• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lingon

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2024
Finns det någon som vet om lingonen är mogna tex. i Småland ?
Ni behöver inte säga var , bara om !
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lingon

Vi håller som bäst på att plocka lite lingon i Dalarna. Just nu står vi på en liten skogsväg ett par mil från Falun och här verkar det som att vi är ute lite för tidigt. Det ser dock ut att vara gott om bär här. I Småland vet jag inte hur det är, vi passerade bara där i lördags och kollade inte på bären.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Lingon

Var ut och letade efter lingon på lördag. Det fanns mycket på en del ställen men de var vita på undersidan. Brukar vara mogna vid denhär tiden annars. får försöka igen om någon vecka.
 
H

hianders

Guest
Sv: Lingon

Vi håller som bäst på att plocka lite lingon i Dalarna. Just nu står vi på en liten skogsväg ett par mil från Falun och här verkar det som att vi är ute lite för tidigt. Det ser dock ut att vara gott om bär här. I Småland vet jag inte hur det är, vi passerade bara där i lördags och kollade inte på bären.

Välkomna in och fika när ni åker hem! Vi beställde lingon av en restaurang i Avesta som har folk som plockar (privat). Hämtar 4 kg imorgon, 40 kr/kg rensat och klart. Så, det finns nog en hel del lingon här!

Inger
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lingon

Vi har nu fått ihop nästan 12 liter lingon i skogen mellan Hofors och Falun igår och nu på morgonen. Tyvärr regnar det mest hela tiden men det tycks hålla myggen borta. Inget ont utan att det har något gott med sig.

Nu är vi åter på rull norrut men har just stannat för lite middag.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Lingon

Kom hem i går efter en liten tur till Dal o Värmland. Spelade ett par rundor golf och plockade 25 L lingon lite norr om Årjäng, kunde säkert plockat 25 till, men det räckte för denna gången.

Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lingon

Vi har återigen rört oss en bit norr ut och står nu på Södra Berget i Sundsvall. Igår eftermiddag plockade vi två lite blåbär och idag har det blivit ytterligare sju liter. Nu under kvällen har vi kokat blåbärssylt av detta, åtta burkar totalt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lingon

image1-743963.JPG

Mogna t.o.m. i Bohuslän
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Lingon

Visst finns det både lingon och blåbär kvar i Småland. Ovanstående c:a 30 liter ska läggas till den övriga stora skörd som hämtas från det landskapet.
Jag tror dock inte Småland är unikt. Lingonen tycks vara rekordmånga i hela landet. När det gäller blåbär så fanns det inte mycket i hemtrakterna i år. Där fick man söka upp helt andra trakter som också visade på mycket bär.
Mvh Tommy F
 

Bilagor

  • IMG_1259.JPG
    IMG_1259.JPG
    2,6 MB · Visningar: 0
  • IMG_1260.JPG
    IMG_1260.JPG
    2,5 MB · Visningar: 0
  • IMG_1261.JPG
    IMG_1261.JPG
    3,2 MB · Visningar: 1
  • IMG_1265.JPG
    IMG_1265.JPG
    3,2 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Toppen