• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjädring

F

F.d. 50323

Guest
Hej, jag har bytt framfjädrar på vår Carthago 2013 3000mil hos Doni däck i Växjö. Dom har specialfjädrar från Lesjöfors. Bilen var låg i fram och stötig. Jag fick en helt ny bil, bättre fjädring, och trevligare att köra. Doni däck hade proffsig personal, och jag fick trevligt bemötande. Jag kan rekommendera firman!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring

Hur blir den under körning? Kränger den lättare? Blir den mer sidvindskänslig?
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Fjädring

Jag har också fått ny förstärkta fjädrar fram till Min Hymer B 654 CL.
Bilen reste sig nästan 7 cm och blev i princip vågrät på vägen.
Körmässigt blev den också betydligt bättre och fjädringsvägen fram blev rejält utökad vilket ger mycket bättre komfort.
Jag kan också rekommendera Dohini i Växjö, proffsiga, och snabba!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fjädring

Vi satt också dit nya viktanpassade framfjädrar på våran Carthago för några veckor sedan.
En annan bil blev det:yes:

Kostade 8000kr med invägning,hjulinställning, ljusinställning plus höjdkontroll.

FAST...:mad:, det är en stor skandal att inte detta görs direkt på fabrik, skitdåligt :mad:.

Finns inte en bilfabrikant i världen som skulle klanta sig så här!
Våran Carthago i51 med knappt 2000mil i ryggen hade så pissiga framfjädrar att den gick på genomslagsgummina, det är faktiskt DIREKT farligt:mad:.

Absolut NOLL i handling vid en hastig manöver!
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Fjädring

Eftersom jag har en Hymer med en besvärlig högersida där mycket av inredningen måste tas loss så blev priset 6000 kr.
Hjulinställning behövs inte, men ljusinställning får man göra och det får ske på annan plats.
Mycket väl använda pengar enligt mig.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring

FAST...:mad:, det är en stor skandal att inte detta görs direkt på fabrik, skitdåligt :mad:.

Finns inte en bilfabrikant i världen som skulle klanta sig så här!
Våran Carthago i51 med knappt 2000mil i ryggen hade så pissiga framfjädrar att den gick på genomslagsgummina, det är faktiskt DIREKT farligt:mad:.


Vår Carthago i50 E-Line är bilen utrustad från fabrik med Goldsmiths förstärkta framfjädrar. På plan mark står vi i våg.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fjädring

Då är frågan;
Hur kommer det sig att de flesta helintegrerade husbilar ser ut som om de går på näsan? OBS:wink: oavsett märke!

Det borde vara en enkel sak för husbilstillverkaren att anpassa framfjädringen för de olika bilarna i sina produktionprogram!
Det finns ju även bilar som är rövtunga ock kanske kräver att man flyttar Torisionstavarna lite för att få en plan bil (om man har ALKO-chassie), eller typ. sätta på luftfjädrig eller liknande om man har Fiats bladfjädrade stela axel.

Alternativen är många, men det är skit att konsumenten skall behöva prova ut sina bilar för stora pengar.

Sen K&P om ni fick en OK bil direkt från fabrik så är det bara att lyckönska:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.691
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädring

Så länge konsumenterna inte förstår att det är fel när bilen står på näsan, och därför inte kräver att återförsäljaren och fabriken rättar till det utan kostnad, kommer det att levereras bilar som är felaktiga. :confused:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fjädring

Jag snackade med Bossing's idag och frågade då hur många framfjädrar de har bytt i runda slängar....

Minst 1000st ..blev svaret, och det är ju bara hos Bossing:mad:! Alltså MINST 8 miljoner kronor som vi husbiltokar har fått punga ut med bara till Bossings!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring

Skulle jag beställa en ny bil skulle jag ställa som krav att fjädringen skall vara anpassad efter vikten och inte stå på nosen.
Sen skulle återförsäljaren få lösa det bäst han ville men förhoppningsvis skulle han framföra det till fabriken istället för att lösa det genom att byta fjädrar själv.

Det finns nog ingen säljare som skulle backa ur en affär eller ha mage att försöka ta extra betalt för ett sådant självklart "krav".
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fjädring

Jag kan tänka mig att det handlar om garantier mellan Fiat och husbilstillverkaren.
Gör husbilstillverkaren ändringar i Fiats konstruktion av drivlinan när husbilen är ny
finns nog en risk att husbilstillverkaren får ta över Fiats garantier och ansvar om det händer något.
Har för övrigt gjort ett fjäderbyte för några år sedan och är mycket nöjd.
Krister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50323

Guest
Sv: Fjädring

Den blir snarare bättre, dvs inte alls känslig för sidvind och krängning. Priset var 5000 för bytet, för vissa helintegrerade blir det lite dyrare, för gasolen sitter ivägen. Inställning av framvagnen behövs inte, enligt expertisen. Höjden är ju tillbaka till den ursprungliga, när den kom från fabrik i Italien. Goldschmittfjädrarna är inte bättre. Dom specialtillverkade fjädrarna från Lesjöfors har ett varv mer, och får därmed en bättre fjädring.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.691
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fjädring

Det är inte antal fjädervarv ensamt som avgör en spiralfjäders egenskaper, det finns många vägar till samma egenskaper. Material, stigning, antal varv, progressivitet t.ex. :)
 
F

F.d. 20124

Guest
Sv: Fjädring

Har un dårlig erfaring med Carthagos fjedring. Har selv en Carthage C-line 2014 og 5000kg.
I reklamen og ved kjøpet ble de fantastiske kjøreegenskapene fremhevet. Dette er så langt fra virkeligheten på min Carthago. Bilen er også så lav helt bak at man skraper ned i selv små dumper. Satte meg faktisk fast på en ferge så jeg måtte backa ta fart og dra bilen fram. Et helvetes bråk, tverbalken ble krokig men heldigvis ble ikke størfangeren ødelagt. :)



Jeg måtte selv betale montering av Goldsmith luftfjedring på begge aksler bak.
Dette ble gjort i godkjent Goldsmith verksted i Tyskland. 34000 kr. inklusive 4% avgift for bruk av Visakort :mad:
Men bilen er nå en drøm på veien.
Bilen ble bestilt med forsterkede framfjedrar men disse bunner om jeg kjør litt for fort over fartshumper. Nye framfjedrar fra ALKO koster ca 8000,-.

Har kun dårlige erfaringer med Cathago fabrikken. Selv når jeg påviste feil på bilen på fabriken, påstår de at de kun produserer biler som er 100% feilfrie.
Neste bil garantert ikke Carthago.
 

Bilagor

  • lav klaring.jpg
    lav klaring.jpg
    96,1 KB · Visningar: 17
Toppen