• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den ideala ställplatsen?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
På väg söderut har vi nu stannat vid ställplatsen i Wintrich vid Mosel. Se aktuella funderingar om ställplatser i inlägg 117 och 118 i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t80745-6/#post753100

Här lite mer bilder och upplysningar om denna ställplats, vilken finns nämnd i klubbens ställplatslista. Platsen är obemannat (även om personal vb finns att nå per tel) och bygger alltså på självbetjäning, vilket beskrivs nedan.

Här några bilder från nu på morgonen:
IMG_0140.jpg
IMG_0141.jpg
IMG_0142.jpg

Infart och utfart sker vid en bom som släpper in dig genom att du med en knapptryckning begär ett gästkort. 15 min kan du åka runt utan kostnad, därefter 9€ per dygn i avgift, men då ingår alltså både el (6A) och en utomordentlig wifi-förbindelse.
IMG_0143.jpg
IMG_0144.jpg

Betala för det antal dygn man bott här gör man även detta i en automat och här kan du även se vilka rutiner som gäller vid tillfälliga utflykter från platsen (något som om inte annat måste göras till tömningsplatsen, vilken ligger på utsidan av bommen och alltså även kan nyttjas av andra än platsens gäster).
IMG_0145.jpg
IMG_0146.jpg

För att kunna tillgodogöra sig platsen utomordentligt snabba internetförbindelse bör man stå någorlunda nära en av områdets två antenner, vilka ser ut på detta vis:
IMG_0147.jpg

För att vara säker på en plats nära en wifi-antenn bör man antingen anlända sen förmiddag eller alternativt stå på ett mindre eftersökt ställe på denna stora ställplats och sedan bevaka när bilar lämnar platsen, vilket oftast sker på förmiddagen.

aake
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Den ideala ställplatsen?

Traaben Trabach är en mycket bra plats. Var där i somras och den verkar vara från samma idemakare.
Rolf
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Den ideala ställplatsen?

Bodde här i Wintrich för några år sedan och då var det en holländare som säsongsbodde här. Han hade tagit det som sin uppgift att sköta om platsen och hjälpa folk. Mycket trevligt!
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den ideala ställplatsen?

Nu på 4:e dygnet, när vi är på väg härifrån, så har jag fått en annan bild av dessa hjälpredor. Det är en grupp holländare och flamsktalande belgare som har etablerat sig som informella makthavare på platsen och på olika sätt ser till att behålla de centrala parkeringsrutorna för sig själva, främst genom att med cyklar och möbler boka plats för sin egen grupp, ofta mer än ett dygn i förväg. Inte så tilltalande!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den ideala ställplatsen?

Här i mitten p-rutan där vi stod fotograferad 5 min efter det vi lämnade platsen. Redan bokad genom att en belgare ställt dit en stol. Platserna intill bokade med andra föremål sedan flera dygn; intäktsförluster för ägaren och irriterande för oss campare.
IMG_0149.jpg

Och här den närmast skyldiges eget boende:
IMG_0148-2.jpg

aake
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Den ideala ställplatsen?

Ett vänligt samtal med vedebörande kanske hjälper! Fråga vänligt om platsen är betald, är den inte det så meddela ställplatsansvarig. Jag hade plockat bort grejorna och ställt mig där! Liknar tyskarnas bokningar med handdukar på solstolar vid poolen. Finns ingen anledning att acceptera ett sådant beteende! Fan vad förbannad jag blir!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Den ideala ställplatsen?

IMG_2255.JPG

Så här kan det också se ut på en bondgård i Holland, med en kon som man kan sätta upp när man åker iväg till tex Snoppenhof. Platsen heter Het Grone Hart. Finns på HBK ställplatser.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den ideala ställplatsen?

Det tycker jag kan vara OK, men inte att boka flera dygn i förväg på det sätt dom skedde i Wintrich. Flera av de mest attraktiva platserna stod tomma under några dygn.

aake
 
Toppen