• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsprogram för dator

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

För mig fungerar varken GPS direkt eller Map pro. Får inte ens min gamla Autoroute 2011 att fungera den säger att det saknas en fil och så avslutas installationen. Ger nog upp alltihop.
EssoJ
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Jag har också en Autoroute, min version är från 2013 tror jag.
Har gett upp den, får gå i cylinderfilen.

Tycker nog trots allt att Maps Pro ger en del, lätt att lägga in sina POI eller att använda standard MAPS Pro POI.
Och att lägga in en route för att "testa".
Liknar funktionerna i Locus Pro på plattan/mobilen.
Men man "ser" bättre, får bättre överblick tack vare laptopskärmen (eller den kopplade stora 22 tummar'n) - tar in hela Tyskland lätt.

Men egentligen, vad gav Autoroute? Kom aldrig riktigt underfund med den.
Maps Pro/Locus Pro plus bra navigatorer är det man behöver.
Oavsett vad Knarrevik tycker - CoPilot är outstanding!
Gör aldrig (nästan) fel. Supersnabb, i navigation och vid sökning på POI.
Och inget "snack" om kartuppdateringar, fungerar mycket bra.

Förresten, nya Sygic är inte dålig! Med alla foton, street views, mm.
Positivt överraskad!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Navigationsprogram för dator

Eftersom jag låter iPad sköta mina positioneringsönskemål så kan jag tyvärr inte hjälpa till med Win10 där. Kanske testar jag min USB-GPS-puck med AR2013 i Win10 någon gång men just nu har jag inte detta behov.

Nu har jag testat med Microsofts Pharos GPS som levererades med någon tidigare AR utgåva. Den fungerar direkt med AR2013 under Win10 men det tog nog 10 minuter innan den fixerade.
För att göra det hela mer spännande så körs Win 10 instansen under Fusion på MacBook Pro och GPS är ansluten till USB3 på Mac'en.
Om det fungerar på en ren PC vet jag ju förståss inte.....:D:D
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

För mig fungerar varken GPS direkt eller Map pro. Får inte ens min gamla Autoroute 2011 att fungera den säger att det saknas en fil och så avslutas installationen. Ger nog upp alltihop.
EssoJ
Har du gjort ominstallation av W10 ???
Julian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram för dator

Någon som vet om det fortfarande är problem att lägga in POI i HERE maps?

Ett betydligt enklare och smartare sätt att administrera intressepunkter är att installera appen POIViewer som visar massor av information om platserna inkl. Streetview m.fl. Den har direktkoppling till de flesta navigeringsapparna, även HERE.

image.png
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Navigationsprogram för dator

HasseRoth, sist jag försökte för nån månad sedan misslyckades jag att få in några poi´s i Here.
För nåt år sedan mejlade jag Here med förslaget att det vore toppen om användare av Here kunde dela samlingar med varandra, det hade varit en höjdarlösning för oss husbilister men svaret var ett vanligt bla bla bla vi ska kanske titta på det i en framtida version bla bla.

Om frågan fortfarande gäller "navigationsprogram för dator" så finns det en windows10 app som fungerar: https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/poiviewer10/9nblggh69ck8

Jag skriver fungerar för den har en del i övrigt att önska, samarbetet med windowsappen "Kartor" fungerar fint och "kartor" verkar windows köpt av just Here, man kan ju fundera varför Bing inte var förstahandsvalet...

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram för dator

Finns det fler här som testat PoiViewer10 för windows?
ser att den endast har 2st rating än så länge, och med högt betyg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram för dator

Testet at den fungerer både på pc og telefon, men med mangel på gode poi filer for mitt lokalområde ble det med denne go - nogo, som fikk en go - det funker.

Faktisk er en Lumia 640 XL en billig og bra gps! Den jeg har er med LTE og dualsim, og gjør det meste en kan forvente av en smartphone om en ikke forventer at allt skal se ut som på en Apple dings. Finner det like greit at allt ser likt ut med PC/tablet under Windows 10.
 
F

F.d. 28781

Guest
Sv: Navigationsprogram för dator

Kul att se att PoiViewer10 kommer upp i detta forum :)
Jag kör själv husbil och saknade något liknande program för Windows PC och telefon och därför utvecklade jag det för mina behov. Jag använder både en Lumia 640 telefon och en 8" Windows 10 platta. För navigering har jag laddat ner Sygic: GPS Navigation som fungerar bra på Windows.
Jag har precis släppt nya uppdateringar på PoiViewer10, testa om ni vill.
Om det är någon som använder det får ni gärna komma med förslag på nya funktioner i programmet.
Med vänlig hälsning Björn
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram för dator

POIViewer är fantastiskt för stt lägga in egna intressepunkter, tex HBKs husbilsplatser som nu omfattar drygt 3700 platser.

Funkar utmärkt på iOS och Android och tydligen också Windows.
Den har koppling till de vanligaste navigeringsapparna, förhoppningsvis snart även till den nya iGO.
Kan du fixa detta?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Navigationsprogram för dator

Hej Björn, jag testade din app igen och den har blivit mycket bättre. :)
Vi som är medlemmar har lite mer tillgång än intresserade och vi har tillgång till en gpx-fil med hbk:s husbilsplatser, den fungerar riktigt bra med poiviewer10 nu, platserna visas på kartan och vi har ganska omfattande beskrivningar om även de visas som de ska, trots drygt 3700 ikoner på kartan så säckade inte appen ihop.

Jag testade även att ladda in en Kml-fil med tömningsplatser, det fungerar men det blir en del tecken för radbrytningar som kommer med i beskrivningarna, den filen innehåller även länkar till bilder som ligger hostade här i hbk, länken visas men inte själva bilden, det hade ju annars varit fint. ;):D

Anders, Poiviewer10 är inte samma som POIViewer för IOS.
Poiviewer10 har en helt perfekt koppling till windows "kartor" för navigeringen.

mvh jocke
 
Toppen