• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oyster hittar inte satellit

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Vi har i vår Argos en Oyster parabol anläggning årgång 2008 med mottagare Oyster Digital CI. Vi bytte ifjol TV.n till HD TV GRUNDIG 22 Vision 8 VLE8320 BN med inbyggt satellit mottagare. Oyster Digital CI styrde parabolen vid sökning och detta har jag kunnat följa upp via i TV via scart i Video mode.

Efter upphittat satellit går HD TV signalen från Oyster boxen till TV.s satellitmottagare för avkodning. Detta har fungerat bra ca. ett år men nu har Oyster fått två problem. Dels att hitta Thor, nu i lördags hittades satelliten inte alls, och dels att jag inte längre kan se vilka kommandorader som är markerade i Oyster´s meny. dvs. jag ser ingenting när jag med fjärrkontroll försöker stega mellan raderna.
Jag undrar om det är själva parabolen eller boxen som är problemet.
Har någon bytt box Oyster Digital CI till HD variant ten Haaft GmbH mobile Satanlagen
med bibehållen parabol på taket eller måste allt bytas?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster hittar inte satellit

Em oppdatering fra satellitt er nødvendig om det ikke har vært utført de siste 5 år. Oppskriften på dette kan lastes ned fra ten-haaft.de på svensk.

En kan uten videre bytte ut boks uten å endre kabling eller antenne på alle digitale anlegg fra ten-haaft.

Hadde selv en takenhet fra 2002 med en 2014 HD Europa box.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Boxen uppdaterades ca 3 år sedan och har fungerat bra. Med Canal digital kort i TV´s CA-modul (Strongs för Canal Digital) har jag sett alla kanaler i familjepaketet efter att Oyster boxen har hittat satelliten. Tills nu då boxen inte ens hittar Thor. Kan också vara fel i LNB (?) men det som får mig att misstänka Oyster boxen är att jag kan se Oyster boxens meny men jag kan inte skrolla eller göra val i menyerna. Finns det någon bra Oyster box leverantör i Tyskland eller säljer ten-haaft direkt?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Boxen uppdaterades ca 3 år sedan och har fungerat bra. Med Canal digital kort i TV´s CA-modul (Strongs för Canal Digital) har jag sett alla kanaler i familjepaketet efter att Oyster boxen har hittat satelliten. Tills nu då boxen inte ens hittar Thor. Kan också vara fel i LNB (?) men det som får mig att misstänka Oyster boxen är att jag kan se Oyster boxens meny men jag kan inte skrolla eller göra val i menyerna. Finns det någon bra Oyster box leverantör i Tyskland eller säljer ten-haaft direkt?

Förmodar du gjort anläggningen strömlös.
Finns det något felmeddelande i displayen till sat musen

saxat ur handbok

Om mottagaren någon gång inte skulle reagera på kommandon, ska huvudströmbrytaren ställas på ”O” i ca 10 sek och därefter på ”I” igen.


Vid drift av mottagaren kan fel inträffa t. ex. om matningsspänningen är för låg eller vid mottagningsproblem. Sådana fel detekteras automatiskt och en felkod visas på den externa displayen.
E 07/ Kortslutning / brott i antennkabeln eller på antennen. E 09 Kontrollera den vita antennkabeln och stickkontakterna, både på mottagaren och på LNB:n.
E 10 Spänning för låg. Ladda batterierna eller kontrollera matningsspänningen.
E 16 Felaktig modellkonfi gurering; fel vid konfi gurering av modellen. Eventuellt har en uppdatering utförts på felaktigt sätt. Anläggningen måste lämnas in till verkstadsservice.
E 17 Reinitiering har utlösts. Odefi nierade minnesinnehåll har identifi erats. Felen har korrigerats. Stäng av apparaten och slå på den igen. Vissa inställningar måste ev upprepas (söksatellit m.m.).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster hittar inte satellit

En kan bytte boks via service avdelingen på fabrikken, de har innbyttepris. Benyttet dette selv i 2014 da jeg fikk problemer med bpksen fra 2008. Kunne fått boksen reparert men valgte oppgradering til HD Europa. For deg som ikke benytter den innebygde tuner kan en ombygging til Vision være et billig alternativ selv om det krever utbytting av satmaus til fjernbetjening.

Strong sin CA modul fungerer perfekt i HD boksen :D

Men til feilsøking. Etter en hard reset, strømbryteren på boksen av i 10 sekunder så tester du om den finner Das Erste (første kanal i den tyske listen). Finner den denne og ikke Thor så er det oppdatering av firmware og kanalliste som løser problemet.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Skall testa återställningen. Jag hoppas att jag får liv i menyhanteringen i boxen, annars går det inte göra någonting.:confused:
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Jag gjorde en hard reset av boxen enl. Knuts anvisningar och nu gick Oyster parabol till Thor position och jag ser alla kanaler i min Canal Digital paket.

Men fortvarande fungerar inte styrning av boxen med hjälp av fjärrkontrollen. Jag kan med fjärrkontrollens on/off starta/stänga, parabolen reser sig och hittar Thor/fälls ner. Men menyhantering är inte möjlig då fjärrkontrollens val/kommando inte markeras i boxens menyer.

För mig finns det tre möjliga felkällor:
Boxen, fjärrkontrollen eller satellitmusen? Misstänker boxen, kanske dags att uppgradera till Oysters HD box.
Har någon erfarenhet och ide vad som kan vara fel?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Något felmeddelande i satmusen ?

Systemet brukar ju levereras med 2 fjärrkontroller, en med bara ett fåtal knappar, prova den.

Låna fjärrkontroll av någon annan parabolägare och prova den.
Är batterierna i fjärrkontrollen bra ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster hittar inte satellit

Om du oppgraderer til Oyster HD Europa så får du og to nye fjernkontrollere, men ikke ny satmaus så ir frekvensen er den samme.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Oyster hittar inte satellit

Något har hänt med vår Oyster. Det började med den hade svårt att hitta satelliter men det brukade fungera till slut.

Därefter hittade den inget alls. Inte ens uppdateringssatelliten.

Ännu värre är det nu. Får inte ens igång parabolen. Har kollat säkringar på mottagaren, inget fel, har kollat, så gott det går, säkringar på bilens elsystem, hittar inget.

Tog kontakt med Oysters serviceavd, och ville åka dit eftersom vi befinner oss i Tyskland. Man var inte alls intresserad att hjälpa till. Skickade också ett mail vilket de inte ens besvarat.

Frågan är hur man går vidare i denna öken?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Kontakta JR-Larm de har hjälpt mig och flera andra när det är tungt!
JR Larmcenter - Elementvägen 1, 437 36 Lindome • Tel: 031 - 795 03 04 • Fax: 031 - 998 499 • Mail: info@jrlarmcenter.com
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Vi hade nästan samma problem och fick tillslut inte ens igång parabolen. Löste problemet genom att byta boxen till HD box genom HD Upgrade som sköttes av JR Larmcenter (Oyster upgrade S8 på JR Larmcenter språk). Med den nya boxen reste sig parabolen.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Oyster hittar inte satellit

Vi hade nästan samma problem och fick tillslut inte ens igång parabolen. Löste problemet genom att byta boxen till HD box genom HD Upgrade som sköttes av JR Larmcenter (Oyster upgrade S8 på JR Larmcenter språk). Med den nya boxen reste sig parabolen.

Tror vi får göra samma sak. Vara lite trist att inte kunna se tv på nu när vi är ute i Europa.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Oyster hittar inte satellit

Tror vi får göra samma sak. Vara lite trist att inte kunna se tv på nu när vi är ute i Europa.

Allå Lasse!

Om DU är i Tyskland åk till Oysters fabrik, de är hur hjälpsamma som helst. Vi var där för någon vecka sedan och fick kanonservise. De har jättefin ställplats utan avgift, bjuder på ström och morgonbröd. Du behöver ej boka tid, de tar dig snarast efter anmälan, väntetid något dygn.

Adressen är
Ten Haaft GmbH
Neureutstrasse 9
752 10 Keltern

Ha de...Kjell
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Oyster hittar inte satellit

Allå Lasse!

Om DU är i Tyskland åk till Oysters fabrik, de är hur hjälpsamma som helst. Vi var där för någon vecka sedan och fick kanonservise. De har jättefin ställplats utan avgift, bjuder på ström och morgonbröd. Du behöver ej boka tid, de tar dig snarast efter anmälan, väntetid något dygn.

Adressen är
Ten Haaft GmbH
Neureutstrasse 9
752 10 Keltern

Ha de...Kjell
Hej Kjell
Ringde till deras serviceavd när vi var i Fulda. Det fanns ingen möjlighet att komma spontant, absolut inte. Fick mitt mobilnr och lovade återkomma. Men icke. Försökte ringa tillbaka själv. Men blev bortkopplad. Skickade mail fick inte ens svar. Kanske bara en dålig dag??
Kanske värt ett nytt försök?
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Oyster hittar inte satellit

Hej Kjell
Ringde till deras serviceavd när vi var i Fulda. Det fanns ingen möjlighet att komma spontant, absolut inte. Fick mitt mobilnr och lovade återkomma. Men icke. Försökte ringa tillbaka själv. Men blev bortkopplad. Skickade mail fick inte ens svar. Kanske bara en dålig dag??
Kanske värt ett nytt försök?

När vi var där var det flera som kom dit, anmälde sig och fick service på dagen eller nästa dag. Vi hade i och för sig beställt tid men var där ett par dar innan så vi såg hur det fungerade. Var bl.a en norrman med samma problem som Du, de bytte boxen och sen fugera allt.


Rekommenderar Ni åker dit, anmäler i reseptionen och väntar på deras ställplats tills Ni får hjälp...Kjell
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Vi hade nästan samma problem och fick tillslut inte ens igång parabolen. Löste problemet genom att byta boxen till HD box genom HD Upgrade som sköttes av JR Larmcenter (Oyster upgrade S8 på JR Larmcenter språk). Med den nya boxen reste sig parabolen.

Vad kostade det bytet till HD Box ?
Jag har hört att det är i mitt tycke omotiverat dyrt, ca 8000 kr och då är det inte en ny Box utan endast en uppgradering .

// Bengt
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Vi betalade 7500 kr. hösten 2016. Det är en ny box från Oyster komplett med satellitmus och två fjärr. Att det kallas uppgradering är mera kampanj språk. Boxen är helt moderniserat med alla anslutningar och det går inte använda gamla komponenter. Säkert mycket billigare om man handlar hos fabriken direkt på plats.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Oyster hittar inte satellit

Hej

Jag vet inte vad som behövs, men en kompis hade liknande problem.
JR kom ut till husbilen och tankade ner ny programvara på Elmia. Kostade 500 kr. Funkade perfekt sedan.
 
Toppen