• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa en begagnad Ford Benimar?

F

F.d. 22476

Guest
Hej!

Nyreggad ny medlem här, så ny att jag inte ens har en egen bil. :)

Är det någon här som vet vad Ford Benimar är för husbil?

Är på gång att införskaffa en äldre bil att renovera under vintern och har hittat en Ford Benimar 1992. Kan dock inte hitta så mycket information om någon om modellen.

Ska åka och kolla på den i veckan men det är ju bra att veta om det finns något man ska vara extra noga med att kolla upp.

7942086979.jpg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpa en begagnad Ford Benimar?

Den stora saken med husbilar av den åldern är fukt. Väldigt många har fuktskador som om de är omfattande kan vara mycket jobbiga att fixa till även om man är händig snickare. Dessa jobb är tisödande och kräver tillgång till en uppvärmd lokal för att kunna göras under vintern.
Rost kan också förekomma med det är betydligt lättare att hitta och i många fall också lättare att åtgärda.
Drivlinan bör man testa noga då en motorrenovering eller växlelådsrenovering kostar en del. Här finns det dock ofta tillgång till begagnade delar så om man klarar jobbet själv behöver kostnaderna inte bli så höga. Gasolslangar bör vara max fem år gamla och däcken inte heller äldre då gummi åldras. Det mesta i andra prylar som kylskåp, pannor laddare mm finns att köpa om de inte fungerar. Lycka till.
 
F

F.d. 22476

Guest
Sv: Köpa en begagnad Ford Benimar?

Tack för svaret!

Av att läsa här på forumet så har jag förstått att det just är fukt man ska vara uppmärksam på. Jag har astma också så det är skönt att slippa sova i en massa men med fru och barn. :)

Finns det något sätt att kolla fukt förutom att kolla efter fuktrosor och lukta?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Köpa en begagnad Ford Benimar?

Fuktmätare och de har nog alla serviceverkstäder som gör fuktkontroller.
 
F

F.d. 22476

Guest
Sv: Köpa en begagnad Ford Benimar?

Det är en privatperson som säljer så jag tror inte den är fukttestad. Bör tilläggas att det är en bil för <70k så lite fix har jag kallt räknat med (lackering utvändigt, renovering av kök, byta gasolslangar och liknande).
 
Toppen