• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får vi på gasolen

F

F.d. 30669

Guest
Hej, nybörjaren här igen Vi har en arca Freccia -90. Gasoltuben är på, gasreglagen som finns i "diskskåpet" är på. Men ingen gas kommer fram. Finns det någon till ventil man måste vrida på?
Tack på förhand:p::confused::confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur får vi på gasolen

Har du kollat om det finns någon fjärrstyrd avstängning av gasolen? Jag skulle tro att du enklast ser detta genom att det sitter någon anordning (en magnetventil) på gasolflaskan eller på reduceringsventilen med en elektrisk kabelanslutning. Då gäller det bara att hitta knappen för att öppna denna ventil. Den sitter kanske vid din elmanöverpanel eller i närheten av spisen/kaminen. Jag har sett en sådan hos en medlem som jag hjälpte. Knappen var inte märkt på något sätt men hade en liten lysdiod som lyste när gasolen var på.

Jag antar nu att inga gasolapparater fungerar.
 
F

F.d. 30669

Guest
Sv: Hur får vi på gasolen

Ingenting på regulatorn, tyvärr måste jag säga.. Gammal husbil, liten och underbar men mycket att lära. Allt verkar vara krångligt i en Peugot Ingen instruktionsbok..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur får vi på gasolen

Har du hållt inne den gröna knappen i anslutning till gasoltuben?
Vissa gröna knappar skall dessutom släppas ytterst sakta, en sådan hade jag i min förra bil, väldigt känslig.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur får vi på gasolen

Det kan vara en slang brott ventil den skall sitta på gasol slangen en grön knapp att trycka det det brukar lösa ut när man byter flaska det är en extra säkerhet om gasol slangen brister så skall den stänga för gasen,
den har inget med åldern på bilen att göra har det gått rätt till så är slangen bytt och då kan där förhoppningsvis monterats en sådan.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur får vi på gasolen

Hej, nybörjaren här igen Vi har en arca Freccia -90. Gasoltuben är på, gasreglagen som finns i "diskskåpet" är på. Men ingen gas kommer fram. Finns det någon till ventil man måste vrida på?
Tack på förhand:p::confused::confused:

Gas i flaskan?
Om det är spisen du skall starta måste du både vrida och trycka på vredet till plattan. En säkerhetsåtgärd gör att lågan måste brinna en stund innan du släpper vredet.
OBS nybörjar tipps, om felet inte ligger på den nivan, glöm detta tips.

/Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur får vi på gasolen

På en så gammel bil er det som oftest endast en sak som kan gå galt i gasolsystemet og det er regulatoren. Om dere har med gasolgrillen så lån regulatoren derifra, de sitter som regel med slangeklemmer på eldre biler og griller.

Men før en gjør dette, sjekk om det kommer gass til noen enhet - panna, kyl og spis. Kommer det til en men ikke til andre så ligger feilen lokalt. Og en må teste med kranene i begge posisjoner, har sett kraner montert med påpilen ikke logisk.

Som noen nevnte spisen kan ha en lokal avstenging når en lukker dekselet, denne kan henge seg opp i stengt stilling.
 
Toppen