• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

larm

F

F.d. 53173

Guest
Larmet på våran husbil Fiat 2010, startar av sig själv när vi inte är närvarande , går igång 3ggr sen tyst, vad beror det på och vad kan vi göra? Pinsamt när grannen påpekar för oss.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: larm

Ett ställe jag har haft problem med är brytarkontakten vid motorhuven. Larmet gick vid kraftigt regn och det kom in fukt under huven. Får ni någon indikering om vilken sensor/brytare som aktiverar larmet. Rörelsesensorrn kan också spöka, hur är den inställd avseende känslighet. Kan ni provocera fram ett larm genom att rycka i dörrar luckor?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: larm

Min granne hemma klagade att vårat larm Gick på när bilen stod hemma.
Orsak ir sensor larmade för möss i bilen.Nu vet jag inte om du kan välja skalskydd enbart eller kanske du inte har ir sensor.Annars kan dessa magnet kontakter vara orsak vilket våran bodelsdörren var utrustad med.Satte dit en mikrobryta istället.Sen brukar det vara sådana snabbklämmor som dom klämmer på kablarna för larmet jag har tagit bort dom lött kablarna istället dom sitter bakom säkringspanelen till vänster i bilen lilla luckan där brukar dom koppla in kablarna till larmet.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: larm

Hade samma problem med störda grannar, men hittade felet vid brytaren för motorhuven. Den kloss som var limmad på motorhuvslocket var lite fel så brytaren kanade på kanten. Lade mellan brickor så brytaren kom mer på klossen. Nu inga problem. Vi är nere i Saarburg nu och har använt larmet hela tiden och felet har inte återkommit.
Hälsning från ett varmt och soligt sydtyskland!
Karin o Bengt
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: larm

Hoppas jag inte förstör tråden, men vårt Defa-larm stänger inte av helt emellanåt med manöverdosan. Det kan vara så att dörren går att öppna, men då man öppnar en lucka så går larmet. Eller rent av då man sätter i startnyckeln. Någon som vet vad att göra för att få ordning på eländet? Hälsningar Göran Hellman.
 
Toppen