• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromebook

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Chromebook med mera

På tal om datorer i allmänhet och laptops i synnerhet, är det någon som har erfarenhet av Chromebooks?

Jag har tröttnat på krånglande Windowsdatorer som aldrig håller måttet och blir allt slöare med åren och kom att tänka på alternativet som kör Linux.

En Chromebook kräver i regel ständig uppkoppling men vilken dator/platta kräver inte det för att kunna användas tillfredsställande? Idag sker ju det mesta mot "molnet". Vissa Chromebooks har en liten SSD-disk vilket gör den ganska oöm. Frågan är hur stort RAM-minne som krävs och hur många portar man behöver i form av USB och HDMI.

Mitt användningsområde är främst säkerhetskopiering av iPhone/iPad.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Hur kan du ha tröttnat på krånglande Windowsdatorer? Du använder ju bara paddor, eller....? :cool:

Du menar platta?
Sätter man säkerhet och snabbhet främst är det iPad som gäller men det skulle vara kul att testa Chromebook.

Undrar förresten hur lång tid dessa säkerhetskopior tar för att installeras?
3 timmar eller en hel dag?

image.jpg

Jag har aldrig behövt köra någon säkerhetsuppdatering på iPad, jag tvivlar på att det behövs på en Chromebook heller.

PS! Nästan 4 timmar med flera omstarter behövdes för att alla uppdateringar skulle komma på plats.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Det är lite tråkigt att Ipads är så väldigt begränsade i sin prestanda och funktionalitet så att man måste ha en riktig dator också.
Många har köpt padda i tron om att den kan ersätta PC’n men sen insett att det inte går.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Det är lite tråkigt att Ipads är så väldigt begränsade i sin prestanda och funktionalitet så att man måste ha en riktig dator också.
Många har köpt padda i tron om att den kan ersätta PC’n men sen insett att det inte går.

Det är just mångsidig funktionalitet och prestanda som är iPads kännetecken! En iPad kan ersätta en laptop men däremot kan en laptop inte på långt när ersätta en iPad. Då pratar jag inte om rena proffsdatorer som kostar skjortan.

Behöver man en säker, enkel och blixtsnabb dator är det en platta som gäller!
Eller kanske en Chromebook som jag tyvärr inte stiftat bekantskap med ännu.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Chromebook

På tal om datorer i allmänhet och laptops i synnerhet, är det någon som har erfarenhet av Chromebooks?

Jag har tröttnat på krånglande Windowsdatorer som aldrig håller måttet och blir allt slöare med åren och kom att tänka på alternativet som kör Linux.

En Chromebook kräver i regel ständig uppkoppling men vilken dator/platta kräver inte det för att kunna användas tillfredsställande? Idag sker ju det mesta mot "molnet". Vissa Chromebooks har en liten SSD-disk vilket gör den ganska oöm. Frågan är hur stort RAM-minne som krävs och hur många portar man behöver i form av USB och HDMI.

Mitt användningsområde är främst säkerhetskopiering av iPhone/iPad.

?? Förstår inte varför Du behöver en dator för att säkerhetskopiera ipad/iphone??
Det fixar väl iCloud?
Rolf
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

?? Förstår inte varför Du behöver en dator för att säkerhetskopiera ipad/iphone??
Det fixar väl iCloud?
Rolf

Nej, iCloud klarar bara 5GB!
Jag behöver närmare 128 trots att bilderna hamnar hos Google Foto.

På tal om bilder fick jag kopierat drygt 2000 bortglömda bilder till Google Foto från en gammal laptop idag.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Chromebook

Testa att ladda ner och installera Linux Ubunto, har använt Ubunto på flera datorer.
(Dom står på lager eftersom vi bor i husbilen.)
Kör visserligen Win 8.1 på min nya dator HP Pavilion.
Väntar med Win 10.

Jojje
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Hade en Chromebook för några år sedan. Funkar helt ok som enklare dator. Du kan testa genom att köra Chrome på en vanlig dator, logga in med ditt google-konto, och kolla alla "extensions" du kan lägga in. Precis likadant fungerar Chromebooken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Det är just mångsidig funktionalitet och prestanda som är iPads kännetecken! En iPad kan ersätta en laptop men däremot kan en laptop inte på långt när ersätta en iPad. Då pratar jag inte om rena proffsdatorer som kostar skjortan.

Behöver man en säker, enkel och blixtsnabb dator är det en platta som gäller!
Eller kanske en Chromebook som jag tyvärr inte stiftat bekantskap med ännu.

Konstigt att Ipaden inte ersatt alla datorer i hemmen och på företagen då…confused.gif

Annars är en mer spridd uppfattning att en padda fungerar som ett bra komplement/ersättning till en PC/Laptop när format och enkelhet är viktigare än prestanda och kapacitet.
fakta.gif
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Hade en Chromebook för några år sedan. Funkar helt ok som enklare dator. Du kan testa genom att köra Chrome på en vanlig dator, logga in med ditt google-konto, och kolla alla "extensions" du kan lägga in. Precis likadant fungerar Chromebooken.

I jämförelse med en Windowslaptop hur upplevde du snabbhet och säkerhet. Behövde du en mängd virus- och säkerhetsprogram för att hålla virus och trojaner borta?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

I jämförelse med en Windowslaptop hur upplevde du snabbhet och säkerhet. Behövde du en mängd virus- och säkerhetsprogram för att hålla virus och trojaner borta?

Kommer inte ihåg hur snabb den var, reagerade i alla fall inte att den var långsam. Visste inte att det fanns antivirusprogram. Sålde den inom någon månad eftersom den inte kunde köra fjärrskrivbord/terminal services på vettigt sätt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Konstigt att Ipaden inte ersatt alla datorer i hemmen och på företagen då…Visa bilaga 102861

Annars är en mer spridd uppfattning att en padda fungerar som ett bra komplement/ersättning till en PC/Laptop när format och enkelhet är viktigare än prestanda och kapacitet.
Visa bilaga 102860

Man kan få en antydan genom att studera försäljningssiffrorna världen över!
Man väljer prestanda och enkelhet tillsammans med form. Lagringskapacitet väljer man att ha i molnet, inte på en osäker hårddisk!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Anders,

Jag måste beundra dig för din otroliga envishet och din totala hängivenhet till Apple.
Även din förmåga att hela tiden lyckas formulera dig så att det som du själv tycker och hoppas alltid framstår som absolut sanning, allmän uppfattning och allmänna fakta.

Respekt!


I rest my case:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Anders, har du prøvd en Mac?

En enkel forklaring på endel av forskjellene mellom os ligger i minneshåndteringen og multitasking.

Unix, Linux, Osx, Android og Windows har alle multitasking i en eller annen variant. IOS har nå og en mulighet til å ha et mindre antall apper kjørende i bakgrunnen, denne varianten finnes og i Windows 10 på alle platformer for Universal Apps. Det kule med disse er at de kjører samme kopi likt på pc og telefon, men at de av utvikler kan bygges med et tastetrykk for Android og IOS. Men disse apper er for task swapping i minneshåndteringen mens andre programmer utnytter pageswapp. Telefoner har normalt ikke swapping, men kan ha noe som minner om task swapp hvor data lagres og program ved oppstart hentes fra appcache, en sparer minne på dette.

Chromebook som bruker chrome webleser som os har ikke swapping men cache.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Chromebook

Nej, iCloud klarar bara 5GB!
Jag behöver närmare 128 trots att bilderna hamnar hos Google Foto.

På tal om bilder fick jag kopierat drygt 2000 bortglömda bilder till Google Foto från en gammal laptop idag.

De va mycket!
Jag har två ipad och två iphone säkerhetskopierade i iCloud. Jag klarar mig då Med 20 GB som kostar 9:- i månaden. Behöver jag mer kostar 200 GB 35:- i månaden om jag mins rätt. Du vet naturligtvis om att Du väljer själv vad som skall säkerhetskopieras?
Varför blanda in chromebook i systemet? Möjligen av kostnadsskäl. Men kostar man på sig Apples telefoner och Apples plattor kan man väl kosta på sig en Apple-dator.:spinny:
Rolf
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Anders,

Jag måste beundra dig för din otroliga envishet och din totala hängivenhet till Apple.
Även din förmåga att hela tiden lyckas formulera dig så att det som du själv tycker och hoppas alltid framstår som absolut sanning, allmän uppfattning och allmänna fakta.

Respekt!


I rest my case:)

Du är inte ensam om den gamla föreställningen att en modern platta inte kan mäta sig med en PC. Jag har släkt och vänner som envist hållt fast vid det gamla tills de blivit överbevisade om motsatsen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

De va mycket!
Jag har två ipad och två iphone säkerhetskopierade i iCloud. Jag klarar mig då Med 20 GB som kostar 9:- i månaden. Behöver jag mer kostar 200 GB 35:- i månaden om jag mins rätt. Du vet naturligtvis om att Du väljer själv vad som skall säkerhetskopieras?
Rolf

Jo, inte mycket pengar i och för sig men den gamla datorn gjorde sitt jobb till dess att Microsoft lurade mig att installera Windows 10.

Igår fick jag igång en äldre laptop efter 115 säkerhetsuppdateringar och ett antal omstarter som får klara säkerhetskopiorna ett tag till, hoppas jag.

Jag funderade ett tag på om Googles Chromebook som är snabbare och säkrare än en Windowslaptop kunde vara ett alternativ men tyvärr finns inge iTunes till den än så länge.
 
Toppen