• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsprogram för dator

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Finns det något navigationsprogram för dator/laptop? Padda eller telefon är inte aktuellt, enbart program som går att använda i en laptop och som man kan lägga in HBK-POI i.

Hade tidigare Autoroute man blev av med min dator och har inte kvar skivan.

EssoJ
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Har du GPS i datorn??
I windows 10 kan man ladda ner kartor och använda Google Maps enl uppgift, men har inte försökt själv.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Ja, jag har en GPS-antenn med USB som sitter i takfönstret och som jag använt till den dator som jag blivit av med. Använde Autoroute för att veta exakt var vi var och vanlig karta för att få översikt. Vägvisningen skötte Ingrid Garmin som tålmodigt och stilla uppmanade att svänga åt olika håll samt snarast göra en U-sväng när så erfordrades. Henne har jag kvar men saknar kartprogrammet. Kan man använda Googles kartor utan att vara uppkopplad?

EssoJ
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Man kan använda Here navigationsapp med nedladdade kartor, en mycket bra app som jag har i telefonen, men jag har inte sett någon som klarat av att lägga in ställplatserna i den.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Jag använde MapFactror innan jag hittade till MS AutoRoute. Jag tyckte det var ett bökigt program eftersom man först måste lägga upp sin rutt i ett program och spara den. sedan skulle man använda ett annat program för själva navigeringen efter denna rutt. Det gjorde det nästan omöjligt att hitta på egna varianter på den preliminära rutten eller lägga in nya waypoints. Såvitt jag förstått är det fortfarande så.

AutoRoute å andra sidan är betydligt enklare där jag i princip kan lägga upp en rutt från exempelvis Ystad till Haparanda och få en rutt utifrån snabbaste, kortaste eller egna föredragna vägtyper. Jag kan starta min färd direkt och ändra färdvägen genom att helt enkelt dra i den uppritade vägsträckningen till platser man önskar köra igenom. Det är också lätt att lägga till listor med POI vars symboler kan tändas och släckas på kartan allt efter behov. Det är ofattbart att detta program har lagts ner. Förhoppningsvis skall det gå att köra ett par år till med programmet men redan nu händer det att man är ute och kör i grönsakerna när nya vägar har byggts.

Finns det något liknande program som är lika lätt att använda och där det går att ändra färdvägen lika lätt?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Instämmer med föregående. Hoppas att det finns något sådant program.
EssoJ
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

En variant är Windowsappen Maps Pro.
Jag har testat den, dock inte navigerat "skarpt" efter den.

Just nu (efter Windows 10 installation) har jag dock problem med att lägga in egna POI (t ex HBK Husbilsplatser), så jag är tveksam om jag kan rekommendera den för Win 10 användare.
För en dialog med utvecklaren om lösningar på problemet, kommer igen med info när jag vet mer.

Anm. Innan Win 10 fungerade den utmärkt, kan arbeta med t ex bluetooth GPS, ta in CVS, GPX, KMZ, KML filer som s k Overlays. Inkl. beskrivning per plats med bild och länkar. Är väl in fel att prova den?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Botte42 vet du om det går att ansluta en USB-GPS till Map Pro? Undrar också om Map Pro använder de kartor man kan ladda ner (tror de är från HERE) i W10 så att man kan köra Map Pro utan Internetkoppling.
EssoJ
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Botte42 vet du om det går att ansluta en USB-GPS till Map Pro? Undrar också om Map Pro använder de kartor man kan ladda ner (tror de är från HERE) i W10 så att man kan köra Map Pro utan Internetkoppling.
EssoJ

Svar ja på båda.
Jag har testat med USB-puck GPS, den hittar åtminstone var jag finns nu (har inte testat den i bilen).

Skärmklipp.JPG

Jag har även laddat ner offline-kartor, kostar dock en peng per land.
Du kan läsa mer här:

How do I download maps for offline use? – Customer Feedback & Support - Maps Pro for Windows

PS. Jag använder Maps Pro för reseplanering, ungefär som med Locus Pro. Man får betydligt bättre överblick i Maps Pro jämfört med Locus Pro. 13 tum i 4K jämfört med min 7 tums Nexus. Det innebär att jag inte har någon erfarenhet av att navigera med Maps Pro.DS.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Man måste alltså använda de kartor som man kan köpa inom det programmet?
Är det de som ger inkomst till utvecklingen?
Gratis är ju alltid gott men i slutändan finns ju inget som är gratis. Nån vill alltid ha mat på bordet och det är ju likt för alla.
EssoJ
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Nej, det är bara offlinekartorna som kostar.

Är du uppkopplad kan du välja mellan ett mycket stort antal onlinekartor, Google, Bing, Nokia, etc.

Edit: Maps Pro kostar 33 kr, en offlinekarta kostar 66 kr (åtminstone för de länder jag laddat ner, Tyskland m fl).
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Okay;
Offlinekartorna levereras av Open Street Maps.
Utvecklaren kanske får en slant också?

Mina kartköp ...

Skärmklipp2.JPG

Osäker på om det hade räckt med bara Europa totalt.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Även jag tillhör de sista entusiasterna, av AutoRoute2013.
Men i år har jag använt Here och GoogleMaps i en 10"-platta (Sony Xperia Z2, 32GB).
Jag har till 95% internet-uppkoppling när vi är ute med husbilen i Sverige och 90% utomlands så användningen av POI's är inte särskilt intressant längre (jag hittar allt på nätet, oftast med bättre info). Har tidigare också använt MapFactor men blev inte "vän" med den. OpenStreetMaps var för övrigt det enda, i datorn, som fungerade tillfredsställande i Albanien. (Skönt att det också finns papperskartor ännu!)
Det lutar åt att jag framgent kommer att använda GoogleMaps som navigator, den ger mest information, platsbilder, Streetview, m.m.
Men Autoroute är med ännu! Som backup, kontroll, planering, här ligger även alla mina POI's och anteckningar.
Dessutom har jag NKC's CamperContact-appen i både plattan och telefonen tillsammans med alla andra likvärdiga och/eller sämre, mer eller mindre meningslösa, husbilsplats-appar.
Pucken till Autoroute är Microsofts (Nav GPS 168 Model:1372) som jag köpte till mitt första Autoroute2010 (innan det, använde jag MapPoint). Denna USB-puck är klart bäst (jag har 3 olika att jmf. med).
Önskan är att få den pucken att fungera i datorn även med GoogleMaps (+/ Here).
Eller kanske någon har en annan lösning (undanber mig alla Applemoslösningar!) att få sin position i GoogleMaps även i en dator som inte har GPS-mottagning inbyggd men väl med USB-puck? Hur gör man? (OBS! Windows 10 !!!)
Julian
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Jag ska bara lägga till en sak om Maps Pro;
Man kan även ladda ner (gratis) den kartvy man har upp (och samtidigt ange till vilken zoomnivå man ska kunna gå - påverkar förstås storleken):

Download only the images for an area

1. Unlike other applications such as Here Maps, Maps Pro allows you to download any map style, including Satellite imagery. First thing you need to do is to choose the map style you want to use from the Map Style menu.

2. Once you picked the map style you want, you need to choose which area you want to download. Maps Pro doesn't restrict you to download only administrative regions, you can download any place in the world. To choose an area, just pan and zoom to the area you want to download, where you will go hiking tomorrow for instance.

3. Once you are on the area you want to use offline, open the menu and choose Offline > Download this map. A configuration window will open in the top-right corner. The configuration window gives you statistics about your future download, like how many images you are about to download and how much space it will take on your hard drive. These numbers are updated when you move or zoom on the map.

4. In the configuration window, you need to decide how many zoom levels you want to download. This will decide how much you will be able to zoom in when offline. A higher number means you will be able to zoom in a lot more when offline, but it also mean that your download size will be larger.

5. Once you have found the right configuration for you, just press the "Download" button and wait for the download to finish. Note that Windows 8 puts the download on hold when you reduce the application, so it is best to leave Maps Pro opened while you download a map.

6. You can now use Maps Pro offline with the maps you downloaded!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Det var "unplugged" ja tänkte på.
EssoJ

Ett varningens finger - Jag kunde använda min USB GPS till Maps Pro tidigare, via ett program som heter GPS Direct. Läs mera på Maps Pro hjälpsidor.

Provade nu igen, eftersom jag dels sagt att det fungerar, och dels installerat Windows 10.
Och det fungerar alltså inte i min dator just nu. Vet inte varför.

Kan vara något i min installation, jag kan ju inte heller få POI-nedladdningarna att fungera f.n.

Alltså: Se upp, prova med Overlays (ladda ner POI, starta Maps Pro på nytt efter det) och att USB GPS ("puck") fungerar innan ni köper!
 
Toppen