• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större bilder?

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Större bilder?

Kan ni även öka MB storleken på png bilder? Ofta när jag laddar ner måste jag konvertera dessa till jpg.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Större bilder?

Måtten är det största av bredd max 700px eller höjd max 1024px för länkade bilder. Detta är samma som förhandsvisade uppladdade bilder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

Min ramme er 1500 bred, mens mange har mindre enn 700. Dagens løsning fungerer på det meste, og at en kan få opp orginal oppløsning ved å klikke på bildet to ganger - første klikk gir hele bildet som full skjerm og det andre full oppløsning som må scrolles.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

image1-750410.JPG


image.jpg

Nog hade det varit enklare om man slapp att klicka på bilden för att slippa se den i miniatyrformat?
Min undran var om det enkelt går att fixa eller är helt omöjligt?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Större bilder?

Ja det är möjligt att ändra från 500 till 700 men eftersom detta påverkar alla bilder så måste jag kolla lite mer innan jag ändrar. Dessutom så ökar laddningstid och bandbredd samt lasten på server som måste kollas.

Är behovet verkligen angeläget?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

Med tanke på att allfler använder högupplösta plattor tycker jag att det finns ett behov. Många bilder förtjänar ett större format! Från 500 pixlar till 700 gör stor skillnad visuellt som jag visade med exemplet.

Ökar verkligen laddningstiden? Om man klickar på bilden visas den med ännu högre upplösning. Vid större bild från början är förstoringsbehovet inte så stort.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

På HBK's facebooksida visas betydligt större bilder!

image.jpg
Hela bredden på Facebook utnyttjas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

Skall jag tolka tystnaden som inget intresse finns för att utnyttja hela inläggets bredd (700 pixels) för bifogade bilder?

Det skulle göra stor skillnad om man slapp klicka på bilden för att kunna se den tydligare.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Större bilder?

Jag har inte hunnit utvärdera detta ännu.
När det görs kommer alla befintliga tusentals bilder att skalas om direkt och det går inte att göra dagtid för det är för många besökare aktiva.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Större bilder?

På många forum så konverteras det automatiskt. D:V:S: Man kan skicka upp stora bilder både i format och pixlar

Det borde gå här också.
Eller??
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Större bilder?

Jag förstår Knarrevik, men eftersom jag är utomlands större delen av året och är mycket ute på klubben så tycker jag att vi behåller nuvarande. En ändring påverkar bandbredden för mig.

Och vill man kan man ju alltid klicka på bilden. Och vill man visa större kan man ju alltid länka till sin egen bild. Då blir den större...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

Jag tror inte att det påverkar snabbhet eller bandbredd på forumet.
Tvärtom, färre behöver klicka för att få fram en större bild som kan vara 4000 pixlar eller mer.

Att gå från 500 till 700 pixlar påverkar bara den visuella effekten då man kan utnyttja hela bredden i bildrutan, det vill säga samma bredd som texten.

Men som Håkan säger, det kan påverka forumet under den tid som alla bilder skall skalas om så det bör ske nattetid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Större bilder?

For oss som bruker fullHD skjermer på laptops og platter ville 1100 passet bra, men det,ville være katastrofe på skjermer med mindre bredde.
 
Toppen