• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Mimo enl spec - men man vet inte förrän man provat båda praktiskt där det är svåra förhållande.

Vi kör med MidiMag till en Huawei-puck. Fungerar mycket bra.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Jag tillhör en av de som läser men inte svarat ;) Anledningen är att jag inte förstod frågan riktigt. MIMO är väl en teknik för dataöverföring och MidiMag är en antenn? Jag hade tänkt köra MIMO (Multipel Input Multipel Output) med två MidiMag-antenner i min MF910.

Frågan antyder att det handlar om en specifik "MIMO-antenn". När jag googlar lite på det så finns det mängder av olika typer av antenner med den tekniken inbyggd och då blir det lite svårt att säga vad som funkar bäst. Jag är dock mycket nyfiken på att reda ut detta då jag redan har en MF910 och ska skaffa antenner för ett väl fungerande nät i bilen :)
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Vi använder en takmonterad Panorama fordonsantenn typ LPMM-7-27-24-58 (MIMO+WiFi) mot vår ZTE MF910 router.

Kopplar-upp klockrent mot 2G-3G-4G både i Sverige och nere på kontinenten.
Fördelen är att vi alt. kan koppla upp oss mot "öppen" Wifi etc.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Det var min tanke också när jag köpte min MF910. Om jag läst rätt så går tyvärr inte wifi-trafiken via antennerna när man använder MF910 som accesspunkt så räckvidden blir nog inte mycket bättre än med telefoner och paddor, men det är ju smidigt att bara ansluta en enhet mot wifi och alltid köra resten via den.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Och jag läste frågan i tron att du hade en lösning på ett problem,
förstod inte på rubriken att också sökte en lösning!
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Det var min tanke också när jag köpte min MF910. Om jag läst rätt så går tyvärr inte wifi-trafiken via antennerna när man använder MF910 som accesspunkt så räckvidden blir nog inte mycket bättre än med telefoner och paddor, men det är ju smidigt att bara ansluta en enhet mot wifi och alltid köra resten via den.

Peter,

Vår Panorama antenn (4G+WiFi) har tvådubbla antennkablage dvs. två kablar för 4G och 2 kablar för WiFi.
Vi använder alltid bägge antennanslutningarna på MF910 men skiftar kablageanslutning beroende på typ av uppkoppling vi önskar.
T.ex. får vi oftast mkt god bandbredd mot öppna HotSpots på relativt långt avstånd (1-2 km).

Man måste konfigurera om MF910 mellan 4G alt. WiFi uppkoppling för att nå maximal räckvidd (se instruktionsboken).

Kan tyckas lite "meckigt" men vi har vant oss och de dubbla antennanslutningarna separerar mottagning/sändning och ger oss god bandbredd och den flexibilitet vi önskar.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Jag är med på att er antenn har tekniken för både wifi och 4G. Jag har också testat att koppla om via routerns gränssnitt till wifi-accesspunkt istället för 4G och det funkar fint. Men enligt uppgifter som jag tror jag läste i en lång supporttråd för MF910 på Telias forum så går inte wifi-trafiken via antennerna, det gör endast 4G. Både antenn och router måste stödja tekniken för att det ska funka, men routern kan ju få bra kontakt med wifi även om det inte går via antennerna. Det kan ju i.o.f.s. vara fel i de uppgifter jag har och jag ska gräva vidare innan jag beställer antenner. Ingen blir gladare än jag om det är som ni säger :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Jag är med på att er antenn har tekniken för både wifi och 4G. Jag har också testat att koppla om via routerns gränssnitt till wifi-accesspunkt istället för 4G och det funkar fint. Men enligt uppgifter som jag tror jag läste i en lång supporttråd för MF910 på Telias forum så går inte wifi-trafiken via antennerna, det gör endast 4G. Både antenn och router måste stödja tekniken för att det ska funka, men routern kan ju få bra kontakt med wifi även om det inte går via antennerna. Det kan ju i.o.f.s. vara fel i de uppgifter jag har och jag ska gräva vidare innan jag beställer antenner. Ingen blir gladare än jag om det är som ni säger :)

Det stämmer nog.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Enligt Bror Welander som är supporttekniker och produkttestare på Telia så är externa antennuttag på MF910 endast för den mobila datatrafiken (3G, 4G o.s.v.), inte wifi. Det var ju synd... :(
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Det verkar som om tråden mer handlar om wifi numera, ber om ursäkt om jag tolkat fel...

Jag står (inspirerad av SirMcLain) i begrepp att beställa en Rocket ROCKET - TrÃ¥dlöst USB kit för husvagn, husbil, bÃ¥t 9 dBi antenn :: Klientutrustning :: Nätverksutrustning :: TrÃ¥dlöst

och en WIFI-repeater
USB WiFi Repeater :: Routers :: Nätverksutrustning :: Trådlöst

detta verkar kunna låna en WIFI-signal och dela ut den i ett eget nätverk....

Fungerar det bra startar jag en nytt träd i det ämne som info, har någon testat och misslyckats är jag tacksam för info innan beställningar. Två olika nätverk i bilen grundat på uppkoppling lever jag gärna med bar det går snabbt att växla. 1200 riksdaler kan det vara värt om WIFI-förmågan är så god som Sir skriver i sin tråd. MIFI- delen med externa antenner är frågan löst med en Panorama fordonsantenn.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Vi har ZTE 910 + MIMO antenn (2 st.) som vi har testat under 2 månaders tid, OBS! i NORGE, ett land med massa höga berg, djupa dalar och rena rama vildmarken.

Som svar på din fråga kan vi säga att vi är mer än nöjda. Enda stället där vi inte fick någon signal alls var mitt på Hardangervidda, en privat betalväg 10 km långt inne på fjällområdet.

Inga master så långt ögat kan se, här fick vi ingen kontakt med mobilen heller:
selfi_1.jpg

ZTE + MIMO funkar utmärkt nära vanliga vägar/städer/byar:
selfi_3.jpg

Hälsning från 2 lyckliga HB-nomader:
selfi_2.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Vilken MIMO antenn har ni?

Nu är det ett tag sen vi köpte den men jag tror att det rör sig om en Diablo TS9 4G-antenn med Mimo 7-8 dBi för ca 500:-. Utan antenn hamnar vi oftast på 2G vilket är helt värdelöst. Då kopplar jag vår MIMO-antenn till router och sätter den på taket (genom takluckan) med magnetfot och vipps så är vi på 4G nätet. Mottagningsstapel kan variera från en liten stapel på upp till 5 st. (max mottagning) vilket är helt OK under hela "registret". Jag tyckte att priset var så pass lågt så att det var värt att testa antennen vilket vi inte har ångrat...
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: 3G /4G Förstärkarantenner till Routrar.

Jag beställde en sån här för ett tag sedan
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=321798956682&globalID=EBAY-US
Under halva priset mot Sverige.
Det står MegaFon på den men det är en ZTE under skalet.
Den kom idag och funkar perfekt! Lite funderande innan jag fick engelsk text istället för rysk i den men nu funkar den. Kopplade upp mot Telenor och mot mitt hemmaWiFi efter lite pill i inställningarna.

Edit
Startade en ny tråd om den
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/752615
 
Senast ändrad:
Toppen