• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

F

F.d. 22961

Guest
Hej! Har suttit ett par timmar nu och försökt bli klokare på hur jag ska lösa det här med gasolen. Ska ner till Portugal. Har en liten gasolflaska, modell 2012, som på bilden.
Efter att ha läst mycket här om allas problem med att skaffa gasol i Spanien, verkar det som att den smartaste lösningen är att skaffa en adapter, så att jag kan använda spansk flaska.
adapter: KOPPLING INV.POL*INV. DIN.

Men då uppstår ju lite frågor.
1: Är det samma koppling på gasolflaska P11 och 2012?

2: Finns det en spansk motsvarighet till gasolflaskemodellen 2012? (Jag har en VW california exclusive, där utrymmet för gasolflaskan inte har marginaler)

Vore mycket tacksam om någon har information om detta!
MVH Jonas
 

Bilagor

  • gasolflaska-2012.jpg
    gasolflaska-2012.jpg
    4,4 KB · Visningar: 787

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

Nej, det är helt andra kopplingar på de stora flaskorna.
Hur du ska fylla din 2012 har jag ingen aning om...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

Jag läste att det i Holland skulle finnas en liten tankbar LPG-flaska. Det skulle i så fall lösa dina problem, men jag hittar inte på den.

12 liters som jag hittade efter Amstels hjälp. Kragen går att ta bort.

Liter Diameter, Höjd inkl. Krage Fyllning Tomvikt
12 230 mm 440 mm 9,6 liter 11,4 kg

gs002zwart_small.jpg
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

Jag läste att det i Holland skulle finnas en liten tankbar LPG-flaska. Det skulle i så fall lösa dina problem, men jag hittar inte på den.
Liten tankbar LPG-flaska

LPG12LiterFyllstopp.JPG12-liters LPG gasflaska, 2015 CE-certifiering. Gasflaskan är särskilt lämplig för mindre utrymmen i husvagn / mindre gas förvaringsutrymmen i husbil. Kragen är löstagbar, flaskan kan därför lätt integreras.
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

Stort tack till alla som delar med sig om information och ideèr!

Jag tänkte jag skulle undvika att försöka jaga ställen som fyller flaskor, och lätt kunna byta till ny. Dessutom är platsen i min bil precis anpassad till en P2/2012, det vill säga ett runt hål som är 215 mm i diameter och 220 mm högt+plus några millimeter för reduceringsventilen/regulatorn... Så någon annan flaska kommer inte gå in hur gärna jag än skulle vilja.

Jag använder bara gasol till spisen, så det går inte åt så mycket. Har dessutom eldriven vattenkokare till kaffe mm. Jag förstår att en flaska på 12 liter är liten i många sammanhang, men den jag behöver är alltså mindre än hälften så stor..

Det får nog bli att ta med en noggrann googletranslate översättning till portugal och knalla in i en järnaffär för att köpa ny regulator, och därefter införskaffa en P2. De verkar finnas med samma dimensioner i portugal vad jag har lyckats få fram med google-translate.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

Hej Jonas, enklaste lösningen borde vara att inhandla en extra 2012 flaska innan du far iväg,
med två fulla flaskor bör du klara matlagningen i flera månader (egen erfarenhet),
om du inte ska vara borta halvårsvis förståss, då kan du möjligen fundera på de Portugisiska alternativen.
Köpte en beg. 2012 för 100:-via en klubbmedlem, så nu har jag två, fyllningen går på 160 spänn här i stan, har alltid gasol så det räcker!
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Gasolflaska modell 2012 i Spanien/Portugal?

Det löste sig fint! Jag fick tag på en kille i sverige som hade en spansk flaska och regulator att sälja! Så nu har jag bytt in flaskan när den var slut i Spanien. På det viset behövde jag inte ha med mig några extra flaskor! Tack för all hjälp!
 
Toppen