    IMG_20151010_131624.jpg
    1,3 MB · Visningar: 21
  • IMG_20151010_131633.jpg
    IMG_20151010_131633.jpg
    1,3 MB · Visningar: 21
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om muttern på stagen är åtdragen och bara främre bussning plattats till kan väl knappast något ändra sej?
Då ligger ju caster på det undre toleransvärdet bilen har inte mycket vilja att räta uppratten framåt och känns ganska död i styrningen.
Inte lätt att se något på mina foton förre ägaren har dränkt en stor del av underredet men rostkyddsmedel, ser ut som linolja.
Ska beställa bussningar så småningom men nu efter nästan 1000kr för inställning vill man inte rubba något.
Har varit ute på en tur Varamon i Motala, Askersund Örebro och hem till metropolen Finspång. Varamon är ju sveriges största insjöbad med dricksvattenkvalite och en låång sandstrand, stod där gratis tillsammans med flera husbilar och kommunal toalett nära knappa 100m från stranden.
Bilen uppförde sej ganska bra och kunde oftast ligga på hastighetsbegränsningen på mindre länsvägar. På motorvägen gick det bra i 90km utan att pressa, har varit uppe i 110 någon gång och det är bra för en 75hk diesel. Måste byta bussningen i växelspaken den har börjat vibrera så smått.
Den är ju ganska strömlinjeformad, kanske därför den heter JET. Flera frågade vad det var för bil, de hade haft husbilar i många år men aldrig sett en likadan.
Var inne på en husbilsaffär och tittade lite på nya husbilar, de enda sittplatserna som verkade bekväma var framstolarna. Många är ju bara två och att sitta obekvämt på en bältesplats för en mille känns inte bra lite som väntrummet på vårdcentralen. i min bil kan det sitta två bak obältade enligt pappren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag besiktat det var IG på vänster bakbroms, handbromsen kärvade när jag köpte den och bromsen låg på och både handbroms och fotbroms hade låga värden så det måste väl vara backarna.
Avloppsventilen vill jag inte skriva om egentligen, har slitit med den monterat bort skåpsdörren använt kofot och till slut en halvmeter rör över handtaget där jag drog tills jag insåg att det var handtaget som rörde sig men inte ventilen.
Hälsade på hos min kompis moped och veteranbils experten.
Han tog tag i ventilhantaget efter inspektion och den var öppen.
Jag hade altså vridit åt fel håll!!
Jag blev så glad att jag inte tänkte på hur dum jag varit.
Har varit ute runt östergötland på camping och bilen har blivit testad inför ev. långtur, styrningen har blivit betydligt bättre den känns stadigare på bra väg.
Besiktningen mätte 0,2% sot högsta värde är 2,5% så om man kan skruva på pumpen så skulle man kunna göra den mer körbar motorvis.
Det sitter ju en 75hk diesel utan turbo från citroen med stötstänger, men lite mer även enstaka hk skulle vara värdefullt.
Trivs annars jättebra med bilen bra att bo i hitills.
Toan skulle tömmas den var -överfull men nästan enbart vätska och papper.
Eftersom den var så full valde jag att tömma i källaren där golvbrunnen för tvättmaskinen finns tog bort gallret och började tömma allt gick bra tills pappret kom ut.
Tvärstopp!
Trots blåa påsar och ett antal mil och veckor i tid så var pappret inte skadat, det blev en massa propplösare och varmvatten, men det hela löste sej inte förrän jag lossat skruven i vattenlåset och spolat igenom.
Tvättmaskinen som stått full med tvätt fick vänta ett dygn så den tvätten måste vara ren.
Nästan det enda som hindrar från en resa söderut förutom bromsen är att jag inte får igång kylskåpet, det har fungerat tidigare men svårstartat, försökte fixa genom ventilationen bak men det enda den resulterade i var några nya skruvar och tätningsmassa, går inte komma åt den vägen.
Så skåpet får jag inte ut!
Men jag har ju en Waeco kompressor kylbox som kan hålla maten kall men den är inte så stor och drar ström men solpanelen har laddat hitills men det var inte så jättbra fart på startmotorn efter ett par dygn.
Har kollat gasolen äntligen, har skruvat på gasen till fel flaska det var stålflaskan som nu är nästan full som har stått på minst ett år som jag tog gasen från, det står 2018 på den.
Plastflaskan är helt full men det står 08 på den så den är väl ganska körd antar jag bara att utnyttja den och slänga sen antar jag, den har stått med öppen kran också men det var en plugg på den, rädd för gasol eller bara dum förmodligen det senare.
Kommentarer mottages tacksamt det finns stora luckor i min kunskap.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Plastflaskan är helt full men det står 08 på den så den är väl ganska körd antar jag bara att utnyttja den och slänga sen antar jag,

Kör slut på gasen i "plastflaskan", sen byter du in den på lämpligt ställe mot full flaska så skickas den på provtryckning och om allt är ok får den vara med 10 år till. Det du inte kan göra är återfylla den.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Man nekas återfyllning om sista datum på flaskan gått ut. Jag bytte en sådan flaska på Rusta, dom har ingen pejl på detta med sista datum. I vanliga fall kostar det extra att byta en sådan flaska.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Problemet är ju att den är full!
Jag trodde i min enfald att jag körde på den istället för stålflaskan men den är ganska full den också.
svårt att göra av med gas på sommaren, hade en gammal husvagn och jag fyllde nog bara en gång och ändå stod den på camping några somrar och användes mycket.
Jag tror nyare husbilar gör av med mera gas det kanske beror på att kvinnorna håller på med att baka och laga mat hela tiden?
Ska ju åka söderut i oktober - november och det kanske bara är att använda det som finns och slänga den sen, men sen har jag problemet att fylla stålflaskan eller köpa en ny med rätt anslutningar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det som spiser gasol er varmvatn om du kjør den hele tiden. I en normal Truma tank bruker du en flaske på ca. 6 til 7 uker. Dette forbruket er om lag det doble av hva et gasol kylskåp tar. På vår første husbil holdt en flaske om sommeren ca 4 uker med varmt vatn tilgjengelig hele tiden og kylen på gasol.

Matlaging bruker nesten ikke gass, en flaske holder for dette alene omlag 6 mnd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack Knut!
Då har jag fått proportionerna klart för mej, jag förstod att varmvattnet kostar gasol och jag hade tänkt att bara använda den när jag är tvungen att tvätta mej i bilen.
Kylskåpet hoppas jag få igång men jag har förstått att det drar en del gasol, vet inte riktigt hur bra solpanelen och kylboxen fungerar när man står still länge men under resa är det ju inget problem.
I varje fall sparar man mycket gasol, det jag funderar mest på är hur mycket värmen drar?
Har ju inte tänkt vara ute i minusgrader men då måste ju värmen och en skrikande fläkt vara igång så spillvattnet inte fryser, men när man kör så undrar man ju om man ska våga slå av fläkten och gasolvärmen för värmen från motorn lär ju räcka.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bentic.
Många detaljer är det med en husbil, man lär sig något nytt jämt. Sakerna pajar också lite olika från gång till gång. Det här med kylskåpen. Du måste dra ut den för total service som egentligen handlar om rengöring, bortagning av damm och spindelväv, möjligen lite rostflagor.

Du har avstängningsventiler för gasol någonstans i köksskåpet, brukar vara en radda med olika spakar för spis kyl etc. Stäng av den för spis och kyl. Sedan skall du spana inne i skåpen på sidorna mot kylskåpen. För du har en vägg av laminat på bägge sidorna av kylskåpen. I 99% av fallen har de kört en skruv rakt genom väggen på bägge sidor för att låsa fast kylskåpen. Skruvarna brukar vara ca 40 cm från golvet och 10 cm in. Ta loss dem och har du en golvlist mot skåpensfront, lossar du den också. Sedan börjar du jucksa med lite kofoten i nedrekant för att den skall börja röra sig lite. Vips kommer den ut. Eller bara nästan, för i något läge tar gasolslangen eller röret emot. Möjligen får du ta loss kokplattan ovanför också så även den blir rengjord. Gör du det, så kommer du bättre åt gasol kopplingar. När du återmonterar så byter du ut den sista jävla rörbiten mot en slang av hög kvalite som det skulle gjorts av början.

Gör rent hela gasolgrejjen där elden är. Det låter avancerat men när du väl öppnar och tittar på det, så blir du förvånad och tror att minst 90% av prylarna måste ha trillat av, så här enkelt kan det inte vara. Men det är det. Kruxet med gasol är monteringen så allt är rent och tät. använd tätningspasta i gängorna och tätningytorna, vilken gägga som helst duger, nästan...;)
En liten klurighet som du kan fundera på är själva ventilationen när du väl har allt öppet. Det är en del värme som ventileras ut och när det är riktigt kallt så får man kallras därifrån. Jag har gjort - när jag hade den typen av kylskåp - en riktigt rgelvidrig installation, men som gav mig stor glädje varje gång det var kallt, eller bara halvkallt. Jag gjorde klaffar av tunn aluplåt som jag kunde reglera från den bredvidliggande skåpen. Inte bara stänga ventilationen, utan leda spillvärmen till kupen. Behövde knappt någon annan värme. Om du inte vill exprimentera utan gillar original utförandet, så se till att tätningen mot den ventilerade utrymmen är tät. Den är oftast inte det.... Den dära kulventilen, byt ut den, Feltema har nya under en hundring, har de inte så stora dimensioner så sök en marinbutik, de har fina grejjor de...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack Mr Big plånbok?
Lossade plåten i överkant på skåpet. Där finns inget som håller fast skåpet, hittade ett par smala skruvar på vänstersidan om skåpet som jag tog bort.
På höger sidan är toalettdörren och därifrån verkar det inte finnas något man kan komma åt.
Ett stort problem är ju att det finns ett eftermonterat klickgolv som gör att man inte kommer åt i nededelen av skåpet och det river jag inte upp, ser bra ut och lyxar till den gamla husbilen lite.
Kanske skulle jag ta bort den övre ventilationen och försöka få tag i tryckluft och blåsa rent och kanske dammsuga lite.
Kulventilen fungerar bra nu när man öppnar åt rätt håll, byta den känns fruktansvärt svårt med tanke på hur den sitter monterad.
Frågade på vår största reservdelsleverantör vad bromsbackar bak skulle kosta, det kostar 620kr och det är väl per hjul som jag förstod.
Beställde på nätet 321kr med frakt för två hjul!
Verkar ju inget svårt att byta problemen är ju att hissa upp bilen, har ju domkraften som följer med och en 1tons biltemadomkraft som backup får ju hållas på gatan och byta eftersom min parkering på tomten är kuperad och där sjunker domkraften i jorden.
Antar att trumman inte sitter fast på något konstigt sätt äger slägga och stora nyckeln kofoten som brukar lösa problem.
Ett hyllplan i ett skåp såg inget vidare ut och där vill man ha kastrull och stekpanna som inte ska skramla runt, klädde den med hjälp av spraylim med ljusgrå galon med läderfinish.
Det blev så bra att jag fortsatte med bordet och det blev bra och nu kommer glas och porslin stå stadigt och inte slamra.
Till sist en bild från sommarens utflykter.
 

Bilagor

  • SAM_0234.JPG
    SAM_0234.JPG
    5,6 MB · Visningar: 46
  • SAM_0232.JPG
    SAM_0232.JPG
    4,5 MB · Visningar: 80

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Man nekas återfyllning om sista datum på flaskan gått ut. Jag bytte en sådan flaska på Rusta, dom har ingen pejl på detta med sista datum. I vanliga fall kostar det extra att byta en sådan flaska.

Bennie


Trodde i min enfald att revisionskostnaden var inkluderad i "bytespriset", fördelat på det genomsnittliga antal fyllningar flaskan genomgår mellan revisionstillfällena.
 
Toppen