• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Strix

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
LIMHAMN
HBK-Nr
25657
Medlemskap
2024
Funderar på om det går och köpa en husbil i Tyskland och sedan köra med den registrerad i Tyskland till Italien, Österrike, Frankrike innan man tar hem den?
Eller måste man ta hem den och registrera den här innan man får åka utomlands med den?
Tänkte slå två flugor i en smäll, köpa en och åka på semester direkt från Tyskland.
Hittar ingen info ang. det här på forumet.
Vore tacksam och få lite hjälp med det av erfarna husbilsägare.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Det går bra. Skaffa t.ex tyska exportskyltar med 30 dagars giltighet. Det ingår ju då bara trafikförsäkring, så lämpligen tecknar man då också en 30 dagars helförsäkring här hemma. Grönt kort får du med den tyska försäkringen.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Nja, det är nog inte möjligt.
Köper du bil på firma, finns inga plåtar på den.
Köper du privat, så är det ägaren som står för skyltar, försäkring mm.
Skyltarna är personliga. Inte som här hemma, där skyltarna tillhör bilen.
Så du får nog ta hem bilen först, och fixa alla papper, reg besiktning, besiktning.

Kanske någon annan som har mer o bättre info, än vad jag kan ge dig.
Lycka till.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Roland.....menar du att han får köra i andra länder med de röda skyltarna?
När vi köpte bil, sa de att det inte gick. Var det fel info vi fick då?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Tillägg
Om du gör detta för att slippa svensk moms pga att den ej gått 600 mil eller är minst 6 månader, så är det mil och tid vid avhämtningstillfället som gäller.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Roland.....menar du att han får köra i andra länder med de röda skyltarna?
När vi köpte bil, sa de att det inte gick. Var det fel info vi fick då?

Ja det var fel info, du får köra i alla de länder som står i det gröna häftet man får med de tyska exportskyltarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Er det en begagnad, no problem.

Er det en ny, hyr den i 6 mnd og kjør minst 600 mil før du kjøpskonverterer og tar den til Sverige som begagnad. Bilen er da registrert på et tysk bolag frem til kjøp, og det er defacto en halbjahreauto du kjøper.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Har själv gjort det för ganska många år sedan dock. Köpte gula skyltar om jag kommer ihåg rätt med helförsäkring. Skyltarna var ganska dyra, körde ca 300 mil innan jag tog in den i Sverige.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Stötte på en svensk i Spanien som hyrde sin från Tyskland över vintern. Han hade gjort upp med handlaren att han fick tillbaka en stor del av hyran när han skulle köpa loss den på våren efter 8 månader.

Smart. Ha kakan och äta upp den...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Stötte på en svensk i Spanien som hyrde sin från Tyskland över vintern. Han hade gjort upp med handlaren att han fick tillbaka en stor del av hyran när han skulle köpa loss den på våren efter 8 månader.

Smart. Ha kakan och äta upp den...

Tyska staten får alla momspengar istället för den svenska, känns inte bra. Betala svensk moms istället, kostar 5% mer men känns mycket bättre!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Har vid två tillfällen med nyköp, blivit erbjuden att hyra husbilen i 6 månader .
Jag har båda gångerna tackat nej och i stället betalat svensk moms.
Skillnaden, 5,3% tar jag.
Bl.a två saker att tänka på är, dels har du självrisk som på en hyrbil vilket i mina fall var 1500 euro, kan ju hända något på 6 månader, dels betraktas ju inte bilen som ny när du tar in den. Det påverkar t.ex. självrisker på försäkringen hos LF.
Att handlaren sen säger att man får hyran tillbaka är ju bara säljarsnack, det som är intresant vad man betalar på slutraden
Jag skulle inte behöva betala någon hyra alls, bara skatt o försäkring.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Tyska staten får alla momspengar istället för den svenska, känns inte bra. Betala svensk moms istället, kostar 5% mer men känns mycket bättre!

Hur bär du dig åt när du handlar andra varor eller tjänster i Tyskland? Skickar lite pengar anonymt till Skatteverket?

aake
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Hur bär du dig åt när du handlar andra varor eller tjänster i Tyskland? Skickar lite pengar anonymt till Skatteverket?

aake

Avsåg inköp av ny husbil och den kreativitet som finns för att runda den svenska skattelagstiftningen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Avsåg inköp av ny husbil och den kreativitet som finns för att runda den svenska skattelagstiftningen.

För den som inte är nöjd med unionens skattelagstiftning finns vad jag förstår möjlighet att arbeta politiskt för ändringar och då slipper man förhoppningsvis samvetsoro när man köper en sexmånaders bil.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Men visst har han rätt, det är inte tysk moms som betalar sjukvård, skolor, pensioner m.m. i Sverige?! :confused:
 

Strix

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
LIMHAMN
HBK-Nr
25657
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Ok, tack!

Om jag förstår det rätt går det att köra på EXPORT skyltar i 30 dagar i övriga Europa (Österrike, Frankrike, Italien och Tyskland så klart)
Tanken var att köpa en begagnad bil hos husbils handlare! Och ha semester samtidigt i nämnda länder. För att sen köra hem den o regga den här.
Att komplettera med en svensk försäkring till helförsäkring går bra utan att den är reggad i Sverige vad jag förstår.

Inte helt fel och få hyra den först och då dra av hyran. Löser problemet med registreringen och man får dessutom testat den ordentligt innan köp. Bra ide!

Att hyra en ny i 6 mån. skulle vara idealiskt och sedan ta hem den som halvårs bil, men vi kommer inte ha råd med en ny......:mad: Även om dom är mycket billigare i Tyskland.

Jag är mycket tacksam för era råd om detta, men nu skall tråden inte förvandlas till en skattebetalar tråd!! :yes:

Så vad kostar export skyltarna och hur lång tid behöver man för att kunna ordna det på plats?. Eller kan man lösa det hemifrån?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Ved kjøp av begagnad burde det være mulig å få bilen registrert på midlertidig adresse i Tyskland. Mange dansker har husbiler registrert på en lagerplass i Flensburg, det blir for disse for dyrt å ta bilene til Danmark.
 

Strix

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
LIMHAMN
HBK-Nr
25657
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Bumbar tråden då jag undrar om någon vet.

Så vad kostar export skyltarna och hur lång tid behöver man för att kunna ordna det på plats?. Eller kan man lösa det hemifrån?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Bumbar tråden då jag undrar om någon vet.

Så vad kostar export skyltarna och hur lång tid behöver man för att kunna ordna det på plats?. Eller kan man lösa det hemifrån?

Jag kommer inte ihåg vad skyltarna kostade eller hur lång tid det tog.
Vad jag däremot vet är att jag skrev under en fullmakt som jag returnera till säljföretaget. Skyltarna satt på plats när jag hämta fordonet. Borde väl även funka om man köper privat.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Tysk registerad husbil i Tyskland och använda den utomlands!

Jag betalade ca 1500 kr för röda exportskyltar och tysk försäkring, jag hade även tecknat importförsäkring från Folksam, när jag kom hem och fick en tillfällig registrering kunde jag inte helförsäkra bilen, det tyckte jag var märkligt eftersom Folksams importförsäkring var hel, jag fick ta en trafikförsäkring från IF/Fiat.
Handlaren hade redan ordnat exportskyltar när jag kom ner.
Detta hände 2011.
 
Toppen