• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bottenpluggen i färskvattentanken

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Håller på att sätta mig in i min första egna husbil och därmed tömma och rengöra färskvattentanken. Enligt manualen (Dethleffs I6501) så lossar man bottenpluggen i tanken för hand, men hur då? Är den gängad eller bara pressad på plats? Jag har försökt lite för hand utan att lyckas och jag vill gärna inte testa med en skitig polygrip med risk för att förstöra och skita ner. Några tips?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

OK, är handtaget utvändigt på själva pluggen eller är "infällt" på något sätt? Kunde inte känna något med handen när jag testade i går kväll. Ska prova mer senare idag, tack!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Handtaget på originalpluggen är runt en dm långt så om du inte känner det tyder det på att det antagligen gått av eller att det sitter en annan typ av plugg där. Ett foto om det är möjligt skulle underlätta att ge tips.

Mvh / Roland
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Aha, hittade en bygel på golvet i husbilen som hade brottytor och säkert gått av från något ställe. Nu vet jag varifrån då... Var hittar man en ny plugg som reservdel? :) Kan väl kanske modifiera den befintliga pluggen om jag bara får loss den...
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Om du kommer åt borra ett hål i mitten dra typ träskruv grova gänger i pluggen så kanske du kan lirka loss den.Sätt sen in rostfri skruv med ögla.
Kolla på biltema båtavdelning massa rostfria grejor.
Bara en ide.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Ny plugg finns hos närmaste Dethleffs försäljare.
Tycker det är en trist konstruktion att behöva lyfta på dynor o öppna tanken och sedan ner med armen. Läge att hitta på annan lösning ;-)

Grattis till 6501:an förresten, vi har en också!
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Fäste en rostfri 1mm tråd i bottenpluggen. Kapade tråden och böjde den så att det går att spänna fast den under flänsen på den runda luckan. Behöver inte ner med handen i tanken varken vid tömning eller när jag sätter tillbaks pluggen.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Ny plugg finns hos närmaste Dethleffs försäljare.
Tycker det är en trist konstruktion att behöva lyfta på dynor o öppna tanken och sedan ner med armen. Läge att hitta på annan lösning ;-)

Grattis till 6501:an förresten, vi har en också!

Fick tipset av "klurige Åke" att gänga bort den utvändiga bottenpluggen, skruva i en passande Gardenakoppling och i den en ventil som jag öppnar och stänger med. Behöver aldrig mer in under sängen!
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Tog en stund innan jag noterade att pluggen var gängad, inte pressad, så nu är den ganska kraftigt skadad men ändå demonterad :rolleyes:. Har en vän som passerar en återförsäljare i morgon och fixar en ny plugg men det blir nog ändå någon lösning med ventil senare.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
-04. Enligt en återförsäljare ska det inte vara en gängad plugg. Börjar misstänka att tidigare ägaren har satt dit något som inte är original. Får en ny plugg i morgon som ska vara original till min bil.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Har fixat en ventil idag. Ska dock köpa en originalplugg som backup. Ventilen är i plast så om den går sönder kan det vara bra att ha en plugg att trycka dit :)
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Bottenpluggen i färskvattentanken

Provat med en plugg som enligt återförsäljare är original och den passar inte. Det är nog ingen tvekan om att den gängade trasiga pluggen är rätt plugg för ändamålet men återförsäljaren hade aldrig sett en sådan.
 

Bilagor

  • IMG_0327.JPG
    IMG_0327.JPG
    1 MB · Visningar: 11
Toppen