• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering fiat Dethleffs -92

F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Någon som vet var man kan köpa en markis på ca 3,5m för vettiga pengar?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Tony och nette eran blev ju riktigt bra! Kom läckan från dörren?

Ja den kom från skruvarna i dörrkarmen. Det saknades flera decimeter av
regeln vid dörren och som tur var så var den som sagt borta.
I och med detta så avtog ju vatten mängden som kom in och ställde inte till med någon jätte skada.
Reglar mellan aluminiumplåtar leder vatten som en rör men där en plåt
slutar så rinner vatten neråt och följer plywooden åt något annat håll.
Framåt i min bil. Så vattnet tog sig ovanför fönstret och bakåt sedan ner
på sidan om fönstret och sedan fram åt.
Inga reglar under fönstret var skadade.
 

Bilagor

  • SANY0912.JPG
    SANY0912.JPG
    3,4 MB · Visningar: 12
  • SANY0910.JPG
    SANY0910.JPG
    2,9 MB · Visningar: 12
F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Kollar lite då o då på blocket, dom markiserna som jag hittat har varit långt härifrån.
 
F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Tony och Mette. Vad hade ni för något spackel? Målade ni väggen eller tapetserade?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Ja, jag ångrar ju inte att jag byggde garage för några år sedan :msn_smiley::msn_smiley::msn_smiley::msn_smiley:
-------------------------------------------------------------
Byggde garage gjorde jag med för rätt många år sedan, stort och jättebra :).
Men det var innan jag blev intresserad av husbilar så trots en hel del extrahöjd så är både portar och tak är för låga för husbilar med fullhöjd :wall::wall:.

M.v.h. JANKRO.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Ett tips aluminium ramen som är runt luckor osv brukar vara en liten skarv
Nertill på cirka en millimeter brukar sitter med ett bleck med skruv för att hålla ihop Skarven.Fixade en fuktskada runt garage lucka glad i hågen butyl innan jag satte dit den,min bil stod ute det hadde regnat på dagen fick då se att vatten trängt In igen :mad: så ta gärna loss den täta den skarven innan du sätter i ramen/karmen.
:)
 
F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Jag byggde så pass högt att man kan lyfta upp en bil och stå raklång under den, farsan hade en gamal port liggande som jag kortade ner o bytte plåt på utsidan bla., tror den är 310cm hög. 2 husbilar som jag bytt kamrem på var jag tvungen att släppa ut lite luft för att få in, men det gick
 
F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Jag behöver spackla lite skarvar mellan väggskivor och lite skadat på inredningsdetaljer, skåp mm. Har förstått att man inte ska ha sandspackel, vilket spackel ska man använda ist?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Vad trevligt det är att se hur dessa "omöjliga" renoveringar växer fram och blir till beboliga husbilar.
Ni stimulerar även oss som köper "nästan färdigt" att våga förbättra våra bilar.
Vad vore Husbilsklubben.se utan alla dessa osjälviska hantverkare som delar med sig av sin kunskap!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Tony och Mette. Vad hade ni för något spackel? Målade ni väggen eller tapetserade?

Förlåt Mattias att jag inte svarat.
Jag skall se till att få autosvar på din tråd. :)

Jag körde våtrumsspackel och sedan blev det nonwoven tapet i samma
kulör som resten av bodelen.
 
F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Ok, du svarar når du hinner och vill , jag var ute och spacklade med lite våtrumsspackel innan och tätade skarvarna under golvet med karosserikit. Men jag tror att vi ska måla inredningen vit och tapetsera det släta på luckorna., elr min sambo får nog sköta det mesta med måleriet
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Aj Aj
Våtrumsspackel i en bodel som lever med fuktförhållanden i kombination med rörelser i fordonet i övrigt är det riktigt bra?

Jag vet att vi hos min svärmor gjorde ett badrumsgolv precis som man gör en båt med glasfiberväv och där tillhörande illa luktande lin och härdare.
Detta gjordes för 30 år sedan och målades det håller fortfarande förutom att vi målat om det för ca 4 år sedan.
Underlaget var vanlig golvspånskiva. Kan det vara ett alternativ i stället för våtrumsspackel?
 
F

F.d. 50806

Guest
Sv: Renovering fiat Dethleffs -92

Får väl se om det spricker, det är inte många cm man kommer se när inredning och matta kommer på plats, sen är det lite små hål och skav som ska spacklas och där är det ingen större fara för sprickor.
 
Toppen