• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemresa från träffen i Gullvik

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Med lite krokvägar tog det två dygn att ta sig hem de 30 milen från Gullvik, men så gör vi också vårt yttersta för att undvika stora vägar.
I förrgår körde vi över Bredbyn och lyckades därifrån hitta den välhållna (och asfalterade) vägen över den för mig tidigare okända metropolen Myckelgensjö och därefter vidare till Junsele och Backe. För att slippa köra på E45 så tog vi därefter en liten väg söderut över byn Österåsen mot väg 345, vilket inte var det klokaste valet. Mer än halva vägen under byggnad, en vägkropp täckt med 0 - 150 mm kross och med djupa hål i vägbanan, men sådant går leva med när det är finväder.
Övernattning vid Russfjärden, en fin övernattningsplats som jag berättade om i fjol vår: http://www.husbilsklubben.se/forums/t78443/

Andra dagen till ett nyinrättat naturreservat nära E45 intill Fyrås; Vackermyren (eller som min hustru föredrar att minnas platsen "Stormyggmyren". Men hon är inte objektiv, uppvuxen som hon är i norra Upplands subtropiska klimat). Vackermyren N 63*27'31,1'' E 15*20'18,7''
Drygt 10 km från landsvägen, fridfullt med P-platser för ett par bilar, torrdass, rullstolsanpassat, men ändå inget jag kan rekommendera oreserverat eftersom den lilla grusvägen till platsen delvis var belagd med grov makadam.
Några bilder från Vackermyren:
IMG_0132.jpg
IMG_0139.jpg
IMG_0136.jpg

Och här en bild på hustrun med full skyddsutrustning. Även jag anser att det var lite mer än lagom med mygg:
IMG_0133.jpg

aake
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hemresa från träffen i Gullvik

Aake, passar på att hoppa in på din tråd och slå ett slag för Myckelgensjö, som jag ser att ni passerade på vägen hem.

Du skriver "..... tidigare okända metropolen Myckelgensjö." Men tror faktiskt att du sett åtminstone delar av byn tidigare.

Byns stora attraktion är Gammelgården, en stor bondgård från 1700-talet som är mycket fint och väl bevarad.

Eftersom jag förutsätter att du sett filmen Barnen från Frostmofjällen, så har du redan sett Gammelgården, där stora delar av filmen spelades in,

Ett besök rekommenderas.
 
Toppen