• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(Hur) tänker trafikverket????

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag hittade denna skylt på en rastplats utanför Borås. Är husbilar bannlysta på trafikverkets rastplatser numera????
Om jag är trött och vill vila en stund måste jag dra vidare till något annat ställe?
Hur kan trafikverket använda sig av en symbol som egentligen inte finns i eller är godkänd i skyltfloran?
Jag skall banne mig skriva till dom och fråga vad de menar.
:(:(:(

P1000815.JPG
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Tror du övertolkar skylten, Trafikverket vill bara åskådliggöra vad dom menar med camping. Samma skylttyp används för att förbjuda camping i naturresevat. Ingen eldning eller övernattning, vare sig med tält,husbil eller husvagn. Om det vore camping/kriminellt så fort man stannade till med en husbil för att handla, tanka eller vila så vete tusan vad man skulle ha en husbil för?
Åke:)
 
F

F.d. 25203

Guest
Rastplatser krävdes då lagstahade vilotider infördes för yrkestrafiken. I vissa fall krävs ända upp till 11 timmars dygnsvila. Så skylta med 4 timmar går inte.

Sen campar man inte om man sover i fordon, oberoende om det är lastbil, husbil eller vanlig personbil.

Camping förbud innebär man ej får tälta, man får inte fälla ut markis eller sätta upp förtält. Parkera får man och vad som försegår i fordonet har ingen med att göra så länge det är laglig verksamhet. Och att sova är ännu lagligt i Sverige.

I Danmark är det campingförbud på alla rastplatser. Men det är helt okej att sova över natten i lastbil eller husbil där.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Polisen har haft problem med att avhysa dom irländska asfaltsläggarna p.gr. av att det inte funnits campingförbud på deras övernattningsplatser. Såg ett svar från länsstyrelsen om campingförbud i nationalpark. Dom skrev att det var totalt parkeringsförbud där nattetid. Så att tro att man kan övernatta där det är campingförbud kan inte vara riktigt.
Åke
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Tror nog inte det är någon som säger något om man skulle övernatta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Det enda som skulle förbjuda övernattning i Pb2, är om det står parkering förbjuden eller P skylt med tillägg Pb 1.

Så har jag fattat lagen.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

När det gäller naturreservat och nationalparker ska vi nog ta det lite försiktigt och hålla oss till vad som står i länstyrelsens ordningsföreskrifter respektive naturvårdsverkets författningssamling.
Jag skulle gärna se att någon juridisk kompetent person svarade här men jag förmodar att det som står i de dokumenten gäller oberoende av om det saknas skyltar eller är felaktigt skyltat. Bl.a. så sätts ju allemansrätten ur spel i naturreservat och nationalparker och det inte utan anledning.
 

Magnus & Delfin

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9423
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Bozze i inlägg 6 har rätt.
På möte med Trafikverket där jag deltagit fanns funderingar på hur man skulle kunna skylta för just det som Bozze nämner. Bl a var språket en fråga man hade svårt att lösa då citat; "inte alla kan svenska", slut citat.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Det är mycket möjligt att så är fallet men med en sådan skylt detta gäller så kan polisen agera med avhysning. Sedan detta med om man får övernatta på rastplats i sin husbil, visst får man det eftersom 24-timmarsregeln gäller. Då gäller det förstås att inga tilläggstavlor med begränsningar finns & att man inte har plockat fram möbler, grillar eller fällt ut markisen.

Bennie
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Det är mycket tyckande i denna tråd. Jag trodde vi kunde vara överens om att begreppet camping inte finns definierat i svensk lagstiftning. Detta har nog i alla fall de flesta polisområden konstaterat, varför de inte lagför någon för detta brott. Polisen kan vidare inte avisa någon som som campar olovligt, det trodde jag också de flesta här på forum hade uppmärksammat. Sedan, avslutningsvis, torde inte Trafikverket vara en sådan myndighet som, liksom kommuner enligt Ordningslagen kan utfärda campingförbud.

Syftet med skyltningen är precis som redan angetts i tråden, att rastplatserna inte är till för långtidsuppställning, men några tvångsmedel eller lagföring torde inte bli aktuellt.

Johan K.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Så du menar att om man står på denna rastplats som är utmärkt med denna skylt, möblerna, grillen & markisen ute så är det bara att strunta i om polisen säger att man måste packa ihop. Vad stöder du dig på att man inte kan bli avhyst i ett sådant fall? Jag har mycket svårt att tro att polisen står maktlös i ett sådant fall med denna skyltning. Alla i den här tråden har uppenbarligen förstått vad intentionen är med denna skylt & tillsammans med lite sunt förnuft så borde man förstå att man gjort något som inte är tillåtet enligt Trafikverket.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Kan det vara så att olika myndigheter ser olika på vad campingförbud innebär? Det finns en överenskommelse mellan Naturvårdsverket och dom olika Länsstyrelserna att det skall vara campingförbud i naturreservat. I mitt tidigare inlägg citerade jag ett svar från Länsstyrelsen att det Är totalt p-förbud där nattetid, frågan gällde en nationalpark men den är ju också naturreservat. Transportstyrelsen/Trafikverket är ju en annan myndighet och dom kanske har en annan syn på vad campingförbud innebär, kanske liberalare?
Åke
 
Toppen