• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allvarliga kommunikationsproblem!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Det skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra. Ämnet är så nära mängder med aspekter på liv och död och kan väcka starka känslor så..... Dessutom har jag ganska liten erfarenhet av sjukhusmat även om jag har frekventerat en del "ställen" i Europa.

Igår funderade jag faktiskt på att skriva något om sammansättningen av maten på svenska sjukhus. När jag fick syn på kön av smällfeta diabetiker framför matvagnen som var fylld med kolhydrater, så blev jag illa berörd. Vem är ansvarig för detta? Är det Livsmedelsverket som har något hemligt avtal med insulinfabrikanterna?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Lämplig läkare fortfarande sjuk så i morgon kanske jag forslas till Sahlgrenska.
Dagens middag var inte så tokig även om jag inte skulle kalla den för köttgryta, snarare sås men en god och välkryddad sådan. Gott potatismos har dom här så jag har faktiskt fuskat lite med den. Den måste vara gjord på riktiga potäter, så god är den. Hyvlade morötter gjorde ett rejält intryck men det var ett illusionstrick; det var inte många mm. morot på tallriken. Det verkar som om det finns någon sorts avoghet mot grönsaker på det här stället. Kan det bero på gästernas bristande uppskattning av nyttig mat? Efterrätten, en maffig blåbärsnånting, var mycket smaklig. En bra matdag i stort sett. Naturligtvis bryr jag mig inte om att recensera bergen av kolhydrater i form av pasta och ris m.m. som ingår i så gott som alla måltider här men som jag skickligen undviker förutom lite av det goda potatismoset emellanåt.

20150901_195143.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Otroligt inspirerande bilder du har till dina texter.

file.jpg


Du kan ju ta kort av maten som du skriver om...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jag tror det är fotoförbud på sjukhuset och skulle det vara så vill jag i varje fall inte riskera att porträttera personer eller kvalificerad utrustning, begriper du väl! Maten kanske inrymmer hemligheter som inte bör komma ut från sjukhuset. Det är mycket lättare att sitta i Gijon eller vad det hette och ta trivsamma bilder än här. För övrigt är det en speciell sorts bilder, s.k. stämningsbilder som beskriver situationen på ett kolossalt konstnärligt sätt! Så det så!

Jappe

PS. För övrigt är det något överraskande att du inte kommenterar den raffiga färgsättningen på inredningen, hur väl man har matchat alla glada gråa och smutsgröna nyanser mot varandra.

Shabby chic i sin högsta potens!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Ånyo förvägrades jag frukost i morse med anledning av möjlig behandling på Sahlgrenska. Ånyo upphävdes mat- och dryckesförbudet framåt lunch på grund av läkarbrist. Därför var jag hungrig när lunchen serverades. Cocoskyckling eller frukostkorv stod på dagens meny. Svårt val men eftersom jag inbillar mig att cocos inte kan tillföra kycklingen något så tog jag det säkra före det osäkra, efter lång tvekan och valde korven. Frukostkorv är frukostkorv och smakade som vanligt frukostkorv. Tillbehören, stuvad potatis, haricots verts och en finstrimlad grönsallad skulle ha kunnat tillfredsställa även kungliga gommar bortsett från den stuvade potatisen för den var klart underkokt. Desserten, en totalt död kompottsörja på körsbär, värre än Findus snabbkräm på 50-talet borde renderat kocken någon sorts straff. Körsbären, dessa makalösa bär, var fullkomligt tillintetgjorda i sin omgivning av rödfärg och någon sorts svårdefinierat slem. Hemskt!

Till middag idag blir det broccolipaj och det ser jag fram emot. Till skillnad från "Bush och grabbarna" så tycker jag mycket om broccoli. Det har serverats broccoli här två gånger tidigare och båda gångerna har konsistensen varit klart gummiaktig så nu hoppas jag på ett genombrott. Någon måste ha klagat på kocken, hoppas jag. Själv vågar jag inte framföra några synpunkter till kocken för jag är en blid åldring.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Kocken reste sig och presterade en broccolipaj idag som borde gå till hävderna men det gör ju tyvärr sällan broccolipajer. Allt stämde utom själva degen förstås men vem äter sådant? Det blir man ju tjock av; det är ju bara en förpackning anpassad för ugnen. Vansinnigt gott! Att tomaterna var något ankomna av mögel var lätt att överse med. Till efterrätt en xxxxxboll som jag inte hade gjort bättre, ej ens på 50-talet!

Nu till dagens förtretlighet. Min förläggare (jag gillar det uttrycket) hade lyckats ändra Terassenmosel till Terrasenmosel!! Som väl är så är det inte försent än att ändra före tryckningen av Lilla Moselboka. Till yttermera visso så verkar det som om vi har fel båda två! Jag tror tyskarna själva oftast stavar det Terrassenmosel. Himla besvärligt ord! Giv mig styrka!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Jorå, det är ett juste ord. Jag passar på här att nämna att alla som har beställt och t.o.m. betalat i förskott för Lilla Moselboka får stå ut med att vänta ett tag till på beställnings- och/eller betalningsbekräftelse. Min förhoppning är att jag kan lämna sjukhuset före helgen. Jag har ingen dator på rummet och på plattan vågar jag inte administrera det här eftersom det lätt blir handhavandefel när jag pillar på sådana ting.

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Men de skulle väl inte komma före mitten av månaden? Det är ju två veckor kvar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Idag ska ett provexemplar komma på posten. Det skickas inte till sjukhuset där jag befinner mig f.n. Så fort jag godkänt provexet så startar tryckningen. Preliminärt leveransdatum blir nog något förskjutet på grund av omständigheter utanför min kontroll. Inte helt sant, dock. Hade jag inte rökt en massa cigaretter i mitt liv så hade jag nog inte legat här!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Ännu en dag i håglöshetens tecken. Hospitaliseringen fortgår långsamt och snart kommer jag nog att trivas (!) här. Medpatienterna är huvudsakligen feta kolhydratfrossare med de typiska egenskaper som är så karakteristiska för denna grupp. Jag har försökt hjälpa några av dem men de sitter så hårt fast i den förlegade fettskräcken m.m. så de förlita sig helt på den professionella läkarkonsten med alla hemska piller m.m. De tycks inte vara det minsta inställda på att försöka förstå att många sjukdomar beror på deras kosthållning. Upplysning meningslös så det har jag gett upp. Dock har jag träffat en ovanligt frisk sjukling här som var överens med mig.

Dagens lunch, lammfärsbiff med någon sorts grönsaksröra var totalt harmlös men smakade inte illa på något vis förutom en viss skiktning som förmodligen berodde på att det kommit vitpeppar i maten. Jag minns från det glada 50-talet att vissa husmödrar då gärna använde vitpeppar i viss mat eftersom den ansågs lite finare än den råa och brutala svartpepparn. Som väl är har dessa villfarelser i det närmaste försvunnit från kokkonsten idag förutom i vissa provinser runt och i vår kungliga huvudstad. Jag minns en gång, glömmer det aldrig, när jag blev serverad en fasansfull inlagd sill med vitpeppar i i de trakterna.

En erfarenhet har jag gjort när det gäller potatis på sjukhus. Viss varmhållning förstör fullständigt fin kokt potatis! Potatismos gäller! Den tycks må bra av lite extra värme. Potatismoset här har inget giftigt margarin i sig. Här gäller faktiskt riktigt äkta nyttigt smör. Tyvärr gör min tandstatus (många tänder i munnen) att jag ombeds att inte äta av det goda moset i onödan eftersom många patienter här uppenbarligen saknar tänder och därför bör ha företräde till potatismoset.

Nåja, god efterrätt. Någon sorts kolhydratpaj med fruktinnehåll, ananas enligt mattavlan vilket det mycket väl kunde ha varit, dock ej i så stor mängd att någon tydlig smak kunde uppfattas och en rejäl klick vispad grädde till ordnade balansen igen.

Få se om det dyker upp någon läkare i morgon men det är nog tyvärr så att "Aldrig på en fredag" gäller i Kungälv också.

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Hur går det med dina egna provresultat?
De kan väl inte hålla dig kvar hur länge som helst utan egentlig anledning eller beror det på att du inte tar dina piller?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Detta är inte så lättdiagnosticerat. Skulle jag ha banala sjukdomar, va? Det verkar som om jag blir kvar här över helgen och lite till. En kompis kommer hit med laptopen ikväll eller i morgon så att kommunikationen med yttervärlden underlättas.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Har du väl boat in dig. Så....

Viktigast hur får du ditt prov ex till dig. Kan samma kamrat som kommer med laptoppen fixa det?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Han ringde just. Han hoppas på att få med provexet, parkera min husbil lite snyggare, sätta på extralarmet och komma upp med datorn så att jag kan ta tag i beställningar och förskottsbetalningar på Lilla Moselboka. Jag blir kvar här över helgen och någon dag till om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid gör.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Idag gäller det att välja rätt! På lunchmenyn finns två verkliga "tungviktare"! Havets Wallenbergare med Sandefjordssmör och Barbeque-skinkstek med sky. Eftersom Sandefjordssmör enligt min mening är världens godaste fisksås (lika delar smör och grädde + ev. kryddning) så torde valet vara enkelt. Frågan är vad Havets Wallenbergare är för något och om äkta smör och riktig tjockgrädde används till såsen och inte har ersatts med sekunda matindustriprodukter som margarin och syntetisk grädde. Jag måste förhöra mig om vad som gäller innan jag bestämmer mig.

Barbeque-skinkstek låter intressant och innebär antagligen att steken är grillad. Mycket nyfiken på den också, är jag. Spännande!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Upp som en sol och ner som en pannkaka! Sandefjordssmör? Den såsen smakade som kom den från Knorr. Översaltningen gjorde att alla eventuella fina smaker frättes bort. Konsistensen och färgen avslöjade den direkt. Jag fick provsmaka den så jag valde naturligtvis skinksteken som var god med gõtt potatismos till och faktiskt lite ärtor också fast de var kalla (!).

Det här stället behöver en såskock! Återkommer. Besök.

Jappe
 
Toppen