• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsplatser

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser

Varsågod, det var så lite så. :)
Men det är inte bara jag, Jimmy Kaehne drar ett stort lass med de danska platserna och Botte är med på ett hörn här bakom kulisserna.
Dessutom är det just nu flera väldigt enagagerade medlemmar som hjälper till med nya platser och uppdateringar för att bibehålla och höja kvalitén på kartan, det har blivit många mejl fram och tillbaka.
Ingen nämnd och ingen glömd men utan er hjälp hade kartan varit sämre, tack.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tömningsplatser

Långt ner i höger kolumn under tömningsplatser.
Bara att klicka på kmz- eller kml-filen så laddas den ned till tex POIViewer om man har den installerad.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser

En snabbförklaring om vad symbolerna i kartans överkant betyder:


Bild 1.jpg

1. Den första ikonen längst till vänster är alltså en genväg till ditt konto för egna kartor vid "Mina kartor", det är google som tycker att den knappen ska vara där och jag kan inte ta bort den.

2. "i" Trycker man på i så hamnar man i kartans informationsfönster, överst finns en länk efter ordet Download som tar er till en nedladdningssida där man kan välja fil som Kmz eller Kml, det finns även en kort information. Filerna uppdateras manuellt.
För LocusMap rekommederar jag Kmz för att få rätt ikoner på kartan.
För POIViewer tror jag inte det spelar någon roll vilken av filerna man väljer då poiviewer inte tar med ikonerna automatiskt.
Här finns också länkar till de två inrapporteringsformulären vi har nu samt en länk till Hbk, kartan ligger ju trots allt öppet på internet. :)
Det finns även en del taggar instoppade där som gör att kartan ska dyka upp oftare när folk söker på internet.

3., Delaknappen, det här är det bästa sättet att plocka ur filen ur kartan, tyvärr fungerar den inte för alla kombinationer av operativ och webbläsare. Kan man hitta en rad där det står "Exportera till Kml" så fungerar det och man kan följa den vägen vidare. Fördelen med det här sättet är att du alltid får senast möjliga fil.

4. Helskärmsläge, mycker bra knapp för sitter du med Pc så blir kartan fullstor, använder du smartphone/platta brukar jag få frågan om vilken hur jag vill öppna kartan, med webbläsare eller en app, tex GoogleMaps, Mina kartor, Google Earth mfl, vilket är jättebra då man tex kan utnyttja apparnas platstjänst och navigering (om man har internet)

5. Ser man sig själv i kartan innebär det att man är inloggad vid google, då syns den bild man valt som avatar hos google, i mitt fall mig själv men har man valt en elefant eller en gran så är det det man ser, om man inte valt någon avatar vid google så vet jag inte hur det ser ut men det brukar synas om man inte är inloggad.

Jag saknar i princip helt egna erfarenheter när det gäller IOS och det jag skriver här är mina erfarenheter med Windows och Android.

mvh jocke
 
Toppen