• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chromebook

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Nu vet jag inte hur mycket du värderar dina bilder m.m.
Men att förlita sig på en gammal laptop som säkerhet rimmar dåligt för mej.
Sen kostar allt, så är det.
Enklast är väl att hyra plats i molnet.
Annars kan du ha 2st. bärbara HDD som säk.kopia varav den ena inte förvaras hemma utan hos anhörig eller bankfack.
Eller en NAS som speglar 2HDD så gör jag, har gömt den kopplad till wifi, dock är det kört för mej ifall den försvinner vid ev. inbrott eller brand.

En mac pro finns beg. på blocket från 800kr och uppåt ifall du vill prova en sådan istället.

Jag har redan några externa hårddiskar på några TB liggandes men för att säkerhetskopiera med iTunes fordras Mac ellr PC. Begagnade prylar är inte min grej och Chromebook kan inte köra iTunes.

Google Foto är det bästa som hänt mänskligheten, åtminstone min.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Chromebook

Med en iPad går det galant men de sålde du.
Dessutom kan du få det kopierade uppläst.

Visa bilaga 103053

Jag hade iPaden kvar när jag började skriva boka men det fungerade dåligt. Samsungs 12,2-tummare var bättre men var ändå klart underlägsen en riktig dator. Det torde vara väl känt bland allmogen att datorer är bäst på allt men att även plattor duger till vissa saker och därför kan ha ett visst berättigande. På sjukhus exempelvis fungerar de bra till enklare uppgifter eftersom de är behändiga i formatet, i varje fall min 7-tummare. Den går ner i västfickan.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Chromebook

Man kan bevisa allt med lite statistik :)
Det kan t ex vara så att förra årets siffror för plattor låg på + 80 %. I år på + 65 %. Alltså har de "fallit", men ökar ändå väldigt mycket.
Laptops säljer bättre nu. Om de gick 15 % back förra året, och nu bara 12 % back, då säljer de bättre. Men säljs ändå sämre....
Det är nog mer absoluta siffror som behövs, inte relativa påståenden.
(mina siffror ovan är påhittade för att visa det oprecisa i ordvalen)

Jag håller med, men tycker ändå att det är intressant hur de som säljer produkterna känner, enligt vissa säljs det ju inga laptops eller stationära datorer, medan paddorna bara tar över? :wink:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Nu vet jag inte hur mycket du värderar dina bilder m.m.
Men att förlita sig på en gammal laptop som säkerhet rimmar dåligt för mej.
Sen kostar allt, så är det.
Enklast är väl att hyra plats i molnet.
Annars kan du ha 2st. bärbara HDD som säk.kopia varav den ena inte förvaras hemma utan hos anhörig eller bankfack.
Eller en NAS som speglar 2HDD så gör jag, har gömt den kopplad till wifi, dock är det kört för mej ifall den försvinner vid ev. inbrott eller brand.

En mac pro finns beg. på blocket från 800kr och uppåt ifall du vill prova en sådan istället.

Spegla en backup skulle jag inte göra. Blir det något fel på en fil på den ena hårddisken följer ju felet med över till den speglade disken.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Jag har redan några externa hårddiskar på några TB liggandes men för att säkerhetskopiera med iTunes fordras Mac ellr PC. Begagnade prylar är inte min grej och Chromebook kan inte köra iTunes.

Google Foto är det bästa som hänt mänskligheten, åtminstone min.

Kan bara hålla med, Google foto är kanon, troligen snart samma nivå som Lightroom.
Adobes Lightroom lösning idag på "platta" är krånglig och dyr...
Har idag iPad, men funderar stark på en chromebook då jag lagrar alla mina bilder på Google drive
Så tillbaka till ursprungsfrågan... :)
Finns det någon i klubben så kan dela med sig chromebooks erfarenheter?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Är det ingen som har erfarenhet av en chromebook?
Tycker det verkar som intressant allternativ, snabbstart inget virus etc.
Tror den täcker dom flesta behov....
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Chromebook

Jag har också funderat på en chromebook . Naturlig utveckling när man har hållit på ett tag och fepplat med paddor och plattor. Tyvärr verkar det som om även detta påfund lider av diverse begränsningar. Jag har tröttnat på alla modeturer i datorns bakgårdar och går tillbaka till min gamla Acer Aspire One. Den fixar allt och är helt befriad från modechoser, dessutom liten och behändig.

Jappe
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Chromebook

Har också en gammal Acer Aspire One. Still going strong! Brukar följa med på våra flygresor och får flyga med oss senare i år till San Diego :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

En enkel test på om du kan klare deg med en chromebook, installer chrome på en pc og bruk denne for allt. Du kan laste ned alle de chrome apps du vil, og du har et brukermiljø nesten identisk med en cromebook.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Annars är det idag lika startsnabbt och driftsäkert om man har en PC med SSD diskar.
Ta t.ex. MS Surface Pro 3. Lite dyr än så länge men fruktansvärt kraftfull och snabb i ett litet format som även funkar som platta. Inga begränsningar alls.

Utmaningen med PC är bara att försöka låta bli att installera all skit man hittar och ”erbjuds” precis hela tiden. En del har ett start/aktivitetsfält som ser ut som en julgran av allt som har installerats och körs i bakgrunden.
Kan man bara stå emot och hålla rent och snyggt så tuffar det på otroligt bra och man behöver inte begränsa sig genom att titta på enklare plattformar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Virusskyddet på Chromebook är inbyggt och operativsystemet uppdateras automatiskt.

Ovana datoranvändare skall inte behöva vara rädda för att utföra sina bankaffärer bara för att det nedladdade externa virusskyddet blivit för gammalt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Nu finns det ju inbyggt antivirus och automatiska uppdateringar av operativsystemet även i Windows så det är inga problem.

Fördelen med paddor och chromebooks är ju givetvis den begränsade miljön som gör det svårare för användaren och diverse fulappar att ställa till det. Men det är samtidigt också en del av dess svaghet.

PC/Windows svaghet är att det är lite väl lätt att ställa till det och även installera en massa som påverkar för mycket i systemet. Men flexibiliteten är också dess styrka
Kan man bara hålla sig från att pilla med allt så är den minst lika stabil och säker.:)
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Chromebook

Köpte en Imac för ca 10 år sedan sålde den för två år sedan och köpte en större IMac det bästa jag gjort inga virus inga virusprogram, du öppnar datorn och du är igång direkt.
Numera har vi bara Apple produkter som vi tycker är det bästa. Sedan har Apple en super service, jag hade problem med en mus på den första Macen ringde Applecare på kvällen nästa dag ringde det på dörren det var UPS en ny mus från Holland.
Ni PC nördar ta mod till er o pröva en Mac så blir allt mycket lättare,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Virusskyddet på Chromebook är inbyggt och operativsystemet uppdateras automatiskt.

Ovana datoranvändare skall inte behöva vara rädda för att utföra sina bankaffärer bara för att det nedladdade externa virusskyddet blivit för gammalt.

Ärligt, hur många av er som kör pc har lyckats installera skadlig kod när ni gör bankärenden :confused::confused:

De få gånger jag utsatts för nåt skadligt har varit på sidor väääldigt långt från banksidan.
Faktiskt så har antivirusprogrammen varnat oftare på crackade programlicenser m.m.

Nu tipsar jag inte den normala användaren att inte använda ett antivirusskydd, men vet man vad man gör så går det alldeles utmärkt utan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Chromebook

Köpte en Imac för ca 10 år sedan sålde den för två år sedan och köpte en större IMac det bästa jag gjort inga virus inga virusprogram, du öppnar datorn och du är igång direkt.
Numera har vi bara Apple produkter som vi tycker är det bästa. Sedan har Apple en super service, jag hade problem med en mus på den första Macen ringde Applecare på kvällen nästa dag ringde det på dörren det var UPS en ny mus från Holland.
Ni PC nördar ta mod till er o pröva en Mac så blir allt mycket lättare,

hur vet du att du inte är smittbärare av skadlig kod, när du inte scannar din mac ?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Chromebook

Köpte en Imac för ca 10 år sedan sålde den för två år sedan och köpte en större IMac det bästa jag gjort inga virus inga virusprogram, du öppnar datorn och du är igång direkt.
Numera har vi bara Apple produkter som vi tycker är det bästa. Sedan har Apple en super service, jag hade problem med en mus på den första Macen ringde Applecare på kvällen nästa dag ringde det på dörren det var UPS en ny mus från Holland.
Ni PC nördar ta mod till er o pröva en Mac så blir allt mycket lättare,

Instämmer till fullo!
Jag är absolut ingen datanörd utan känner mig som en helt ordinär användare av datorer och har så gjort sedan PC:s inträde på 70-talet.
Har haft många datorer både hemma och i jobbet under åren men det stora lyftet kom för några år sedan då jag övergick till Mac. Jag hade som många med mig varit Mac-motståndare och ansett det vara :snobbmaskiner:
Det var nog dock mitt bästa beslut både med tanke på funktionaliteten och det stöd man får från Apple-supporten!
Fick en gång ett problem med en ipad som supporten inte kunde fixa per telefon.
Dagen efter hämtade de ipaden vid dörren och 2 dagar senare levererade de den igen vid dörren helt genomgången!
Rolf
 
Toppen