• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Calira SVB30 brytrelä

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag har en elcentral Calira SVB30 med ett brytrelä som kopplar ihop batterigrupperna vid laddning från 220V laddare samt under drift. Någon som vet hur man ändrar funktionen till att endast koppla ihop vid laddning från 220V ??

ErikP
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Efter lite funderande kommer jag att använda de två 25 kvmm (80A) kablarna som går mellan brytreläet och resp batteri. Från motorbatteriet till IN på Smartpass och från husbatteriet till OUT på Smartpass. För att undvika överspänning drar jag matningen till elcentralen från Load OUT på Smartpass. Solcell + och - till D250S Dual och system - också till D250S.

Allt kommer då att fungera som vanligt, men laddningen optimeras. Genom att behålla brytreläets manöverkrets intakt påverkas inte 12V matning till t ex kyl. Panelen kommer att visa hopkopplade batterier vid motordrift och 220V laddning, kanske missvisande, men egentligen är ju batterierna alltid hopkopplade (men med olika spänningar) genom Smartpass.
Kommentera gärna om ni tycker jag tänkt fel.

ErikP
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Hej Erik
Det du kallar för brytrelä, vad gör det?

Är det relät som kopplar in laddningen från generatorn till bodelsbatteriet när motorn är igång?
Är det samma relä som kopplar samman batterierna och ger laddning till startbatteriet när husbilen är ansluten till 230Volt?

Jag har också en Kabe med Calira SVB 30 som jag funderar på att koppla in en D250S DUAL till. Jag tror inte jag tänker koppla in någon Smartpass

Med vänlig hälsning,
Martin
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Ja, det är det reläet jag beskriver. Jag håller på att brevväxla med Cetek och försöker via dem få kontakt med Calira för att få OK på mitt kopplingsförslag. Jag skickar mitt kopplingsschema och hur jag hoppas det kommer att fungera i direkt mail till dig Martin, och återkommer sedan när jag får svar från Calira
Mvh
Erik
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Har också en Kabe och tycker det här verkar intressant. Har just lite problem med laddningen och funderar att göra något som fungerar bättre. Vad jag kan förstå behöver man inte någon regulator till D250s Dual för att koppla in solpaneler. Hur får man då en lättläst panel för förbrukning, laddning etc?
Jag vill också hänga med på era "utforskningar" och få ta del av resultatet, om det är ok?:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Bägge gör jobbet, men BM1 är mycket större och kräver att man gör ett relativt stort hål i väggen/panelen bakom. BM1C är liten och har plan baksida, så den är betydligt enklare att placera.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Köp en BM2 då får du Amp timräknare också,jag bytte min BM1C när jag insåg att den saknade denna funktion.
Har monterat den inne i ett överskåp nära batteriet utan större håltagning.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Köp en BM2 då får du Amp timräknare också,jag bytte min BM1C när jag insåg att den saknade denna funktion.
Har monterat den inne i ett överskåp nära batteriet utan större håltagning.

Du har nog en poäng med Amp timräknare.
Men jag vill ha koll på "strömmen" hela tiden. Jag har en idag monterad på överskåpets kant av annat fabrikat som sitter helt perfekt. Denna är till storleken som BMC1. Denna skulle jag vilja byta ut för jag får inte den information jag vill ha.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Calira SVB30 brytrelä

BM1C (som jag använder sedan några år) visar nedanstående. Jag kan inte påstå att jag har saknat någon info från den. :)

Spänning
Ström (till/från batteribanken)
Batteribankens energistatus (energistapel 0-100 %)
Tid till urladdat eller fulladdat batteri
Larm för låg batterinivå​
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Calira SVB30 brytrelä

Har nu kopplat färdigt och allt fungerar till belåtenhet. Har kopplat in Dual 250S + Smartpass. Solcellen till Dual 250S direkt. Har kopplat Smartpass mellan brytrelä och bo-batteri. Dvs generatorladdningen efter elcentralen till input på Smartpass och output Smartpass till bobatteriet. Matningen till elcentralens förbrukare flyttade jag från bobatteriet till lastutgången på Smartpass. Har dessutom installerat en Victron bmw700 för batteriövervakning. Instrumentet tar mycket mindre plats än NASA instumentet och ger ungefär samma funktioner. Den som ev är intresserad av kopplingsschema kan skicka ett mail till mig.

Erik P
 
Toppen