• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

M....eine shaisse HOBBY

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej alla H-bilvänner.....

Jag tänkte skriva lite om min husbil en HOBBY 700 -2005.... så jag letade efter länken ... min husbil.... här på forumet, men som alla andra vet så finns ju inte den.... därför får det bli under denna länk.....

Jag har tidigare skrivit om en omfattande fuktskada som jag reparerade på en strand i Grekland... Ni som vill läsa om detta kan läsa här... http://www.husbilsklubben.se/forums/t67437/

Att hålla rent och snyggt i en husbil är enkelt.... men samtidigt inte så enkelt för utrymmen är trånga och då kan det vara svårt att komma till.... och även komma ner på alla fyra.... häromdagen så bestämde jag att ett överdrag på ena sängen skulle av och lämnas till kemtvätt.... men se det var inte så enkelt för det första så måste jag dra upp blixtlåset på ena kortsida, och det var svårt eftersom låset var sytt så att löparen sitter innanför överdraget..... men med lite pillande och krängande.... och en del svärande och en hel del svett... så fick jag till slut av överdraget.... lämnade det till en kemtvätt här i Palekastro.... och kunde nästa dag hämta ett rent och fint överkast.... madrassen fick jag limma med polyuretan lim eftersom den gamla limning hade släppt på flera ställen.... sen var det bara att......att..... men va fan..... överkastet verkar ha krympt.... efter mycket slit och svettande och undran varför jag fått detta "straffet" så fick jag på överkastet.... men nu är madrassen för kort och för smal.... hela 6 cm på båda håll......och nu har det blivit en längsgående bula mitt på madrassen.... det finns inget tvättråd på överkastet och i en kemtvätt brukar ju inte tvätten krympa.... känner än en gång att tillverkaren har lagt in engångsinredning i våra husbilar, jag vågar inte tänka på vad ett nytt överkast från HOBBY skulle kosta.... jag får nog en dyr hästen säg för samma pris.... tur att jag har en säng till att sova i....
God natt från Wovi & Peter....
 

Bilagor

  • P1030747.JPG
    P1030747.JPG
    408,1 KB · Visningar: 13
  • P1030748.JPG
    P1030748.JPG
    467,1 KB · Visningar: 11
  • P1030749.JPG
    P1030749.JPG
    453,4 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

ingela nordvall

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12519
Medlemskap
2024
Sv: M....eine shaisse HOBBY

Använd madrassen! Det är min erfarenhet att tyget töjer ut sig efter ett tag.
Om man viker madrassen dubbel på längden och för in den brukar det gå lättare att få den på plats. Det får väl prövas på nästa madrass, den på bilden ser ju ut att passa fint.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: M....eine shaisse HOBBY

Godkväll alla Hbk:are..... Min hobby är ju min HOBBY numera.... i dag fick jag reparera den sängkonstruktionen igen.... det har nu visat sig att när jag limmade fast aluminium profilen med silicon.... lossnar "pappret" från väggen och skruvarna glider ur den 2,3 mm tunna väggen....och hela sängen blir obrukbar.... Jag har också reparerat den jag ligger i.... här vände jag L-profilen så att ena benet kom upp.... och det verkar bli mycket starkare än originalet.... Redan när jag köpte H-bilen så såg jag att ribb botten till säng var under all kritik.... där fanns inga ribbor som hindrade de böjda ribborna att töja ut botten ej heller var där några förstärkningar i hörnen...så det fixade jag innan bilen kom i bruk av mig (se de ribbor med röd markering).... men att sen hela konstruktionen är endast fastskruvad i en 2.3 mm fiberskiva är ju en katastrof, här borde funnits förstärkningar i väggen.... men icke.... sen såg jag till så att sängbotten ligger parallellt med framstycket av sängen sen var det bara att skruva försiktigt fast ram delen mot väggen.... sen klämde jag ner krazy glue ner mellan profilen och väggen och sen får jag hoppas att detta håller.... Det är i alla fall mycket bättre än de de har gjort på fabriken..... än har madrassen inte transformerat sig... den är fortfarande krympt.... och sen Ingela.... att vika en madrass med spiralfjädrar är nog inte att rekommendera.... och även ganska svårt.... Så fort jag kommer till en skräddare så tänker jag beställa nya för HOBBY kvalitet är inte mycket att komma med...

Nu önskar jag er alla en god natt och hoppas ni kan sova gott i era husbilssängar....
 

Bilagor

  • P1030751.JPG
    P1030751.JPG
    272,9 KB · Visningar: 5
  • P1030754.JPG
    P1030754.JPG
    206,8 KB · Visningar: 5
  • P1030755.JPG
    P1030755.JPG
    211,9 KB · Visningar: 5
  • P1030756.JPG
    P1030756.JPG
    263,1 KB · Visningar: 4
  • P1030757.JPG
    P1030757.JPG
    222,3 KB · Visningar: 5
Toppen