• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärren till bilen har slutat fungera.

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Har en Fiat multijet 2012 med nyckel och fjärrkontroll. Efter hemkomst från Lergöksrallyt skulle jag låsa och larma, men inget hände när jag tryckte på låsa knappen. Testade med fruns nyckel och Defa fjärrkontrollen och det funkade.
Bytade batterie i fjärren men det hjälpte inte.
Någon som varit med om något liknande eller har någon lösning på mitt problem.

Nu funkar den igen.... märkligt.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Har samma problem på min Ducato-12,ibland funkar inte Fiat fjärren,ibland låser den inte bodelen, men bildörrarna.
Problemet kommer då och då för det mesta funkar det,men risken finns att man går ifrån bilen olåst.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Har samma problem med vår Kabe 750TM 2012. Det verkar som om den inte får riktigt kontakt vid bodelsdörren. När jag justerat lite på kontakten fungerar den klockrent igen en tid, sedan samma igen. Dörrarna till hytten låses men ej bodelsdörren. Trycker jag in dörren med knäet fungerar det.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Statisk elektricitet kan orsaka tillfälliga problem. På förra bilen fick jag det åtgärdat som en garantiåtgärd genom att de la i små antistatmattor mot kretskortet inuti fjärrkontrollen, därefter blev funktionen 100-procentig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Har samma problem med vår Kabe 750TM 2012. Det verkar som om den inte får riktigt kontakt vid bodelsdörren. När jag justerat lite på kontakten fungerar den klockrent igen en tid, sedan samma igen. Dörrarna till hytten låses men ej bodelsdörren. Trycker jag in dörren med knäet fungerar det.

Jag har också försökt justera bodelsdörren utan framgång,men plötsligt så fungerar allt normalt,bilen är dock larmad trots olåst bodel vilket jag märkt när jag öppnat dörren!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Hej Olof G

På din beskrivning låter det som det finns ett glapp i förbindelsen till bodelsdörren. Det är samma styrenhet till alla dörrarna men den känner troligen inte av om bodelsdörren är låst eller inte. Då aktiveras larmet även om bodelsdörren är olåst. Jag vet inte om du har kontaktbleck eller kabel-förbindning mellan dörr och karm, är det kontaktbleck kan anledningen vara oxid eller dålig förspänning på blecken. Om det är kabelförbindning är det troligen ett kabelbrott och det sitter med all säkerhet i hylsan/slangen mellan karm och dörr. Ett kabelbrott där kan göra att ibland fungerar det och ibland inte beroende på hur kabeländarna hamnar i slangen när du öppnar och stänger dörren. Oavsett vilket så är det systematisk felsökning med multimeter som gäller om du ska hitta felet.

Mvh / Roland
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Om jag låser upp och låser dörren igen några gånger så brukar det fungera,jag öppnar aldrig dörren så felet måste nog ligga någon annanstans?
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Hade samma problem med min La Strada -12. Fjärrkontrollen slutade att fungera, kontaktade auktoriserad Fiat verkstad, de hade fått servicemeddelande från Fiat om detta, ny programvara behövdes. Detta gjordes i höstas och har fungerat felfritt sen dess.
Hälsningar Roger.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fjärren till bilen har slutat fungera.

Jag har kontakbleck till bodelsdörren,det finns alltså ingen kabel mellan bil och dörr,utan ett metallbleck nere vid insteget ,detta borde sitta högre upp för att undvika smuts kan man tycka.
Har putsat med sandpapper och för tillfället fungerar det,byta till kabel verkar komplicerat.
 
Toppen