• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radioantennen Fiat

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Radioantennen Fiat

Tipset att sätta en antenn i motorrummet går rakt emot allt som gäller radiomottagning, antennen skall sitta så högt som möjligt, helst med fri sikt åt alla håll annars skärmas den av bilen, att dessutom sätta den under en plåthuv som är en mycket effektiv avskärmning, det är absolut tabu. :wideeyed:
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Radioantennen Fiat

Så sant, men om man inte kan lösa det på ett annat sätt och att det fungerar ser jag inga problem med det. Det finns ingen regel utan undantag
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radioantennen Fiat

Antenn under huven fungerar förmodligen bättre på en helintregrerad bil än på en halvintregrerad. Ingen plåthuv på en helintregrerad.
Värt ett försök iallafall.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Radioantennen Fiat

PÅ vår LMC var mottagningen rent usel, jag fick tipset och kolla om jordkabeln till antennen var kopplad, sagt o gjort ut med radion och koll av antennkabel, se där, det går en kabel sammansatt med antennkabeln som inte var kopplad. Jag kopplade in den på minuskabeln till radion och genast blev det bättre mottagning. Kan vara värt att kolla. Återkommer med bild på kabeln

/Thomas
 

Bilagor

  • antennsladd.jpg
    antennsladd.jpg
    20,7 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:

Damm 46

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
17314
Medlemskap
2026
Sv: Radioantennen Fiat

Hej.. Följde Din länk och beställde förstärkaren och monterade in den i torsdags. Körde runt på vägar i helgen där det varit problem tidigare,
nu hade vi inga problem alls utan kanonmottagning.
Så ett stort tack från Damm 46
 

Damm 46

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
17314
Medlemskap
2026
Sv: Radioantennen Fiat

Tack Conny&Lena inlägget jag skrev gällde förstärkaren som ni tipsade om.

Tack än en gång

Damm 46
 
Toppen